Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Sir_Eleet
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe mobiele telefoon (feature/smart), maar ik ken de markt niet zo goed, dus hoop ik van jullie wat advies te krijgen. Momenteel loop ik nog rond met een 6-jaar oude motorola krzr.

Volgende features zou ik interessant vinden:

- GPS die zonder internetverbinding werkt. Moet niet per se gratis zijn, ik wil vooral iets die goed werkt. Als dat echt niet bestaat in de vorm van een telefoon ga ik mss eerder een apart toestel hiervoor aanschaffen.

- FM zender om muziek te streamen naar mijn autoradio. Lijkt me zeer handig.

- Camera. Spreekt voor zich dat dat wel eens handig kan zijn. Ik ben geen fotograaf dus ik loop niet met een aparte camera op zak. Topkwaliteit van foto's hoeft niet, maar hoe beter hoe liever natuurlijk.

- Misschien wel de meest belangrijke (beperkende), liever geen "phone home" toestanden. Zou liefst zelfs geen account nodig hebben bij Google, Microsoft of ... Ook communicatie met PC (om muziek over te zetten) liefst zonder dat daar speciale software voor nodig is.

Verder moet hij natuurlijk kunnen bellen/smsen ;). Apps vind ik niet zo belangrijk, games en 3D al helemaal niet. Maar het zou wel leuk kunnen zijn als ik er makkelijk zelf iets voor kan programmeren.

Alvast bedankt!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45

timovd

Voorsprong door techniek

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:07
Ik denk dat je bij elke smartphone tegenwoordig wel een account nodig hebt om volledig gebruik te maken van je telefoon (weet niet precies hoe het bij windows 8 zit). Mocht je voor een android gaan weet ik dat je hem wel kan gebruiken zonder Google account, maar dat je dan bijvoorbeeld geen apps uit de winkel kan downloaden (je kunt ze bijv wel los van internet downloaden en installeren, maar dat is veel omslachtiger). Mag ik vragen waarom je geen account aan wil maken? Ben je bang om in de gaten gehouden te worden?

Maar zo te zien ben je het best af met een simpel android toestel. Elke smartphone heeft tegenwoordig wel GPS (gps is gratis voor consumenten en werkt gewoon zonder internet, alleen het kan wat langer duren voordat er een gps fix is). Bij sommige toestellen werkt het alleen wat beter dan bij de andere. Een andere vraag is natuurlijk wat je budget is.

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
GPS werkt altijd zonder internetverbinding ;)
Het zijn juist de mappen die internet nodig hebben (gok dat je daarop doelt...)

Maar goed.

Om een android telefoon goed te gebruiken heb je een google account nodig
Om een iPhone te kunnen gebruiken heb je een apple id nodig
Om een Windows phone te kunnen gebruiken heb je een live-id nodig.

nvm..
FM transmitter, heeft geen enkele telefoon

[ Voor 79% gewijzigd door cypher21 op 22-01-2013 13:35 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een Blackberry sluit het beste aan bij de eisen die je hier geeft behalve de FM-transmitter, maar dat ga je op geen enkele telefoon vinden. De meestel hebben de FM-reciever niet eens intern maar in de headset zitten. De meeste telefoons ondersteunen dit wel via Bluetooth, analoge 9mm plug of via usb poort.

Bij Blackberry heb je enkel een account nodig voor het gebruik van de Appworld en via je provider een login om je mail in te stellen.

[ Voor 20% gewijzigd door Deveon op 22-01-2013 13:36 ]

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-11 22:20

Koppensneller

winterrrrrr

cypher21 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:32:
GPS werkt altijd zonder internetverbinding ;)
Het zijn juist de mappen die internet nodig hebben (gok dat je daarop doelt...)

Maar goed.

