Welk componenten zijn meer bang for the buck???

Pagina: 1
Acties:

• Struktron
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-02 10:48
Beste Tweakers,

Een vraagje wil graag een budgetsysteem bouwen dat voor zo weinig mogelijk geld kost, zo lang mogelijk kan meedraaien (op de toekomst is voorbereid) laag mogelijk stroomverbruik en zo snel mogelijk. Het gaat eigenlijk alleen om de cpu en videokaart.

Ik twijfel tussen een amd systeem de:
-AMD A10-5800K Black Edition €111.-

Of een intel systeem:
Intel Pentium G870 Boxed €71.50
&
Sapphire HD 6570 1GB DDR3 €53.- Totaal €125.-

Wat is uiteindelijk meer bang voor the buck???
Ik kijk uit naar jullie professioneel advies. :)

Verwijderd

http://www.cpubenchmark.n...+Pentium+G870+%40+3.10GHz
http://www.cpubenchmark.n...php?cpu=AMD+A10-5800K+APU

Intel Pentium G870 @ 3.10GHz =3,121 punten
AMD A10-5800K APU =4,788 punten

Volgens deze lijst is de AMD sneller :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:32
Wat ga je met de pc doen?

Single thread performance is de pentium sneller.
Multi thread performance is de amd sneller.
Gaming -> amd.

• Struktron
Veelal internetten, downloaden, films af en toe een spelletje en tekstverwerken.

Als ik in de volgende tabel kijk van graphicscard dan is de Sapphire HD 6570 1GB DDR3 €53. toch veel sneller dan de Radeon HD7660D van de A10. Dan zou je toch zeggen dat het intel systeem geschikter voor gamen is??? http://www.tomshardware.c...s-card-review,3107-7.html

Is het zo dat de 4 cores van de amd echt zoveel sneller zijn dan de 2 van de intel???

Daarnaast is amd een fm2 Mobo, worden hier in de toekomst nog processors voor gemaakt ivm upgrades?
De intel is socket 1155 hier kan in de toekomst een i7 of andere i processor in.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
I don’t recommend upgrading your graphics card unless the replacement card is at least three tiers higher. Otherwise, the upgrade is somewhat parallel and you may not notice a worthwhile difference in performance.
Niet teveel waarde aan hechten. Denk dat die pentium met losse 6570 overigens wel de beste optie is. Redelijk zuinig en wat meer futureproof. Welke moederborden heb je op het oog? En wat is het totale budget?

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-01 12:59
CPU upgraden op het oude moederbord doe je meestal niet, daar zou ik niet op letten, of je moet maandelijks de nieuwste CPU willen. Meestal (na een paar jaar) moet je bijna alles vervangen.

Misschien heeft het zin om naar geheugen te kijken, kan je er over een paar jaar nog 8GB bijzetten, al kanje natuurlijk ook de oude dimms eruit halen.

Budget Vs Future proof is een beetje tegenstrijdig. Je weet dat alles zwaarder wordt (vergelijk Windows 95 met Windows 7/8, meer video, meer HD, hogere resoluties) en toch wil je niet (begrijpelijk) de duurste i7 met 32 GB ram aanschaffen.

Ik bekijk altijd het prijsverschil, wat is de snelheids winst tussen bv 150 en 200 euro uitgeven of 400 euro uitgeven voor het allersnelste. In het geval van die 400 euro kan je ook over twee jaar weer een systeem van 200 (+ spaarrente) kopen, dat dan veel sneller is dan wat er nu te koop is.

[ Voor 64% gewijzigd door jnr24 op 22-01-2013 09:53 ]

• Dagion
  • Niet online
jnr24 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 09:42:
CPU upgraden op het oude moederbord doe je meestal niet, daar zou ik niet op letten, of je moet maandelijks de nieuwste CPU willen. Meestal (na een paar jaar) moet je bijna alles vervangen.
Ligt eraan, ik vind het leuk om wat te frutselen dus ik vervang meestal wel een keer per moederbord de CPU. Zeker in dit soort gevallen als je begint met een beperkt budget.

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-01 12:59
Frutselen is meestal ook niet budget vriendelijk :) maargoed ik snap het, zie m'n vorige post die ik net edit.

• mitsumark
jnr24 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 09:42:
Dat ligt eraan, ik heb bv heel bewust voor een AM3+ mobo (met alle nieuwste features) gekozen met een oude phenom (nu bijna 2 jaar oud), om later nog een keer over te stappen naar een snellere processor wanneer dat echt nodig is (waarschijnlijk past steamroller er nog op, anders wordt het iets van een fx8350).
Dagion schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 09:36:
Niet teveel waarde aan hechten. Denk dat die pentium met losse 6570 overigens wel de beste optie is. Redelijk zuinig en wat meer futureproof. Welke moederborden heb je op het oog? En wat is het totale budget?
Ik zie niet echt in hoe een dual core meer future proof is dan een quadcore.
Struktron schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 09:14:
Veelal internetten, downloaden, films af en toe een spelletje en tekstverwerken.

