[ADVIES] monitor / tv 32 inch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408459

Topicstarter
hallo allemaal

ik heb een paar vragen :D een heb natuurlijkj ook al onderzoek gedaan maar heb zo mijn twijfels :D

oke het volgende probleem

ik heb nu de benq xl2420T met alle opties etc , alleen dit is gewoon te klein voor mijn gevoel
ik ben vandaag naar de mediamarkt geweest om eens te kijken naar wat er allemaal bechikbaar is om te kijken naar formaten en opties

ik wil dus een groter scherm

en heb in het verleden de vorige schermen gehad

samsung syncmaster bx2430
samsung s32 nog iets :D dit was een 32 inch tv lcd HD

en nu heb ik dus de benq XL2420T

nu is deze dus te klein en wil graag iets groter en zodoende is er de twijfel ontstaan tussen 32 en 27 inch schermen het moet LED zijn en er echt strak uitzien om op te gamen en tv te kijken

heb een aantal modellen waar ik over twijfel

1 de UE32EH5000
http://www.mediamarkt.nl/...94,286947.html?langId=-11

2 de UE32ES5500
http://www.mediamarkt.nl/...94,273409.html?langId=-11

3 de UE32ES6100W
http://www.mediamarkt.nl/...94,274963.html?langId=-11

ik heb een paar dingen die ik er wel van verwacht
1. max 400 euro
2 liefst 120 hZ signaal kunnen ontvangen
3 LED
4 mooi beeld en heldere kleuren

het mag dus ook 27 inch zijn

zoals deze
http://www.alternate.nl/h...750V/985383/?tk=7&lk=4152

nu heb ik de volgende vragen :D

1 wat raden jullie aan , liefst heb ik 32 inch gewoon omdat dat het handigst is maar wat zouden jullie doen
2 hebben jullie ook andere schermen in gedachten die voor mijn behoefte zouden passen :D ben echt een samsung fan
3 ik ga een gtx 680 gpu halen of een 7970 nu is de vraag als ik een 200mhz tv koop kan ik deze dan ook op 120 hz draaien voor gamen of draait deze altijd op 200 hz ? bij nvidia drivers moest ik het zelf aanpassen van standaard 60 hz naar 120 hz

hoop dat jullie mijn verhaal een beetje snappen :) en als er vragen zijn beantwoord ik die graag !

mvg jason :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:08
Waar wil je je nieuwe scherm/tv allemaal voor gebruiken?
Wat kom je tekort op je huidige scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 408459 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 22:49:

nu is deze dus te klein en wil graag iets groter en zodoende is er de twijfel ontstaan tussen 32 en 27 inch schermen het moet LED zijn en er echt strak uitzien om op te gamen en tv te kijken
zit op ongeveer een meter er vandaan

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 408459 op 21-01-2013 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Oh sorry, had alles 2x 'gelezen' maar het gamen en tv kijken gemist.

De reden van mijn vraag was eigenlijk dat wanneer er ook tekst op moet worden gelezen (internetten, words, etc) de meeste tv's niet voldoen, in ieder geval niet van dichtbij.
Aangezien je huidige scherm 1920x1080 is, zul je er kwa resolutie niet op vooruit gaan: niet meer werkruimte, minder scherp beeld van dichtbij.

Ik kan je niet geheel verder helpen in je zoektocht, alleen wat tips/ervaringen.

Volgens mij zijn die 50+ Hz alleen technieken om een inkomend beeldmateriaal smooth te maken (er worden frames voorspeld tussen de werkelijke frames), voor een game/computersignaal werkt dit volgens mij niet op dezelfde manier als bij je huidige scherm (games zijn niet voorspelbaar).
Vaak geven dat soort technieken ook alleen maar lag en andere problemen.

