Alleen Windows op een Macbook Air

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-03 09:10
Ik wil graag alleen Windows 8 op een macbook air installeren maar het lukt me niet. Ik heb met bootcamp het al tijden draaiend gehad maar dan wilt OSX minimaal 18GB hebben, omdat ik maar zon 58GB in totaal heb is dat nogal veel. Windows groeit namelijk nogal erg in de loop der tijd en na een half jaar kan zelfs dropbox geen word bestand meer syncen, zo vol zit hij dan!

Ik weet dat het niet mogelijk is om te booten naar een USB stick met windows vanuit de boot manager van Mac zelf, dus gebruik ik refit, dat werkt heel goed en heb niks te klagen. Alleen het probleem is dat ik OSX moet installeren om refit te installeren om Windows te installeren. Nu is dit niet zo erg, het is alleen nogal vervelend dat het een one shot is en tot nu toe heeft Windows altijd wel iets te mekkeren waardoor hij niet kan installeren. Soms omdat de schijf GPT 'is', soms omdat hij een MBR nodig heeft en soms omdat de schijf niet actief is. Omdat ik al twee dagen non stop aan het proberen ben word ik er helemaal knettergek van.

Kortom, is er iemand die dit ooit voor elkaar heeft gekregen en zoja, hoe? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:28
Is het niet gewoon een kwestie van nu met bijvoorbeeld iets als Acronis de partitie van OS X te verwijderen en de open ruimte aan je Windows 8 toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
Ja maar dat kan alleen naar 'rechts', dat wil zeggen zoals je het in windows bij schijfbeheer ziet. Ook zou ik niet weten hoe ik kan booten naar Acronis omdat ik dan refit nodig heb, maar daar heb ik niks aan als OSX eraf if. Dus het zou dan in één keer mogelijk moeten zijn, zonder te rebooten.

Ook heb ik trouwens geen idee wat de macbook er van vindt als ik helemáál geen OSX erop heb zitten, geen idee of windows normaal zou booten.

[ Voor 19% gewijzigd door Gideonnn op 21-01-2013 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-05 21:21

dimako_

Vogel

Moet wel kunnen.
Optie om externe hdd aan macbook te hangen en daar mac os opzetten en via bootcamp windows te installeren, optie aanzetten dat ie auto. Windows moet starten.
Externe hdd eraf en dan heb je alleen windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

In principe kan het wel, in ieder geval weet ik dat het met oudere MBP's prima werkt.
Het ziet er alleen naar uit dat je met een externe optical drive zal moeten werken.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
dimako_ schreef op maandag 21 januari 2013 @ 21:23:
Moet wel kunnen.
Optie om externe hdd aan macbook te hangen en daar mac os opzetten en via bootcamp windows te installeren, optie aanzetten dat ie auto. Windows moet starten.
Externe hdd eraf en dan heb je alleen windows.
Dit ga ik eens proberen! Daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt voor de suggestie. :)
Darkstar schreef op maandag 21 januari 2013 @ 21:23:
In principe kan het wel, in ieder geval weet ik dat het met oudere MBP's prima werkt.
Het ziet er alleen naar uit dat je met een externe optical drive zal moeten werken.
Dus een optical drive kan wel gewoon booten vanuit het boot menu van de macbook zelf? En zoja, moet dit een officiele (superdrive?) zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Optical drive boot naar mijn ervaring inderdaad altijd, maar ik heb geen Air. Ik kan het helaas niet met zekerheid zeggen dus, maar ik denk in ieder geval niet dat het een officiële superdrive moet zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Darkstar op 21-01-2013 21:48 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 08:08
Het is toch gewoon mogelijk om je Windows DVD in de Mac te stoppen en vanuit daar de Windows setup te draaien? Dan installeer je Windows gewoon op je Mac zonder tussenkomst van Bootcamp. Zo heb ik het al -tig keer gedaan met mijn MacMini.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
SacreBleu schreef op maandag 21 januari 2013 @ 22:25:
Het is toch gewoon mogelijk om je Windows DVD in de Mac te stoppen en vanuit daar de Windows setup te draaien? Dan installeer je Windows gewoon op je Mac zonder tussenkomst van Bootcamp. Zo heb ik het al -tig keer gedaan met mijn MacMini.
Maar het gaat om een Macbook Air, dus is er geen optische drive ingebouwd.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:04

franssie

Save the albatross

booten en instaleren gaat helaas van elke USB drive, kwam ik weer eens achter toen ik per ongeluk een OSX op mijn media disk gezet had ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 21:23

Underworld

+1 Inzichtvol

Buiten het feit dat het wellicht mogelijk is etc. vraag ik me af waarom je het überhaupt zou willen?
Mijn eerste vragen die bijvoorbeeld in mij opkomen zijn (zonder flames of iets dergelijks uit te lokken); Waarom geen UX31A gekocht? Vind je MacOSX zo vreselijk dat je er alleen windows op wilt?

