Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:28
Ik heb in 3 dagen tijd 3 verschillende brieven ontvangen van DUO.

Brief 1 ontvangen op 17-1-2013 : In de eerste brief stond je hebt een studieschuld en je moet dat vanaf februari terug gaan betalen, dit omdat ik geen diploma zou hebben gehaald.

Brief 2 ontvangen op 18-1-2013: Je oude school heeft doorgegeven dat je bent geslaagd voor je opleiding
je studieschuld tussen 2009 en 2012 worden kwijt gescholden.

Brief 3 ontvangen 19-1-2013: je hebt een studieschuld van 5 duizend euro gemaakt tussen 2007 en 2009, graag terugbetalen

Uitleg van mijn situatie, ik ben in 2007 begonnen met een MBO4 ICT opleiding. Aan het begin van mijn 3e leerjaar (in 2009) ben ik naar een andere school gegaan en mijn studie verder gaan volgen in een duaale variant, dit omdat ik bij mijn stagebedrijf een vast contract kreeg aangeboden.

Echter doordat alle icters ander werk vonden en ik nog de enigste was heb ik 1,5 jaar niet actief aan school gewerkt, echter ben ik wel gewoon aanwezig geweest op school in deze periode (2010-2011). Hierdoor heb ik 6 jaar in plaats van 4 jaar over mijn MBO diploma gedaan.

Extra informatie: ik heb 2 jaar een OV jaarkaart gehad, en toen ik de duaale variant van de opleiding ging volgen heb ik deze opgezegt, ook heb ik maar 2 jaar stufi gehad.

Hoe kan het dat ik zoveel schuld heb, en waarom moet ik dit betalen? Ik heb gewoon mijn diploma behaald.

Ik heb al een brief naar de duo groep gestuurd echter blijft het knagen, dus misschien weet iemand hier iets meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09-2024
Voor zover ik weet (het is al even geleden voor mij) heb je maximaal 4 jaar recht op stufi bij mbo/hbo opleidingen.

Ik kan niet helemaal opmaken uit je verhaal hoeveel je nu precies aan stufi gehad hebt, is die 2 jaar op je laatste studie, of totaal?

Verder zou ik eens nagaan of de overgang van school A naar school B goed gegaan is. Als je namelijk bij school B een volledig nieuwe opleiding begonnen bent en school A inderdaad nooit hebt afgemaakt, moet je de ontvangen stufi + ov over die 3 jaar op school A terugbetalen.

Het gemakkelijkst zou zijn om de DUO hier gewoon even over te bellen, dan heb je gelijk duidelijkheid.

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-10 23:14
Ik moest ook gelijk denken aan dat maximaal 4 jaar studiefinanciering onder de prestatiebeurs valt. Maar zoals gezegd is het makkelijkste even te bellen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:34

GaMbiNo

1337

En wat zei DUO toen je ze hierover belde?

Nee zonder gekheid, bel ze even. Zij kunnen je dat vast beter uitleggen dan wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09-2024
TheJason schreef op maandag 21 januari 2013 @ 11:10:
Ik moest ook gelijk denken aan dat maximaal 4 jaar studiefinanciering onder de prestatiebeurs valt. Maar zoals gezegd is het makkelijkste even te bellen inderdaad.
Jup, en ~80 euro stufi + ~70 euro OV * 12 maanden * 3 jaar is al snel 5000 euro.

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-07 19:52
Het handigste lijkt me om de DUO even te bellen of mailen. Hun klantenservice is over het algemeen behoorlijk correct en de reactie volledig.
Als je maar 2 jaar stufi hebt gehad, is dat dan ook de periode 2007-2009? Dat het kwijtschelden van de overige jaren meer een formaliteit is geweest (en ze dus de verkeerde periode hebben gekozen?)

CAPS LOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ik denk dat DUO je eerste en je tweede opleiding als twee verschillende opleidingen ziet. Je bent begonnen aan opleiding 1, hebt deze niet afgemaakt. Vervolgens ben je aan opleiding 2 begonnen en heb je deze wel afgemaakt. Voor opleiding 2 heb je dus voldaan aan de prestatieplicht maar niet voor opleiding 1. Althans, dat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Ik heb een brief gestuurd, ik heb in totaal 2 jaar stufi plus ov gehad en ben overgestapt van school dus niet een nieuwe opleiding begonnen.

Ik was altijd in de veronderstelling dat je binnen 7 of 8 jaar een diploma moest halen en dat je dan geen schuld had, tenzij je een aanvullende stufi had.

Edit: Net even gebeld naar de DUO groep, ze kunnen we niet helpen ik moet wachten op een brief in februari, heb wel even gevraagd naar het termijn waarbinnen je het diploma moet halen en dat is 10 jaar.

Iemand die wel eens eerder in zo'n situatie heeft gezeten?

