Verwijderd

Topicstarter
Mede forumleden,

Ik heb een defecte Asus P5Q Pro moederbord. Ik krijg geen beeld (start niet op, zelfs geen POST). Bij de eerste 2 keer starten zag ik dat er een vonk vanuit mn moederbord kwam (bij een usb connectie op de moederbord zelf) Dus deze ontkoppeld en hij deed gewoon het zelfde (maar dan zonder vonk uiteraard)..

Nu wil ik mijn moederbord laten nakijken en ik vroeg me af of jullie misschien een adresje hebben om mijn moederbord na te laten kijken en eventueel enige reparatie uit te laten voeren..

Alvast bedankt..

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

InFamous

excommunicado

Sorry dat ik het zeg en wil je computer niet afkraken, maar dat moederbord is al flink verouderd en het geld niet waard om te laten maken, nakijken. Als je moederbord echt dood is kan je beter een nieuw moederbord kopen.

Formerly known as Ragdoll

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:33

Quad

Doof

Daarbij, als het moederbord defect is, en dan dus bij een USB Header heb je kans dat er meer gesloopt is op het moederbord. Kortsluiting dus.

Een P5Q Pro is een Socket 775 moederbord, zoals gezegd, behoorlijk verouderd!

Nakijken/repareren is het niet waard, een nieuwe betaal je ook al €50,- voor en daar ga je bij een computerboer er zeker wel over heen.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

InFamous

excommunicado

Quad schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:40:
Daarbij, als het moederbord defect is, en dan dus bij een USB Header heb je kans dat er meer gesloopt is op het moederbord. Kortsluiting dus.

Een P5Q Pro is een Socket 775 moederbord, zoals gezegd, behoorlijk verouderd!

Nakijken/repareren is het niet waard, een nieuwe betaal je ook al €50,- voor en daar ga je bij een computerboer er zeker wel over heen.
laatst toevallig een p5q pro gezien werkend voor 15 euro, dan is het leuk om te doen. Wel tweedehands kijken, als ze er uberhaupt nog nieuw zijn.

Formerly known as Ragdoll

Verwijderd

Topicstarter
InFamous schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:46:
[...]

laatst toevallig een p5q pro gezien werkend voor 15 euro, dan is het leuk om te doen. Wel tweedehands kijken, als ze er uberhaupt nog nieuw zijn.
Heel toevallig heb ik deze ook voor 15 euro gehaald op marktplaats. Maar de verkoper kreeg geen beeld bij deze moederbord.. Dus voor aanschaf even wat research gedaan en bleek dat dat een kwestie was van verkeerde dram gebruiken.. Dus ik kon hem dan voor die prijs niet laten liggen.. Nu maar op zoek naar een andere dan..

• Quad

Quad

Doof

InFamous schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:46:
[...]

Natuurlijk, ik denk dat het wel aardig belangrijk kan zijn om ook eenzelfde weer te hebben ivm het P45 chipset.

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Quad schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:53:
[...]

Natuurlijk, ik denk dat het wel aardig belangrijk kan zijn om ook eenzelfde weer te hebben ivm het P45 chipset.
Het probleem is dat ik een P5K (p35 chipset) moederbord heb en deze dus lichtjes wil upgraden omdat ik mijn cpu wil overclocken.. (dat staat mijn huidige moederbord nauwelijks toe)...

Vandaar mijn overstap naar een P5Q..

• Quad

Quad

Doof

Aha oké, dus dit was al de defecte die je hebt opgepikt.
Ik ben benieuwd wat je bedoelt met verkeerd RAM gebruik.

DDR1 in DDR2 of DDR3 in DDR2 slots gedrukt?

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Quad schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:57:
Aha oké, dus dit was al de defecte die je hebt opgepikt.
Ik ben benieuwd wat je bedoelt met verkeerd RAM gebruik.

DDR1 in DDR2 of DDR3 in DDR2 slots gedrukt?
Nee ik bedoel dat je dan een ddr2 ram gebruikt die je moederbord dan niet ondersteund.. Maar het kan natuurlijk ook aan vele andere dingen liggen waardoor je geen beeld krijg..

DIt was toch wel de meest voorkomende fout die men maakte bij het aanschaffen van zo een moederbord..

• Quad

Quad

Doof

Naja. zou mij niets verbazen als er wat anders mee gekloot is.