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
Nou, omdat ik een opleiding applicatie ontwikkelaar doe gebruiken we bijna alleen maar microsoft, daarom heb ik dus Windows nodig. En sinds de komst van windows 8 vind ik dat zo fijn dat ik het wil gebruiken als main OS. De reden dat ik een macbook heb ik dat het toetsenbord en touchpad naar mijn mening superieur zijn aan elke andere laptop. Ik wil graag van apple af, puur en alleen door deze problemen, maar er is geen andere laptop die aan deze standaarden voldoet als ik eerlijk bent.

Na de suggestie van dimako_ geprobeerd te hebben is het nog steeds niet gelukt. Ik heb mijn externe HDD geformatteerd als HFS+ dus daar ging mac op zonder problemen, tijdens de installatie van mac ook de interne HDD als fat32 geinstalleerd (MS-DOS optie). Toen refit geinstalleerd nadat de installatie klaar was, geboot van USB stick met windows 8 en toen kreeg ik dit: http://i.imgur.com/PrSUeYd.jpg

Bootcamp was ook niet mogelijk omdat ik zogenaamd een externe HDD niet kan patitioneren. Het lijkt gewoon onmogelijk te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Gideonnn schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:37:
Ik wil graag van apple af, puur en alleen door deze problemen,...
Ik ben van mening dat ieder met zijn eigen spullen doet wat 'ie wil, maar om dit nu als een "probleem" veroorzaakt door Apple te bestempelen vind ik toch te kort door de bocht. Je probeert nl. het volledige OS te vervangen op een manier die nooit door Apple zo bedoeld was. Uiteraard kan dat problemen geven, dat is net zoals OSX installeren op een zelfgebouwde PC: het kan wel maar het wordt niet noodzakelijk ondersteund omdat de fabrikant het niet zo bedoeld heeft.
De Apple hardware wordt exclusief verkocht inclusief OS X. Apple heeft geen ander OS en beweert niet dat je een ander OS kan gebruiken, buiten dan via de Bootcamp oplossing. Die oplossing werkt trouwens perfect, maar je kiest er voor om deze niet te gebruiken.
Het spijt me, maar dan heb je toch voor de verkeerde hardware gekozen, ook al is het bv. trackpad superieur ten opzichte van de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
Ik heb opzich geen problemen met Apple, heerlijke producten, maar het is gewoon vervelend dat het zo moeilijk moet. De reden dat ik geen bootcamp wil gebruiken is omdat dan zo'n 18GB verloren gaat aan een OS dat ik op dat moment niet gebruik. Als ik genoeg ruimte had zou die 18GB me niks kunnen schelen, maar aangezien ik maar zo'n 58GB heb, wordt het krapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 21:23

Underworld

+1 Inzichtvol

Duidelijk antwoord Gideonnn, niet dat het jouw verder uit maakt en terzijde van dit dit topic, ben ik het namelijk met Darkstar eens. Hopelijk kom je toch tot een goede oplossing. En biedt in de toekomst OSX 11 voor jou meer meerwaarde.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Het kan wel minder dan 18GB overigens http://www.maclife.com/ar...install_mac_os_x_only_6gb

of laat bootcamp een kleinere partitie niet toe?

Maar een optische USB schijf boot bij mij ook dacht ik, ik heb zo'n ding van DX.com voor weinig en die doet het volgens mij ook op de mac (sowieso werkt ie op de mac want ik gebruik 'm om die kleine discs te lezen). En kan je niet gewoon OSX weg flikkeren en dan met Win 7 die partitie ruimte bij je eigen partitie trekken?

edit:// werkt dus niet met een windows disk (dan boot ie gelijk in mijn windows partitie) maar wel met een OSX disk (dan komt mooi de installer tevoorschijn) dus bootcamp zit blijkbaar best diep in het systeem.
Ik heb even geen systeem over met bootcamp om te kijken wat er gebeurd als je de OSX partitie weggooid, maar ik vermoed helaas weinig goeds.

