Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Topicstarter
Ik heb mezelf wederom eens in een lastig parket gebracht...

Per 1 februari verlaat ik mijn huidige werkgever..das allemaal in kannen en kruiken...van het weekend zelfs nog even een Exchange 2010 migratie gedaan ter afsluiting...

Nu heb ik van bedrijf A een contract gekregen en ondertekend (ergens in december) dat ik hier per 1 feb in dienst treed.
Wordt ik eind december opgebeld door een vriend van mij met: "ik heb een leuke baan voor je, wil je eens gaan praten?"...omdat een babbeltje en gratis koffie altijd welkom zijn...de oplettende lezer weet allang waar dit heen gaat...heb ik nu 2 contracten.

Bedrijf A wil ik dus teleur gaan stellen...hoe zouden jullie dit aanpakken en/of hebben jullie dat weleens meegemaakt?

PS. noem even geen bedrijfsnamen...wellicht lezen er huidige/ex/soon-to-be ex/aankomende collega's mee :)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:57
Als het goed is heb je een proeftijd waarin beide partijen (jij en de werkgever) zonder opgaaf van reden weer kunt stoppen.
Je moet gewoon heel duidelijk zijn dat het toch niet is wat je zoekt.
Bij de andere partij zeg je dat je al een contract had getekend en deze binnen de proeftijd weer zal beeindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:49

Wish

ingwell

Je hebt gewoon een proeftijd. Opzeggen zonder toelichting kan gewoon.
Maak een keuze en licht de partijen in.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:25

ShadowBumble

Professioneel Prutser

afgezien van dat het natuurlijk niet heel erg netjes is zal je 1 van de 2 bedrijven moeten gaan bellen om het ongedaan te maken, ik neem aan dat er in ieder contract een proef periode zit waarin de baas je dienstverband definitief maakt ( na goede afloop proef periode natuurlijk )

Dit systeem werkt 2 kanten op, dus jij kan ook netjes in je proef periode de boel afblazen, maar zoals ik al zei erg netjes is het natuurlijk allemaal niet.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:33

André

Analytics dude

Wellicht dat je in de toekomst nog met het andere bedrijf te maken krijgt. De beste oplossing is dan een belletje om je excuses aan te bieden en te vertellen dat er een andere baan is die beter aansluit bij je wensen en ambities. Dat je de gang van zaken betreurt maar de kans niet wil laten schieten. Dat snapt zo'n bedrijf ook wel, ze zullen het nog steeds niet leuk vinden maar wel accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
@Allen,

Dat is waar...heb natuurlijk een proeftijd waarin je zonder opgaaf van reden het contract per direct kunt beëindigen...

Daar had ik helemaal niet aangedacht...

@Shadow en André:
Netjes en leuk is inderdaad anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:18
Gewoon eerlijk aangeven wat er aan de hand is.
Op die manier houd je bij de eerste partij ook een stuk goodwill.
En geef je aan dat je betrouwbaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Je geeft in ieder geval aan *hoe* betrouwbaar je bent -- heel veel goodwill zou ik er als bedrijf A tegen jou niet aan overhouden, maarja, goed, dat heb je echt jezelf aangedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

André schreef op maandag 21 januari 2013 @ 10:41:
Wellicht dat je in de toekomst nog met het andere bedrijf te maken krijgt. De beste oplossing is dan een belletje om je excuses aan te bieden en te vertellen dat er een andere baan is die nog beter aansluit bij je wensen en ambities. Dat je de gang van zaken betreurt maar de kans niet wil laten schieten. Dat snapt zo'n bedrijf ook wel, ze zullen het nog steeds niet leuk vinden maar wel accepteren.
Dit lijkt me de mooiste oplossing. Let ook even op het vetgedrukte dat ik toegevoegd heb, hierdoor laat je werkgever A iig weten dat zijn functie voor jou ook een hele leuke en goed aansluitende was :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Ik ben geneigd om te zeggen: "man een man een woord een woord".

Natuurlijk kun je de proeftijd gebruiken om onder een contract uit te komen. Juridisch gezien is dit mogelijk. Denk dat je zowel bij de organisatie waar je voor gaat werken als de organisatie waar je niet voor gaat werken geen fijne indruk achter laat. Ook zonder dat je het zelf vertelt kan de nieuwe organisatie hier wellicht achter komen. Het is een klein wereldje.

