'Oude PC moet nog een jaartje of twee mee'

Pagina: 1
Acties:

• davidvsgideon
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-02 13:22
Beste Forumgenoten,

Mijn naam is David en ik ben nieuw op dit forum en een noob wat betreft PC zelfbouw/upgrade.
In het verleden kocht ik namelijk gewoon om de zoveel jaar een nieuwe PC, maar in deze tijd ben ik
genoodzaakt om de oude vertrouwde machine nog iets langer te houden. Laat ik even vertellen wat ik heb:
(info gekopieerd van de factuur van Dell)

E8500 Core Duo Processor 3.16 GHz, 6MB, 1333MHz
Memory 4GB Dual Channel DDR2 800MHz (4x1024MB)
512MB ATI Radeon 3870
2x 640GB Serial ATA 7200rpm Dual Raid 0

Verder draai ik Windows vista Home Sp2

Ik gebruik hem om te gamen en voor videobewerking, maar begin nu toch te merken dat ie wat traag word.
Aan jullie de vraag of hier nog iets aan geupgrade kan worden en of dat de moeite is.

Ik dacht zelf om de harde schijven helemaal schoon te vegen, windows 7 64 bit te installeren en het werkgeheugen uit te breiden naar 8 of zelfs 16GB.
Als extra optie denk ik er aan om een SSD toe te voegen voor alleen het OS en vaakgebruikte programma's.

Zijn dit mogelijk goede upgrade's, of is iets anders de trage factor in deze PC?

Mij budget is zo klein mogelijk en eventuele onderdelen zal ik ook in vraag en aanbod zoeken.

Alle reacties zijn uiteraard welkom.

Alvast bedankt

David

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik heb een E8400 + HD4850 + 4GB. Dat heb ik kort geleden geupgrade met een SSD en dat werkt nu weer als een speer. Dat zou ik je dus zeker aanraden, de CPU is snel genoeg voor alle dagelijkse taken. Alleen voor videobewerking is een snellere CPU misschien leuk, maar dat ligt aan hoe intensief je het doet. Meer geheugen is alleen nodig als je het ook echt gebruikt (bij videobewerken kan dat het geval zijn: zie taakbeheer). Voor gamen zal de videokaart doorgaans de bottleneck zijn, uitgaand van een beetje gangbare resolutie en normale instellingen. Maar of dat voldoende is ligt aan de games die je speelt en hoe hoog de instellingen zijn.

Uberhaupt is herinstalleren van windows al goed voor de snelheid, als de huidige installatie er al lang op staat. Na een paar jaar voelt het toch altijd wat langzamer aan dan een verse install, is mijn ervaring (al is een SSD zo snel dat je dat niet meer merkt).
calsonic schreef op maandag 21 januari 2013 @ 12:33:
Ik zou geen geld meer in dat oude beestje stoppen.
Gewoon doorsparen totdat je een quad-core kunt kopen en daarna stapsgewijs upgraden naar mid/high-end.
Als je de CPU wil upgraden: ja, dan is helemaal vervangen wel slim, of je moet tweedehands een goedkope upgrade kunnen krijgen. Maar d'r zit dus nog wel rek in, zeker voor 'simpel' gebruik en niet al te zware games.

[ Voor 30% gewijzigd door bwerg op 21-01-2013 12:36 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gewoon doorsparen totdat je een quad-core kunt kopen en daarna stapsgewijs upgraden naar mid/high-end.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• davidvsgideon
Heel erg bedankt voor de snelle reacties.
Het is inderdaad niet de bedoeling hier nog veel geld in te stoppen, maar hij moet nu eenmaal nog even mee, dus ben ik op zoek naar een goedkope upgrade.
Moederbord is er een van Dell zelf denk ik, D10 X 403 als het je iets zegt.
Kan volgens mij alleen DDR2 in.

Verse installatie was ik sowieso al van plan, maar kijk er een beetje tegenop omdat ik het nog nooit gedaan heb.

