Toon posts:

LAN Party +-12 man

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers,

Ik had een vraag ivm een LAN party die ik wil organiseren.

Er komen ongeveer 12 man, ongeveer 4 met desktop (hebben dus kabel nodig), de rest neemt hun laptop mee en gebruiken dus draadloze verbinding.

Nu gebruik ik thuis de modem van KPN (Thomson TG789vn)... Ik heb daar vaker met een aantal vrienden (6 dacht ik, allen draadloos) ook geLANt met dezelfde modem, en dat ging prima zonder lag. Maar in hoeverre zal 12 aansluitingen gevolg hebben voor lag vrije gameplay met deze modem? Zit er een limiet op en kan ik beter een router kopen?

Alvast Bedankt!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien gewooon een switch neerzetten en bedraad op de lan gaan. Dan is de verbinding altijd goed.

Verwijderd

Alle laptop's hebben een LAN aansluiting. Gewoon kabel erin pluggen en klaar.

En laat ze niet zeuren van "er zit een kabel aan mijn laptop, ik wil WiFi"....

Die batterij van die laptop's trekt het niet meer dan 2 a 3 uur, dus ze moeten wel aan de stroom. Dus een kabel.... En 1 kabel extra is geen probleem.

Geowon een HP Procurve switch 10/100 neerzetten, en klaar. Of ieder ander "GOED" merk. Dus geen Sweex, Edimax of zo....

Netgear, Cisco, HP, Juniper etc....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens.

1) WiFi is een gedeeld medium. Alle 8 vechten dan om zelfde bandbreedte -> lag.
2) WiFi voegt altijd latency toe.

Waar je verder bij LAN parties nogal eeens tegenaan loopt is DHCP server issues. In mijn ervaring pas vanaf zo'n 20 man echt een probleem, maar een PC met Linux die NAT routeert en DHCP doet is veel robuuster dan een consumentenroutertje.

* dion_b gaat 50% van tijd met laptop naar LANs, maar sluit 100% van de tijd bedraad aan ;)

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Inderdaad, WiFi is niet handig als je echt fatsoenlijk wilt lannen. Als je niet meer doet dan een beetje internetten kan 't prima, maar zeker als je het gaat delen met 8 man wordt je er niet vrolijk van. Als je toch al een switch hebt is het een kleine moeite daar wat extra kabels op in te pluggen.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Daarnaast hebben sommige routers de gewoonte om een NAT tussen wifi en LAN te zetten waardoor elkaar vinden een stukje moeilijker wordt.

Het handigste is een switch kopen (16 poorts oid) en die koppelen aan de router. Pas bij een man of 40 moet je gaan denken aan een dedicated servertje voor netwerkverkeer (en als je dan toch bezig bent ook gameservers enzo). Tot die tijd kun je waarschijnlijk gewoon toe met het ding wat je al hebt.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Voor ongeveer 70 euro (bezorgd bij je op de mat) heb je al een leuke 16 poorts switch (unmanaged), zoals deze: pricewatch: TP-Link TL-SG1016D

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de reacties!

Ik ga dan voor een 10/100 switch, kwil het niet te duur maken..

Khad zelf deze gevonden bij bijv Azerty

http://azerty.nl/producte...-16-x-10-100-desktop.html

Effe voor de duidelijkheid, als ik de switch aansluit op mijn router betekent dat dan iedereen op de switch ook internet heeft? Dat kan toch niet?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12 10:03

job

Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:35:
Effe voor de duidelijkheid, als ik de switch aansluit op mijn router betekent dat dan iedereen op de switch ook internet heeft?
Ja, tenminste als je dhcp pool groot genoeg is.
Dat kan toch niet?
Jawel :)

Als je een switch aanschaft, kan je ook eens kijken naar een gigabit model. Behalve gamen is het ook wel fijn om onderling wat films/muziek/e.d. uit te wisselen, hoe sneller hoe beter toch?

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 19:39
Standaard DHCP pool zal wel iets van 100 stuks zijn. Misschien dat er nog een paar Smartphones op zetten maar daar zal je wel genoeg aan hebben.

Volledige eens met de rest. Alles op een lanparty via de kabel. Gigabit switch is geen overbodige luxe als er iemand het leuk vind om tijdens het gamen flink wat films gaat overpompen.

Kijk ook eens in de vraag en aanbod sectie van tweakers. Daar staan ook leuke switches tussen.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-12 22:32
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:35:
Effe voor de duidelijkheid, als ik de switch aansluit op mijn router betekent dat dan iedereen op de switch ook internet heeft? Dat kan toch niet?
Dit kun je ondervangen door nadat iedereen een dhcp adres heeft gekregen, simpelweg de kabel eruit jassen (dus de lan kabel van switch naar router).

Je kan ook een dhcp plan opstellen, maar ik kan niet bepalen of iedereen op de party genoeg kennis heeft om een vast ip toe te kennen.

