Scherm valt uit/crash bij bekijken video's

Pagina: 1
Acties:

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:38
Hallo iedereen,

Als ik filmpjes bekijk die ik met mijn camera heb genomen(mts formaat), dan valt na een eindje (soms na 10 sec, soms na 2 min) mijn monitor steevast uit, en crasht uiteindelijk mijn hele pc: Op input via toetsenbord/muis wordt niet meer gereageerd, en kort de Power of Reset button van mijn case indrukken werkt ook niet meer. Wel gebeurt het dikwijls dat de audio van het filmpje nog blijft doorgaan. Enkel de Power button lang indrukken om de pc geforceerd uit te schakelen werkt nog.
Het kan een driver probleem zijn, maar ik heb al verschilende versies van de video driver geprobeerd. Ik had oorspronkelijk Win7, maar heb gisteren een clean install van Win8 uitgevoerd, en nog steeds heb ik dit fenomeen (zowel met de standaard driver die geinstalleerd wordt, als de meest recente video driver van AMD). Het bios van het moederbord is bijgewerkt naar de nieuwste versie (indien dit relevant is: dit heb ik al een eindje geleden gedaan, dus voor ik windows 8 geinstalleerd heb).
In de event viewer van windows vond ik niet meteen meldingen, behalve dan dat de pc onverwachts is uitgevallen.

Deze nacht heb ik memtest laten lopen, deze morgen waren nog geen fouten gevonden (memtest loopt nog steeds, maar ik kan pas vanavond het resultaat bekijken).

Overigens kan ik zonder probleem 3d games spelen, bvb farcry3.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, of wat ik nog kan doen als testen om de oorzaak te vinden?

Dit is de configuratie van mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 191,30€ 191,30
1MSI P67A-GD65 (B3)€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Blue WD5000AAKS, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 99,95€ 99,95
1MS-Tech CA-0210€ 38,20€ 38,20
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (UK, OEM, 64-Bit)€ 86,45€ 86,45
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 37,07€ 37,07
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1XFX Pro 450W€ 48,90€ 48,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 501,87

edit: overigens heb ik geen idee of [Videokaarten & Beeldschermen] het juiste onderdeel is waarin ik dit moet plaatsen, als dit niet het geval is, hoor ik het graag

Verwijderd

Hallo ,je zou haast zeggen dat je voeding het niet trekt ,kijk eens als je met maar 1 harde schijf werkt ipv 2 wat er gebeurt, dan weet je genoeg.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38

Felyrion

goodgoan!

Ik ben geneigd me in eerste instantie aan te sluiten bij wat dirkjan123 hierboven zegt. Een voeding op het randje kan de vreemdste verschijnselen opleveren.

Toevallig had ik bij een kennis een tijdje terug een vergelijkbaar probleem na het in elkaar zetten van een nieuw systeem, alleen ging het bij hem alleen mis op het moment dat hij op internet ging. Vanalles geprobeerd, maar uiteindelijk bleek het de voeding.

Het vervelende is natuurlijk wel dat het vaak wat lastig te controleren is.

[ Voor 8% gewijzigd door Felyrion op 22-01-2013 07:57 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• schoene
Hoe zou ik kunnen controleren of het aan de voeding ligt? Ik heb geen reserve voeding liggen, wel heb ik een energiemeter (ik heb een heel eind geleden eens gemeten wat het verbruik was, en als ik me niet vergis lag het verbruik rond de 80W idle, ik controleer dit nog eens). Het crashen gebeurt ook enkel bij kijken naar video's, nooit op een ander moment, zoals bvb gamen. Ik vermoed dat een probleem met de voeding ook op zo'n moment zou falen? Ik probeer het zowiezo eens met maar 1 disk.