Ik heb helaas alleen maar ervaring met mn oude philips 32" tv (pricewatch: Sony KDL-32EX402) en een low budget samsung 27" tv/monitor (pricewatch: Samsung T27A300) .
Tekst lezen op de philips was op 50-80cm afstand gewoon niet te doen, met hoofpijn tot gevolg, gamen ging wel aardig.
Die laatste geeft van dichtbij al een stuk beter beeld dan de tv, wat mij betreft wel bruikbaar als scherm.
Ik zou daarom eerlijk gezegd ook eerder in de monitor hoek dan in de tv hoek kijken en/of niet al te groot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mitsumark schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:38:
Oh sorry, had alles 2x 'gelezen' maar het gamen en tv kijken gemist.

De reden van mijn vraag was eigenlijk dat wanneer er ook tekst op moet worden gelezen (internetten, words, etc) de meeste tv's niet voldoen, in ieder geval niet van dichtbij.
Aangezien je huidige scherm 1920x1080 is, zul je er kwa resolutie niet op vooruit gaan: niet meer werkruimte, minder scherp beeld van dichtbij.

Ik kan je niet geheel verder helpen in je zoektocht, alleen wat tips/ervaringen.

Volgens mij zijn die 50+ Hz alleen technieken om een inkomend beeldmateriaal smooth te maken (er worden frames voorspeld tussen de werkelijke frames), voor een game/computersignaal werkt dit volgens mij niet op dezelfde manier als bij je huidige scherm (games zijn niet voorspelbaar).
Vaak geven dat soort technieken ook alleen maar lag en andere problemen.

Ik heb helaas alleen maar ervaring met mn oude philips 32" tv (pricewatch: Sony KDL-32EX402) en een low budget samsung 27" tv/monitor (pricewatch: Samsung T27A300) .
Tekst lezen op de philips was op 50-80cm afstand gewoon niet te doen, met hoofpijn tot gevolg, gamen ging wel aardig.
Die laatste geeft van dichtbij al een stuk beter beeld dan de tv, wat mij betreft wel bruikbaar als scherm.
Ik zou daarom eerlijk gezegd ook eerder in de monitor hoek dan in de tv hoek kijken en/of niet al te groot gaan.
heb zelf al eens een 32 inch scherm gehad en dat werkte goed :)
maar zit gewoon met wat twijfels en zou wat feedback willen

in ieder geval bedankt ! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:00
Letop:

Een TV kan 100hz, 200hz, 600hz of zelfs hoger hebben maar dit is in films nutteloos en onrealistisch en met pc gebruik onbruikbaar. Dit omdat:

Een film wordt opgenomen op 24fps, met The Hobbit als uitzondering op 48fps. Op het moment dat je een film gaat afspelen welke 24fps als bron heeft op 100hz of 600hz dienen er frames bijgemaakt te worden. Interpolation heet dat. Interpolation is ook de i achter bijv. Een resolutie 1080i. Televisie content wordt meestal opgenomen op 30fps.

Interpolation wilt zeggen dat een slim algoritme beelden gaat "voorspellen" om het in dit geval extra soepel te maken. In films geeft dit een zeer onrealistisch effect en doet 9/10 keer afbreuk aan de film. Tijdens het gebruik van de pc probeert de TV dit ook te doen en heeft hier de nodige rekenkracht voor nodig. Dit zorgt voor input lag waardoor je niet de gewenste response hebt met het bewegen van de muis. Uiteindelijk zet je deze opties dus uit.

Tevens heeft een TV een grotere input delay dan een monitor. Als je besluit een TV aan te schaffen zoek eerst goed of deze goed scoort in input delay. Niets is zo vervelend als een muis die 0,1/0,2/0,3/0,4 seconde langzamer is dan wat jij doet. Dit helemaal met games! Nou gebruik ik zelf ook een TV als monitor namelijk de Samsung LE40C530 en dit werkt perfect.

Ik zou zelf eerder prioriteit stellen aan een goed statisch contrast en echte kleuren. Uiteindelijk en dan vooral met PC gebruik zet je alle extra opties toch uit om delay the beperken.

