Netwerk via Wifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-07 18:49
Ik heb een vraagje over de volgende situatie.

M'n vriendin mag van de buurvrouw haar internet gebruiken, maar heeft in haar huis maar op een beperkt stukje bereik.

Nu wou ik dat opvangen met een router (Linksys WRT54GL) en het bereik vergroten.
Ik heb me al redelijk ingelezen over hoe dat moet maar ik heb nog een vraagje: kan dat via wireless alleen of dient er een kabel gebruikt te worden?

Even kort de instellingen voor de zekerheid:

Router buurvrouw:
- DHCP aan
- 192.168.1.1 (range 11 t/m 19)
- Wifi aan
- subnetmask 255.255.255.0

Router vriendin:
- DHCP uit
- 192.168.1.2 (range 20 t/m 29)
- Wifi aan
- SSID en wachtwoord zelfde als buurvrouw.

Moet ik verder nog bepaalde dingen instellen aan een van de 2 routers, zoals Acces Point of Repeater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Die Linksys heeft standaard geen draadloze repeater/extenderfunctie. Misschien met andere firmware wel (DD-WRT of OpenWRT bijv.). Anders moet er dus een kabel getrokken worden. Hoe makkelijk is dat?

Dat ding is ook WiFi-g. Heeft de buurvrouw WiFi-n? En kan de hardware van je vriendin dat ook aan? En hoe snel is de internetverbinding van de buurvrouw? Kabel of DSL?

Met een van deze handige en zeer veelzijdige apparaatjes zou het draadloos moeten kunnen.

pricewatch: TP-Link TL-WR702N
pricewatch: Asus WL-330N
pricewatch: Asus WL-330N3G

In die laatste kan zelfs een SIM-kaartje zodat je ook mobiel internet zou kunnen gebruiken.

Edit:
Vreemd. Ik had in de handleiding PDF van de Linksys ook even op WDS gezocht en kreeg geen hits maar Google levert wel e.e.a. op zoals dit. Het zou dan wellicht toch mogelijk zijn?

Overigens moet in principe elke router die WDS ondersteunt te gebruiken zijn zolang die de door de buurvrouw gebruikte encryptie ondersteunt. Is dat WPA2? Dan is de pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND evt. een voordelige optie.

[ Voor 29% gewijzigd door CaptJackSparrow op 21-01-2013 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-07 18:49
Op mijn router draait inmiddels dd-wrt en die heeft wel de WDS functie.
Morgen maar eens ff aankloten en hopen dat het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:38
Ik zou de router niet 192.168.1.2 geven, doe eerder 192.168.1.250.
Op het uit te breiden wifi netwerk moeten wel een aantal dingen worden ingesteld.
Zoals een vast kanaal, één type wpa (bv. wpa2), en één type versleuteling (bv. AES).
En het repeated-SSID van je linksys moet verschillen met het originele netwerk.
De key moet wel overeen komen.

Anders heeft dd-wrt er geen zin in om als repeater bridge te werken. Het luistert allemaal nogal nauw.

Lees ook de zeer uitgebreide tutorials van dd-wrt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 13:40

ferrero

el mosquito

Voor als je opzoek bent naar een wat betere Repeater / AP, zou ik eens naar Engenius kijken, bijvoorbeeld.

pricewatch: EnGenius EAP350

Deze heeft Gigabit port en 29dBm zendvermogen met 5 dbi interne antennes

Innocam | Synology Camera Licentie per E-mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Maar als het signaal al "slecht" (lees: zwak) is, dan wordt de ruis van het signaal ook meeversterkt....

Soms werkt het goed, maar soms ook niet, of nog erger dan zonder repeater.
Pagina: 1