Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• royvanhees
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03-2024
Hallo,

Ik heb sinds kort een Sonos systeem wat ontzettend goed werkt. Nu wil ik ook een NAS aanschaffen om mijn muziek op te zetten en als ik dan toch bezig ben, een mediaplayer om films via de NAS af te spelen op mijn TV. Echter zie ik door alle bomen het bos niet meer...

Ik zie heel veel positieve reviews over de Synology DS212j, echter is deze als je de schijven erbij koopt 350 euro... De Buffalo LinkStation Live 2 TB leek mij ook een prima keus, maar deze lijkt een stuk langzamer, maar ik neem aan nog steeds goed genoeg voor video's te streamen en te gebruiken als Sonos music library. Er hoeven niet heel veel functies op te zitten; het belangrijkste is dat ik de schijf via laptop en PC kan bereiken, dat er een Itunes server op zit, een media streamer, en optioneel een backupserver. 2 TB is meer dan genoeg.

Verder dan nog de mediaplayer; welke player kan ik het beste aanschaffen? Er hoeven weinig eisen aan te zitten, de enige is dat het geluid via mijn Sonos kan (via line-out??) en dat de subtitles het doen (meestal als los bestand in de folder van de film op de NAS

Alvast bedankt voor de reacties!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Aankoopadvies mag in het daarvoor bestemde subforum. Ik verplaats je even! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
royvanhees schreef op maandag 21 januari 2013 @ 21:41:
...
Ik zie heel veel positieve reviews over de Synology DS212j, echter is deze als je de schijven erbij koopt 350 euro... De Buffalo LinkStation Live 2 TB leek mij ook een prima keus, maar deze lijkt een stuk langzamer, maar ik neem aan nog steeds goed genoeg voor video's te streamen en te gebruiken als Sonos music library. Er hoeven niet heel veel functies op te zitten; het belangrijkste is dat ik de schijf via laptop en PC kan bereiken, dat er een Itunes server op zit, een media streamer, en optioneel een backupserver. 2 TB is meer dan genoeg.

Verder dan nog de mediaplayer; welke player kan ik het beste aanschaffen? Er hoeven weinig eisen aan te zitten, de enige is dat het geluid via mijn Sonos kan (via line-out??) en dat de subtitles het doen (meestal als los bestand in de folder van de film op de NAS
...
Wat betreft de DS212j kan ik je vertellen dat ik daar zelf erg goede ervaringen mee heb. Het is een goed product met veel functionaliteit en door Synology worden regelmatig upgrade van de firmware uitgebracht. Het is inderdaad een investering maar deze is in mijn ogen echt zijn geld waard. Hij biedt sowieso als mogelijheden waarnaar je zoekt.

Wat betreft de mediaspeler is me niet helemaal duidelijk wat je bedoeld. Je wil het geluid laten lopen via je Sonos? (Ik moet er wel bij zeggen dat ik hun producten niet ken) Een Sonos zie ik zelf als een dedicated audiosysteem. Via je mediaspeler zul je natuurlijk videobestanden gaan streamen naar je tv. Deze kun je dan het beste aan elkaar aansluiten via HDMI zodat je ook HD materiaal kan bekijken. Eventueel kun je dit nog via je receiver doen, als je die één hebt. Dan komt het geluid uit je speakers. Zorg er wel voor dat je een eventuele NAS en mediaspeler bekabeld met elkaar verbindt want draadloos streamen is doorgaans niet optimaal. Een goede no-nonsene mediaspeler is de Dune HD TV-101. Voor € 100 euro ben je dan klaar en deze speelt zo'n beetje alles af dat je maar kan verzinnen.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:48
Ikzelf heb ook de DS212J. Als mediaplayer heb ik de mede8er med600x3d. Ik speel alles (bekabeld) vanaf de NAS. Ding speelt alles af, specs:
pricewatch: Mede8er MED600X3D

Allebei de apparaten een aanrader.

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ik heb een ds212j met een raspberryPI (XBMC erop). werkt nu goed en goedkoop. maar je moet wellicht soms wel een beetje puzzelen en een flashkaartje prepareren etc.

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:24
Als je aan 2 TB genoeg hebt, kan je ook een Synology DS112J kopen. Stop daar één 2TB schijf of 3TB hdd in en je bent klaar voor tussen de 200 en 250 euro..

toettoett

• royvanhees
Hier dus ook veel tevreden mensen met een Synology NAS, zoals op vele andere sites. Maar is deze nou zoveel beter dan de Buffalo LinkStation Live 2 TB? Kan iemand mij nog nadelen tov de Synology NAS kan geven?

[ Voor 25% gewijzigd door royvanhees op 22-01-2013 14:11 ]

• DeBaroN
royvanhees schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:10:
Hier dus ook veel tevreden mensen met een Synology NAS, zoals op vele andere sites. Maar is deze nou zoveel beter dan de Buffalo LinkStation Live 2 TB?
Ja. En is ook niet te vergelijken.

http://nl.hardware.info/v...el/producten/133397-70450
Mektheb schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:13:
[...]
Mijn ogen zijn er als "normale nas systemen" er maar 2 en dat is Synology en Qnap.
Idd!

[ Voor 32% gewijzigd door DeBaroN op 22-01-2013 15:16 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:52
royvanhees schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:10:
Hier dus ook veel tevreden mensen met een Synology NAS, zoals op vele andere sites. Maar is deze nou zoveel beter dan de Buffalo LinkStation Live 2 TB? Kan iemand mij nog nadelen tov de Synology NAS kan geven?
1 ) Support
2 ) App's / Software zijn geweldig en is gewoon een hoop voor te krijgen voor ieder wat wils.
3 ) Solide en gewoon goed.

Mijn ogen zijn er als "normale nas systemen" er maar 2 en dat is Synology en Qnap.

[ Voor 8% gewijzigd door Mektheb op 22-01-2013 15:14 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Mektheb schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:13:
[...]
Helemaal mee eens. Als je een échte NAS wil hebben, kan je kiezen tussen deze 2 merken. Alle anderet zouden geen NAS genoemd mogen worden.

• mlguys
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-11 18:35
Hier een ds210j en een dune hd smart. Onder andere Synology en dune brengen regelmatig firmware updates uit ook voor oudere modellen dit was 1 van de redenen om voor deze apparaten te gaan. Tot op heden geen spijt. Destijds was de dune hd een van de apparaten welke de meeste videoformaten kon afspelen.

• royvanhees
Ik ben inmiddels wel overtuigd van de Synology systemen.
Maar dan de volgende vraag; Is een ds112J met een single schijf goed genoeg om films e.d. van HD kwaliteit te streamen? Of kan ik beter of een ds112 gaan of een ds212J? Vooral twee prijzen schelen nogal sterk in prijs: ±230 euro (ds112j) vs ± 360 euro (ds212J).

• S1NN3D
  • Niet online
Een duurdere variant zoals een DSx12 of DSx12+ heb je niet nodig om een film te streamen. Een DS112j is al voldoende om een film te streamen. Als je gaat voor een DS212j heb je òf 2x zoveel schijfruimte als je ze als JBOD/RAID0 gebruikt òf je kiest voor veiligheid in een RAID1 configuratie. De keuze is daarin aan jou.

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:24
royvanhees schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:57:
Vooral twee prijzen schelen nogal sterk in prijs: ±230 euro (ds112j) vs ± 360 euro (ds212J).
Hoe kom je aan die hoge prijzen? Volgens mij zijn ze € 124 respectievelijk € 160 ongeveer volgens de pricewatch.

toettoett

• royvanhees
Klopt, maar inclusief een 1tb schijf, en bij de ds212j heb je er twee nodig.

• DeBaroN
Ik heb zoals eerder vermeld een DS212j en stream bekabeld alles op een med600X3d. Gaat super!
Bluray bestanden met DTS_HD van >45GB geen probleem.

Heb er zelf 2 schijven van 2TB (WD REDS) in zitten in RAID 1. Dus 2 TB opslag totaal ivm veiligheid.
Gebruik de NAS ook als backup van bestanden van oa laptop.

Maar als jij alleen films en muziek wil streamen, heb je aan een single bay genoeg.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
de ds212j heeft geen twee schijven nodig. In principe kan je beginnen met 1 schijf en hier later een tweede bij stoppen voor meer opslag of bijvoorbeeld een raid array op te bouwen. Voordeel hiervan is dat je met een iets lager start kapitaal toch een investering doet voor later.

• mlguys
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-11 18:35
royvanhees schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:57:
Ik ben inmiddels wel overtuigd van de Synology systemen.
Maar dan de volgende vraag; Is een ds112J met een single schijf goed genoeg om films e.d. van HD kwaliteit te streamen? Of kan ik beter of een ds112 gaan of een ds212J? Vooral twee prijzen schelen nogal sterk in prijs: ±230 euro (ds112j) vs ± 360 euro (ds212J).
Zelfs met de 2 jaar oudere ds210j geen probleem met streamen, wel bekabeld aangesloten.

• S1NN3D
  • Niet online
Viper® schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:41:
de ds212j heeft geen twee schijven nodig. In principe kan je beginnen met 1 schijf en hier later een tweede bij stoppen voor meer opslag of bijvoorbeeld een raid array op te bouwen. Voordeel hiervan is dat je met een iets lager start kapitaal toch een investering doet voor later.
Dat is een goed idee om TS te laten overwegen om toch al voor een DS212j te laten gaan omdat hij deze achteraf natuurlijk ook nog kan uitbreiden naar RAID1 met een 2e schijf.
mlguys schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:01:
[...]
Zelfs met de 2 jaar oudere ds210j geen probleem met streamen, wel bekabeld aangesloten.
Het maakt niet zo veel uit of je een oude of nieuwe DS hebt staan. Als je wil gaan streamen is bekabeld aansluiten altijd de beste keuze. Zeker als je HD-materiaal wil bekijken. Draadloos streamen van video is meestal vragen om problemen.
Pagina: 1