Succes met je zoektocht en hoop dat je wat aan mijn informatie hebt.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tiwazz schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 00:04:
Letop:

Een TV kan 100hz, 200hz, 600hz of zelfs hoger hebben maar dit is in films nutteloos en onrealistisch en met pc gebruik onbruikbaar. Dit omdat:

Een film wordt opgenomen op 24fps, met The Hobbit als uitzondering op 48fps. Op het moment dat je een film gaat afspelen welke 24fps als bron heeft op 100hz of 600hz dienen er frames bijgemaakt te worden. Interpolation heet dat. Interpolation is ook de i achter bijv. Een resolutie 1080i. Televisie content wordt meestal opgenomen op 30fps.

Interpolation wilt zeggen dat een slim algoritme beelden gaat "voorspellen" om het in dit geval extra soepel te maken. In films geeft dit een zeer onrealistisch effect en doet 9/10 keer afbreuk aan de film. Tijdens het gebruik van de pc probeert de TV dit ook te doen en heeft hier de nodige rekenkracht voor nodig. Dit zorgt voor input lag waardoor je niet de gewenste response hebt met het bewegen van de muis. Uiteindelijk zet je deze opties dus uit.

Tevens heeft een TV een grotere input delay dan een monitor. Als je besluit een TV aan te schaffen zoek eerst goed of deze goed scoort in input delay. Niets is zo vervelend als een muis die 0,1/0,2/0,3/0,4 seconde langzamer is dan wat jij doet. Dit helemaal met games! Nou gebruik ik zelf ook een TV als monitor namelijk de Samsung LE40C530 en dit werkt perfect.

Ik zou zelf eerder prioriteit stellen aan een goed statisch contrast en echte kleuren. Uiteindelijk en dan vooral met PC gebruik zet je alle extra opties toch uit om delay the beperken.

Succes met je zoektocht en hoop dat je wat aan mijn informatie hebt.
ik snap wat je bedoelt , maar 40 inch is gewoon wat te groot voor mijn smaak

32 inch wordt het maar kan dus niks hoger doen dan 60 hz ?

gr jason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-07 13:07
De 'i' staat voor 'interlaced', niet 'interpolation'. 1080i is een interlaced resolutie, wat wil zeggen dat elke eerste frame de regels 1,3,5,7,9...1079 laat zien en elke tweede frame 2,4,6,8,10...1080. Deze worden samengevoegd tot één beeld van 1080 regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Nog naast de eerder genoemde delay-times, is ook de resolutie van het scherm een probleem. 1920x1080 (FullHD dus) op een 20" scherm is behoorlijk strak, maar ga je diezelfde resolutie toepassen op een 40" scherm, dan zal die dus ongeveer de helft zo scherp ogen; immers, je beeldoppervlak is grofweg 2x zo groot, maar je hebt niet het dubbele aantal pixels. Op grotere afstanden is dat geen probleem, aangezien het voor je beeld alszijnde 1 geheel wordt gepresenteerd, maar als je er zo'n beetje bovenop zit, ga je dat wel degelijk zien. Vergelijk het maar eens met die gigantische grote schermen die je wel eens ziet bij concerten e.d. of bij het Ziggo Dome. Dat zijna llemaal indivuduele LED's die als je er vlakbij staat er niet uit zien. Maar als je op 30 of 40 meter afstand staat krijg je daar wel een goed helder beeld uit. Datzelfde geldt ook voor een TV-scherm op korte afstand. Het is niet bedoeld voor dergelijk gebruik met alle gevolgen van dien.
Wil je toch een groot scherm van (heel) dichtbij gebruiken, dan kan je beter naar een 4k-scherm gaan (maar gaat ruim buiten je budget), of kiezen voor een dualscreen setup. Er zijn prima schermen voor niet al te veel geld te vinden. Zeker als je een scherm kiest met een dun randje kan je ze redelijk dicht tegen elkaar aan zetten om zodoende een groter oppervlak te bereiken.
Kort gezegd: een TV-scherm voor serieus gamen is eigenlijk geen goede optie, tenzij het consoles betreft (die gemaakt zijn op dergelijk gebruik, en de afstand is dan ook vaak wel wat meer dan een metertje).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Vinslo schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:39:
[...]