Een extra test gedaan, en als ik Media Player Classic instel zodat de haali renderer wordt gebruikt, dan crasht het bekijken van de video's niet. In dat geval wordt geen hardware acceleration gebruikt, dus het lijkt er misschien toch op dat het probleem aan de videokaart ligt? Maar hoe kan je dan weten of het de driver is of een hardware probleem?

• Bolique
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-07-2025
je zou kunnen proberen een profiel aan te maken en je 2d clock speed aan te passen
hier een how to: bron

Steps:

1. Open CCC

2. Unlock and Enable Overdrive if they aren’t already.

3. Go to Options/Profiles/Profiles Manager. Create a new profile. Under composition make sure “ATI Overdrive” is checked. Save and Close, DO NOT ACTIVATE.

4. In windows go to: C:\Users\{yourusername}\AppData\Local\ATI\ACE\Prof iles (you will need to have “show hidden files” turned on for this)

5. Open the xml document with the name of the profile you just created (notepad is fine)

6. Change the values of the Clock and Memory speeds to look like this (these specific values are what worked for me and my card, use judgment) EDIT ONLY THE BOLD VALUES.

Feature name="CoreClockTarget_0"

Property name="Want_0" value="40000"
Property name="Want_1" value="60000"
Property name="Want_2" value="85000"

Feature
Feature name="MemoryClockTarget_0"

Property name="Want_0" value="90000"
Property name="Want_1" value="90000"
Property name="Want_2" value="120000"

7. Save and close. Go back to CCC and activate the profile you just created.
This will make the card idle at 400core, 900memory. (2D clocks are the "Want_0" values)
Conclusions/Observations: My system has been completely stable for 4 days now, whereas before I would get 2-3 crashes each day.

dit lijkt me ook meer een tijdelijke oplossing en valt best te tweaken (Want_0 is 2d clock speed)
wat je wel moet onthouden is dat bij elke reboot je dan opnieuw dat profiel aan moet zetten.

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-11-2025
Een probleem met de voeding kan je ook in de bios zien of eventueel enkele tools in windows die de spanningen kunnen uitlezen. Als er een instabiele spanning bijzit met een marge groter dan 6%, bv bij 12v zakt tot onder 11.28V. De spanning zal altijd wat zakken onder belasting, zolang dat niet meer is dan die 6% zal het altijd blijven werken.

Het kan dus zijn dat je perfect kan gamen op die voeding, maar bij afspelen van video niet constant volle belasting vraagt en de spanning meer zal schommelen doordat de hdd's soms voor pieken zorgen.

• schoene
Gisteren maar kort een paar tests kunnen uitvoeren: in het bios leken de voltages allemaal ok (alle voltages waren net iets hoger dan de te verwachten spanning).
Daarna speedfan geinstalleerd, en die meldde dat de 12V lijn maar een spanning had van 10V. Ook HwMonitor gaf deze waarde aan. Daarna MSI Control Center geinstalleerd, en die gaf wel een correcte spanning aan van 12.03V. Dit lijkt me dus correct?
Ik heb echter niet de tijd gehad om de voltages onder load te testen. Is dit nog de moeite, of zal dit ook ok zijn als de voltages idle goed zijn?

@Bolique: ik heb jouw test ook nog niet kunnen uitvoeren, ik probeer dit nog, maar ik betwijfel of dit er iets mee te maken heeft, aangezien het probleem zich niet voordoet bij games spelen, maar dat het probleem hoogstwaarschijnlijk enkel voorkomt bij bekijken van video's met DXVA.

[ Voor 20% gewijzigd door schoene op 23-01-2013 09:04 ]

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 02:43

Pos

Ik kon niet uit je OP halen welke player je gebruikt om de vids te bekijken.
als je dat nog niet al gedaan hebt zou je kunnen kijken of een andere player zoals VLC misschien een beter resultaat geeft.

• schoene
Wel, met Win7 heb ik oa MPC, PotPlayer en VLC gebruikt, maar dit deed niet terzake. Ik heb dit inderdaad vergeten melden
Pagina: 1