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-02 15:00
calsonic schreef op maandag 21 januari 2013 @ 12:33:
De bovengenoemde upgrade, een SSD lijkt me juist een slim plan. Zolang je maar iets koopt wat in je nieuwe PC straks ook te gebruiken is is dat prima. Plus dat ik uit ervaring weet dat een SSD een flinke boost geeft, hierdoor heb ik een oude laptop ook nog een jaartje langer gebruikt :)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-02 11:07
SSD is stap 1. Daarnaast kan je een snellere midrange videokaart proberen. Dan kan je weer even vooruit.
SSD 256GB (Samsung 830/840) ~150 euro. Eventueel een 128GB schijf, die zijn ~90-100 euro. De twee HD's die je nu hebt kan je uit Raid0 halen als je toch gaat herinstalleren (wel eerst backup van data maken).
Videokaart ~200 euro.

Dan kan je echt wel twee jaar vooruit en deze onderdelen heb je ook plezier van in je volgende computer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:30

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik heb voor mezelf een vergelijkbaar beestje geupdate (alweer een tijdje geleden trouwens). SSD van 128GB erin, en een 2e handse quadcore op de kop getikt. totale kosten toen: 150. Draait nog steeds als een zonnetje :)

Hier staat tekst

• davidvsgideon
Wat een geweldig forum dit. Had nooit zo snel zoveel goede reacties verwacht.
@Sjaak, vervangen moederbord is niet mogelijk ivm dell kast en MoBo, quad core op de kop tikken kan optie zijn, maar ik ga toch eerst maar eens op zoek naar een SSD voor een mooie prijs.

Uit nieuwsgierigheid: Hoe moet ik zoeken als ik op zoek ga naar een betere videokaart voor dit systeem?

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Je cpu zal al snel een bottleneck zijn bij alles sneller als een 7850/7870

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Eerst een SSD halen en clean install van Windows proberen. Geheugen lekker laten zoals het is, 4GB is meestal wel genoeg. Bovendien is het maar de vraag wat je moederbord ondersteunt (zelfde geldt voor een quadcore, niet doen).
Videokaart kan eventueel maar dan zou ik gewoon een leuk tweedehands ding zoeken. Daarbij is het wel weer belangrijk om te kijken of je voeding goed genoeg is. Oh, en als je de kast open hebt liggen meteen alles grondig stofvrij maken ;)

• davidvsgideon
Stofvrij maken doe ik een paar keer per jaar, dus dat zit wel goed.
Ik ben redelijk zuinig op dit beestje geweest al die jaren.
Dat is ook een reden waarom ik hem nog een paar jaar dienst gun.
Ff centjes bij elkaar sprokkelen voor SSD en de grote stap wagen met schone install.

Nog een vraagje: Heb op de huidige schijven nu 2 partities: C voor OS en algemeen gebruik en D (15GB) die RECOVERY heet. Hoe verwijder ik nu deze partities en maak ik ze raid (1?) zodat ze samen als 1 schijf werken? Wijst dat zichzelf in de BIOS? Ben al bezig met de C schijf schoonmaken.

• Señor Sjon
Dat is één schijf die opgedeeld is, dat heeft niet zoveel met RAID te maken. Met een SSD heb je ook geen RAID array nodig.

Je kan bij installeren van Win7 kiezen of partities e.d. wilt verwijderen en samenvoegen. Lees je even in op dit onderwerp vóórdat je begint. :P

• davidvsgideon
Iedereen bedankt voor de reacties.
Heb ontdekt dat mijn dell max 8GB geheugen ondersteund en nogal kieskeurig is in het type dat je er in stopt. Vervangend geheugen komt op €120,-.
Daarom ga ik gewoon voor dat geld een SSD kopen en een verse install maken.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
windows 8 voelt ook een stuk sneller dan vista, je zou nog even die upgrade kunnen scoren die je nu nog voor 30 euro kunt kopen. Een SSD + windows 8 zal al een wereld van verschil zijn. Ik vind vista erg log, je moest een hoop uitzetten etc, en dan nog..