Ik weet niet waarom je niet meer voor bedrijf A wilt werken. Mocht het salaris betreffen kun je dit volgens mij altijd bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Jasper Janssen schreef op maandag 21 januari 2013 @ 11:30:
Je geeft in ieder geval aan *hoe* betrouwbaar je bent -- heel veel goodwill zou ik er als bedrijf A tegen jou niet aan overhouden, maarja, goed, dat heb je echt jezelf aangedaan...
In mijn optiek zeker niet.

Zelf zou ik een paar keer flink vloeken dat ik iemand anders moet zoeken, maar mezelf ook zeker afvragen hoe het kan dat iemand al het bedrijf verlaat zonder dat hij er is begonnen. Je wordt in feite gebruikt als buffer en niet als lange-termijn. Hrm krijgt dus zeker ook een aantal vragen over hoe ze dat voor mekaar hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Z.s.m. bedrijf A op de hoogte stellen, netjes is het zeker niet maar in deze situatie is het wel het beste om het zo te doen aangezien ze, op de sollicitatie en het contract maken na, waarschijnlijk nog geen extra tijd in je hebben gestopt. Mocht je pas opzeggen in je proeftijd dan hebben ze daar al een berg papierwerk voor je klaargemaakt en de voorbereidingen getroffen om je in te werken, dat is uiteraard ook zonde van hun tijd. Gewoon eerlijk zijn over de situatie (het ligt aan mij, niet aan jullie), z.s.m. bellen en excuses aanbieden lijkt me. Hoe dan ook, het vertrouwen bij bedrijf A ben je waarschijnlijk toch wel kwijt. Good luck!

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
Met D4V3: Zo snel mogelijk bedrijf A inlichten.

Waarschijnlijk zullen ze je gaan vragen om de reden van afzien en die moet je dan ook gewoon eerlijk geven. Natuurlijk niet gaan vertellen dat je liever bij je vriend's bedrijf gaat werken, maar gewoon dat Bedrijf B betere voorwaarden heeft geboden. (Hebben ze dat of werk je liever bij het bedrijf van je vriend? (gevaarlijke keuze dan trouwens))

Bedrijf A's HR-manager zal wel gaan vragen wat die betere voorwaarden dan zijn, hij wil natuurlijk ook kunnen verantwoorden naar zijn directie. Dus wees ook eerlijk in dit. Bedrijf A kan hier namelijk ook voordeel uithalen naar andere kandidaten.

Hoe sneller je A inlicht hoe beter. Zij hebben dan ook nog tijd om zelfs voor 1 februari nog een nieuwe kandidaat aan te nemen ;)

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Arthas schreef op maandag 21 januari 2013 @ 14:05:
Met D4V3: Zo snel mogelijk bedrijf A inlichten.

Waarschijnlijk zullen ze je gaan vragen om de reden van afzien en die moet je dan ook gewoon eerlijk geven. Natuurlijk niet gaan vertellen dat je liever bij je vriend's bedrijf gaat werken, maar gewoon dat Bedrijf B betere voorwaarden heeft geboden. (Hebben ze dat of werk je liever bij het bedrijf van je vriend? (gevaarlijke keuze dan trouwens))

Bedrijf A's HR-manager zal wel gaan vragen wat die betere voorwaarden dan zijn, hij wil natuurlijk ook kunnen verantwoorden naar zijn directie. Dus wees ook eerlijk in dit. Bedrijf A kan hier namelijk ook voordeel uithalen naar andere kandidaten.

Hoe sneller je A inlicht hoe beter. Zij hebben dan ook nog tijd om zelfs voor 1 februari nog een nieuwe kandidaat aan te nemen ;)
Ik ben helaas geboren zonder ruggegraat dus ik bedrijf A zojuist via mail op de hoogte gesteld... :F

Overigens heeft het niets te maken met die vriend...die deed in deze alleen de werving en selectie...is een totaal ander bedrijf...

Man, ik heb echt geen ruggegraat... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Via mail lijkt me in dit geval ook niet helemaal de aangewezen oplossing. Akkoord, het is makkelijker dan via telefoon/persoonlijk, maar je hebt je nu eenmaal zélf in de penarie gewerkt. Het zou je dan ook goed staan om zélf de ballen te hebben om het persoonlijk uit te leggen.