Een vonkje bij je USB header gebeurt niet zo maar. Ik gok eerder kortsluiting door middel van een afstandsbuisje die verkeerd geplaatst was/is.

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Nou kijk.. Je hoort dus zo een soort van verloopstekkertje te gebruiken om de voorste usb ingangen (volgens mij) te gebruiken... Afbeeldingslocatie: http://www.moddiy.com/product_images/u/580/T2uBhBXapaXXXXXXXX_!!10663394.jpg_310x310__39497_zoom.jpg
De linker op dit plaatje.. en daar staan dus wat teksten op .. zoals GND, 12+ enz enz.. ik heb deze maar klakkeloos vervangen met die wat ik nu gebruik op mijn P5K.. en achteraf eens goed gekeken naar deze teksten en bleek dat de grond en voltages op andere plekken zaten. Dus hier zat wel duidelijk verschil in..

• Quad

Quad

Doof

Mja, die is dus om zeep geholpen :).

Geen tijd of geld meer in steken.

Wat is overigens de specs van je systeem? Het moet wel de moeite waard zijn om er wat anders in te prikken.

nggyu nglyd

Verwijderd

ik heb nog een p5q (non pro) liggen. hoor t wel als je tzt geinteresseerd bent

Verwijderd

Topicstarter
Quad schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 00:13:
Mja, die is dus om zeep geholpen :).

Geen tijd of geld meer in steken.

Wat is overigens de specs van je systeem? Het moet wel de moeite waard zijn om er wat anders in te prikken.
Ok goeie tip.. ff zoeken naar een andere dan

Asus P5K
Q9550
GeiL DDR2 4GB
MSI GTX 670 OC

• Quad

Quad

Doof

Aha, je wilt dus een OC omdat je CPU de bottleneck is bij deze GPU :).

Wordt dus een beetje Vraag en Aanbod / Marktplaats in de gaten houden denk ik.

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Quad schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 00:19:
Aha, je wilt dus een OC omdat je CPU de bottleneck is bij deze GPU :).

Wordt dus een beetje Vraag en Aanbod / Marktplaats in de gaten houden denk ik.
Hahahahah Inderdaad!!! Open ogen houden voor een P5Q neem ik aan? :D want dat is het enigste wat volgens mijn kennis nog een beetje binnen handbereik ligt.. of heb ik dat nou mis?

• Quad

Quad

Doof

Nja en anders kan je beter upgraden naar huidige hardware, dus i5 3350p of hoger samen met een basic moederbord en DDR3 ram :)

Huidige setje verkopen natuurlijk.

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Quad schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 00:45:
Nja en anders kan je beter upgraden naar huidige hardware, dus i5 3350p of hoger samen met een basic moederbord en DDR3 ram :)

Huidige setje verkopen natuurlijk.
Ja dat is sowieso altijd beter! maar dat laat mijn budget nu helaas niet toe.. vandaar dat ik deze overhaaste (en behoorlijk foute) aankoop gedaan had. Ik zal mijn zoektocht dan maar voortzetten naar een P5Q moederbord..

In ieder geval bedankt voor al jullie reacties!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 02:37:
[...]

Ik lees hier een hoop flauwekul over deze "verouderde" generatie, laat je vooral niet gek maken. :+
Ik heb hier zelf nog een stel P5Q-premium's draaien met Q9650's en die doen maar in weinig onder voor de recenter generaties.
In default gebruik merk ik amper het verschil en als hier een HD video staat te renderen blijf ik er toch niet naast zitten.

Het zijn prima mobo's die ik voorlopig nog niet kwijt hoef.
Er liggen hier nog twee nieuwe reserve P5Q-premium's in de doos die ik liever niet wegdoe en al helemaal niet tegen de genoemde MP afbraakprijzen. :X
Ik zou nog lekker even doorzoeken naar zo'n top P45 bordje, zij zijn het nog steeds helemaal waard. ;)
Dat hoor ik inderdaad wel vaker.. Dat is eigenlijk ook de reden waarom ik wil gaan voor de P5Q. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok om het probleem maar even weer aan te kaarten. Ik kreeg dus een vonk bij het aansluiten van mn usb q connector. omdat deze connector verschillend is .... of zie ik het nou verkeerd?