De 'i' staat voor 'interlaced', niet 'interpolation'. 1080i is een interlaced resolutie, wat wil zeggen dat elke eerste frame de regels 1,3,5,7,9...1079 laat zien en elke tweede frame 2,4,6,8,10...1080. Deze worden samengevoegd tot één beeld van 1080 regels.
:Y dat dus inderdaad.
Je kan in veel gevallen ook beter voor 720p dan voor 1080i kiezen. Zie o.a. hier voor wat meer uitleg:
http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/720p-versus-1080i-20080709/#

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
op een meter afstand is het toch wel gewoon goed te doen of licht dit aan mij (32 inch met 100 fps)
dan is je beeld toch ook strak of zie ik dit verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:56
Anoniem: 408459 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:44:
op een meter afstand is het toch wel gewoon goed te doen of licht dit aan mij (32 inch met 100 fps)
dan is je beeld toch ook strak of zie ik dit verkeerd ?
Dat hangt van je resolutie af, maar 1920x1080 @ 32", dan kan ik de pixels gaan tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gister in de mediamarkt was het beeld toch echt wel strak op een meter afstand :D
maar tis meer de vraag maakt het aantal Hz ook een verschil in je game ervaring of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:56
Als jij er mee kan leven, prima toch? Ook over het Hz verhaal bestaan verschillende verhalen. Zelf uitproberen is nog altijd de beste manier vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
GioStyle schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:49:
Als jij er mee kan leven, prima toch? Ook over het Hz verhaal bestaan verschillende verhalen. Zelf uitproberen is nog altijd de beste manier vind ik.
Dat dus... We kunnen hele verhalen gaan houden over waarom het geen goed idee is, maar als jij ervan overtuigd bent dat het wel een goed idee is en de investering waard is, dan moet je het natuurlijk gewoon doen. Stel dan alleen de vraag hier niet als je vervolgens niets met de antwoorden doet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
>.> je snapt mijn bedoeling niet helemaal ...
maar wat ik probeer duidelijk te maken is dat ik er zelf niet zo veel problemen mee heb , alleen 120 hz was op mijn benq 2420T echt een groot verschil

maar als ik dan een tv koop die 200 hz aankan kan ik er dan 120 hz op aansturen net als op mijn benq?

gr jason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het is meer of het het prijsverschil waard is om de 200hz led te nemen ipv de 100 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

@vegeta.
Dit valt best mee. Heb zelf een 32" TV scherm waar ik op computer. En ik zit er zelfs nog minder dan een meter vanaf. Wel erg groot maarja. Het kan niet anders. Op een gegeven moment went het wel. Je kan de pixels pas tellen als de PC en driver settings niet goed zijn ingesteld waardoor deze niet goed scaled. Dit had ik eerst. Hierdoor werden de pixel omwijdt gespreid zegmaar.
GioStyle schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:46:
[...]

Dat hangt van je resolutie af, maar 1920x1080 @ 32", dan kan ik de pixels gaan tellen.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:00
Vinslo schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:39:
[...]

Exact, was moe en zat met mijn hoofd ergens anders :p. Bedankt voor de correctie!

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Anoniem: 408459 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 17:28:
>.> je snapt mijn bedoeling niet helemaal ...
maar wat ik probeer duidelijk te maken is dat ik er zelf niet zo veel problemen mee heb , alleen 120 hz was op mijn benq 2420T echt een groot verschil

maar als ik dan een tv koop die 200 hz aankan kan ik er dan 120 hz op aansturen net als op mijn benq?

gr jason
Volgens mij kan dat niet.

http://www.psu.com/forums...e-best-hz-to-run-games-at
Zie bv post #10, #13 en #19 (verder heb ik niet gelezen).

In het kort, een TV accepteert alleen 50/60Hz input. Heeft een TV een hogere refresh rate (meer Hz) zal hij zelf de tussenliggende frames berekenen (met inputlag als gevolg), ongeacht hoeveel fps je PC aanlevert.

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 22-01-2013 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aha dus gewoon 100 fps en 60 hz is beter ?

gr jason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
keuze is gemaakt dus mag een slotje op ;)

bedankt voor de adviezen

mvg jason
Pagina: 1