En waar bewerk je video mee?

[ Voor 20% gewijzigd door maratropa op 22-01-2013 17:00 ]

specs

• Señor Sjon
WIn8 is alleen de lage prijs waard. Anders zou ik altijd voor win7 gaan in geval van een desktop.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat roepen wel meer mensen maar daarmee jaag je mensen die er niet mee gewerkt hebben alleen maar onterechte angst aan. Windows 8 is imho een betere windows 7 -MITS- je er even een start menu progje op zet die ook meteen de metro / nieuwe interface features onderdrukken. Alle (negatieve) focus gaat vaak naar de nieuwe interface terwijl zonder die interface w8 ook al zo veel verbeteringen heeft: betere task manager / resource monitor, meer snelheid, snellere opstart mogelijkheden, betere filecopy, strakkere interface, etc etc

specs

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Memory upgrade van 8 Gb > 16 Gb is het in mijn ogen niet waard als ik het systeem bekijk en de functies.

Ik heb zelfs 'maar' 4 Gb in mijn I7 zitten. Toegegeven, dit mag best naar de 8 Gb.

Je zou met procesexplorer of een andere tool kunnen kijken wat je daadwerkelijke memory usage is bij dagelijks gebruik, ik betwijfel of je de volledige 8 Gb gebruikt.

Zoals al genoemd, een SSD is een goede optie. Hierbij heb je 2 opties, een goedkope kleine of een grote dure waarbij je deze ooit meeneemt naar een nieuw systeem. Op tweakers stond laatst een test met o.a. de 840 serie welke prijs/kwaliteit best aardig is.
Let hier wel even op je Sata snelheid, een dure snellere SSD is zonde als je moederbord een beperkte snelheidsdoorvoer heeft.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Aangezien je ddr2 hebt is een geheugen upgrade niet erg aantrekkelijk. ddr3 geheugen is erg goedkoop. Daar heb je echter weer een nieuw moederbord voor nodig. En dan dus ook weer een nieuwe CPU.

Een SSD is ten zeerste aan te raden. Al weet ik niet of jouw bord een sata600 aansluiting heeft.
Het zal wel werken met sata300 maar dan haal je er niet de maximale prestaties uit...

Ik denk dat een echte upgrade niet de beste keuze zal zijn voor deze PC.
Misschien een aanschaf van een nieuwe, maar dit valt buiten het budget denk ik...

我的名字是Mirno

• Compizfox
  • Laatst online: 01-03 21:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik zou geen geld steken in geheugen (DDR2) of een CPU (socket 775). Die kun je namelijk niet meenemen naar een nieuw systeem.

Een SSD lijkt me wel een mooie upgrade.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Dust2Dust
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09-2025
Ik stond een week of 6 geleden voor dezelfde beslissing, even daarna crashde mijn systeem volledig. Nu heb ik de afgelopen week wat lopen rondkijken en heb voor ca. 450 euro een volledig nieuw syteem in elkaar gezocht. De bestelling voor de componenten gaat een dezer dagen de deur uit, heb dan weer een redelijk high end systeem... op videokaarten na.

Het blijft het overwegen waard om even verder te sparen en/of te wachten tot je vakantiegeld er is. Ik had zelf een fin. meevaller waardoor ik opnieuw kan gaan bouwen.

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

davidvsgideon schreef op maandag 21 januari 2013 @ 12:25:
Beste Forumgenoten,

Mijn naam is David en ik ben nieuw op dit forum en een noob wat betreft PC zelfbouw/upgrade.
In het verleden kocht ik namelijk gewoon om de zoveel jaar een nieuwe PC, maar in deze tijd ben ik
genoodzaakt om de oude vertrouwde machine nog iets langer te houden. Laat ik even vertellen wat ik heb:
(info gekopieerd van de factuur van Dell)

E8500 Core Duo Processor 3.16 GHz, 6MB, 1333MHz
Memory 4GB Dual Channel DDR2 800MHz (4x1024MB)
512MB ATI Radeon 3870
2x 640GB Serial ATA 7200rpm Dual Raid 0
Mag ik je vragen welk type desktop van Dell dit is ?
Een Dimension toevallig?
Welk type ?