De blauwe zat bij mn P5K en de rode zit op de P5Q.. Ik heb de blauwe dus vervangen door de rode.. maar zoals je de tekst op deze stekkertjes ziet komen ze niet overeen.. doe ik nou iets verkeerds?

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2007/05/29113415949l.jpg

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De blauwe is USB, die rode is iets totaal anders - met een 12V lijn vermoed ik dat het een seriele aansluiting is. Als je USB apparaten die 5V willen 12V door hun strot duwt gaat het fout, des te meer als je dat doet op een lijn waar bij USB 0V (GND) op zou moeten staan :o

Geef anders eens exact aan hoe de connector heet op het bord waar je de boel op hebt proberen aan te sluiten...

Trouwens roerend eens met de mensen die roepen dat een Core2Duo nog prima meekan. Misschien niet als high-end gamebak, maar als tik/internet/casual gamebak kan het prima mee en doet het - mits voorzien van voldoende RAM en snelle I/O (SSD bij voorkeur) - niet onder voor een Core i3. Ik zou anno 2013 nooit nieuw een So775-systeem overwegen, maar als je er al een hebt en er tevreden mee bent is er geen enkele reden om het bij het minste of geringste bij het grof vuil te zetten en iets nieuws te kopen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het volkomen met je eens! :)

Ok ik heb de blauwe stekker weggehaald.. de rode erop gezet en deze op de rode connector (IE1394_2) op de moederbord geprikt waardoor er een weerstandje (geloof ik) door is gebrand :(..

Dus in principe heb zou ik de blauwe stekker erop moeten laten en op een blauwe (usb) connector op het moederbord moeten aansluiten?

edit: na het nogmaals doorlezen van de handleiding had ik inderdaad de usb connectie op de moederbord moeten gebruiken. (er staat nog een waarschuwing in de handleiding om nooit een 1394 kabel op een usb connector aan te sluiten omdat je dan je moederbord kan beschadigen.. )

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2013 11:15 ]

Verwijderd

Ik roep maar wat, maar mogelijk kan deze ook een alternatief zijn (al dan niet 2e hands)?

pricewatch: Foxconn P45AL-S

Zelfde chipset en socket in ieder geval :)

Niks mis met een C2D, ik game er zelfs nog dagelijks op ;)

Is het overigens niet zo dat USB volgens de specificatie kortsluiting moet kunnen maken zonder schade? Ik dacht dat dat een van de vereisten was.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IEEE1394 is firewire, dat is iets anders dan USB, niet alleen ander protocol maar ook andere pinout en voltage ;)

Als je geluk hebt is dat 'weerstandje' eigenlijk een zekering en is dus enkel de USB en/of Firewire header doorgebrand. Maar als het geen zekering was en een ander component, dan is het ernstiger - niet zozeer omwille van dat SMD componentje (die is met een soldeerbout en een stabiele hand te vervangen), maar omdat iets wat een SMD component wat geen zekering is door laat branden nog veel meer schade aanricht op IC-tjes, zoals bijvoorbeeld in dit geval de southbridge (ICH).

Kortom, goede kans dat dit bordje echt dood is. Ik zou een andere So775 bord met P35 of P45 chipset nemen (2e hands indien mogelijk) en dan enkel USB op USB aansluiten. Let trouwens op dat je USB randapparatuur mogelijk ook een forse opdonder heeft gehad.

Als je al een P5K hebt liggen zou ik eigenlijk gewoon dat ding gebruiken, OC'en kan iets helpen, maar ondanks algemeen warm hart toedragen aan de Core2Duo/Core2Quad zou ik ook niet al teveel geld ertegenaan gooien voor een marginale performanceverbetering.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 11:24:
IEEE1394 is firewire, dat is iets anders dan USB, niet alleen ander protocol maar ook andere pinout en voltage ;)

Als je geluk hebt is dat 'weerstandje' eigenlijk een zekering en is dus enkel de USB en/of Firewire header doorgebrand. Maar als het geen zekering was en een ander component, dan is het ernstiger - niet zozeer omwille van dat SMD componentje (die is met een soldeerbout en een stabiele hand te vervangen), maar omdat iets wat een SMD component wat geen zekering is door laat branden nog veel meer schade aanricht op IC-tjes, zoals bijvoorbeeld in dit geval de southbridge (ICH).

