Dell Precision "inferno" - nogal hoge temps

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb leuk cheap een T5400 kunnen regelen met 2 x een xeon quad core ( x5460 3.16ghz, 12mb, 1333mhz, uit de core 2 quad generatie ) Sowieso een van de hetere procs denk ik ( 120 max tdp )

Punt is er zitten 2 niet originele heatsinks die volgens supermicro het wel zouden moeten aankunnen, maar de dell front fan verwacht denk ik de originele, zodoende is de temp "wat" hoger :) Idle rond de 60 graden, onder load met intelburntest of prime95 rond de 90 graden. (in coretemp)

Anyway; het gaat me er even niet om die temps omlaag te krijgen, dat lukt wel als ik wat ga tweaken/veranderen.

Maar hoe "houdbaar" zijn temps van rond de 90? ( bij veel load spiked the coretemp er even over heen bij een aantal cores, als de fan wakker word gaan ze er weer wat onder )

Het IS in principe onder de TjMax van 100 graden, EN er zijn 0 stabiliteitsproblemen of fouten met intelburntest, prime95 of cinebench.. Ook geen throttling te zien in coretemp

Maar als tweaker ben ik wel fan van lagere temps... :)

Ik kwam maar 1 soortelijke ervaring tegen, waar een dell medewerker zegt dat 89 graden niet zo'n issue is..
http://en.community.dell..../p/19463576/20171080.aspx
Volgens de gebruiker loopt het systeem al jaren goed zo..

Dus kan ik aannemen, zonder de schoonheidsprijs te verwachten, dat het eigenlijk niet zo heel veel kwaad kan? Iemand ervaring met dit soort procs die al jaren veel te hoog zitten qua temps?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 15:53
Wat ik op google vindt is dat het een toren is? Zo ja kan je dan niet wat extra fannetjes plaatsen? Eventueel met een fan controller? Of de fan op een vaste waarde zetten in de bios? Eventueel andere processor koelers kopen. Persoonlijk zou ik 90 graden ook veel te warm vinden :P

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan ook de koelpasta onder beide koelers vervangen, vaak doen die systeembouwers een relatief dikke klodder onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Extra fan's kan maar niet zo makkelijk bij de proc's, en koelpasta had ik ook al vervangen; het grootste issue is de grote fan aan de voorkant > die heb ik met speedfan een boost gegeven en dan haal je er zo 10+ graden vanaf,

Maar het was me meer te doen om de houdbaarheid van die hoge temps?

Mijn ervaring is wel dat ze bij profi apperatuur minder moeite doen voor erg lage temps, als het het aan kan. M'n quadro wordt ook binnen no time 85 graden maar daar komt ie ook nooit boven..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-07 22:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een videokaart wordt over het algemeen ook warmer dan een CPU, hier is in het ontwerp rekening mee gehouden.

Laptops schakelen uit als de CPU 90 wordt of een bepaalde tijd is. Dit geeft al aan dat die temperatuur geen gezonde is. Een constante temperatuur van ver boven de 60/70 wil je liever niet. Idle 60 geeft voor mij aan dat de koeling te wensen over laat. De heatsink doet niet goed z'n werk of de airflow is slecht.
Dat een CPU an sich 30 of 40 graden is, maakt niet uit, als 't maar meer een constante, degelijke temperatuur is. Je fan(s) moet(en) hiervoor zorgen. Te veel schommelingen, zeker zoals je ze hier aangeeft van 30 graden verschil, is niet lekker.

Commandline FTW | Tweakt met mate