Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik ga binnenkort een tv overkopen van iemand met een 1 horizontale defecte pixellijn, als het goed is zijn dit stuck pixels, want ze geven nog licht.

Wat mijn vraag dus is, kunnen er in de toekomst meer defecte pixels ontstaan?

Ik heb al wat opgezocht hier en daar, alleen ik kan niet echt een concreet antwoord vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hangt er vanaf waar het door ontstaan is. Een defect heeft een oorzaak en de vraag is of die oorzaak voor meer defecten gaat zorgen. Is het vocht, dan kan dat zo gebeuren. Is het een productiefout of fysieke schade? Dan is de kans een stuk minder.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online
Die tv is opgehangen aan een muurbeugel, zou het daar kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Nogmaals, dat is niet te zeggen. Het is simpelweg een risico. Wel kun je zelf bedenken of het erger wordt: als dat ding al 2 jaar ergens hangt met die defecte pixellijn, dan kun je enigszins verwachten dat het niet plots erger wordt. Risico blijft het altijd.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Waarom zou je een defecte televisie kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Omdat het vele malen goedkoper is dan een volledig functionele of nieuwe televisie?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-07 10:43
Een hele lijn defect is wat anders dan een defect/stuck pixel. Kans is dat er een breuk in het paneel zit. En wanneer je het scherm verplaatst kan het compleet afgelopen zijn. Dus ligt er aan hoeveel goedkoper. Voor een paar tientjes kan je het risico nemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Tsurany schreef op maandag 21 januari 2013 @ 16:09:
Omdat het vele malen goedkoper is dan een volledig functionele of nieuwe televisie?
Als het om 3 tientjes gaat voor een defecte televisie, zou ik mij niet druk maken om of de televisie het lang uit gaat houden of niet. Als je er meer voor moet betalen, zou ik het nooit kopen. De televisie is dus meer dan 2 jaar oud en is defect, kan nooit het geld waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online
De verkoper zegt dat het plotseling er in 1 keer was en niet is weggegaan en hij heeft hem een aantal jaar. Zijn vraagprijs is wel meer dan 3 tientjes, want het is een 50 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
ionn schreef op maandag 21 januari 2013 @ 18:35:
De verkoper zegt dat het plotseling er in 1 keer was en niet is weggegaan en hij heeft hem een aantal jaar. Zijn vraagprijs is wel meer dan 3 tientjes, want het is een 50 inch.
Nou, bedenk je dan dat wij absoluut niet kunnen zeggen wat het mogelijk is, en bedenk je dan dat het net zo goed erger kan worden (gezien het ook bij hem "plots" gebeurde. Reken dan voor jezelf uit of het het waard is.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op maandag 21 januari 2013 @ 18:42:
[...]

Nou, bedenk je dan dat wij absoluut niet kunnen zeggen wat het mogelijk is, en bedenk je dan dat het net zo goed erger kan worden (gezien het ook bij hem "plots" gebeurde. Reken dan voor jezelf uit of het het waard is.
Mmm, je hebt ook bij mensen met monitors die er jaren mee zitten ofzo, dus ik denk er nog even over na.

Bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
"Een aantal jaar."

Juist, sowieso het geld niet waard. Je staat op het punt een oud model te kopen wat ook nog eens defect is. De waarde daarvan, ongeacht het formaat, is gewoon heel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Ik heb de indruk (weet niet waarom) dat je een TV overkoopt van een bedrijf (of die door een bedrijf is gebruikt), of wel gewoon van een particulier? Als het van een bedrijf is, hou er rekening dat TVs die al enkele jaren hele dagen aan staan sowieso weg kunnen worden gegooid: teveel branduren en kans op burn-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-07 13:22
Kortom hij wil een nieuwe televisie en in plaats van de oude weg te zetten bij het grof vuil wil hij er nog wat centjes voor vangen (om de aankoop van zijn nieuwe tv wat te verzachten) 8)7

Hoeveel vraagt hij eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:29

mr.paaJ

generatie cmd+z

Afhankelijk van de TV (originele aankoopprijs) en de leeftijd is er potentie: goedkoop overkopen mét origineel aankoopbewijs, voor garantie naar de winkel sturen en dan de 'coulance' oplossing (omdat reparatie te duur/onmogelijk is) in eigen zak steken ;)

voor €500 heb je een nieuwe 50"

[ Voor 25% gewijzigd door mr.paaJ op 22-01-2013 10:30 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
LiquidT_NL schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 08:41:
Ik heb de indruk (weet niet waarom) dat je een TV overkoopt van een bedrijf (of die door een bedrijf is gebruikt), of wel gewoon van een particulier? Als het van een bedrijf is, hou er rekening dat TVs die al enkele jaren hele dagen aan staan sowieso weg kunnen worden gegooid: teveel branduren en kans op burn-in.
Gezien er gesproken wordt door de TS over stuck pixels, ga ik er vanuit dat dit om een LCD gaat en LCD heeft geen kans op Burn-in. Dat is een mythe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Dimens schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:37:
[...]