Kortom, goede kans dat dit bordje echt dood is. Ik zou een andere So775 bord met P35 of P45 chipset nemen (2e hands indien mogelijk) en dan enkel USB op USB aansluiten. Let trouwens op dat je USB randapparatuur mogelijk ook een forse opdonder heeft gehad.

Als je al een P5K hebt liggen zou ik eigenlijk gewoon dat ding gebruiken, OC'en kan iets helpen, maar ondanks algemeen warm hart toedragen aan de Core2Duo/Core2Quad zou ik ook niet al teveel geld ertegenaan gooien voor een marginale performanceverbetering.
Ok Bedankt voor je tip! ik heb mijn P5K al een hele tijd.. en heb hem al lichtjes weten over te clocken.. maar ik weet dat er meer in mn cpu zit dan wat ik er nu uit haal.. daarom wil ik heel graag een P5Q bordje aanschaffen.. deze wat ik gehaald had gaf al geen beeld zei de verkoper.. en voor die prijs kon ik hem niet laten liggen.. beetje weggegooid geld.. maarja niks aan te doen.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 11:16:
Ik roep maar wat, maar mogelijk kan deze ook een alternatief zijn (al dan niet 2e hands)?

pricewatch: Foxconn P45AL-S

Zelfde chipset en socket in ieder geval :)

Niks mis met een C2D, ik game er zelfs nog dagelijks op ;)

Is het overigens niet zo dat USB volgens de specificatie kortsluiting moet kunnen maken zonder schade? Ik dacht dat dat een van de vereisten was.
Bedankt voor je tip.. Ik zie dat deze wel vergelijkbaar is met de P5Q :D

Ik had geen componenten aangesloten op de voorste USB poorten toen deze kortsluiting gaf..

ik had wel mn toetsenbord en muis achter in mn pc geplugd.. maar die doen het gewoon nog :D

Dus het kan zijn dat mn bordje het nog gewoon doet?

• Quad

Quad

Doof

Ik vraag mij een ding af, wat is de reden dat je de headers wil vervangen?
En over verouderd, ik denk dat ik het verkeerd uitgelegd heb, maar de hardware an sich is nog vrij goed, de Q9550 heb ik ook gehad. Maar ik doelde op de waarde, bij een verkoop levert het niet veel mee op, en eventuele upgrade voor dit systeem zal best duur zijn.

Doet hij het niet als je de firewire header eraf houdt?

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Quad schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 11:55:
Ik vraag mij een ding af, wat is de reden dat je de headers wil vervangen?
En over verouderd, ik denk dat ik het verkeerd uitgelegd heb, maar de hardware an sich is nog vrij goed, de Q9550 heb ik ook gehad. Maar ik doelde op de waarde, bij een verkoop levert het niet veel mee op, en eventuele upgrade voor dit systeem zal best duur zijn.

Doet hij het niet als je de firewire header eraf houdt?
Nou ik heb die dus eraf gelaten en hij gaat wel aan.. fan begint te draaien.. hij leest eventjes de harde schijf.. en dan doet hij verder niks.. fan blijft gewoon draaien maar geen beeld.. geen power on self test..

waarom ik hem dus wil upgraden was omdat mijn huidige moederbord niet echt een degelijke oc toelaat.. terwijl een p5q in dat opzicht de lat toch een stuk hoger ligt.. :)

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Ok toch maar zo brutaal geweest om de moederbord weer opnieuw te testen.. Als eerst deed hij het niet.. hij ging wel aan maar geen beeld.. dus ik haalde toen 1 dram eruit.. en toen voor het eerst een teken van leven! toen ff die dram weer teruggeplaatst en hij deed het gewoon!

maar alleen krijg ik nu bij elke keer als ik hem opstart een CPU over voltage error! .. maakt niet uit welke settings ik ook gebruik (default of manual, OV_CPU jumper op enabled of disabled) ik blijf deze error krijgen..

Temps blijven wel stabiel..

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 03:34:
[...]

Alvast gefeliciteerd!!

Heb je het ingestelde voltage voor de CPU al gecheckt??
Ja bedankt! :D

Ja... ik heb hem op auto gezet, zelf voltages ingevuld van 1V t/m 1,2875V maar steeds dezelfde melding..

Dus ben ik maar naar hardware monitor gegaan en zag daar de de CPU Voltage op 0,0 stond.. terwijl in windows wel de normale voltages worden aangegeven...
Pagina: 1