Momenteel ben ik zo'n 8 jaar werkzaam in de ICT.
De eerste 5 jaar als Linux/Unix-beheerder, de laatste 3 jaar als softwareontwikkelaar, met name Java en PHP.
Ik had gemengde gevoelens (ga ik straks op in) over Unix/Linux-beheer en ben daarom overgestapt naar de rol van ontwikkelaar. Nu ben ik 3 jaar verder en heb ik ook gemengde gevoelens over softwareontwikkeling.
Mijn achtergrond is een afgeronde Technische Informatica-opleiding aan een technische universiteit.
Momenteel ben ik me aan het orienteren op een nieuwe baan.
Maar de twijfel slaat toe: ga ik weer voor een ontwikkelbaan? Of ga ik terug naar unix/linux-beheer?
Unix/linux-beheer:
Ik heb het volgende overwogen:
Hebben jullie soortgelijke dillema's meegemaakt? Wat was toen je keuze? Wat zijn de juiste vragen die ik mezelf moet stellen om tot een keuze te komen?
De eerste 5 jaar als Linux/Unix-beheerder, de laatste 3 jaar als softwareontwikkelaar, met name Java en PHP.
Ik had gemengde gevoelens (ga ik straks op in) over Unix/Linux-beheer en ben daarom overgestapt naar de rol van ontwikkelaar. Nu ben ik 3 jaar verder en heb ik ook gemengde gevoelens over softwareontwikkeling.
Mijn achtergrond is een afgeronde Technische Informatica-opleiding aan een technische universiteit.
Momenteel ben ik me aan het orienteren op een nieuwe baan.
Maar de twijfel slaat toe: ga ik weer voor een ontwikkelbaan? Of ga ik terug naar unix/linux-beheer?
Unix/linux-beheer:
- + unix/linux is voorspelbaar en de applicaties op dat platform meestal ook: duidelijke foutmeldingen in logfiles. 10 van de 10 keer heb je zelf iets niet goed geconfigureerd en daarom gaan dingen mis.
- + overzichtelijk. Verzameling machines + verzameling applicaties + verzameling gebruikers
- - als het eenmaal draait en goed ingericht is (ik heb in het verleden 100-en machines tegelijkertijd beheerd) is het een beetje saai: de volgende 100 machines installeren via PXE en configureren met Cfengine/Puppet is geen klap aan.
- + als eenmaal alles ingericht is proactief beheren en tijd om betere tooling te ontwikkelen of nieuwe beheersmethoden uitproberen om nog beter te beheren
- - storingen/outages en onderhoud midden in de nacht
- + ik kan genieten van de controle en overzichtelijkheid van linux en unix.
- - vaak 'saaie' administratieve applicaties. Database-tabel hier en daar er bij, CRUD-pagina's voor je webapplicatie erbij en het is weer klaar.
- - Gebruik van frameworks vergroten je actieradius maar daardoor moeilijk te debuggen (met name bij Java het geval).
- - Verschillen tussen VM-versies en applicatiesservers (tomcat, glassfish, jboss) zorgen voor onvoorspelbare bugs die soms urenlang debuggingtijd opslokken
- + soms behoorlijk technische uitdagingen
- + ik kan genieten van mooie (technisch) elegante oplossingen voor bepaalde problemen
- - tijdsdruk om applicaties op te leveren
- - gebruikers zijn nooit tevreden ;-)
Ik heb het volgende overwogen:
- docent (betavakken: wiskunde, natuurkunde, scheikunde)
- voor mezelf beginnen
Hebben jullie soortgelijke dillema's meegemaakt? Wat was toen je keuze? Wat zijn de juiste vragen die ik mezelf moet stellen om tot een keuze te komen?