4 poorts sata controller (geen raid)

Pagina: 1
Acties:

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:46

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Ik draai ESX op een 'zuinige' server in de kast, en om met Freenas oid te gaan werken ben ik eigenlijk opzoek naar een >4 poorts Sata controller.

Het probleem wat ik nu tegen kom is dat bijna alle controllers ook RAID e.d. bevatten dan betaal je dus weer voor functionaliteit wat ik niet ga gebruiken.

Wat ik wil bereiken:
1. Controller zonder Raid functionaliteit
2. Geschikt voor ESX (+ VT-d)
3. Bij voorkeur <100 Euro.

Het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 156,-€ 156,-
1Asrock H77 Pro4-M€ 67,50€ 67,50
4Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 99,95€ 399,80
1Huntkey Jumper 300G€ 62,50€ 62,50
1Intel 520 180GB€ 154,20€ 154,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 840,-

Ben gebonden aan PCI-e welke maakt mij eigenlijk niet uit alle sloten zijn nog vrij.

Wat ik zelf gevonden heb is deze:
http://tweakers.net/price...troller-for-system-x.html
Maar deze heeft ook weer raid, maar is gunstig geprijst.

iRacing Profiel

Verwijderd

ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van maar maakt het veel uit ? 115 euro en dan toch de RAID mogelijkheid kan je altijd later met 2 schijven gaan experimenteren dan is het toch mooi meegenomen

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-02 14:03

Ultrapc

Anyone steak?

pricewatch: Highpoint RocketRAID 640L

Dit is de goedkoopste HDD controller met 4 poorten in de pricewatch (sata 600, prijsverschil met 300 is te klein om hem ervoor te laten liggen)
Ook zijn de RAID modi van deze kaart (ondanks zijn naam) niet enorm schokkend, maar omdat je geen RAID hoeft, een perfect kaartje voor jouw.
(Als ik niks over het hoofd heb gezien :))

Nee, na wat verder gegoogled te hebben, is dit niet zo'n goede kaart voor niet-windhoos pc's :).

[ Voor 10% gewijzigd door Ultrapc op 22-01-2013 10:39 ]

Allround.

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2013 @ 22:56:
ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van maar maakt het veel uit ? 115 euro en dan toch de RAID mogelijkheid kan je altijd later met 2 schijven gaan experimenteren dan is het toch mooi meegenomen
Daar zit ook wel weer wat in, maar het is altijd beter om te vergelijken dan maar 1 keuze te hebben :)
Ultrapc schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:21:
pricewatch: Highpoint RocketRAID 640L

Dit is de goedkoopste HDD controller met 4 poorten in de pricewatch (sata 600, prijsverschil met 300 is te klein om hem ervoor te laten liggen)
Ook zijn de RAID modi van deze kaart (ondanks zijn naam) niet enorm schokkend, maar omdat je geen RAID hoeft, een perfect kaartje voor jouw.
(Als ik niks over het hoofd heb gezien :))
Opzich best een mooie kaart inderaad ik moet allen even zoeken of ik die onder ESX werkend kan krijgen, op google zijn daar wat gemengde berichten over. En ook deze controller in ZFS levert mij ook weer niet hele positieve dingen op. Maar ik zal nog even researchen!

iRacing Profiel

• Mormeldier
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
RAID levels 0, 1 en 10 zijn zo basic dat je daar niet of nauwelijks voor betaald hoor. RAID 5 is complexer en gebeurt soms door de hardware en soms door software. Als je dat wilt gebruiken moet je altijd goed opletten wat je koopt.

De Highpoint RocketRAID kaarten hoor ik vaak problemen over, dus die zou ik ontwijken als ik jou was.

De IBM m1015 is gewoon een goede kaart. Hij heeft een LSI SAS2008 controller en uit ervaring kan ik je vertellen dat de LSI controllers gewoon goed zijn. Er zijn ook goede drivers onder linux, VMware ESX en andere systemen voor de professionele wereld voor deze controllers.

De Dell Perc H310 heeft dezelfde LSI controller als de IBM. Deze komt ook regelmatig in V&A voorbij.
(er staat er nu ook 1 in V&A voor € 80: V&A aangeboden: Dell Perc H310 8 poorts sas/sata raid, ideaal voor zfs)

[ Voor 10% gewijzigd door Mormeldier op 22-01-2013 11:59 . Reden: typefoutje ]

Verwijderd

Je moet absoluut geen RAID controller nemen voor ZFS, je bent gewaarschuwd! Ook een controller met losse disks/arrays of met de disks in passthrough mode is ongeschikt; die vallen keihard uit de array en worden dus onzichtbaar voor ZFS zodra een bad sector langskomt.

Je wilt een échte controller hebben, zonder irritante RAID-laag die enkel problemen kan veroorzaken. De enige oplossing is je chipset, ofwel een controller waarvan je de RAID functionaliteit kan uitschakelen. Dat laatste is het geval met de IBM M1015 die als meest favoriete ZFS controller wordt gebruikt. Hij komt in IR mode firmware wat betekent Integrated RAID. Maar je kunt hem flashen met IT ofwel Initiator Target firmware die hem een non-RAID controller maakt geschikt voor ZFS. IBM M1015 is een extreem populaire controller voor ZFS, gezien zijn prijs en beschikbaarheid. Ik heb laatst nog zo'n kaartje voor zes tientjes gehaald. Ik ga er voor het gemak even uit dat ESXi daar ook mee overweg kan, maar dat lijkt mij eenvoudig te achterhalen met google.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ESXi kan overweg met die controller, desnoods met VT-d. De controller wordt met de IT firmware als een LSI controller gepresenteerd en is gewoon ondersteund.

https://discord.com/invite/tweakers

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 17:15:
Je moet absoluut geen RAID controller nemen voor ZFS, je bent gewaarschuwd! Ook een controller met losse disks/arrays of met de disks in passthrough mode is ongeschikt; die vallen keihard uit de array en worden dus onzichtbaar voor ZFS zodra een bad sector langskomt.

Je wilt een échte controller hebben, zonder irritante RAID-laag die enkel problemen kan veroorzaken. De enige oplossing is je chipset, ofwel een controller waarvan je de RAID functionaliteit kan uitschakelen. Dat laatste is het geval met de IBM M1015 die als meest favoriete ZFS controller wordt gebruikt. Hij komt in IR mode firmware wat betekent Integrated RAID. Maar je kunt hem flashen met IT ofwel Initiator Target firmware die hem een non-RAID controller maakt geschikt voor ZFS. IBM M1015 is een extreem populaire controller voor ZFS, gezien zijn prijs en beschikbaarheid. Ik heb laatst nog zo'n kaartje voor zes tientjes gehaald. Ik ga er voor het gemak even uit dat ESXi daar ook mee overweg kan, maar dat lijkt mij eenvoudig te achterhalen met google.
hmm geldt dat dan ook voor de Dell Perc H310 welke mormeldier aanraad?
Dat schijnt dezelfde LSI chipset te zijn?

iRacing Profiel

• Mormeldier
Volgens mij zijn het in principe dezelfde kaarten, maar heeft gewoon nog nooit iemand de H310 proberen aan te passen.

Ik heb er thuis 2 liggen en wil het wel eens proberen, maar ik heb erg weinig tijd dus het zal niet eerder dan dit weekend zijn...

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Mocht je zin en tijd hebben dan graag ik kan mijn aankoop nog wel even uitstellen :)

iRacing Profiel

• Mormeldier
"Zin hebben" is het probleem niet ;)
Ik zal dit weekend eens een poging wagen.
Pagina: 1