Overigens heb ik een aantal jaar geleden in ongeveer dezelfde situatie gezeten. Getekend bij bedrijf A waarna bedrijf B met een voorstel kwam dat financieel een stuk interessanter was, voor een vergelijkbare functie. Heb even getwijfeld (geld blijft nu eenmaal iets belangrijks), maar toch besloten om bij bedrijf A te blijven en mijn woord niet te breken. Naar mijn mening haal ik op lange termijn meer uit het te boek staan als principiëel en recht door zee dan mijn woord te breken voor een stapeltje bankbiljetten meer per maand.

Maar goed, da's ieder zijn mening en in dit geval vijgen na Pasen. In elk geval heb ik het me tot op de dag van vandaag niet beklaagd! Benieuwd of je reactie krijgt van bedrijf A en wat deze dan is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Wat ik nog wel even aan wil geven:

Er is hier al een paar keer gesproken over de pegels...daar gaat het in deze absoluut niet om. Sterker nog, ik denk dat wanneer ik aan het einde van het jaar alles bij elkaar optel ik iets minder over houd...

Overigens nog geen reactie gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 00:25

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Mike2k schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:11:
Wat ik nog wel even aan wil geven:

Er is hier al een paar keer gesproken over de pegels...daar gaat het in deze absoluut niet om. Sterker nog, ik denk dat wanneer ik aan het einde van het jaar alles bij elkaar optel ik iets minder over houd...

Overigens nog geen reactie gehad...
Kans zit er dik in dat je ook geen reactie krijgt, immer die moeite zou ik ook niet nemen als HR als een kandidaat mij per mail op de hoogte stelt.

Belt hij nou eerst en daarna een mailtje om het telefoon gesprek te bevestigen met de besproken dingen erin is dat 2 maar alleen een mailtje neuh.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 01:05

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik hoop dat je de brief wel met enige stijl geschreven hebt? (gelet op de gevoeligheid van de kwestie)

[ Voor 25% gewijzigd door Michael Knight op 21-01-2013 15:22 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jasper Janssen schreef op maandag 21 januari 2013 @ 11:30:
Gelul. Een proeftijd is te kijken of je bij elkaar past. Als je voor je begonnen bent al een betere baan kan krijgen pas je daar kennelijk niet goed bij.
Heeft geen zak met betrouwbaarheid te maken, dat is zo'n kortzichtig antwoord.
Radical1980 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 12:06:
Ik ben geneigd om te zeggen: "man een man een woord een woord".

Natuurlijk kun je de proeftijd gebruiken om onder een contract uit te komen. Juridisch gezien is dit mogelijk. Denk dat je zowel bij de organisatie waar je voor gaat werken als de organisatie waar je niet voor gaat werken geen fijne indruk achter laat. Ook zonder dat je het zelf vertelt kan de nieuwe organisatie hier wellicht achter komen. Het is een klein wereldje.
Wat een onzin. Het is volstrekt normaal om op meerdere banen tegelijk te solliciteren, als opeens de kans van je leven voorbij komt moet je die gewoon grijpen. De mensen die dat niet doen zullen uiteindelijk verliezen en zullen achter blijven bij een minder leuke baan omdat ze de ballen niet hadden om te gaan voor een kans die ze krijgen. Niks in dit leven komt je aanwaaien en je moet grijpen wat je grijpen kan. Als jij een kans ziet dan ga je daar voor. Pech voor bedrijf A, maar kennelijk is die baan niet leuk genoeg. Ze vinden wel weer een ander.

