• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Beste tweakers,

De verschillen tussen de types:
-B75
-Z75
-H77
-Z77

Zijn makkelijk te vinden. Hierin is er onder andere verschillen te vinden over de features van het moederbord.
Zijn er misschien mensen die wat meer kunnen vertellen over de gebruike onderdelen van het moederbord en de technische verschillen van componenten op het moederbord etc.

Ik zou graag te weten willen komen wat het verschil in levensduur is. Met name bij de B75 serie chipset. Waarvan de Asrock B75 pro3-m vaak wordt aangeraden.

Levensduur van de PC is vaak ook nogal van belang. Ik zou zelf willen dat de PC minimaal zo'n 5 jaar meegaat. (Het liefste meer).

Wat ik zelf weet over de Asrock pro* reeks is dat deze reeks gebruikt maakt van de Chinese condensators. En geen gebruik maakt van de Japanse condensators die beter zijn dan de gemiddelde condensator.
Deze Japanse condensators worden overigens wel gebruikt bij de Asrock Extreme* reeks.

Zou iemand mij hier misschien wat meer over kunnen vertellen? Ik kan er zelf geen goede artikelen over vinden.

mvg. Mirno

我的名字是Mirno

Verwijderd

Opties bekijken bij de goedkoopste mobo's die er zijn wat je wilt hebben...kopen en inbouwen. Er zijn haast geen slechte mobo's meer en als je pech hebt dan klapt zelfs de allerduurste na 10 min draaien ;)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Bij veel dingen is het ook gewoon geluk hebben.

Ook wat betreft die condensatoren. Op dure moederborden zitten vaak betere condensatoren, meestal omdat die moederborden ook zwaarder belast worden. Bij een duur moederbord voor gamers en overklokkers gaan ze er van uit dat de voeding het zwaar gaat krijgen en deze wordt daarom wat steviger gemaakt. Bij een 'standaard' bord is dat niet gedaan. Daar merk je niks van tijdens 'normaal' gebruik.

Mijn hp staat hier ook al een jaar of 5 te draaien (niet 24/7 natuurlijk, maar toch). Nog geen probleem gevonden en daar zitten ook gewoon 'goedkope' condensatoren in.

Als je moederborden zoekt die extra 'stevig' zijn gebouwd kom je vaak wel bij de duurdere chipsets uit, niet voor de chipset, maar omdat de mensen die deze moederborden kopen vaak ook die extra features willen. De meeste mensen die een B75 kopen gaan er geen rare dingen mee doen, dan hoef je daar als fabrikant ook geen rekening mee te houden.

je gaat er niet echt problemen mee vinden denk ik. Het is ook een beetje geluk hebben. Er zijn altijd maandagmorgen modellen.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Jaah dat is waar. Dan is er iig een defect door een bepaalde reden.
Maar ik was benieuwd naar de levensduur wanneer deze kapot gaan, zonder reden. Omdat ze gewoon te lang zijn gebruikt. Er zijn borden zoals de UD3H serie van gigabyte. Die componenten hebben die langer mee zouden gaan en dus een langer leven hebben.
De goedkopere bieden dit dus niet. Maar wat zou het verschil zijn tussen die jaren?
Zou het Asrock B75 Pro-3m bord zo'n 6 jaar meegaan? of langer of korter? Afhankelijk van normaal gebruik.

我的名字是Mirno

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

InFamous

excommunicado

mirno schreef op maandag 21 januari 2013 @ 20:45:
Jaah dat is waar. Dan is er iig een defect door een bepaalde reden.
Maar ik was benieuwd naar de levensduur wanneer deze kapot gaan, zonder reden. Omdat ze gewoon te lang zijn gebruikt. Er zijn borden zoals de UD3H serie van gigabyte. Die componenten hebben die langer mee zouden gaan en dus een langer leven hebben.
De goedkopere bieden dit dus niet. Maar wat zou het verschil zijn tussen die jaren?
Zou het Asrock B75 Pro-3m bord zo'n 6 jaar meegaan? of langer of korter? Afhankelijk van normaal gebruik.
Dat zal niet te voorspellen zijn, neem een gloeilamp, ééntje draai je erin en doet het 5 jaar en de andere draai je erin en die doet het een week. Waarom de ene lamp het langer uit hield als de ander who knows.

Formerly known as Ragdoll

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Oke, bedankt voor de info.

Was net een bericht aan het typen toen de 2e post binnen kwam.

Dus ik kan dus rustig voor een Asrock B75 bord gaan en een intel i5 3350p en er vanuit gaan dat deze normaal gesproken minimaal zo'n 5 á 6 jaar mee zouden gaan. (Hopelijk nog meer)

Eventueel zat ik ook te denken aan een Z75 moederbord (Asorck Z75 pro3) om de i5 3350p licht te overklokken, waarsch tot het maximum wat +4MHz is.

我的名字是Mirno

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Ik weet niet zeker hoe het zit, maar ik heb begrepen dat je die processoren wel een beetje kan overklokken met de multiplier, maar niet verder als 37 ofzo. Al met al zou dat er op neerkomen dat hij constant op turbo snelheid loopt.

maar ik weet niet zeker met welke mobo's dat is.

Ik zou rustig zo'n moederbord kopen, je weet het nooit.
En straks koop je wel een duur moederbord waarbij alles 'overengineerd' is en dan begeeft je voeding het na 3 jaar.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Je kan alles +4MHz doen, dus ook de turbo wordt daarmee verhoogt dit kan met Z7* moederborden.

