Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 10:10
Geachte medetweakers,

Ik heb ter reparatie hier een pc met een DH61BE moederbord. Het oorspronkelijke probleem was hiermee al opgelost, maar de klant heeft mij meegedeeld dat ze in de toekomst willen upgraden naar Windows 8 en hebben mij gevraagd of dat zo kon of dat er nog het één en ander aan moest gebeuren. Behalve een BIOS upgrade naar v 0099 was dit geen probleem. Dit moest echter in stappen aangezien het oorspronkelijke BIOS dermate verouderd was dat dit niet rechtstreeks kon (zie het downloadcenter van Intel). Dus in stappen geupgrade naar v 0099. So far so good. Wat opviel was dat het splashscreen veranderd was, wat opzich geen probleem is want dat gebeurd wel vaker. Echter hierop blijft hij hangen. Geen piepjes of whatever. Druk ik op F2 voor het BIOS, dan werkt dat gewoon en loopt hij ook niet vast, evenals F7 voor BIOS update of F10 voor het bootmenu. Het gaat mis zodra ik aangeef dat hij moet opstarten van de hardeschijf, dvd-rom of enig andere optie in het bootmenu. Ik heb de CMOS al gecleared door de batterij er uit te roppen, Google geraadpleegt, maar geen oplossing gevonden. Downgraden wil volgens de website van Intel niet en upgraden naar de nieuwste BIOS geeft een fout (fwupdatefullbuffer fail: 1560).

Heb de hardeschijven al losgetrokken, DVD los, niets helpt. Hij blijft hangen op het logo of op het bootmenu na een keuze gemaakt te hebben. Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 389408

Mobo kaput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Haal het geheugen er eens uit en weer in, re-seat de processor eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 10:10
Het probleem is gevonden!

Echter er is nog geen oplossing voor. Het BIOS is in principe voor dit bord bedoeld, maar in oudere series kan het mis gaan met de herkenning van de nieuwe Management Engine Firmware. Gevolg is dat deze in het Bios aangeeft v. 0.0.0.0 en het MAC adres van de onboard LAN ook 00-00-00-00-00-00 aangeeft. Er loopt nu een procedure bij Intel want het schijnt bij meer moederborden uit de 6 serie fout te gaan, en er moet uiteraard een oplossing voor het probleem komen.

Na uren zoeken kwam ik deze thread tegen waar nog een aantal lotgenoten samen met Intel bezig zijn met het oplossen van het probleem:*klik*

Bij deze ook meteen een waarschuwing naar andere bezitters van een Desktop Board uit de 6-series van Intel: Kijk uit met BIOS 0099. Het is niet gezegd dat het voor jouw bord niet werkt, maar er zijn al verscheidene borden "overleden" en een echte oplossing is er nog niet voor. Houd bovenstaande thread in de gaten, voor eventuele oplossingen. Mocht ik tot een oplossing komen met Intel, dan zal ik deze uiteraard ook hier posten!

Heb je eenmaal geflashed en het blijkt niet goed te werken voor jouw bord, dan kan je niet terug. Ook een BIOS revovery zoals Intel op haar site aangeeft werkt niet. Met de "hand" flashen van een nieuwer BIOS (0109) werkt ook niet (F7 in het BIOS), want deze geeft een fout voor het flashen.

[ Voor 40% gewijzigd door LollieStick op 22-01-2013 12:20 ]