LikeAKing schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 18:34:
Kleine dubbelpost en een bumpje haha, ik kan een pagina maken, maar die werkt alleen als ik op bekijken klik na het publiceren, maar die komt niet op mijn index zeg maar tevoorschijn, hoe?
Verder kon ik nergens iets duidelijks vinden over page.php en uberhaupt hoe ik mijn "over mij" pagina die normaal gesproken about.html is, hoe ik die in about.php krijg als een lokale hyperlink, ik heb gewoon een .php bestand gemaakt met getheader, e.d. erin, maar dat blijkt ook niet te werken. Is hier een speciale path voor?

Er was geen duidelijke overview van pages.php, behalve van wordpress zelf, maar daar was geen tutorial.
In principe waren dit mijn laatste vragen over wordpress, en zal ik zoveel mogelijk blijven oefenen en mijzelf hierin verbeteren uiteraard. Het is zeker leuk om te designen > html/css en daarna om te zetten naar wordpress of elk ander cms systeem. Alleen lastig om door het leerproces even heen te komen. Het kan soms nog eens ietwat tricky zijn.
Er verschijnt sowieso niets op jouw index als jij niet aangeeft dat het er moet verschijnen. Om een menu te maken zal je een menu moeten aanmaken binnen worpdress en de wp_nav_menu() functie moeten aanroepen:
http://codex.wordpress.org/Function_Reference/wp_nav_menu (of een andere functie creeeren die alle top-level pagina's als menu neerzet)
Wat betreft pagina's, je zou in ieder geval een standaard page template moeten maken (strict gezien hoeft 't niet, maar 't is verstandig) genaamd page.php. In die page.php moet er dan wel gechecked worden voor posts. Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| <div id="primary">
<?php while ( have_posts() ) : the_post(); ?>
<article>
<h2><?php the_title();?></h2>
<p><?php the_content();?></h2>
</article>
<?php endwhile; // end of the loop. ?>
</div><!-- #primary --> |
Dat gaat dan uiteraard tussen je header en footer in. Als je gebruik maakt van get_header() en get_footer() (niet te verwarren met wp_head en wp_footer) moet je ook wel een header.php en footer.php hebben.
Om specifieke pagina's aan specifieke templates te koppelen kan je een pagina aanmaken die page-{slug}.php heet. In het geval van een pagina die de slug 'about' heeft (valt te zien in het back-end) kan je de pagina page-about.php noemen. Die 'override' dan de page.php (zoals te zien in het template hierarchy cheatsheet wat ik hiervoor plaatste). Je kan ook één template voor meerdere pagina's gebruiken door bovenaan, nog voor de header call zoiets te plaatsen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| <?php
/**
* Template Name: Full-width, no sidebar
* Description: A full-width template with no sidebar
*
*
*/
get_header(); ?> |
Ik hoop dat dit je weer een beetje op weg helpt. Voor de rest begrijp ik dat het even lastig is om alles te bevatten, maar dat wordt ter zijner tijd echt wel makkelijker. Wat ik je vooral wil adviseren is het standaard twentytwelve theme compleet te ontleden. Het zit vol met 'best practices' voor zowel wordpress als css en html en er staat overal duidelijk commentaar bij wat het doet. Al weet je iets niet kan je het altijd googlen, maar het beste helpt aanpassen of verwijderen en kijken wat het doet.