Toon posts:

Nieuwe HDD Advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het denken om een nieuwe hdd te kopen aangezien de prijzen nu weer gezakt zijn vind ik dat nu een mooi moment daarvoor is.

Ik gebruik momenteel een wd ears20 green caviar 2TB (7200rpm) die het overigens best aardig doet alleen merk ik wel dat het uitpakken met winrar vrij langzaam gaat.

Op deze hdd staat geen besturings systeem geinstalleerd of games noch progammas ben dit ook niet van plan!

Mijn besturings systeem staat allemaal op mijn ssd.
Ik gebruik die hdd dus puur voor opslag en het uitpakken van grote bestanden ( 8gb+)

aangezien mijn systeem specs is mijn hdd dus duidelijk de bottle neck voor al die grote bestanden...
Ik wil dus een snelle hdd aanschaffen die ik voornamelijk alleen voor grote bestanden ga gebruiken die uitgepakt moeten worden.

Mijn vraag is dus welke zou het beste bij mij passen?
zat eerst aan de velociraptor te denken maar het schijnt na wat lees werk dat juist snel is met windows opladen en progammas etc datgene wat ik dus niet wil..

Mischien de caviar black of een andere wat vinden jullie?

Mijn specs:

3570K i5

GTX 670 evga

16gb corsair

SSD crucial m4 256gb

caviar green earsx20 2tb

Verwijderd

ik zou kijken voor het SSD caching icm een hdd die je nu hebt :)
dat is denk ik beter of een raid opstelling van 2 HDD`s en dan heb je een betere snelheidswinst dat 1 losse :)

mvg jason

Verwijderd

Topicstarter
Of een nieuwe ssd aanschaffen? Die samung 840 500gb basic ziet er wel erg aantrekkelijk uit 295 euro bij mycom de pro versie staat daar voor 400 euro zit er tussen de 840 basic en 840 pro versie nou echt een groot merkbaar verschil? 100 euro is toch wel een stukkie duurder...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2013 12:03 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een WD Green is nooit 7200rpm geweest maar meer richting de 5400-5900 rpm. Is ook niet heel interessant voor hoge doorvoer snelheden maar voornamelijk voor de seektimes. Een Caviar Black zal niet heel veel sneller zijn. Wat je wel kunt doen is een tweede 2TB disk erbij pakken en die in RAID-0 configureren. Dan haal je er wel meer snelheid uit (sequentieel, niet random).

Let dan wel op dat je, of goede backups maakt, of data erop zet die niet backup-waardig is :)

https://discord.com/invite/tweakers

• Glandur
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-03 15:31
Het verschil tussen de 840 en 840 Pro is toch nog best wel groot, zoals te zien in de review van een paar dagen terug (reviews: Vijf snelle ssd's voor de kleinere beurs getest)

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:43

ResuCigam

BOFH

Als je snel je bestanden wilt kunnen uitpakken zou ik er een tweede schijf naast hangen, nu moet jouw schijf tegelijk lezen en schrijven, als de ene schijf leest en de uitgepakte data op de 2e schijf komt gaat het alweer een stuk sneller.

We do what we must because we can.

Verwijderd

Topicstarter
Glandur schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:09:
Het verschil tussen de 840 en 840 Pro is toch nog best wel groot, zoals te zien in de review van een paar dagen terug (reviews: Vijf snelle ssd's voor de kleinere beurs getest)
Ik zie dat de 840 basic wel het laagste kwa snelheid scoort van de geteste ssds maar praten we hier over seco des of over bijv een minuut? Elk ssd blijft inprincipe toch erg snel ten opzichte van een hdd? edit: als ik zo al die benchmarks en conclusies lees vraag ik me wel af of die 840 wel zon verstandige aankoop is voor mijn doeleinde...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2013 15:12 ]

Pagina: 1