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
Download even "CPU-Z" en via dit zou je een submit online kunnen doen en de link hier gaan delen.

Ik zou juist NIET voor een SSD gaan, dit omdat het misschien leuk is om video's te bewerken, maar qua laadtijden zoals games schiet het niet op.

Ik zou als ik jou was kijken of jij een Q6600 of een Q9550 op de kop kunt tikken, maar dat is weer afhankelijk of je moederbord dit ondersteunt. En ga kijken voor een HD7850 videokaart. SSD zou mijn eerste keuze niet zijn.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Modest71 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:34:
Ik zou juist NIET voor een SSD gaan, dit omdat het misschien leuk is om video's te bewerken, maar qua laadtijden zoals games schiet het niet op.
Waar haal je dat vandaan? De laadtijd van een spel is juist erg afhankelijk van I/O en dit is dan ook een punt waar met een SSD veel vooruitgang valt te boeken.
Modest71 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:34:
Ik zou als ik jou was kijken of jij een Q6600 of een Q9550 op de kop kunt tikken, maar dat is weer afhankelijk of je moederbord dit ondersteunt. En ga kijken voor een HD7850 videokaart. SSD zou mijn eerste keuze niet zijn.
Dat lijkt mij geen slimme zet.
Deze PC is al oud, en daarmee ook de socket (755). Als je dus nog gaat investeren in een nieuwe CPU, kun je die niet meenemen naar een nieuwe PC.

Lijkt mij het niet waard.

[ Voor 39% gewijzigd door Compizfox op 22-01-2013 22:27 ]

• XRayXI
Compizfox schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 22:25:
[...]

Waar haal je dat vandaan? De laadtijd van een spel is juist erg afhankelijk van I/O en dit is dan ook een punt waar met een SSD veel vooruitgang valt te boeken.

[...]
Dat lijkt mij geen slimme zet.
Deze PC is al oud, en daarmee ook de socket (755). Als je dus nog gaat investeren in een nieuwe CPU, kun je die niet meenemen naar een nieuwe PC.

Lijkt mij het niet waard.
Dat is misschien leuk(er) in Singleplayer games, maar qua Multiplayer is het altijd wachten op de ander en netwerk. Een spel gaat echt niet véél sneller laden met een SSD. Dat ervaar ik zelf met 2 SSD's van Samsung (830) RAID0.

Een Q9550 of een Q6600 heb je voor onder de 100 euro. En wellicht zal zijn voeding rond de 400/500 Watt zijn en in combinatie met een HD7850 waarbij maar 1 PCI-e voedingskabel benodigd is zal dat een goed tussenkomst voor hem zijn.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Modest71 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 22:50:
[...]
Dat is misschien leuk(er) in Singleplayer games, maar qua Multiplayer is het altijd wachten op de ander en netwerk. Een spel gaat echt niet véél sneller laden met een SSD. Dat ervaar ik zelf met 2 SSD's van Samsung (830) RAID0.
Maar dat betekent niet dat daarmee een SSD geen goed idee is. Vooral het opstarten van Windows en andere applicaties zie ik als het grootste voordeel.
Je systeem voelt gewoon veel sneller aan, iets wat jij als SSD-bezitter vast weet ;)
Een Q9550 of een Q6600 heb je voor onder de 100 euro. En wellicht zal zijn voeding rond de 400/500 Watt zijn en in combinatie met een HD7850 waarbij maar 1 PCI-e voedingskabel benodigd is zal dat een goed tussenkomst voor hem zijn.
Ik zou geen €100 meer besteden aan een sterk verouderde CPU. Dan kun je beter even wachten en een recente setup (nieuw mobo, geheugen en CPU) kopen.

