Nieuw mobo/cpu/ram - pakt videokaart niet?

Pagina: 1
Acties:

• itsredd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-05-2024
Solved. Misschien handig voor future reference:

Het bleek uiteindelijk een driver probleem te zijn. De videokaart is uit een 32 bit setup gehaald en in een 64 bit setup gezet, met een nieuwe HDD, CPU en Mobo. Na de installatie te voltooien via on-board video, konden de juiste video drivers gemakkelijk gedownload en geinstalleerd worden. (Ergens een vermoeden dat de videokaart ook 'ingesteld' was op 32 bit, al kan ik dit niet bevestigen met mijn technische kennis.)

Ik heb tussendoor in de BIOS onder 'North Bridge Settings' de prioriteit tussen gpu's ingesteld. Om te booten met de kaart in de pc en met beeld moest on-board video gebruikt worden. De prioriteit stond standaard op PCI-E.

Dank voor de hulp!

---------------------------------------------------
Hallo beste tweakers,

Allereerst mijn excuses als dit fout geplaatst is. Heb alle forumnamen doorgelezen, en kwam dan toch echt hier uit.

Onlangs is mijn videokaart overleden. Goedkoop kaartje gekocht ter vervanging, de Asus Radeon 6670.

Omdat de rest van mijn pc (+/-6 jaar geleden gebouwd, en toen al niet bleeding edge..) ook aan een update toe is, heb ik besloten een aantal onderdelen te kopen. Bij het letten op onderdelen heb ik in grote lijnen het basis game systeem van de Best Guy Guide januari 2013 hier op tweakers gebruikt.

Aangeschaft:
Intel Core i3 2130 (Guide zei i5, maar het mobo zou zowel 2e als 3e generatie core i cpu's moeten ondersteunen.)
Asrock B75 Pro3-M
8GB Corsair ddr3 (1 kaartje van 8gb ipv 2x4. Is me al verteld dat ik dat beter niet had kunnen doen ivm dual channel mobo. Mijn fout..)

Daarnaast heb ik een simpel WD hdd'tje erin gezet. (Sata600, 7200)

Na dit alles in te bouwen werkt het systeem niet met mijn eerder aangeschafte videokaart. Als ik de kaart uit de pc haal start deze prima op en krijg ik dus ook video. (Staat geen OS op, maar ik kom allicht bij me BIOS e.d.)
Zodra ik me videokaart erin prik krijg ik nergens video. Niet op de kaart zelf, en ook niet via on-board video. (Kan het zijn dat hij automatisch me pci-e kaart pakt, ongeacht dat er zowel kabels in onboard als gfx card zitten?)

Op andere fora werd mij aangeraden mijn PSU te vervangen. Dit is een behoorlijk oude X-Gear 450W voeding. Heb dus ook een 4pin 12v connector in het 8pin socket zitten.

Ik ben een beetje ten einde raad, want na het bellen van de lokale pc-boer om te vragen welke PSU's ze op voorraad hadden werd mij eigenlijk uitgelegd dat de kans dat het hieraan ligt beperkt is. Ik dacht dat de 4pin 12v connector niet voldeed, maar die schijnt dus echt niks met pci-e power te maken te hebben. (?) Mijn redenatie was dat hij wellicht underpowered was met mijn videokaart erbij.

Duizend maal dank in advance. Alle hulp, tips en tricks zijn welkom.... En uiteraard een (waarschijnlijk digitale) bos bloemen voor de gouden tip!

[ Voor 15% gewijzigd door itsredd op 22-01-2013 20:05 . Reden: Solved ]

Verwijderd

De voeding zou voldoende moeten zijn maar de opbrengst kan te weinig zijn. Ik zou als eerst een ander PCI-e slot proberen en toch een andere voeding proberen. Of test de kaart in een ander systeem? Heeft je mobo de laatste BIOS?

http://www.amd.com/us/pro...n-hd-6670-overview.aspx#3

• itsredd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik ga zodra ik thuis ben even kijken naar de bios versie. Wie weet hoe lang dit moederbord al op de plank lag bij de winkel...

Overigens krijg ik net nog een idee toegespeeld waar ik graag wel meningen over zou horen.

Gezien alles nieuw is (HDD + CPU + MOBO + RAM), kan het zijn dat mijn pc simpelweg nog geen drivers heeft voor mijn radeon kaartje? Of hoe ik het voor me zie, dat mijn pc simpelweg niet ziet welke kaart het is?

Ik kreeg de tip een OS te installeren met onboard video, en daarna windows update te laten kijken naar de radeon drivers. Wat is jullie mening hierover?

Als dit een mogelijkheid zou zijn, kan het missen van die drivers dan betekenen dat mijn beeld automatisch op zwart gaat? (Weet niet of hij automatisch de PCIe kaart kiest, ondanks dat hij hier geen drivers voor heeft, en mijn onboard video verder negeert.)

Heb meer vertrouwen in de gemiddelde tweaker dan in mijn eigen besluiten op dit gebied. :-)

[ Voor 16% gewijzigd door itsredd op 22-01-2013 12:33 . Reden: Extra info ]

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:09

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Door inderdaad je OS te installeren middels de onboard GPU, kan je vervolgens in het bios instellen dat hij die onboard als eerste neemt ongeacht er nog een in het pci_E slot zit.

Daarna zou je in het apparaat beheer kunnen kijken of hij wel gededecteerd word. Vaak zie je wat ledjes op een radeon kaart zitten die geel moeten branden, indien je enkel rode leds ziet word hij niet herkend/ mogelijke DOA.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®