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 22-01-2013 21:24 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
franssie schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:56:
Het kan wel minder dan 18GB overigens http://www.maclife.com/ar...install_mac_os_x_only_6gb

of laat bootcamp een kleinere partitie niet toe?

Maar een optische USB schijf boot bij mij ook dacht ik, ik heb zo'n ding van DX.com voor weinig en die doet het volgens mij ook op de mac (sowieso werkt ie op de mac want ik gebruik 'm om die kleine discs te lezen). En kan je niet gewoon OSX weg flikkeren en dan met Win 7 die partitie ruimte bij je eigen partitie trekken?
Zodra je een Windows partitie aanmaakt krijg je een slider te zien, met die slider kan je beslissen hoeveel ieder OS krijgt, maar OSX reserveert altijd 5GB extra jammer genoeg. En booten van USB lukt wel, maar het probleem zit hem in dat ik Windows niet kan installen omdat hij denkt dat de schijf niet als opstartschijf gebruikt kan worden. Ook dat uitbreiden zou wel kunnen, maar dat kan alleen naar één kant, en laat OSX nou net aan de verkeerde kant staan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

haha je reactie kruisde mijn edit, het werkt idd niet.
In windows 7 zit ook zo'n slider, werkt die ook maar 1 kant op? (ik zit nu even op mijn OSX/XP bak, zal zo de OSX/Win7 even opstarten anders).

http://www.nirmaltv.com/2...k-partition-in-windows-7/

Eventueel eerst OSX partitie kleiner maken in OSX en dan in WIN7 de ruimte erbij trekken zou moeten werken, zo heb ik dat dacht ik ook op deze OSX/WIN7 machine gedaan, maar is alweer een jaar geleden.

[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 22-01-2013 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
Ja inderdaad alleen naar rechts (zoals je het ziet bij Beheren in windows). Misschien toch maar de laptop verkopen en een 128 (of meer) model zoeken voor een kleine extra prijs, dan is die 18GB ook niet echt erg meer. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

dat is misschien wel de meest praktische oplossing na al die dagen kloten, jammer maar soms is het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:05
Je kunt ook de SSD vervangen. Bijvoorbeeld:

http://www.apple4you.nl/i..._id=67&Itemid=1&TreeId=13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat zou mijn optie ook zijn, en dan zelf doen - maar dan moet het niet je primaire computer zijn (voor als het fout gaat).
En ik dacht dat TS wel aan deze computer verbonden is vwb studie en zo. Maar het is inderdaad wel een optie, en met wat ballen ook een goede.
Zo laatst de mac mini open gehad voor een HDD vervanging, gelijk het geheugen ook even verdubbelt, en na de tweede keer deed het geluid het ook weer (kabeltje niet goed vast gezet).
Dus als je durft - doen. Laten doen is misschien wel duurder dan een andere zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340921

Wat ik doe op de MBP:

- booten vanaf externe hdd met osx
- hd van MBP formatteren als FAT32 met MBR
- windows dvd in externe dvd speler en daarvan booten. Daarna zou je moeten kunnen installeren
- na de Windows install de bootcamp drivers integraal of gedeeltelijk (eigen keuze) installeren

Dit werkt prima op zowel mijn mid 2009 MBP als mijn 2011 Mac Mini

Groeten,
Erik

PS ik heb mijn Macs om dezelde reden gekozen als jij, niet voor OSX maar vanwege de erg fijne hardware. En Macs zijn gewoon erg fijne Windows machines!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-05 10:27
Het is misschien wat omslachtig maar je kan altijd drivers installeren in Windows zodat de OSX-partitie schrijfbaar is en je dus zo wel gebruik kunt maken van de OSX-partitie (met die bepaalde minimumgrootte.).