• XRayXI
Compizfox schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 22:57:
[...]
Maar dat betekent niet dat daarmee een SSD geen goed idee is. Vooral het opstarten van Windows en andere applicaties zie ik als het grootste voordeel.
Je systeem voelt gewoon veel sneller aan, iets wat jij als SSD-bezitter vast weet ;)

[...]

Ik zou geen €100 meer besteden aan een sterk verouderde CPU. Dan kun je beter even wachten en een recente setup (nieuw mobo, geheugen en CPU) kopen.
Maakt het sneller opstarten van Windows zoveel uit? Ik vind van niet. Meestal zet ik mijn PC aan en loop even weg en is klaar met Windows laden. Natuurlijk zou hij programma's even iets sneller opstarten.

Hij kan gerust een Q9550 aanschaffen of een Q6600, maar gezien zijn systeem zou hij niet kunnen overclocken in de BIOS. De Q9550 gaan nog als warme broodjes weg tweede hands. Dus kan hij zijn huidige verkopen en later ook de Quad core kunnen verkopen. Of een spare systeem te houden.

Gezien zijn situatie zou hij:

Een leuk Q9550 of een Q9650 kunnen aanschaffen, tweede hands.
En een AMD HD7850. En deze clocken leuk op 1000Mhz.
Misschien als zijn budget het toelaat een tweede hands Samsung HD103 1Tb.

TS vroeg om advies om zijn huidige even een upgrade te geven op dit moment, vandaar.

Qua SSD gevoel? Hmm,, gevoelens en performance? Ik blijf bescheiden :)

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-03 22:51
Wat is je budget?

Het probleem met deze pc is dat je simpelweg te weinig CPU kracht en te weinig ram geheugen hebt. Een SSD is leuk, en zal je pc wat sneller laten aanvoelen, maar voor games maakt het geen fluit uit en idem voor videobewerking. Het is alleen een leuke upgrade omdat je die SSD naar je volgende pc mee kunt nemen.

Processor vervangen heeft geen zin, en DDR2 geheugen is duur, veels te duur, waarschijnlijk heb je maar 2 sloten, en die zijn nu al bezet, en het vervangen van je videokaart heeft geen effect op je videobewerking snelheid. Ik zou daarom je hele systeem te koop zetten om hiermee te kijken wat je er voor terug krijgt, zodat je voor jezelf een indicatie kunt krijgen of het toch echt niet verstandiger is om gewoon zelf een nieuwe PC te bouwen.

BlaBlaBla

• Señor Sjon
Ik merk wel dat de SSD een betere performance geeft bij bv FarCry3 bij het laden van levels e.d. Die heb ik ook bewust op de SSD gezet om die reden.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Modest71 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 03:28:
[...]

Maakt het sneller opstarten van Windows zoveel uit? Ik vind van niet. Meestal zet ik mijn PC aan en loop even weg en is klaar met Windows laden. Natuurlijk zou hij programma's even iets sneller opstarten.
Ja, vind ik wel. Toch wel fijn als het booten van BIOS tot eind < 20 seconden duurt.
Hij kan gerust een Q9550 aanschaffen of een Q6600, maar gezien zijn systeem zou hij niet kunnen overclocken in de BIOS. De Q9550 gaan nog als warme broodjes weg tweede hands. Dus kan hij zijn huidige verkopen en later ook de Quad core kunnen verkopen. Of een spare systeem te houden.

Gezien zijn situatie zou hij:

Een leuk Q9550 of een Q9650 kunnen aanschaffen, tweede hands.
En een AMD HD7850. En deze clocken leuk op 1000Mhz.
Misschien als zijn budget het toelaat een tweede hands Samsung HD103 1Tb.