Carpe Diem

• fonsoy
  • Laatst online: 09:10
Ik zou zeker voor een gigabit switch gaan. Je kunt ze op V&A vinden voor prijzen vanaf 50 euro. Dat is echt een groot voordeel t.o.v. 100 mbps. Een gigabit switch kun je immers nog jarenlang gebruiken.

Een fileservertje is altijd erg handig op een LAN. Zorg dat je van elk spel een CD image centraal hebt staan. Zo kun je met gigabit iedereen snel laten installeren, voorzover ze dat nog niet hebben gedaan.

In de praktijk gebeurt het vaak dat iedereen net een andere versie heeft van het spel. In de lanparties die afgelopen tijd georganiseerd zijn, heb ik een collectie van CD images opgebouwd. Vaak neem ik dan een netwerkschijf mee, en dat gaat altijd prima.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Verwijderd

Je kan bv. een NAS neerzetten, en die open zetten / sharen voor iedereen. En dan is het echt handig als jij een GBit switch hebt.

Kijk, is het puur voor internet, dan kan je volstaan met 10 / 100. Maar in 99% van de gevallen, wil men ook nog films, DVD's, games etc.... (lees: grote bestanden) overpompen van de ene PC naar de andere.

En DAAR heb je die Gbit switch voor nodig.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Komt bij dat als budget een issue is je prima 2e hands een Gb switch kunt vinden voor een schappelijk bedrag, ik zie eentje in V&A voor EUR 30 bijv.

Oslik blyat! Oslik!

• Ernemmer
  • Niet online
Goedkope kabels van 10m bij de action, en doen gewoon gigabit.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx nogmaals voor de tips ;)
Ernemmer schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:47:
Goedkope kabels van 10m bij de action, en doen gewoon gigabit.
Zijn deze dan wel Gigabit kabels, als in zijne UTP cat 6? Of is 5e uiteindelijk ook goed hiervoor? Weet je toevallig de prijs?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:01:
Thnx nogmaals voor de tips ;)

[...]

Zijn deze dan wel Gigabit kabels, als in zijne UTP cat 6? Of is 5e uiteindelijk ook goed hiervoor? Weet je toevallig de prijs?
Zal waarschijnlijk Cat5e zijn, waar je prima gigabit over kan behalen.
Als je even speurt op internet zijn dergelijke kabels ook erg goedkoop te vinden.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CAT5e kan gigabit tot 10 meter, heb je langere afstand nodig, dan heb je CAT6 kabels nodig.

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-12 14:46
Let er wel op dat je een beetje een goede switch gebruikt.
Ga met voorkeur naar een switch van een bekender merk (TP-Link, Linksys, Cisco, Edimax, HP, 3Com, d-link enz).

Een tijd geleden had ik een 24 poorts switch van logilink (als ik het goed heb). We hadden een en al ellende op het lan, toen ik de volgende dag de switch opende om te kijken of er misschien stof in zat viel me op dat er nogal een vreemde constructie in zat wat betreft de lan poorten, ze waren per 12 verdeeld over 2 printplaten welke aangesloten waren op 1 print met een flatcable.
Op basis van de chipnummers vond ik toen dat er twee 12 poorts switches intern op een hub aangesloten waren. Niet erg bevorderlijk dus.

Moraal van het verhaal: Zorg voor een switch van een bekender merk, heb je nog veel plezier van.

Verwijderd

@CptChaos
Niet waar. Cat 5e tot 100 m. Zijn er ook patchkabels bij dan ongeveer 90 m.

• eltweako
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:37:
@CptChaos
Niet waar. Cat 5e tot 100 m. Zijn er ook patchkabels bij dan ongeveer 90 m.
Correct, IEEE 802.3ab specificeert dat Cat5e en Cat6 beiden een maximale lengte kunnen hebben van 90m. Voor een lan party is cat5e prima. Echter zou ik voor Cat6 kiezen zodra je het in muren gaat wegwerken, het bied met name betere bescherming tegen overspraak (next). Daarnaast kun je over Cat6 10Gbit versturen, dat gaat niet met Cat5e.

• fonsoy
  • Laatst online: 09:10
eltweako schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:46:
[...]

Daarnaast kun je over Cat6 10Gbit versturen, dat gaat niet met Cat5e.
Dit kan pas met Cat6a en Cat7 volgens de specificatie. Maar uiteindelijk maakt de kabelkwaliteit uit. Die moet net iets beter zijn. m.a.w. misschien haal je met een goede Cat5e kabel zelfs wel de 10Gbit te zijnertijd. Ik heb hier een paar Cat5 kabels die ook prima 1Gbit halen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• eltweako
fonsoy schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 23:09:
[...]

Dit kan pas met Cat6a en Cat7 volgens de specificatie. Maar uiteindelijk maakt de kabelkwaliteit uit. Die moet net iets beter zijn. m.a.w. misschien haal je met een goede Cat5e kabel zelfs wel de 10Gbit te zijnertijd. Ik heb hier een paar Cat5 kabels die ook prima 1Gbit halen.
Helemaal mee eens, zal mijn stuk even aanpassen.
Pagina: 1