[ Voor 66% gewijzigd door geldermalsen op 21-01-2013 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:44

Haan

dotnetter

Bij mij was er ook iets misgegaan bij het registreren van mijn studie (halverwege de studie geswitcht en toen weer terug :P ), waardoor ik op een gegeven moment een brief kreeg dat ik 16K terug moest betalen (vier jaar uitwonend + zes jaar OV)..
Maar ik was gewoon al die tijd netjes bij de universiteit ingeschreven en gewoon op tijd de studie afgerond, dus dat werd na het versturen van een brief met uitleg netjes kwijtgescholden :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 20:33
Als je inlogt op de site van DUO (met je digi-d), dan moet je de opbouw van je schuld ed. kunnen vinden. En ook hoe je opleidingen zijn geregistreerd.

En het zou me ook niet verbazen als je vandaag of morgen een nieuwe brief krijgt met de goede gegevens. Brief 3 is dan de brief die volgt nav brief 1. Al kan het ook zijn dat er niet nog een brief volgt omdat je niet hoeft terug te betalen. Kortom: log even in op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Misschien dat het beter is om een van de servicekantoren binnen te vallen.

http://www.ib-groep.nl/pa...toren/servicekantoren.asp

Misschien dat ze je daar sneller kunnen helpen. Het is daar in het algemeen ook wat makkijker om papieren af te geven of een printje te krijgen. Als je het schriftelijk gaat doen ben je zomaar enkele weken verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:56

Rmg

Iblies schreef op maandag 21 januari 2013 @ 12:35:
Misschien dat het beter is om een van de servicekantoren binnen te vallen.

http://www.ib-groep.nl/pa...toren/servicekantoren.asp

Misschien dat ze je daar sneller kunnen helpen. Het is daar in het algemeen ook wat makkijker om papieren af te geven of een printje te krijgen. Als je het schriftelijk gaat doen ben je zomaar enkele weken verder.
Daar krijg je gewoon hetzelfde te horen als aan de telefoon : Wacht op de brief van februari. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Want?

Bij DUO kunnen ze gewoon alle brieven inzien die verstuurd zijn cq onderweg zijn, ik heb het vermoeden dat TS is afgewimpeld met een slecht excuus.

De reden om toch eventueel langs te gaan is om te vragen hoe het eigenlijk zit met alle inschrijvingen en waar hem de fout zit. Met een beetje geluk corrigeren ze de fout daar, en anders vraag je een paar uitdraaien waarmee je de boel sneller kunt afwikkelen.

En de kantoren zijn verspreid over heel Nederland, is een relatief kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:56

Rmg

Omdat februari de maand is waar je nog kan wisselen van studie e.d.

Dan geven ze (ergens in het midden van de maand) weer een slinger aan hun computer systeem en komt de volgende lading brieven eruit geperst.

Alle mutaties van november tot nu worden dan verwerkt. :O

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 21-01-2013 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Iblies schreef op maandag 21 januari 2013 @ 16:57:
Bij DUO kunnen ze gewoon alle brieven inzien die verstuurd zijn cq onderweg zijn, ik heb het vermoeden dat TS is afgewimpeld met een slecht excuus.
Er staat niet wanneer TS z'n brief verstuurd heeft (of ik lees heel brak, wat goed mogelijk is), dus als deze nog ergens in 'n brievenbus ligt, dan vind ik 't knap als de DUO 'm al kan zien ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zal wel weer een slechte fout zijn van de DUO waardoor er dingen verstuurd zijn die niet verstuurd hadden mogen worden.

In principe is het zo dat je binnen 10 jaar iig 1 studie afgerond moet hebben. Je mag er een aantal beginnen, zolang je er maar 1 afmaakt (maakt niet uit welke).

Het terug betalen is hierop ook gebaseerd. Als je begint met studie 1 en stop na 3 jaar heb je 2 jaar aanlooptijd om de studieschuld terug te betalen tenzij je weer begint met Studie 2. Dat kan je dan aangeven aan de DUO en dan zetten ze die terug betaling weer on hold enz. enz.

Zolang jij A) Binnen 10 jaar een opleiding afgemaakt hebt, B ) niets erbij geleend hebt afgezien van stufi en OV jaarkaart C) dat netjes gemeld hebt aan de DUO krijg je gewoon bericht dat alles omgezet is in een gift.

Als ze dat niet doen is het meestal een fout in de administratie of sturen ze per ongeluk de verkeerde brief naar de verkeerde mensen/ is dat gebaseerd op verouderde gegevens omdat ze (DUO) hopeloos traag zijn.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Het verhaal van Notna klopt wel aardig met de kanttekening dat het dan om opleidingen op niveau 3 of 4 gaat. Als je ooit begint aan een opleiding op niveau 3 of 4 en deze maak je niet af dan maar je haalt wel een diploma op niveau 2 dan heb je niet voldaan aan de prestatieplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Ik heb ook de opleiding op niveau 4 afgerond, en op dit moment volg ik op de hu een duale hbo opleiding.
Pagina: 1