In OSX kan je zelf heel wat dingen verwijderen (iLife, Office, talen) dus het kan nog wat opleveren, niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat klopt ook idd. Toen ik nog bootcamp draaide had ik mijn osx partitie verkleind tot nog geen 7 gb. Dat scheelt natuurlijk al aardig met die 18 gb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Anoniem: 340921 schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 00:05:
Dat is het eigenlijk. Windows kent alleen MBR en UEFI, niet EFI wat Apple gebruikt. De truc die ik met FreeBSD op een Mac mini tegenkwam was ook zoiets (die was in dit geval ook gekocht omdat er op dat moment geen alternatief was qua zuinigheid, formfactor en prijs). Gewoon zorgen dat ie eerst als MBR geformatteerd is in bijv. OS X, daarna begreep de FreeBSD installer wat het was en kon hij netjes z'n partities aanmaken. Had ik het niet in dit formaat dan leverde me dat foutmeldingen op bij het aanmaken van die partities door de installer. Als je FreeBSD handmatig installeert (aka zonder gebruik te maken van die installer) dan werkt het ook maar dan moet je veel meer doen en daar ben ik te lui voor :P Als ik bovenstaande zo lees dan werkt dat trucje dus kennelijk ook voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 16:59
Ik zou ook graag de Air op Windows laten draaien maar voordat ik over ga tot formateren van de gehele disk naar FAT32, werkt bv m'n Thunderbolt scherm nog wel? Daar ben ik meer aan gehecht dan de drang voor Windows ;)

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn MacMini en MBP met thunderbolt poort draaien alleen Windows (Server 2012). Ik heb geen Thunderbolt scherm maar mijn schermen werken wel prima via de mini display port stekker in de Thunderbolt poort. Weet niet of je hier iets aan hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Anoniem: 340921 schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 00:05:
- booten vanaf externe hdd met osx
- windows dvd in externe dvd speler en daarvan booten. Daarna zou je moeten kunnen installeren
- na de Windows install de bootcamp drivers integraal of gedeeltelijk (eigen keuze) installeren
Thanx, ik ga er dan ook maar even vanuit dat het Thunderbolt display het blijft doen... Ik kan denk ook nog wel een googlen just to be sure.

Nouja, ik kan het allicht proberen van het weekend. Natuurlijk eerst een backup maken van het huidige systeem. Maar begrijp ik je goed dat ik een externe disk moet koppelen en dan booten met een usb stick met OSX tbv de installatie op de externe disk of kan het bv ook met de herstelpartitie van OSX? Die staat er immers nog op dan :)

En installeren kan ook middels een bootable Windows 7 of 8 usb stick?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Het is gelukt, het ging echter bijna vanzelf. Je stappenplan verliep vlekkeloos. Echter, de mac kan niet van elke USB opstarten. Was even zoeken voordat ik erachter was.

Maandag maar is bezien of ie ook het Thunderbolt display snapt.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 17:32:
Het is gelukt, het ging echter bijna vanzelf. Je stappenplan verliep vlekkeloos. Echter, de mac kan niet van elke USB opstarten. Was even zoeken voordat ik erachter was.

Maandag maar is bezien of ie ook het Thunderbolt display snapt.
Zolang je gewoon de bootcamp drivers installeert snapt ie je thunderbolt display prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi om te lezen dat het gelukt is. Mijn stappenplan was nog geschreven vanuit mijn mid 2009 MBP. Die kwam met Snow Leopard op DVD. Recovery partitie was er nog niet bij SL...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Hoe weet je eigenlijk of je in het bezit bent van de laatste bootcamp drivers? Ik bedoel, ik heb geen handy update knop gevonden.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 20:00
Enige wat bij mij nog niet werkt in windwos 8 is het gebruik v/h toetsenbod als deze is aangesloten op een USB poort van het thunderbolt scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Nieuwe bootcamp drivers zijn uit. Ook met ondersteuning voor Windows 8. Let wel, alleen 64bit... Maw, ik en m'n bright idea van 32bit Windows 8 voldoet ook wel, kan opnieuw beginnen...

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Check, een Thunderbolt display werkt via Windows 8 met de laatste bootcamp drivers. Hij is alleen niet hotswappable en de lichtsterkte is niet regelbaar meer. To bad...

Wel heb ik iets vreemds, m'n bedrade apple keyboard hangt soms. Hij zit aan het scherm gekoppeld en werkt prima maar vergeet soms letters of blijft hangen... Krijg je ineens veel oooooo's van bv.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
Windows groeit namelijk nogal erg in de loop der tijd en na een half jaar kan zelfs dropbox geen word bestand meer syncen, zo vol zit hij dan!
Tja.. Voor mij reden om privé geen Windows meer te draaien. ;w
Windows eens wat opschonen misschien?

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik wil even mijn 2 centen in het potje gooien.

Een MacBook met Windows Only is prima mogelijk. Alle zogenaamde 'limitaties' die door Apple worden opgelegd zijn kunstmatig. Een Macbook is gewoon x86 hardware, klaar. BootCamp is niets meer dan een marketingnaam van Apple voor een stelletje drivers en "start de computer op vanuit een andere partitie".