Een relatie tussen een werkgever en een werknemer is in eerste instantie gewoon een professionele relatie, daar moet je professioneel met elkaar om kunnen gaan en moet zoiets geen kwaad bloed zetten. Heeft bedrijf A toch wrok dan zijn ze niet professioneel genoeg en is dat pech voor hun, dat zal je uiteindelijk terug zien in het bedrijfsresultaat.
gressensn schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:04:
Via mail lijkt me in dit geval ook niet helemaal de aangewezen oplossing. Akkoord, het is makkelijker dan via telefoon/persoonlijk, maar je hebt je nu eenmaal zélf in de penarie gewerkt. Het zou je dan ook goed staan om zélf de ballen te hebben om het persoonlijk uit te leggen.
Hoezo in de penarie gewerkt? Hij heeft geen enkel probleem, zowel juridisch als moreel gezien doet hij niks wat niet zou kunnen.
Overigens heb ik een aantal jaar geleden in ongeveer dezelfde situatie gezeten. Getekend bij bedrijf A waarna bedrijf B met een voorstel kwam dat financieel een stuk interessanter was, voor een vergelijkbare functie. Heb even getwijfeld (geld blijft nu eenmaal iets belangrijks), maar toch besloten om bij bedrijf A te blijven en mijn woord niet te breken. Naar mijn mening haal ik op lange termijn meer uit het te boek staan als principiëel en recht door zee dan mijn woord te breken voor een stapeltje bankbiljetten meer per maand.
Bij wie sta je dan als principieel te boek? Bij een paar man bij een bedrijf wat je daarna wellicht nooit meer tegen komt? Zulke "principes" zullen uiteindelijk enkel jezelf hinderen. Blijf jij nu tot je dood bij dat bedrijf omdat je nu eenmaal een contract getekend hebt voor onbepaalde tijd? Please, arbeid voor geld is wat bij het leven hoort en zowel de werkgevers als de werknemers zijn constant op zoek naar het beste wat ze kunnen krijgen, als je dat niet kan accepteren hoor je niet op de arbeidsmarkt thuis.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tja, wat een gezeur over niet betrouwbaar zijn enzo.... Als je een leukere baan kunt krijgen, dan ga je daar toch gewoon voor? Of mag je na het aannemen van je eerste baan nooooit meer van baan wisselen en moet je tot in de eeuwigheid ongelukkig blijven, want tja, je bent immers een contract voor onbepaalde tijd aangegaan. BS. Dat die leukere baan nu al langs komt nog voordat die eerste baan begonnen is maakt toch helemaal niets uit. Beter dat je het nu al aangeeft, dan dat je na 6 maanden (als je net lekker bent ingewerkt en eindelijk meerwaarde kunt creëren) de deur uit loopt....

Wel zou ik aangeraden hebben om gewoon even te bellen met de persoon waar je het hele traject mee hebt doorlopen, en de situatie even uitleggen... Maar daar is het natuurlijk nog niet te laat voor ;)

Edit: en laat je ook even informeren hoe je nu officieel je contract opzegt. Vaak moet dit schriftelijk, maar ik weet niet of dit ook geldt voor een proeftijd.

[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 21-01-2013 15:43 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
Grow a spine dude ;)

Mijn ervaring met lastig nieuws brengen en zo snel mogelijk van de nasleep af te zijn is gewoon even bellen. Ja, het is soms lastig maar je hebt wel direct een reactie en je weet dat de boodschap bij de juiste persoon is aangekomen. Niet te lang over nadenken, gewoon dat nummer intikken, bellen en je ziet wel hoe het gesprek loopt, wat kunnen ze je nou doen door zo'n koperen draadje? ;)

Nu je een mail hebt gestuurd bel je er helemaal niet meer zo makkelijk achteraan, en als je dat toch doet omdat je een bevestiging wil hebben dan heb je ze al de kans gegeven goed over een reactie na te denken. Uiteindelijk hebben ze natuurlijk geen poot om op te staan i.v.m. de proeftijd, maar een dergelijke mededeling via de mail afdoen komt waarschijnlijk niet al te best over en je maakt het er jezelf niet makkelijker op (als in je zit waarschijnlijk nog even in onzekerheid te wachten op een reactie, die misschien wel helemaal niet komt of pas over een week o.i.d.).

[ Voor 10% gewijzigd door D4V3 op 21-01-2013 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:01
Mike2k schreef op maandag 21 januari 2013 @ 14:54:
[...]

Ik ben helaas geboren zonder ruggegraat dus ik bedrijf A zojuist via mail op de hoogte gesteld... :F

Overigens heeft het niets te maken met die vriend...die deed in deze alleen de werving en selectie...is een totaal ander bedrijf...