TS vroeg om advies om zijn huidige even een upgrade te geven op dit moment, vandaar.
Ik ben nog steeds van mening dat dat te weinig 'bang for buck' is. Je koopt een nieuwe (of ja, 2e handse) CPU voor een verouderd platform terwijl je er maar weinig op vooruit gaat voor dat geld vergeleken met als je voor een nieuwe Sandy/Ivy setup gaat.
Aangezien TS nog wel een jaartje of 2 wil wachten kan hij dan mooi voor Haswell gaan :)
Qua SSD gevoel? Hmm,, gevoelens en performance? Ik blijf bescheiden :)
Dan doe je toch iets verkeerd denk ik. Welke SSD heb je? Wel op een SATA-600 poort aangesloten?

• Strider
Ben ik met je eens, een Q9550 of Q6600 is geen verstandige aankoop.

BlaBlaBla

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:24
Ligt er ook een beetje aan voor hoeveel je spul kunt kopen en wat je ermee doet.
Imo kan een Q6600 voor ~50 euro en overklok naar 3,2+ GHz nog prima 2 jaar mee.
Samen met 2e hands 5870 (~100 euro) ben je dan voor ~150 euro klaar en kun je de nieuwste games op (very) high spelen...
Als een nieuwe voeding ook nodig is ben je nog 5-6 tientjes kwijt, maar dan heb je er gelijk 1 die je in je nieuwe systeem over 2 jaar ook nog kunt gebruiken.
Ook een SSD is een leuke upgrade die je ook mee kunt nemen naar het nieuwe systeem.

• davidvsgideon
MarElo schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:27:
[...]

Mag ik je vragen welk type desktop van Dell dit is ?
Een Dimension toevallig?
Welk type ?
Het is een XPS 420

• davidvsgideon
Had eigenlijk niet meer zo veel reacties verwacht, maar blijkbaar is er een hele discussie ontstaan.
Ik zal daarom nog wat extra info geven. Ik ben op dit moment werkeloos dus een nieuw systeem bouwen
gaat het echt niet worden. Heb inmiddels wel het moederbord gevonden:

http://www.ascendtech.us/...rd_i_mb4755delltp406.aspx

Laten we voor het gemak zeggen dat ik er niet meer dan 100 euro aan wil uitgeven.

Gr, David

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Duidelijk :)

--> SSD'tje halen :)

pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Dat lijkt mij de beste voor jouw doel aangezien de Samsung 830 niet verkrijgbaar is. De M4 is vergelijkbaar qua performance (qua lezen zelfs sneller, alleen met schrijven iets langzamer).
De Samsung 840 is zelfs langzamer dan de Samsung 830 was. De Samsung 840 Pro is (nog) te duur.

[ Voor 85% gewijzigd door Compizfox op 23-01-2013 21:53 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ik ben het eens met die ander: SSD is, zeker omdat ie RAID 0 draait helemaal niet zo intressant.

Snel aanvoelen is subjectief, mijn pc met 7200rpm hdd waar alleen windows enzo opstaat, voelt even snel als de pc van mijn pa met SSD, en hij heeft verder ook betere en modernere hardware.

Ik zou gewoon gaan sparen voor een nieuw systeempje, misschien een nieuwe videokaart.Een 5850 of 6870 zijn leuke upgrades, die wel merkbaar zijn.

People as things, that’s where it starts.

• Strider
mitsumark schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 16:58:
Ligt er ook een beetje aan voor hoeveel je spul kunt kopen en wat je ermee doet.
Imo kan een Q6600 voor ~50 euro en overklok naar 3,2+ GHz nog prima 2 jaar mee.
Samen met 2e hands 5870 (~100 euro) ben je dan voor ~150 euro klaar en kun je de nieuwste games op (very) high spelen...
Als een nieuwe voeding ook nodig is ben je nog 5-6 tientjes kwijt, maar dan heb je er gelijk 1 die je in je nieuwe systeem over 2 jaar ook nog kunt gebruiken.
Ook een SSD is een leuke upgrade die je ook mee kunt nemen naar het nieuwe systeem.
Overclocken op een Dell moederbord?

