Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Hein001
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01-2023
Ideetje  Kindertelefoon.

Ik heb 2 jonge kinderen (5 en 8 ). Ik ben gescheiden en zie mijn kinderen niet iedere dag, dus leek het mij een goed idee om de kinderen een telefoon te geven, waarmee ze papa kunnen bellen en eventueel ook andere familieleden.
Nu ben ik naar kindertelefoons gaan zoeken, ze bestaan met de mama en papa knop erop, vind ik te beperkt, ze moeten ook hun overige familie kunnen bereiken.

Een ouder nichtje heeft een (roze) kinder telefoon van haar verjaardag gekregen, met een miniem display(uit de jaren 90), waarop ze het juiste telefoonnummer uit het contactregister kan kiezen. Die telefoon is onder begeleiding  ooit een half uur gebruikt, daarna nooit meer. Een telefoonnummer zegt ze natuurlijk totaal niets en tegen de tijd dat ze volwassen zijn, zullen dergelijke ID's net als de morsecode alleen nog terug te vinden in het museum.

Dus dacht ik aan een smartphone(goedkoop modelletje) met op het startscherm enkel de icoontjes van de lachende papa, mama en overige familieleden. Met de druk op het betreffende icoontje, wordt het familielid dan gebeld.  Dat snappen ze wel. Kortom, de beginpagina gevuld met contact icons uit het contacten register. Geen andere icoontjes op het beginscherm die ze alleen maar afleiden. Simpel.
Het beginscherm mogen ze niet kunnen verknetteren door op (voor hen onbegrijpelijke en niet ter zake doende) andere icoontjes te kunnen drukken en waardoor de telefoon vervolgens onbruikbaar voor ze wordt. Dus het format van het beginscherm met een password kunnen vastleggen leek me wel handig.

Natuurlijk mogen ze niet gebeld worden door iedere andere onverlaat die niet door de ouder in het contactregister is toegevoegd. Uitgaand filteren hoeft niet, ze hebben immers alleen de contacticoontjes van de familie beschikbaar.

Wat schetst mij verbazing, ik kan noch een telefoon vinden waarmee ik het beginscherm op die manier kan aanpassen. En noch een callfilter vinden die alle inkomende calls, die NIET in het contactregister voorkomen - voor de gebruiker ongemerkt- direct neerhangt. Voicemail snappen ze niet, dus filteren in combinatie met voicemail is niet van toepassing.

Of het ligt aan mijn eigen zoektechniek, maar een dergelijk simpel  en basaal apparaatje, kan ik gewoon nergens vinden. Wie heeft tips voor mij? Het gaat me veel te ver om zo'n ding zelf om te moeten bouwen.

• reyals
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-11 20:40
Google Play: DroidMate Call Filter

is een goede call en sms filter. en in te stellen dat hij geen meldingen geeft

Samsung Note 4 (Omegarom V4, android 6.0.1) Samsung Galaxy Note 3, Android 5.0 lollipop alexndr devbase (custom rom)/Asus transformer tab TF300T, Katkiss Nougatella 7.1.2

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Op zich zou ik in zo'n geval toch even informeren bij je provider of die hier geen mogelijkheden voor biedt. Het is een beetje lullig als op school een handig vriendje / vriendinnetje zit die het even aanpast en er daarna allemaal 0900-nrs gebeld gaan worden.

Zakelijk bieden alle providers dit soort diensten wel aan. En opzich denk ik dat het completer is als "enkel" een app.

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

CallBlocker werkt hier ook prima als filter

Aan de ene kant denk ik aan, Windows Phone waar je een zeer basic start scherm kan maken.
Maar dat is afaik niet te 'vergrendelen'.

Android is erg open, en daar zal er vast wel een app voor zijn.
Maar android is wel gelijk een stap in het diepe.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

• Hein001
--> reyals: Bedankt! ik zie dat de DroidMate gebruik maakt van een whitelist, daar was ik naar op zoek.
--> Gomez12: Het is inderdaad zo dat het uitgaande bellen OOK beperkt moet blijven tot het contactregister. Lukraak een telefoonnummer aankiezen moet niet mogelijk zijn. Je hebt gelijk, uitgaand filteren moet ook, wellicht kan de DroidMate dat ook.

Ik zit alleen nog met een vastgelecht begin scherm die alleen de contact icoontjes weergeeft, is dat mogelijk?

• Hein001
--> enverlin: Inderdaad, CallBlocker maakt ook gebruik van een whitelist, lijkt inderdaad ook te gebruiken.
Wat is een afaik? Waar kan ik trouwens de database van de android apps vinden? dan kan ik daartussen eens zoeken. (heb zelf geen android)

Het zou denk ik mooi zijn dat zowel uitgaande calls als inkomende calls, via een whitelist lopen, dan kunnen ook "vreemde nummers" niet gebeld worden. Het is me nog niet duidelijk of CallBlocker of DroidMate dat kunnen, ik zal die 2 verder bekijken.