Als ik in de volgende tabel kijk van graphicscard dan is de Sapphire HD 6570 1GB DDR3 €53. toch veel sneller dan de Radeon HD7660D van de A10. Dan zou je toch zeggen dat het intel systeem geschikter voor gamen is??? http://www.tomshardware.c...s-card-review,3107-7.html

Is het zo dat de 4 cores van de amd echt zoveel sneller zijn dan de 2 van de intel???

Daarnaast is amd een fm2 Mobo, worden hier in de toekomst nog processors voor gemaakt ivm upgrades?
De intel is socket 1155 hier kan in de toekomst een i7 of andere i processor in.
Die lijst klopt niet helemaal, doorgaans zijn ze redelijk aan elkaar gewaagd.
Het zijn de 4 cores van de amd die de doorslag gaan geven (ja die zijn multithreaded behoorlijk wat sneller).

De toekomst van FM2 is nog niet geheel bekend, voor zover ik weet komen daar nog wel nieuwe processors voor (kaveri), maar of die kwa kracht beter zullen zijn dan de huidige i5 weet nog niemand.
De toekomst voor 1155 is wel bekend, daar komt niks meer voor wat er nu al niet is.
Je zult in dat geval dus altijd nog kunnen overstappen naar een reeds bestaande i5, maar niks nieuwers.

• Dagion
  • Niet online
mitsumark schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:49:
[...

Ik zie niet echt in hoe een dual core meer future proof is dan een quadcore.

[...]

Die lijst klopt niet helemaal, doorgaans zijn ze redelijk aan elkaar gewaagd.
Het zijn de 4 cores van de amd die de doorslag gaan geven (ja die zijn multithreaded behoorlijk wat sneller).

De toekomst van FM2 is nog niet geheel bekend, voor zover ik weet komen daar nog wel nieuwe processors voor (kaveri), maar of die kwa kracht beter zullen zijn dan de huidige i5 weet nog niemand.
De toekomst voor 1155 is wel bekend, daar komt niks meer voor wat er nu al niet is.
Je zult in dat geval dus altijd nog kunnen overstappen naar een reeds bestaande i5, maar niks nieuwers.
Daarom zei ik futureproof, wellicht niet het juiste woord. Socket FM2 is onzeker, misschien gaat het wel hetzelfde als bij socket FM1. Dan vind ik socket 1155 op het moment een veiligere keuze voor de toekomst. Misschien eens kijken naar socket AM3+ in combinatie met een losse GPU? Maar ja, hoe belangrijk is zuinigheid voor TS?

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-02 17:36
Naar mijn mening zijn zeker zaken als Mobo's en CPU's zelden op de toekomst voorbereid.

Op het moment dat je je CPU wilt upgraden zijn er al weer dusdanig nieuwere, snellere en zuinigere alternatieven op de markt dat het geen zin heeft.
Tevens betekent upgraden speuren naar onderdelen want sockets zijn alweer uit de gratie, geheugen is weer eens van type veranderd en/of niet compatible.

Wat had er bijvoorbeeld nu gedacht dat de 1366 socket al zo snel EOL zou worden verklaard? Zit je met je dure Mobo en een snellere CPU is loeiduur (indien uberhaupt verkrijgbaar)

Kies nu voor een van je twee systemen maar ga er 'gewoon' van uit dat je over een paar jaar weer alles vervangt.

• mitsumark
Als je zodra een nieuw platform uitkomt daarvoor een 'budget' processor pakt weet je zeker dat je nog wel een keer kunt upgraden (dat deed ik 2 jaar geleden voor AM3+) en dat zou je bv ook kunnen doen zometeen met socket 1150 (komt over ~3 maanden?).
Als je een jaartje wacht na de introductie en dan een high-end processor neemt dan is die kans aanzienlijk klein of nihil.
FM2 is redelijk nieuw en ik verwacht dan ook dat hier nog wel 1 of 2 generaties processors voor komen, al is dat niet 100% zeker inderdaad.
Met een socket 1155 zou je bv over 2 jaar misschien wel goedkoop een i5 kunnen overnemen die toch heel wat sneller is dan de pentium.

PS: de G860 is veel goedkoper dan de G870 en niet noemenswaardig langzamer (kwa prijs zijn de intel en amd setup dan ongeveer gelijk).

PS2: http://www.anandtech.com/bench/Product/675?vs=404
(niet de 860, maar zo heb je een aardig beeld)

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 22-01-2013 18:03 ]

• Struktron
Bedankt voor de feedback.
Ik denk dat ik toch voor de intel ga met losse videokaart.
Pagina: 1