Om een android telefoon goed te gebruiken heb je een google account nodig
Om een iPhone te kunnen gebruiken heb je een apple id nodig
Om een Windows phone te kunnen gebruiken heb je een live-id nodig.

nvm..
Muziek afspelen op je telefoon (MP3's, Spotify, etc) en dat met diezelfde telefoon uitzenden op de FM-band. De autoradio kan dat dat oppikken en afspelen over je autospeakers :)
edit:
Stiekem editten he! ;)

• Sir_Eleet
  • Niet online
Bartske schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:27:
Ik denk dat je bij elke smartphone tegenwoordig wel een account nodig hebt om volledig gebruik te maken van je telefoon (weet niet precies hoe het bij windows 8 zit). Mocht je voor een android gaan weet ik dat je hem wel kan gebruiken zonder Google account, maar dat je dan bijvoorbeeld geen apps uit de winkel kan downloaden (je kunt ze bijv wel los van internet downloaden en installeren, maar dat is veel omslachtiger). Mag ik vragen waarom je geen account aan wil maken? Ben je bang om in de gaten gehouden te worden?
Niet per se "in de gaten houden", maar dat zou wel het toppunt zijn, en zou me in sommige gevallen niet verbazen. Ben er principieel tegen persoonlijke informatie te verschaffen wanneer dat niet nodig is. Je mag mijn adres hebben als je bij mij moet leveren, mijn telefoonnummer als je mij moet kunnen contacteren. Anders heb je er geen zaken mee. Dat geld dubbel als je één van de machtigste bedrijven ter wereld bent.

Nu weet ik niet wat voor informatie je allemaal moet opgeven voor een account bij "de grote 3", maar ik wil ook benadrukken dat echt niet van hun hoeft te komen. Er zijn toch nog veel andere, minder populaire besturingssystemen zoals Symbian, MeeGo, WebOS, ..? Populariteit zegt me echt niks, en een overvloed aan apps heb ik al helemaal niet nodig.
Maar zo te zien ben je het best af met een simpel android toestel. Elke smartphone heeft tegenwoordig wel GPS (gps is gratis voor consumenten en werkt gewoon zonder internet, alleen het kan wat langer duren voordat er een gps fix is). Bij sommige toestellen werkt het alleen wat beter dan bij de andere. Een andere vraag is natuurlijk wat je budget is.
Budget is geen probleem zolang het doet wat het moet doen. Moet niet belachelijk worden natuurlijk (> €1000 ofzo).

De FM zender mag eventueel een soort add-on zijn, iets die je via de audio-output of micro usb aansluit. Ik had een vermoeden dat er telefoons zouden zijn waar dat ingebouwd is, maar misschien is dat praktisch niet haalbaar.

• Sir_Eleet
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:34:
Een Blackberry sluit het beste aan bij de eisen die je hier geeft behalve de FM-transmitter, maar dat ga je op geen enkele telefoon vinden. De meestel hebben de FM-reciever niet eens intern maar in de headset zitten. De meeste telefoons ondersteunen dit wel via Bluetooth, analoge 9mm plug of via usb poort.

Bij Blackberry heb je enkel een account nodig voor het gebruik van de Appworld en via je provider een login om je mail in te stellen.
Bedankt voor de tip. Ik ga me zeker eens in de Blackberry toestellen verdiepen.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hou wel rekening dat er een nieuwe besturingsysteem voor Blackberry aankomt een flinke sprong maakt in moderniseren (maar dan zonder de privacy schending).

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
cypher21 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:32:
De Nokia N8-00 heeft een FM-Transmitter, plus gratis navigatie en de op een na beste camera in een telefoon (allleen de Nokia 808 PureView heeft een betere cam). Inmiddels ruim twee jaar op de markt, maar hier en daar nog wel nieuw te krijgen en nu natuurlijk veel goedkoper, dan toen hij pas uit was.
OS is Nokia (Symbian) Belle.

Overigens heb je bij een Windows Phone toestel wel een Windows Live ID nodig, om apps te kunnen downloaden, maar je kunt er natuurlijk voor kiezen, een nieuwe account aan te maken, waar je verder niets mee doet, dus geen contactpersonen toevoegen, etc.
Heb ik ook gedaan, hou er n.l. ook niet zo van, dat bedrijven zonder voor mij zichtbare noodzaak van alles van me willen weten ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Marly op 23-01-2013 02:37 . Reden: aanvulling ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:23
Ik wil even inhaken op het GPS vraagstuk. Het klopt dat GPS in principe geen internet nodig heeft en de data idd voor bv Google Maps nodig is.

Echter gebruikt een GPS wel Assisted GPS om sneller een fix te krijgen. Mijn ervaring is dat veel GPS chips van tegenwoordig zo slecht zijn dat zonder deze assisted GPS je heeeel erg lastig een fix krijgt.

