Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 375178

Topicstarter
Sinds kort ben ik in het bezit van een Raspberry PI. Op de SD-kaart heb ik inmiddels OpenELEC met XBMC geïnstalleerd. Daarnaast heb ik de TP-Link WR1043ND router in gebruik waaraan ik een WD usb schijf van 250GB heb gehangen.

Op de router draait de laatste versie van de originele firmware. Na het koppelen van de USB-schijf wordt deze automatisch herkent door de router. Via mijn Macbook kan ik hem inmiddels vinden, maar het is me nog niet gelukt om de schijf te benaderen vanaf mijn Raspberry Pi. Ik heb gezocht op internet maar geen passend antwoord kunnen vinden.

Vraag 1: hoe kan ik de USB-schijf benaderen vanaf mijn Raspberry Pi?
Vraag 2: als ik de schijf kan benaderen zou dit dan ook via internet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-07 23:13
1// Kan , zal je toch effe wa docs voor moeten lezen, zoals hieronder

http://wiki.openelec.tv/i...aring_files_from_OpenELEC

2// Kan ook, gewoon op je router de juist port-mapping maken...maar gewoon over Internet zou ik niet op die manier doen en eerder een frontendje zoeken zodat je dit via SSL kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 375178

Topicstarter
Ik kom er niet helemaal uit, want ik weet niet wat ik nu moet installeren om bij de schijf te komen. Op mijn Macbook gebruik ik via verbinden met server smb://192.168.1.1/Volume1. Ik moet dan een gebruikersnaam invoeren en daarna heb ik verbinding. Op de wiki pagina van openelec staan een aantal voorbeelden maar ik weet niet welke voor mij van toepassing is. Kan iemand me hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De vraag is bovenal hoe jouw router die schijf (of beter gezegd de inhoud daarvan) exact deelt...

Dat zou kunnen via SMB/CIFS (Windows File & Printer Sharing), via DLNA, via Airplay of via (S)FTP. Het is prima mogelijk elk van deze te benaderen over het netwerk vanaf bijvoorbeeld een Raspberry Pi, maar exact hoe je dat doet hangt dus af van het protocol. Zoek dat als eerste uit, zoek vervolgens uit hoe je dat vanuit OpenELEC kunt benaderen. Dat kan wel eens voeten in aarde hebben gezien OpenELEC geen package management kent zoals normale Linux distro's.

Sowieos, focus niet op het feit dat het bordje fysiek een Raspberry Pi is, focus op je OS, OpenELEC dus. Alles wat over OpenELEC op andere hardware gescherven is, is ook voor jou van toepassing.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 15:56
Vanaf mijn Raspberry Pi kan ik schijven die gedeeld worden middels Samba (CIFS) vinden via de Video/Music -> Files menu's. Als je daar kiest voor Add Source... , daarna kun je browsen voor schijven. Dan kies ik Windows Network en vind ik de gedeelde directory.

Lukt dit niet, dan is het handig om te kijken of je de gedeelde map wel kunt benaderen vanaf een andere PC in het netwerk. Als dat ook niet lukt, dan zit je probleem bij het delen zelf. Lukt het daar wel, dan kun je verder gaan kijken wat er op de Pi mis gaat.

Daarnaast kan ik deze manier van files benaderen niet aanraden als je HD videomateriaal via de Pi wilt bekijken. SMB/CIFS gebruikt een beetje CPU om de data heen en weer te krijgen en dat is nou net wat je op de Pi niet ten overvloedde hebt.
NFS en/of FTP zijn wat dat betreft efficiënter. En een USB schijf aan de Pi zelf is natuurlijk ook prima, dat doe ik hier op mijn media Pi.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 21-01-2013 19:48 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.