Je hebt gelijk in het overgineerde moederbord. Ik was anders van plan om een misschien beter H77 model te nemen. Omdat ik dacht dat die misschien een langere levensduur hadden. Of de Z75, vanwege de eventuele overklok.

Na dit lezen denk ik me dus niet veel zorgen hoef te maken bij een keuze van een B75 moederbord.
Denk dat rond die tijd dat het bord het begeeft de PC al wel weer toe is aan vervanging ;). Na een jaar of 5-6 dus :D

Ik vind dit echter erg moeilijk te bapalen qua keuze. Het zou het waarschijnlijk lang genoeg doen. Maar de kans is in mijn ogen groter dat deze het eerder zou begeven dan een H77 moederbord (MSI G-43 bijvoorbeeld).
Die kans bepalen vind ik erg lastig. Helaas zijn er niet genoeg reviews over het moederbord. Omdat deze niet gereviewed zijn en omdat als deze gereviewed zijn een erg jonge leeftijd hebben, om het zo maar te zeggen.

我的名字是Mirno

• InFamous
  • Nu online

InFamous

excommunicado

timberleek schreef op maandag 21 januari 2013 @ 20:51:
Ik weet niet zeker hoe het zit, maar ik heb begrepen dat je die processoren wel een beetje kan overklokken met de multiplier, maar niet verder als 37 ofzo. Al met al zou dat er op neerkomen dat hij constant op turbo snelheid loopt.
Je kan bij deze processor alleen de turbo multiplier verhogen, normale multiplier is locked zoals alle non K CPU's. Daarnaast kan je de BCLK iets verhogen maar veel meer als 104~107mhz zal er echt niet inzitten.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
InFamous schreef op maandag 21 januari 2013 @ 21:06:
[...]

Je kan bij deze processor alleen de turbo multiplier verhogen, normale multiplier is locked zoals alle non K CPU's. Daarnaast kan je de BCLK iets verhogen maar veel meer als 104~107mhz zal er echt niet inzitten.
Volgens mij niet alleen de turbo multiplier. De standaard kloks zouden met 4 worden kunnen verhoogt en de turbo ook met 4. Zo zou de i5 3350p een turbo van 3,7GHz kunnen krijgen met standaard op 3,5 GHz, bij idle dus.
Dit is wat ik eruit maak volgens deze bronnen:
-http://www.youtube.com/watch?v=w-aH0DQYkcg
-http://www.legitreviews.com/article/1501/7/

+ http://www.anandtech.com/...the-debate-about-free-mhz , weet niet of dit er erg mee te maken heeft. Maar zet het er even bij.

Heb al deze links van een topic dat ik al eerder had gestart over de niet -k CPU's overklokken.

Dit is wat ik eruit heb opgemaakt, het kan zijn dat ik het alsnog fout heb wegens mijn gebrekkige engels.

我的名字是Mirno

• InFamous
  • Nu online

InFamous

excommunicado

Je hebt gelijk over die 4, maar die 4 is 4mhz boven op je BCLK van 100, wat dus 104mhz maakt op je BCLK. Zoals ik dus al zei, overklokken op je multi gaat niet alleen op je BCLK, dat is trouwens niet gegarandeerd dat het voor jou CPU ook geldt. Elke CPU is immers anders en de één klokt wel over op de BCLK en de andere totaal niet.

Die link die je geeft gaat over de K processors en de X processors, niet over de non K en non X. Hele andere manier van overklokken.

Simpel gesteld, je multiplier (31) kan niet worden gewijzigd, alleen je BCLK (100mhz) kan je misschien verhogen, verschilt per processor. Maar 3,5Ghz zal je niet gaan halen denk ik. namelijk, 3500mhz/multiplier 31 = 112mhz op je BCLK. Dit is niet onmogelijk maar er zijn maar zelden processors die dit halen. Wat ik denk dat de max word voor een safe 24/7 overklok is een BCLK van 104~107mhz, dat x 31 = 3317mhz op zijn best. Wil je toch echt gaan overklokken koop dan alsjeblieft een K versie, dit maakt het vele malen makkelijker. Daarnaast ook veiliger, de BCLK aanpassen kan nare gevolgen hebben op de rest van je componenten.

[ Voor 4% gewijzigd door InFamous op 21-01-2013 23:27 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Ow, ik dacht dus via de multiplier.
Alleen de turbo multiplier is te verhogen dus. Van de Bclk wil ik niet te veel verhogen, is idd niet goed voor de PC.

Maar als je echt wilt overklokken is idd een Z77 chipset+ k versie CPU aan te raden. Dat weet ik ;)

Nu gaat mijn keuze voornamelijk uit voor niet -k CPU's voor B75.
En zou het altijd zelf nog wel eens willen proberen met een Z75 chipset. Om de niet -k versie te testen qua overkloks.

Het gaat mij in dit topic voornamelijk om de levensduur en de betrouwbaarheid te bepalen tussen de verschillende chipsets.
Voornamelijk is dit dus een "loterij" geval, is dus de conclusie.

我的名字是Mirno

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:33

Quad

Doof

En in alle gevallen heb je dus een RMA procedure.

Elk type chipset heeft zijn eigen features, hoe duurder je gaat zitten hoe meer je erbij krijgt.
Heeft niet perse weer te maken met de levensduur, genoeg Medion PCs met een OEM moederbordje wat eigenlijk prut is maar wel enorm lang mee gaan.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Oke, Thnx voor de info.
Kan ik met meer zekerheid een B75 bord aanraden.

我的名字是Mirno

Pagina: 1