Gezien er gesproken wordt door de TS over stuck pixels, ga ik er vanuit dat dit om een LCD gaat en LCD heeft geen kans op Burn-in. Dat is een mythe.
Dat is geen mythe, er zijn zat bronnen over terug te vinden. Nee, bij normaal thuis-gebruik gebeurt het niet, maar als het 2 jaar bij een bedrijf heeft gestaan met statische beelden (zoals bij mij op werk, 24/7 aan nog eens) kan er voor zover ik weet wel degelijk burn-in ontstaan.

Als jij wil beweren dat burn-in een mythe is (i.t.t. andere bronnen), laat je bronnen dan eens weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
LiquidT_NL schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:15:
[...]

Dat is geen mythe, er zijn zat bronnen over terug te vinden. Nee, bij normaal thuis-gebruik gebeurt het niet, maar als het 2 jaar bij een bedrijf heeft gestaan met statische beelden (zoals bij mij op werk, 24/7 aan nog eens) kan er voor zover ik weet wel degelijk burn-in ontstaan.

Als jij wil beweren dat burn-in een mythe is (i.t.t. andere bronnen), laat je bronnen dan eens weten.
Dat is geen burn-in, maar stuck. Een pixel wat niet meer uit zijn positie komt maar zeker geen burn-in.
De kristallen van LCD produceren namelijk geen hitte wat voor burn-in zou kunnen zorgen en ook wordt er geen fosfor laag aangetast. Langdurig hetzelfde beeld bij LCD is ook niet de rede voor stuck pixels. Stuck pixels kunnen random ontstaan.

Bron heb ik niet. Het is gewoon logisch nadenken en weten hoe de techniek werkt. Of moet je bronnen hebben om het te geloven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Dimens schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:26:
[...]

Dat is geen burn-in, maar stuck. Een pixel wat niet meer uit zijn positie komt maar zeker geen burn-in.
De kristallen van LCD produceren namelijk geen hitte wat voor burn-in zou kunnen zorgen en ook wordt er geen fosfor laag aangetast. Langdurig hetzelfde beeld bij LCD is ook niet de rede voor stuck pixels. Stuck pixels kunnen random ontstaan.
Ik snap ook wel dat het geen burn-in is zoals bij phosphor, maar het effect wordt in de volksmond gewoon burn-in genoemd. Maar goed, what's in a name.

Hoe dan ook lees ik zat bronnen die zeggen dat het wel degelijk bestaat, google maar eens "lcd burn in"

Nu zijn dat niet allemaal even betrouwbare bronnen, maar goed daarom vraag ik mij ook af waar jij dat zo specifiek vandaan haalt dat het absoluut niet gebeurt. image retention bestaat sowieso wel voor LCD, dus waarvoor burn-inpermanente image retention niet?
Bron heb ik niet. Het is gewoon logisch nadenken en weten hoe de techniek werkt. Of moet je bronnen hebben om het te geloven?
Ik geloofde het ook niet, maar als ik veel bronnen zie die zeggen dat het wel zo is, ben ik niet zo narcistisch om mijn eigen oordeel aan te houden. Uiteraard, heb jij een goede bron die zegt dat het absoluut niet bestaat, draai ik deze mening zo bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
LiquidT_NL schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:31:
[...]

Ik snap ook wel dat het geen burn-in is zoals bij phosphor, maar het effect wordt in de volksmond gewoon burn-in genoemd. Maar goed, what's in a name.

Hoe dan ook lees ik zat bronnen die zeggen dat het wel degelijk bestaat, google maar eens "lcd burn in"

Nu zijn dat niet allemaal even betrouwbare bronnen, maar goed daarom vraag ik mij ook af waar jij dat zo specifiek vandaan haalt dat het absoluut niet gebeurt. image retention bestaat sowieso wel voor LCD, dus waarvoor burn-inpermanente image retention niet?

[...]

Ik geloofde het ook niet, maar als ik veel bronnen zie die zeggen dat het wel zo is, ben ik niet zo narcistisch om mijn eigen oordeel aan te houden. Uiteraard, heb jij een goede bron die zegt dat het absoluut niet bestaat, draai ik deze mening zo bij.
Image persistence wordt dit bij LCD genoemd.

