Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-07 14:37
Eens in de zoveel tijd check ik of de temperaturen van m'n pc niet de pan uit rijzen.

Echter toen ik HWmonitor opstartte (nadat m'n pc een half uur aan stond), kwam ik tot deze resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/5527/tempkd.jpg

Hoe zit dit nou? Is het echt zo, dat core#2 praktisch aan het vriezen is? En is dit schadelijk voor m'n processor?

Setup is redelijk simpel:

ASrock B75 Pro3-M
Intel i5 3450
1 reepje ddr3 4 gig geheugen
400W Coolermaster elite voeding
Als koeler zit er een Corsair H100 op.
Deze koeler kon ik voor 6 tientjes overnemen, en ik vind hem er wel gaaf uitzien! Plus, dat hij een stuk stiller is dan de standaard stock koeler.
Dit alles heb ik in een Corsair 300R kast gestopt.

De koelpasta heb ik met de rijstkorrel methode aangebracht en verder niet uitgesmeerd.

Op m'n kamer is het op moment van schrijven zo'n 19 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:12
Het kan een defecte sensor zijn of een bug in de software bij het uitlezen. Bij mijn 3770K heb ik ook wel eens temperaturen uitgelezen van 8 graden, terwijl de kamertemperatuur toch echt niet onder de 15 zat. Probeer het anders eens met een ander programma, CoreTemp of RealTemp, kijk of het daar ook zo raar is. In dat geval is het waarschijnlijk een gare sensor, anders mogelijk de software.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Ik heb beide programma's ook geinstalleerd en alle drie naast elkaar gedraaid, dit zijn de resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://img204.imageshack.us/img204/6254/temp2x.jpg

Mocht het zijn dat de sensor gaar is, is dit dan iets om hem voor terug te brengen? Ik heb hem pas een paar maanden in m'n pc zitten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kijk eens of je in het BIOS de temperatuur kan uitlezen en zien wat hij daar aangeeft. Met luchtkoeling kom je sowieso niet makkelijk onder kamertemperatuur, laat staan tegen het vriespunt. Of is je kamer nu dezelfde temperatuur als de buiten temperatuur? Dan kan het nog enigsinds.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
In de BIOS kan ik alleen de CPU temp en moederbord temp uitlezen
CPU = 21
MoBo = 19

M'n kamer ligt rond de 19 graden, wellicht iets eronder.
Maar alle cores apart kan ik helaas niet uitlezen :(
Duidt dit op een kapotte sensor op m'n processor, of is er iets anders aan de hand?
En kan dit op de lange termijn schadelijk zijn?

Wat een vragen allemaal :p Maar ik ben bang dat ik als niet al te rijke student zometeen verder van huis ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:12
Ik vermoed inderdaad een slechte sensor. Of je moet stiekem phase change koeling hebben ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Hmm balen :p

Ik heb heavyload even laten draaien, om te kijken wat er gebeurt als ik de cpu stress. Dit zijn de resultaten:

plaatje (maar erg groot vandaar ;) )

Maar alsnog vind ik het raar dat als ik m'n pc niet stress, de temperatuur zo laag ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je hem stressed is hij ook wel wat warmer dan hij daar aangeeft. Gok idd kapotte temperatuur sensor, hoeft niet schadelijk te zijn zolang de ventilator nog maar wel genoeg toeren gaat maken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Hmm balen, net nog maals een stresstest gedaan. Dit keer met Realtemp. De temperatuur van de gehele cpu kwam niet boven de 38 graden uit. Die core#2 niet boven de 25 graden.

Ik heb hem ooit gehaald bij mycom, is het de moeite waard om hem terug te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als hij werkt dan werkt hij, gaat hij stuk heb je dan gewoon garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Okidokie! Dank voor jullie reacties :)

Ik laat hem er maar gewoon inzitten dan, hij werkt verder prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:37

B2

wa' seggie?

Mhah, vorige winter had ik bij een systeem wat in een niet geisoleerde meterkast stond cpu temperaturen van 1 tot 3 graden. Geen enkel probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 23:57
Ik meen dat CPU's prima tegen bevriezing kunnen, bij overclocken met vloeibaar stikstof gebeurt dat immers toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
koeny 3 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 13:23:
Ik meen dat CPU's prima tegen bevriezing kunnen, bij overclocken met vloeibaar stikstof gebeurt dat immers toch ook?
Bevriezing is ook niet echt een probleem, de condens die ontstaat wel

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:08

Fordox

00101010

cold buggen kan ook nog.

maar ontopic:
De package temp ziet er wel goed uit, draai eens even prime95 en kijke eens wat je temps dan zijn.

en wat geeft je bios aan?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb van Asus (das toch hetzelfde moederbedrijf als van Asrock?) al eens een bios update gehad waar een fix in zat omdat er te hoge temperaturen weergegeven zouden worden. Hadden ze van alle cpu gerelateerde temperaturen gewoon 10°C afgetrokken waardoor deze net na inschakelen zogenaamd onder kamertemperatuur zouden zitten :')

Kijk maar eens of er bij jouw moederbord geen known issues zijn met temperatuursensoren.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Fordox schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:33:
cold buggen kan ook nog.

maar ontopic:
De package temp ziet er wel goed uit, draai eens even prime95 en kijke eens wat je temps dan zijn.

en wat geeft je bios aan?
prime95 had ik al gedraaid, echter kwam de max temp dan op 38 graden. Van de 2e core kwam die op max 24 graden.

Bios gaf dit aan:
CPU = 21
MoBo = 19
MadMarky schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:39:
Ik heb van Asus (das toch hetzelfde moederbedrijf als van Asrock?) al eens een bios update gehad waar een fix in zat omdat er te hoge temperaturen weergegeven zouden worden. Hadden ze van alle cpu gerelateerde temperaturen gewoon 10°C afgetrokken waardoor deze net na inschakelen zogenaamd onder kamertemperatuur zouden zitten :')

Kijk maar eens of er bij jouw moederbord geen known issues zijn met temperatuursensoren.
Ik heb ook al de nieuwste bios erop zitten, hier kan het denk ik dan ook niet aan liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik zeg klokken dat ding .... :P

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Haha wordt lastig, is n non k cpu op een b75 bord :P
Hij doet t verder nog steeds prima :) Ik hou de temps wel in de gaten, wellicht dat het probleem na een tijdje verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:08

Fordox

00101010

MadMarky schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:39:
Ik heb van Asus (das toch hetzelfde moederbedrijf als van Asrock?)
dat was inderdaad zo, asrock is nu onafhankelijk ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1