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Iedere android telefoon kan in principe wat jij wil.

De 'database' van Android apps is trouwens te bekijken via:
https://play.google.com/

[ Voor 46% gewijzigd door Rikkiz0r op 21-01-2013 23:52 ]

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Rikkiz0r schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:52:
Iedere android telefoon kan in principe wat jij wil.
En hoe stel je het zo in dat kindlief niet op school een alternatieve rom eropzet en dan de hele wereld gaat bellen?

Dat is het probleem wat ik zie... Of je moet enkel pre-paid geven of je moet dit helemaal niet in de telefoon gaan zoeken maar simpelweg bij de provider.

Elke software-oplossing is te omzeilen door een handig klasgenootje...

• Hein001
--> Rikkiz0r: dus op ieder android telefoon kan ik het beginscherm zodanig wijzigen dat er alleen de contacticons op staan? Is het beginscherm dan ook op een of andere manier vast te zetten? Met een password of zo?

• Gizz
  • Laatst online: 15:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gomez12 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:54:
[...]

En hoe stel je het zo in dat kindlief niet op school een alternatieve rom eropzet en dan de hele wereld gaat bellen?
Een kind van 5 of 8 gaat even een rom van een telefoon flashen? :z

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Rikkiz0r
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:56:
[...]

Een kind van 5 of 8 gaat even een rom van een telefoon flashen? :z
En jij denkt dat je kind weet hoe die een telefoon flashed? Laat staan boot in recovery mode? 8)7

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

leuk idee!
Op XDA of vergelijkbare forums waar ze veel bezig zijn met open roms zou je je idee eens kunnen neerleggen om te kijken of zij een rom dermate kunnen strippen dat eea mogelijk is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Rikkiz0r
  • Niet online
Hein001 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:55:
--> Rikkiz0r: dus op ieder android telefoon kan ik het beginscherm zodanig wijzigen dat er alleen de contacticons op staan? Is het beginscherm dan ook op een of andere manier vast te zetten? Met een password of zo?
Je kan op android met z.g.n. 'widgets' contactpersonen toevoegen aan je homescreen. Ik weet zo niet of er een tooltje is waarmee je een wachtwoord kan zetten op het wijzigen van het beginscherm.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:54

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hein001 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:50:
--> enverlin: Inderdaad, CallBlocker maakt ook gebruik van een whitelist, lijkt inderdaad ook te gebruiken.
Wat is een afaik?
'as far as I know' ; forumtermen :P
Waar kan ik trouwens de database van de android apps vinden? dan kan ik daartussen eens zoeken. (heb zelf geen android)
De Google Play Store.

Keywords waar je naar op zoek bent: parental control child block

etc.

Dan kom je al snel uit op zoiets als: Google Play: Kids Place - Parental Control

Daar kan je homescreen mee aanpassen, applicaties blokkeren/toestaan, een wachtwoord (pin) invoeren voor veranderingen.

Edit: hmm, ik zie nu dat je er dan niet mee kan bellen. :+

[ Voor 20% gewijzigd door Bolletje op 22-01-2013 00:08 ]

• Hein001
Ik ga voor beide callfilters kijken of zowel de uitgaande calls als de inkomende calls via een whitelist kunnen laten lopen.
Verder zal ik kijken of er apps te verkrijgen zijn die het beginscherm kunnen aanpassen en vastleggen.
Bedankt trouwens voor de nuttige en snelle response allemaal!!

• Hein001
--> Bolletje: Kids Place snel bekeken, daar kunnen een hoop zaken geblocked worden.
Maar als ik het beginscherm kan vastleggen (met enkel de contact icons erop) en beschermen met een password. Dan kunnen ze in theorie nergens anders in de telefoon komen.
Dan heb ik wat ik wil, dus ik denk dat ik op zoek ga naar zo'n app.

Bedankt!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Klopt ja, alleen weet ik niet zeker of je die 'direct bellen'-icoontjes dan nog op je homescreen kan plaatsen en/of je ook bepaalde inkomende gesprekken kan whitelisten.

Anders zou je niet eens je kind kunnen bellen. Dat is ook niet gewenst.

Ik pak even een andere telefoon erbij, dan test ik hem wel even :)

[ Voor 12% gewijzigd door Bolletje op 22-01-2013 00:12 ]

• Hein001
--> Bolletje: Ik bedoel dat alleen inkomende calls doorkomen die op de whitelist voorkomen, zodat onderandere ikzelf ze wel kan bellen, maar dat calls van 'vreemden' niet doorkomen en gelijk opgehangen worden.
Voor de uitgaande calls precies hetzelfde, dus dat ze geen willekeurige andere nummers kunnen bellen, behalve die op de whitelist.