Als je zoekt op LCD Burn-in, kom je bij de grootste onzin uit en verhalen over image persistence wat tijdelijk is. Ja, je kan het image retention noemen maar geen burn-in. Burn-in refereert naar iets heel anders dan image persistence en is alleen bij display met fosfor en warmte van toepassing.

Dus burn-in door veel branduren kan niet en daar ging ik op in.

Image persistence komt trouwens vrijwel niet meer voor. Want zeg nou zelf, hoe vaak ben je het tegen gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Dimens schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:52:
[...]

Image persistence wordt dit bij LCD genoemd.

Als je zoekt op LCD Burn-in, kom je bij de grootste onzin uit en verhalen over image persistence wat tijdelijk is. Ja, je kan het image retention noemen maar geen burn-in. Burn-in refereert naar iets heel anders dan image persistence en is alleen bij display met fosfor en warmte van toepassing.
Mja, what's in a name. Als je zoekt op LCD burn-in geven de eerste 3 hits sowieso aan dat het geen "burn-in" is. Zeg dan meteen "burn-in bestaat niet, dat is image retention", i.p.v. deze triviale discussie over hoe we het precies noemen
Image persistence komt trouwens vrijwel niet meer voor. Want zeg nou zelf, hoe vaak ben je het tegen gekomen?
Daarom zeg ik ook in mijn eerste (of tweede) post of het van een bedrijf is geweest. Op de een of andere manier kreeg ik daar de indruk van. De schermen bij mij op werk zijn keihard ingebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-07 16:52
We praten hier over een 50 Inch plasma. De omschrijving van de koper is: In het midden van het scherm loopt een horizontale dode pixellijn (Groen).
Op donkere vlakken is hij niet te zien, alleen op hele lichte vlakken en beelden is deze lijn te zien.

Op de foto's is inderdaad te zien dat het alleen lichte vlakken betreft.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
muppet99 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:03:
We praten hier over een 50 Inch plasma.
Ik wil ook zo'n glazen bol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
LiquidT_NL schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:56:
[...]

Mja, what's in a name. Als je zoekt op LCD burn-in geven de eerste 3 hits sowieso aan dat het geen "burn-in" is. Zeg dan meteen "burn-in bestaat niet, dat is image retention", i.p.v. deze triviale discussie over hoe we het precies noemen
Het was een leuke discussie, toch?
[...]

Daarom zeg ik ook in mijn eerste (of tweede) post of het van een bedrijf is geweest. Op de een of andere manier kreeg ik daar de indruk van. De schermen bij mij op werk zijn keihard ingebrand.
Weet je zeker dat het geen plasma is wat daar hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Dimens schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:20:
[...]
Het was een leuke discussie, toch?
Zeer zeker hoor ;) Toch weer even e.e.a. bijgelezen over TVs :)
Weet je zeker dat het geen plasma is wat daar hangt?
Dat weet ik dus niet. Het is dus van belang dat TS dat even laat weten en ook vertelt wat de prijs eigenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-07 13:22
Dimens schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:52:
[...]

...

Op het werk toch vrij regelmatig op de schermen waar ons CI dashboard op getoond wordt ...

Maar zelfs na maanden lang een LCD te "verkloten" krijg je mits een paar weken wat normaler "gebruik" dat wel terug in orde hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:04
Een defecte lijn in een scherm is zoals eerder vermeld geen dode/burned pixel oid, meestal betreft het een losse verbinding aan de zijkant van het paneel. Zelf heb ik alleen ervaring met LCD schermen die hier last van hadden en heb het alleen maar erger zien worden, nooit minder. Ik heb het niet over een connector, meestal zijn het flex pcb's met een soort multiplex chips die per lijn op de monitor aangesloten zijn met een soort lijm/soldeerverbinding. De verbinding die los zit, bevindt zich dan ook meestal ter hoogte van die lijn.

[ Voor 31% gewijzigd door base_ op 22-01-2013 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-07 16:52
Het betreft hier een tv welke aangeboden wordt op tweakers, dus mijn glazen bol staat nog in de kast ;) Prijs is 200 euro. Directe link mag ik niet geven maar ik denk dat jullie skills goed genoeg zijn om het te vinden in de V&A hoek ;)

Daarom weet ik er ook zoveel vanaf 8)

[ Voor 8% gewijzigd door muppet99 op 22-01-2013 15:36 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:14
Voor 500eur heb je een nieuwe 50" plasma.... nu is dat nog wel flink duurder... maar denk dat even doorsparen hier beter opgaat dan proberen om voor 200eur een groot tv scherm te kunnen kopen.

https://wren.co/join/Devian

Pagina: 1