In het verleden heb ik mijn MacBook ook met Windows only gedraaid en draai nog steeds Windows (nu wel icm met OSX omdat ik af en toe nog steeds OS X nodig heb).

Waar het op neerkomt is dat je tijdens het partitioneren in de Windows install alle partities verwijdert en daarna een NTFS partitie aanmaakt. Daarna is het belangrijk dat je totdat de BootCamp drivers geinstalleert hebt in Windows en daarna specifiek aangeeft dat je vanuit de Windows partitie wilt booten, je tijdens het booten van je systeem de option key ingedrukt houdt en de Windows partitie selecteert. Nadat je de drivers hebt geïnstalleerd kan je in Windows aangeven dat je vanuit de de Windows partitie wilt booten en voila, een macbook met alleen Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 08-05 16:20

Bosmonster

*zucht*

Tuurlijk is het gewoon normale hardware, maar de drivers voor Windows zijn nu eenmaal geen prioriteit voor Apple. Het werkt wel, maar het wil met sommige externe hardware nog wel eens gedoe cq issues opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Enige problemen dat ik heb meegemaakt is het gebrek aan fatsoenlijk interfaces op een Macbook Pro uit 2010 (hdmi etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy1982
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11-2021
Werkt bij mij zonder problemen met win7 zal bij 8 hetzelfde werken

Stap 1: start onder osx bootcamp
Stap 2: zet de drivers op usbstick
Stap 3: installeer windows
Stap 4: tijdens de installatie kunvje partities aanpassen gooi gewoon die van osx weg
Stap 5: rond de installatie af en je hebt alleen windows erop staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

magnifor schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:45:
Een MacBook met Windows Only is prima mogelijk. Alle zogenaamde 'limitaties' die door Apple worden opgelegd zijn kunstmatig.
Dat is wat te kort door de bocht. Het grootste probleem is EFI wat Windows niet ondersteund (wel de opvolger: UEFI). Daardoor kun je alleen het BIOS verhaal gebruiken en dan loop je tegen de ingestelde limitaties van Apple aan die je op geen enkele wijze kunt aanpassen. EFI/BIOS is misschien kunstmatig maar dat hoeft niet zonder reden te zijn. Zo was er ook eens een MacBook versie die op sata2 draaide. Toen Apple een firmware update uitbracht die het naar sata3 zette werd direct duidelijk waarom: stabiliteit was compleet zoek en men wilde massaal terug naar de vorige firmware versie.

Een ander probleem wat je niet kunt aanpassen is het toetsenbord en de muis. De layout is gericht op OS X, niet op een ander OS zoals Windows. Dat hoeft echter allemaal geen probleem te zijn, zeker niet met Windows 8. Het zal hoogstens verklaren waarom bepaalde zaken wat minder fijn werken als op een laptop die gemaakt is om Windows te draaien. Hier is het gewoon hardwarematig al voor je bepaald en daar zul je dan mee moeten leren leven.
In het verleden heb ik mijn MacBook ook met Windows only gedraaid en draai nog steeds Windows (nu wel icm met OSX omdat ik af en toe nog steeds OS X nodig heb).
De vraag is ook niet of het kan want dat is simpel: Apple ondersteund het officieel de vorm van Boot Camp dus kan het. De vraag die wel aan de orde is: is het handig om Windows op een Mac te draaien? En is Boot Camp dan ook de juiste optie? Dat maakt het allemaal al een heel stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op mijn Mac Mini 2011 draai ik Windows Server 2012 onder EFI en dat loopt als een trein. Geen OSX, volledige AHCI ondersteuning en supersnelle boot-tijden (veel sneller dan onder BOOTCAMP of BIOS emulatie).

Handleiding: http://gadgetunit.com/201...ial&utm_campaign=wordtwit

Het BT keyboard heb ik in Windows met AutoHotkey geconfigureerd zodat alle functie toetsen werken (geluid e.d.) en de eject toets werkt als delete.

Op die manier zijn m.i. alle nadelen weg en heb je gewoon een hele goede EN mooie Windows machine! En omdat ik hem als server gebruik is het ook nog een voordeel dat de Mini lekker klein is (en dus makkelijk ergens is weg te zetten) en erg zuinig.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 340921 op 11-04-2013 09:10 ]

Pagina: 1