Ext. HDD: overdracht spurt naar 100%, maar hangt een poos

Pagina: 1
Acties:

• Sjakko
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-01 11:10
Beste Tweakers,

Ik heb laatst voor een zachte prijs bij de ALDI een externe harddisk gekocht. Het gaat om de 3TB variant van de CnMemory Core 3,5" USB 3.0.

De schijf is direct op m'n mobo aangesloten die voorzien is van USB2.
Schijf: ST3000DM001-1CH166 (Seagate)
Firmware: CC24

Probleem:
Bij het kopiëren van bestanden naar de externe schijf blijft de dataoverdracht op het eind van elk bestand een poos hangen. Dat is duidelijker bij grote bestanden. Hij gaat vlot naar 100%, maar blijft daar een poos hangen voordat hij het kopiëren daadwerkelijk afrondt. Getest met zowel Windows Explorer, Robocopy en FreeFileSync.

Voorbeeld:
Als ik een bestand van +/- 1GB van een interne naar de externe schijf kopieer met Robocopy, dan zit de dataoverdracht na 14sec op 100%, maar hangt vervolgens 27sec voordat de voortgang wordt gesloten. Tijdens het hangen blijft de LED op de externe schijf knipperen wat suggereert dat de dataoverdracht nog bezig is. Ook de gemiddelde overdrachtssnelheden wijzen daarop:

14sec voor 1GB=73MB/sec
14sec+27sec=41sec voor 1GB=25MB/sec

73MB/sec lijkt me onmogelijk voor USB2. Mijn ervaring is dat 20-30MB/sec een realistischer snelheid is. Ik vermoed zodoende dat het voortgangspercentage gewoon verkeerd wordt weergegeven.

Firmwareupdate?
Een firmwareupdate van de interne schijf lijkt geen optie. De Seagate Download Finder meldt "No Newer Firmware Available" en ook het Seagate forum en website geven geen hoop voor dit type schijf. De CC24 firmware lijkt een wat obscure versie en is mogelijk een OEM firmware.

Systeemspecs:
- MSI P35 Neo2-FIR
- Win7 Pro x64, uiteraard nieuwste updates

Kopiëren de andere kant op (dus van extern naar intern) geeft niet dit probleem. Iemand een idee? Dank!

Verwijderd

Dit is gewoon write-back buffer. Je bron hardeschijf (waar je van leest) kan sneller lezen dan je USB2-schijf kan ontvangen. Je besturingssysteem houdt dus een buffer aan. Je kunt dit ook bij USB sticks ervaren dat als de overdracht al voltooid is (kopiëervenster verdwijnt) maar de USB stick nog zit na te knipperen.

Je applicatie ziet dus bijvoorbeeld 73MB/s en is al eerder klaar, terwijl je besturingssysteem nog de data in de buffer via USB2 aan het versturen is, wat langer duurt dan het inladen.

Je kunt dit veranderen door bij de eigenschappen van de externe hardeschijf te kiezen voor 'Optimize for quick removal' in plaats van 'Optimize for performance'. Dat laatste zal write-back inschakelen voor die hardeschijf.

• Sjakko
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/mrbdi.jpg

Als ik me niet vergis zou die dus al goed staan? Dan zou dit gedrag afwezig moeten zijn begrijp ik?

Ik heb er even een m'n vorige USB externe schijf bij gepakt (USB2 behuizing en Samsung HDD) en deze laat hetzelfde gedrag zien. Niks bijzonders dus? Het was me nooit eerder opgevallen... Ik vind het nog steeds vreemd dat je kopieerprogramma bij het kopiëren van een bestand van 1GB eerst een halve minuut op 100% moet hangen (RoboCopy is niet te sluiten, FreeFileSync zegt "Not Responding", Windows Explorer: "5 seconds remaining") en niet gewoon het juiste overdrachtspercentage weergeeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjakko op 21-01-2013 21:01 ]

Verwijderd

Hm ik vind het vreemd dat je ook write-back krijgt als je hem op quick removal instelt. Misschien komt dat door geïnstalleerde drivers, zoals Intel met hun Intel RST drivers ook doet.

Maar dat hij op 100% blijft hangen is niet heel vreemd. De applicatie stuurt dan namelijk een 'sync' opdracht die enkel voltooid raakt wanneer alles wat op disk hoort te staan, daar ook aanwezig is. Kortom, je kunt heel snel naar 100% gaan en dan moeten wachten totdat het écht op de disks staat. Dit is wel vreemd gedrag vanuit het gebruikersperspectief, die sync is ook niet echt nodig. Maar dan weet je wel wanneer hij echt klaar is.

Je ervaart dit enkel als de bronschijf (waar je van leest) sneller is dan de doelschijf. Dan kan zich een buffer vormen van writes die op de doelschijf horen te komen, maar de doelschijf is niet snel genoeg om de datastroom van de bronschijf bij te houden. Door een buffer aan te houden kun je writes als het ware 'verbergen' voor de gebruiker, omdat deze vanuit applicatie-perspectief al reeds voltooid zijn. De eerste X megabyte writes gaan dan tegen RAM-snelheid en dat kan licht merkbaar zijn, dan valt je applicatie niet gelijk stil als je hardeschijf aan het seeken is.

Jouw RoboCopy stuurt dan een sync request, Windows filecopy doet dat volgens mij niet. Je kopiëervenster verdwijnt dan, terwijl de hardeschijf nog de buffer aan writes aan het wegschrijven is. Dit is dus wel tijdswinst vanuit gebruikersperspectief.

• Sjakko
Dank! Windows Explorer reageer eigenlijk hetzelfde als Robocopy: hij geeft weliswaar geen percentage weer zoals Robocopy maar blijft een poosje hangen op "Time remaining: 5 seconds". Ik heb ook "Better Performance" geprobeerd en het enige verschil met Quick Removal is dat hij die write-back op de achtergrond uitvoert, d.w.z. bij 100% sluit het voortgangsvenster en de rest doet hij buiten het zicht van de gebruiker i.p.v. dat hij blijft hangen op 100%.

Ik zou liever hebben dat dat write-back helemaal uitstaat en dat het voortgangspercentage ook daadwerkelijk het juiste is. Wat betreft de driver: volgens mij gebruik ik gewoon de standaard Win7 driver.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2eckitf.jpg

• martin149
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-01 19:53
Als aanvulling zal ik even toevoegen dat Sjakko al contact met mij had opgenomen naar aanleiding van een topic van mij, om dit aan te kaarten. Zelf heb ik ook hetzelfde probleem, dus uniek is het niet. Overigens heb ik het enkel bij deze schijf.

• Pentiummania
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-01 06:54

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Ik heb deze schijf ook alleen heb ik de laatste tijd last dat ik de schijf aan en uit moet zetten nadat windows is opgestart wat eerst niet het geval was. Ik heb een uitroeptekentje op een USB-hoofdhub onder Windows 8 Pro 64bits en heb een intel DG45ID moederbord. Ik heb ook dezelfde firmware.

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/BeContent https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

• martin149
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-01 19:53
Volgensmij is dat wel vaker het geval met schijven en randapparaten, bij mij in ieder geval...
Pagina: 1