Die direct bellen icoontjes wil ik op de homescreen hebben, daar wil ik dan alle contactpersonen op hebben staan (moet dan kunnen scrollen). En deze homescreen wil ik dan vast kunnen zetten, zodat ze zelf niet bv. bij het contactregister, instellingen, wifi etc.. kunnen komen.
Dan zou ik de perfecte kinder telefoon (in mijn ogen dan) hebben.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik ga het ook testen op mijn oude android phone, werkt het zoals ik wil dan heeft mijn kleine neefje van 5 een cadeau (ervanuitgaande dat zijn ouders het ok vinden).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Hein001
Ben benieuwd.
Ik heb de twee callfilters nog even goed bekeken, zij maken gebruik van whitelists. Maar het is me nog niet duidelijk of dat voor zowel inkomende als uitgaande calls mogelijk is.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hein001 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 00:31:
--> Bolletje: Ik bedoel dat alleen inkomende calls doorkomen die op de whitelist voorkomen, zodat onderandere ikzelf ze wel kan bellen, maar dat calls van 'vreemden' niet doorkomen en gelijk opgehangen worden.
Voor de uitgaande calls precies hetzelfde, dus dat ze geen willekeurige andere nummers kunnen bellen, behalve die op de whitelist.
Snap ik. Ik heb twee Callblockers nu getest (Google Play: Call Blocker en Google Play: Call Blocker) en ze schijnen simpelweg niet te werken op mijn telefoon. Één app gaf daar ook een melding over. De applicaties zeggen wel dat ze blocken, maar dat doen ze simpelweg niet. Je kan gewoon opnemen. Misschien werkt het wel op andere telefoons (ik denk het wel gezien de recensies). Ik werk trouwens met een LG L3 met Android 2.3.6. Dat was de enige die opgeladen is en waar rotzooi op mag (:+).

Al de blockers werken trouwens alleen voor inkomende gesprekken en niet voor uitgaande gesprekken.
Die direct bellen icoontjes wil ik op de homescreen hebben, daar wil ik dan alle contactpersonen op hebben staan (moet dan kunnen scrollen).
Dat kan niet. Die 'direct bellen'-icoontjes vallen onder widgets. Die kan je niet plaatsen in de Kids Place-omgeving. Je kan wel het gewone telefoonicoontje plaatsen zodat ze via contacten kunnen bellen. Dan hebben ze echter ook gewoon het toetsenbord voorhanden en kunnen ze dus iedereen bellen.
En deze homescreen wil ik dan vast kunnen zetten, zodat ze zelf niet bv. bij het contactregister, instellingen, wifi etc.. kunnen komen.
Dan zou ik de perfecte kinder telefoon (in mijn ogen dan) hebben.
Dat kan wel (op contactregister na, dat zit geïntegreerd bij de telefoonapplicatie in Android). Je kan Kids Place automatisch laten opstarten bij boot-up. Dan hebben je kinderen een pincode nodig om uit die omgeving te komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Bolletje op 22-01-2013 01:16 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:36
Hein001 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 00:35:
Ben benieuwd.
Ik heb de twee callfilters nog even goed bekeken, zij maken gebruik van whitelists. Maar het is me nog niet duidelijk of dat voor zowel inkomende als uitgaande calls mogelijk is.
Ik ben een groot fan van "Santiy"
Laat je daadwerkelijk alles instellen wat je telefoon doet als je gebeld of geSMSt wordt.
Zelfs dingen als automatisch opnemen als een bepaald nummer belt.

Een andere leuke app is prey
Bedoeld als anti diefstal. Maar het geeft je de mogelijkheid om vanuit de browser de complete telefoon over te nemen.
Geluid afspelen, berichtjes op het scherm laten verschijnen, snapshot maken met de camera, GPS locatie. Alles wat een overbezorgde ouder nodig heeft :P

TheS4ndm4n#1919

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-11 19:20
Misschien niet heel goedkoop maar een Sony xperia active lijkt ideaal voor kinderen kwa hardware: http://www.sonymobile.com...ria-active/#view=overview

• Hein001
-->bolletje: bedankt voor het testen. Als de callfilters alleen een whitelist mogelijkheid hebben op inkomende calls en niet op uitgaande calls. Lijkt het mij om nog maar een paar jaartjes te wachten met een telefoon.

• Hein001
-->RocketKoen: Bedankt voor je reactie. Ik wil niet alles controleren, maar het gaat gewoon om een belijzer met icoontjes i.p.v text. (fotootjes i.p.v namen en telefoonnummers) Waarbij ze niet door anderen dan de whitelist (in mijn geval contactregister=whitelist) gebeld kunnen worden. En dat ze ook niet spelende wijs, vreemden kunnen lastigvallen. Mochten ze ergens anders in de telefoon terecht komen, zullen ze er niets meer van snappen. Dus die mogelijkheid wilde ik een beetje uitsluiten met een password protectie.
Ik heb nog even goed gekeken, een kindertelefoon voor (hele) jonge kinderen lijkt nog even niet te bestaan.