Ik denk dat de TS voor zichzelf moet gaan beslissen wat hij eigenlijk wil, wil hij sneller kunnen video bewerken, of beter kunnen gamen? Of een snellere CPU en evt. 2 of 4GB ram geheugen erbij, of een andere videokaart.

BlaBlaBla

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dan vraag ik me af wat voor SSD's jullie gebruiken.

Een SSD laat je systeem gewoon zoveel sneller aanvoelen. Je boot 3x zo snel, programma's starten instant ipv dat je een paar seconden moet wachten, enz...

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Compizfox schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:04:
Dan doe je toch iets verkeerd denk ik. Welke SSD heb je? Wel op een SATA-600 poort aangesloten?
Dat hoeft niet eens, bij SATA-300 loopt alles ook al heel soepel (al is de extra snelheidswinst natuurlijk leuk maar het verschil tussen een HDD en SSD op SATA-300 is véél groter dan het verschil tussen een SSD op SATA-300 en SATA-600).

En ja, windows wordt nu eenmaal traag na een tijdje. Met een HDD kan dat inderdaad ook best soepel aanvoelen. Maar dan moet je toch wel om de zoveel tijd opnieuw installeren, is mijn ervaring. Alle pc's die in het begin heerlijk snel waren voelden uiteindelijk langzamer, ondanks defragmentatie en soortgelijke trucjes. Een SSD is daarvoor gewoon de oplossing.

Het is persoonlijk, maar ik vind het dat wel waard. Of iemand zich bij gamen meer stoort aan lange laadtijden of meer aan het ontbreken van grafische details is ook persoonlijk, alleen maar meer frames per seconde is ook niet alles als de pc bij dagelijks gebruik traag aanvoelt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• davidvsgideon
Beste forumgenoten,

Ik denk dat ik er uit ben. Heb inmiddels de schijven al bijna helemaal leeg.
Waarschijnlijk ga ik geen hardware toevoegen maar wel windows 7/8 64 bit installeren.
Geeft me ook iets meer geheugen, aangezien 64 bit de volledige 4 GB kan benutten.

SSD gaat zeker in me volgende PC ingebouwd worden.

Ik ben heel erg veel wijzer geworden door al jullie reacties, bedankt daarvoor.

Van mij mag hier een slotje op, mocht dat op dit forum zo werken.

Gegroet, David

Verwijderd

Als ik jou was zou ik door sparen voor een geheel nieuw systeem, in mijn ogen is het geldeverspilling om nog geld te investeren in jou systeem. Beter dat geld op zak houden en sparen voor een geheel nieuw systeem.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:24
Strider schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 22:30:
Overclocken op een Dell moederbord?
Ah, detail gemist :/

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• davidvsgideon
Toch nog een laatste reactie:
Ik heb even rondgekeken en ik kan voor rond de 100 euro een Crucial V4 128GB SSD en een XFX Radeon HD 6670 op de kop tikken. Lijkt mij een goede deal om mijn systeem nog iets op te waarderen.

Graag nog even jullie mening hierover.

Gr, David

• XRayXI
Een HD6670 gamen en voor videobewerking is deze niet echt aan te raden. Nou ja vind ik qua prestaties.
Kijk eens of je een tweede hands HD4890 op de kop kunt tikken, gezien je budget. En mits je voeding dit aankan natuurlijk:

http://www.gpureview.com/...s.php?card1=608&card2=654

• davidvsgideon
4890 valt ook buiten het budget, 4870/4850 een optie? of een Geforce alternatief? Huidige 3870 trekt ook 200 Watt max, dus dat zal niet zo'n probleem zijn.

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

overbodig bericht verwijderd. sorry

[ Voor 88% gewijzigd door MarElo op 16-02-2013 11:43 . Reden: nvt ]

Pagina: 1