Case1: Ik was met mijn desire S in portugal. Ik heb daar 4 dagen rondgelopen en heb nooit een fix kunnen krijgen. Zodra ik free WiFi had gevonden kon hij via assisted snel een GPS krijgen en bleef deze werken (tot ik mijn tel uitschakelde)

Case2: Mijn broer was met zijn Galaxy Tab in de USA. Hij gebruikte zijn Tab als navigatie maar zonder assisted ook geen GPS te krijgen. Hij moest ook free Wifi opzoeken om een fix te krijgen.

Case3: Een vriend was in de USA met een desire HD. Hij kreeg zonder data of wat dan ook wel direct een fix.

Er zijn programma's die de assisted GPS preloaden oid maar die hebben bij mij nooit gewerkt.
Wellicht heb ik pechgevallen gehad maar als je op zoek bent naar GPS wat echt zonder data abb soepel gaat werken moet je goed opletten :) (ik weet niet of de TS geen data abb wil of dat hij vaak in het buitenland is en daardoor data geen mogelijkheid voor GPS is)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Sir_Eleet
  • Niet online
Marly schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 02:25:
De Nokia N8-00 heeft een FM-Transmitter, plus gratis navigatie en de op een na beste camera in een telefoon (allleen de Nokia 808 PureView heeft een betere cam). Inmiddels ruim twee jaar op de markt, maar hier en daar nog wel nieuw te krijgen en nu natuurlijk veel goedkoper, dan toen hij pas uit was.
Dat klinkt zeer interessant. De N8-00 lijkt dan wel ruimschoots te voldoen aan mijn eisen.
Ik lees er zeker eerst nog wat over, maar veel kans dat het deze wordt! Bedankt.
laurens0619 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 08:10:
Ik wil even inhaken op het GPS vraagstuk. Het klopt dat GPS in principe geen internet nodig heeft en de data idd voor bv Google Maps nodig is.

Echter gebruikt een GPS wel Assisted GPS om sneller een fix te krijgen. Mijn ervaring is dat veel GPS chips van tegenwoordig zo slecht zijn dat zonder deze assisted GPS je heeeel erg lastig een fix krijgt.

Case1: Ik was met mijn desire S in portugal. Ik heb daar 4 dagen rondgelopen en heb nooit een fix kunnen krijgen. Zodra ik free WiFi had gevonden kon hij via assisted snel een GPS krijgen en bleef deze werken (tot ik mijn tel uitschakelde)

Case2: Mijn broer was met zijn Galaxy Tab in de USA. Hij gebruikte zijn Tab als navigatie maar zonder assisted ook geen GPS te krijgen. Hij moest ook free Wifi opzoeken om een fix te krijgen.

Case3: Een vriend was in de USA met een desire HD. Hij kreeg zonder data of wat dan ook wel direct een fix.

Er zijn programma's die de assisted GPS preloaden oid maar die hebben bij mij nooit gewerkt.
Wellicht heb ik pechgevallen gehad maar als je op zoek bent naar GPS wat echt zonder data abb soepel gaat werken moet je goed opletten :) (ik weet niet of de TS geen data abb wil of dat hij vaak in het buitenland is en daardoor data geen mogelijkheid voor GPS is)
Zo'n problemen wil ik dus vermijden. Hoewel ik waarschijnlijk binnekort een abonnement heb met (een beperkte hoeveelheid) data, maar dan rest nog de vraag hoeveel data zo'n assisted GPS verbruikt.

[ Voor 56% gewijzigd door Sir_Eleet op 23-01-2013 13:49 ]

• Sir_Eleet
  • Niet online
Marly schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 02:25:
Even voor de duidelijkheid, de N8-00 en N8 zijn gewoon hetzelfde, juist?

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Ja, idd hetzelfde toestel, iedereen zegt N8, maar de volledige naam is N8-00 ;).

Overigens werkt de GPS van deze telefoon prima, ook wanneer A-GPS is uitgeschakeld, dat moet je dan wel apart doen, want af fabriek is A-GPS ingeschakeld. Dit gebruikt overigens niet veel data, maar kan in 't buitenland natuurlijk wel voor onprettige verrassingen zorgen.
Downloaden van de benodigde kaarten kost daarentegen wel veel data, die kun je dus 't beste thuis vooraf downloaden en dan op je telefoon opslaan.
Pagina: 1