• Hein001
-->svenk91: ik zal eens kijken naar de xperia. Bedankt

• reyals
Google Play: Advanced Call Blocker

blokkeert ook uitgaande gesprekken...

Added Outgoing call blocking which requires the new permission. Goto the Preferences to enable the setting, it is off by default

[ Voor 28% gewijzigd door reyals op 23-01-2013 01:56 ]

Samsung Note 4 (Omegarom V4, android 6.0.1) Samsung Galaxy Note 3, Android 5.0 lollipop alexndr devbase (custom rom)/Asus transformer tab TF300T, Katkiss Nougatella 7.1.2

• Hein001
-->franssie: Bedankt, ik zou nog kunnen kijken naar een "gestripte" rom bij andere fora. Om zo het gewenste beginscherm te kunnen krijgen. Het heeft voor mij alleen zin in combinatie met een callfilter die op basis van een whitelist zowel in- als uitgaande calls doorlaat en de rest blocked natuurlijk. Die blijken toch niet te bestaan.

• reyals
1 post boven je staat er 1 die wel uitgaand blokkeert

• Hein001
-->Reyals: "block all numbers that are not in your contacts" Geldt dat voor zowel inkomende calls als uitgaande calls?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Hein001 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 22:57:
Ik heb 2 jonge kinderen (5 en 8 ). Ik ben gescheiden en zie mijn kinderen niet iedere dag, dus leek het mij een goed idee om de kinderen een telefoon te geven, waarmee ze papa kunnen bellen en eventueel ook andere familieleden.
NOFI en met alle respect, maar gaan die kids daar nu echt blij van worden?

Ik mag toch hopen dat de moeder ze geen strobreed in de weg legt als ze zelf willen bellen (op de vaste lijn bijv) ?

Volgens mij staan telefoons nu niet echt bovenaan hun wishlist op die leeftijd.

Abort, Retry, Quake ???

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Onderschat kinderen niet, er zijn er genoeg van een jaar of zes, die een eigen telefoon hebben, volgens een onderzoek, dat ik vorig jaar las, zijn dat op die leeftijd trouwens meer meisjes, dan jongetjes. Mogelijk geven ouders om veiligheidsredenen meisjes eerder een telefoon.
Mijn zesjarige nichtje kan haast beter uit de voeten met de iPhone van haar vader, dan papa zelf en ze heeft zich ook al aangemeld, om het toestel te "erven", wanneer mijn zwager een nieuwe koopt :). Natuurlijk gaat 't hier wel om kinderen, die van hun ouders met de telefoon mogen "spelen" (foto's maken, filmpje kijken) en er dus spelenderwijs mee vertrouwd zijn geraakt..

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:35

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik heb het topic even verplaatst naar het juiste forumdeel, MAA :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:36
Marly schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 04:31:
Onderschat kinderen niet, er zijn er genoeg van een jaar of zes, die een eigen telefoon hebben, volgens een onderzoek, dat ik vorig jaar las, zijn dat op die leeftijd trouwens meer meisjes, dan jongetjes. Mogelijk geven ouders om veiligheidsredenen meisjes eerder een telefoon.
Mijn zesjarige nichtje kan haast beter uit de voeten met de iPhone van haar vader, dan papa zelf en ze heeft zich ook al aangemeld, om het toestel te "erven", wanneer mijn zwager een nieuwe koopt :). Natuurlijk gaat 't hier wel om kinderen, die van hun ouders met de telefoon mogen "spelen" (foto's maken, filmpje kijken) en er dus spelenderwijs mee vertrouwd zijn geraakt..
Als je toch naar een android smartphone gaat dan is het misschien leuk om inderdaad wat meer functies toe te staan dan alleen papa en mama bellen.

Foto's maken, spelletjes spelen enz.

Wel een simkaartje er in zonder internet, en de browser en play store blokkeren. Want het is nog een beetje vroeg om ze onbegeleid op internet los te laten vind ik.

TheS4ndm4n#1919

• the_nature
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-09 17:43
in Go launcher en de apex launcher kun je in het menu een optie aanzetten waarmee het screen gelockt wordt. Het enige nadeel is dat dit eenvoudig weer uit te zetten is door op menu te drukken en dan op unlock screen...

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Idd, is dit niets voor je? http://www.kidstel.nl/producten/kidstel-gsm-tracker
Niet al de opties waar jij om vraagt, maar lijkt mij ideaal voor jonge kinderen :)
Pagina: 1