Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-07 10:35
Momenteel ben ik zo'n 8 jaar werkzaam in de ICT.

De eerste 5 jaar als Linux/Unix-beheerder, de laatste 3 jaar als softwareontwikkelaar, met name Java en PHP.
Ik had gemengde gevoelens (ga ik straks op in) over Unix/Linux-beheer en ben daarom overgestapt naar de rol van ontwikkelaar. Nu ben ik 3 jaar verder en heb ik ook gemengde gevoelens over softwareontwikkeling.

Mijn achtergrond is een afgeronde Technische Informatica-opleiding aan een technische universiteit.

Momenteel ben ik me aan het orienteren op een nieuwe baan.

Maar de twijfel slaat toe: ga ik weer voor een ontwikkelbaan? Of ga ik terug naar unix/linux-beheer?

Unix/linux-beheer:
  • + unix/linux is voorspelbaar en de applicaties op dat platform meestal ook: duidelijke foutmeldingen in logfiles. 10 van de 10 keer heb je zelf iets niet goed geconfigureerd en daarom gaan dingen mis.
  • + overzichtelijk. Verzameling machines + verzameling applicaties + verzameling gebruikers
  • - als het eenmaal draait en goed ingericht is (ik heb in het verleden 100-en machines tegelijkertijd beheerd) is het een beetje saai: de volgende 100 machines installeren via PXE en configureren met Cfengine/Puppet is geen klap aan.
  • + als eenmaal alles ingericht is proactief beheren en tijd om betere tooling te ontwikkelen of nieuwe beheersmethoden uitproberen om nog beter te beheren
  • - storingen/outages en onderhoud midden in de nacht
  • + ik kan genieten van de controle en overzichtelijkheid van linux en unix.
Developer:
  • - vaak 'saaie' administratieve applicaties. Database-tabel hier en daar er bij, CRUD-pagina's voor je webapplicatie erbij en het is weer klaar.
  • - Gebruik van frameworks vergroten je actieradius maar daardoor moeilijk te debuggen (met name bij Java het geval).
  • - Verschillen tussen VM-versies en applicatiesservers (tomcat, glassfish, jboss) zorgen voor onvoorspelbare bugs die soms urenlang debuggingtijd opslokken
  • + soms behoorlijk technische uitdagingen
  • + ik kan genieten van mooie (technisch) elegante oplossingen voor bepaalde problemen
  • - tijdsdruk om applicaties op te leveren
  • - gebruikers zijn nooit tevreden ;-)
Verder: ik heb veel plezier in de ICT, zowel met Unix als programmeren. Maar ik moet zeggen dat het in de praktijk toch ook wel tegenvalt. Deadlines, onkunde bij collega's en management, frameworks die de hemel beloven maar toch essentiele basisfunctionaliteit niet kunnen... zucht. Soms overweeg ik wel eens een andere carrierre, maar wat dan?

Ik heb het volgende overwogen:
  • docent (betavakken: wiskunde, natuurkunde, scheikunde)
  • voor mezelf beginnen
Drie jaar geleden had ik dit 'dillema' ook, en toen heb ik gekozen voor ontwikkelaar omdat ik daar nog geen ervaring mee had. Maar dat argument is nu niet meer valide.

Hebben jullie soortgelijke dillema's meegemaakt? Wat was toen je keuze? Wat zijn de juiste vragen die ik mezelf moet stellen om tot een keuze te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik heb geen antwoord op al je vragen, wel een tip op het volgende:
- vaak 'saaie' administratieve applicaties. Database-tabel hier en daar er bij, CRUD-pagina's voor je webapplicatie erbij en het is weer klaar."
De it wereld is zoveel breder dan alleen web en administratieve applicaties. Verdiep je eens in andere gebieden, zoals audio & video, aansturen van externe apparaten, embedded software, drivers, game technologie, desktop applicaties, etc

Met wat hobby ervaring en aantoonbaar professionele programmeerervaring zijn er genoeg bedrijven waar je iets anders dan webdevelopment kan doen.

[ Voor 13% gewijzigd door EddoH op 21-01-2013 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-07 10:35
Ik ben momenteel erg gecharmeerd van BSD en de programmeertaal C, en heb wat broncode van BSD zitten bestuderen. Ik heb nog een lange weg te gaan om BSD-kernel-hacker te worden. En ik zie (nog) niet in hoe ik hier een beroep van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
Heb je al aan detachering gedacht? Wissel opdrachten af, zie verschillende omgevingen, houdt het op die manier interessant voor jezelf.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA