Toon posts:

I7 Processor waarschijnlijk doorgebrand, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
3 jaar geleden heb ik een systeem in elkaar gezet met onder andere deze hardware:

Processor
Int Core i7-860 2800 1156 BO

Main board:
Asus P7P55D P55 F RG S

Nu is mijn systeem stuk, en geeft hij op het moederboard aan dat er iets mis is met de CPU. Dus ik denk dat ik mijn processor doorgebrand heb ofzo -_- (hij gaf eerder al een melding dat de CPU te heet was) (overklokken heb ik niet gedaan)

Ik zou graag willen weten wat jullie me aanraden te doen? Aangezien ik het niet ruim heb met geld op het moment. De i7 processor was des tijds 259 euro en past alleen op een socket 1156 main board, en stel ik breng mijn PC naar een computerzaak, dan hebben ze waarschijnlijk geen socket 1156 processoren toch?

Nieuwe main board en processor is een te dure grap voor mij :(

alvast bedankt voor jullie advies!

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2013 13:20 . Reden: meer info over probleem ]

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:26
Garantie zal wel tegenvallen inderdaad. Ik zou eens op marktplaats kijken wat zo'n processor moet kosten, moet wel te vinden zijn, lijkt mij.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:44

Eagle Creek

Breathing security

Is de pc eens uitgevallen eerder?
Heb je bijzondere dingen gedaan, zoals overklokken?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Verwijderd

Topicstarter
Eagle Creek schreef op maandag 21 januari 2013 @ 13:17:
Is de pc eens uitgevallen eerder?
Heb je bijzondere dingen gedaan, zoals overklokken?
nee heb er verder niks mee gegaan zoals overklokken en eerder was hij niet uitgevallen ofzo

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2013 13:30 ]

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Als eerste de koeler(-contact met cpu)controleren en bij voorkeur opnieuw plaatsen met verse pasta, daarna een goede bios reset en evt biosupdate.
Succes.

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
maak de koeler stofvrij, als die nooit is schoongemaakt ziet ie gegarandeerd vol met stof.
das het probleem volgens mij :)

[ Voor 18% gewijzigd door Goofy1978 op 21-01-2013 18:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cheshire schreef op maandag 21 januari 2013 @ 13:45:
Als eerste de koeler(-contact met cpu)controleren en bij voorkeur opnieuw plaatsen met verse pasta, daarna een goede bios reset en evt biosupdate.
Succes.
Goofy1978 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 18:19:
maak de koeler stofvrij, als die nooit is schoongemaakt ziet ie gegarandeerd vol met stof.
das het probleem volgens mij :)
Ik heb de koeler nog eens goed bekeken en er zat idd veel stof in.. ook de pasta was helemaal opgedroogd dus ga morgen nieuwe pasta halen, Ik hoop echt dat dit de oorzaak is.

als een processor niet goed gekoeld word kan hij zo snel doorgebrand zijn?

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:44

Eagle Creek

Breathing security

Nee, dat is echt ongewoon.
Eerlijk gezegd zelfs met slechte koeling want de CPU zou zichzelf voor die tijd moeten uitschakelen voor zelfbescherming. Maar goed, we kennen de behaalde temperaturen natuurlijk niet.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Volgens mij zijn moderne CPU's voldoende beveiligd tegen oververhitting, dus ik denk dat er iets anders aan de hand is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beveiliging tegen overhitting helpt, maar garandeert niets - er is verschil tussen acuut overlijden door >300C temps (komt tegenwoordig niet meer voor) en chronisch overlijden bij structureel te heet draaien (zeg maar altijd >70C). Dat laatste kan nog steeds voorkomen.

Dan nog is mijn ervaring dat moederborden veel sneller overlijden dan CPUs, dus ik zou echt op zoek gaan naar een CPU die je kunt lenen om dat uit te sluiten ipv klakkeloos aannemen dat de melding van het moederbord klopt.

Overigens: hoe is het met de voeding gesteld? Als de 12V lijn van de voeding erg brak is kan dat leiden tot onvoldoende voeding van de CPU met als gevolg dat de moederbord denkt dat het dood is :o

Zie sowieso voor meer tips bij het troubleshooten:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Belangrijkste is om geen aannames te doen ("overhitting kan toch niet" "moederbord zegt het dus moet het kloppen" "voeding is 450W dus kan dat het probleem niet zijn"). Pas als je een onderdeel zeker uitgesloten hebt weet je dat het daar niet aan ligt.

Oslik blyat! Oslik!

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Als intel zulke ''degelijke'' producten levert, zullen zij niet zo moeilijk doen over een garantie periode toch?

Liever een tevreden klant houden, dan een nieuwe werven. Kost immers meer om een nieuwe klant te werven.

Ik zou intel op de hoogte brengen, mocht je een nieuwe cpu kunnen vergaren vanuit de garantie, gooi er een andere cooler op:-) (Nooit geschoten is altijd mis!)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je voorstelt is gewoon oplichting, laat dat aub achterwege :o

TS heeft al aangegeven dat de CPU koeler vol stof zat. Dat is niet Intel's schuld. Mocht de CPU stuk zijn (nog niet bewezen, wat je had kunnen lezen als je de moeite genomen had de topic te lezen), dan is het gevalletje misbruik. Dat is niet de schuld van de fabrikant en doen alsof er wel een fabricagedefect aanwezig was is crimineel.

Nooit geschoten tenminste eerlijk...

Oslik blyat! Oslik!

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Aangezien er tegenwoordig geen veiligheid mechanismen zijn ingebouwd in cpu's zeker?

Ik begrijp dat je uit de zin ''degelijke producten leveren" als een aanval richting Intel kan klinken, misschien verkeerd geformuleerd door mij. Ik bedoelde het meer in termen als, Intel kan er best in geïnteresseerd zijn hoe dit kan gebeuren, opsturen voor onderzoek kan tóch nooit kwaad? Laat staan ze even te contacteren. Nooit geschoten is altijd mis scenario, ookal is het de TS zijn fout. Ik heb overigens niet gezegd dat hij niet eerlijk moest zijn tóch of wel.

Gewoon contact opnemen met Intel, vertel het EERLIJKE verhaal en kijk wat ze voor je kunnen betekenen.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is hoe dan ook voorbarig om contact op te nemen met welke vendor dan ook als nog niet vast staat welk onderdeel het probleem veroorzaakt.

Oslik blyat! Oslik!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Mja ik zie ook niet hoe direct de fabrikant aanschrijven op basis van een (sterk) vermoeden je zaak gaat helpen.

Ik denk dat je minder tijd en energie kwijt bent met het zelf uitsluiten en dan op zekerheidsbasis een RMA doen dan dat je gaat prijsschieten en jezelf afhankelijk maakt van de reactietijd van een fabrikant.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Pagina: 1