Man, ik heb echt geen ruggegraat... :-(
Mailtje vind ik nogal kort door de bocht een telefoontje is toch wel het minste.

Niet alleen dat: mail geeft niet aan dat je ontslag hebt gegeven ... hoe ga jij nu bewijzen dat je niet ontwettig afwezig bent op je eerste dag?

Zeker bij ondertekening contract ga je ofwel langs en zie je dat je vertrekt met een ondertekend papiertje, of je belt en vraagt of ze je een mail willen sturen.

PS.
Ik weet niet of er een opzeg voorzien is in je proeftijd, in België is dat vaak 7 dagen => de werkgever kan je daar aan houden.
Dat gebeurt zelden, maar men wil zo wel es mensen kloten die hen ook gekloot hebben.
En ja, hoewel ik de TS perfect kan begrijpen (en ik wsl ook zou ingaan op een ander, interessantere job) is het bedrijf nu wel gekloot - vacature is stopgezet, eventuele gesprekken met andere gegadigden worden geannuleerd, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 14:07
Tsurany schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:33:
Een relatie tussen een werkgever en een werknemer is in eerste instantie gewoon een professionele relatie,
Tot hier ben ik het met je eens.
...daar moet je professioneel met elkaar om kunnen gaan en moet zoiets geen kwaad bloed zetten. Heeft bedrijf A toch wrok dan zijn ze niet professioneel genoeg en is dat pech voor hun, dat zal je uiteindelijk terug zien in het bedrijfsresultaat.

[...]

Hoezo in de penarie gewerkt? Hij heeft geen enkel probleem, zowel juridisch als moreel gezien doet hij niks wat niet zou kunnen.
En hier haak ik af. Onderdeel van een professionele relatie is dat je afspraken met elkaar kunt maken waarvan je in ieder geval de intentie hebt om je eraan te houden. Het is geen drama als je ergens op terug moet komen maar heb in ieder geval dan het fatsoen en de professionaliteit om dat dat in ieder geval netjes af te handelen. Een mailtje sturen in de trant van ik heb me bedacht, laat maar, is niet voldoende.

Dit is niet alleen een moreel ding, maar ook belangrijk voor je zakelijke reputatie. En je weet nooit hoe, maar vaak komen negatieve dingen op dat vlak toch weer een keer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
Mike2k schreef op maandag 21 januari 2013 @ 14:54:
[...]

...
:|

Om heel eerlijk te zijn, dit was niet eens in mij opgekomen. Via mail...

En nu die broek optrekken, rug recht en bellen.
Het kan namelijk maar zo zijn, dat Bedrijf B toch niet bevalt. Op de manier zoals je het nu probeert op te lossen met bedrijf A, gooi je in ieder geval de deur daar dicht. Even bellen en je houdt een lijntje open ;)

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
Arthas schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:58:
[...]

Het kan namelijk maar zo zijn, dat Bedrijf B toch niet bevalt. Op de manier zoals je het nu probeert op te lossen met bedrijf A, gooi je in ieder geval de deur daar dicht. Even bellen en je houdt een lijntje open ;)
Helemaal mee eens;
Ik heb ooit eens in een zelfde soort situatie gezeten, gesolliciteerd bij Bedrijf A, aanbod gehad, benaderd door bedrijf B, ook een aanbod gehad. Bedrijf B leek me een stuk leuker om bij te werken dus heb bedrijf A netjes opgebeld dat ik heel blij ben met hun aanbod maar dat ik een aanbod van Bedrijf B heb gehad waar ik al jaren terug had willen werken en het niet kon laten schieten. Dit vonden ze uiteraard jammer maar ze begrepen het. Na 2 jaar bij bedrijf B werd het tijd voor iets anders; 3x raden waar ik toen direct aan de slag kon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 16:37
Arthas schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:58:
[...]

Hoe zie jij dat voor je? "Hey sorry, ik heb een aanbod gekregen die beter bij me past, dus ik ga daarvoor." en dan na een paar maanden, als het niet blijkt te werken "hey, dat andere aanbod was het toch niet helemaal, kan ik weer op gesprek komen bij jullie" :?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom niet? Natuurlijk wat netter vertellen dan hoe jij het nu plaatst maar je kan je zeker aangeven dat je je vergist hebt in dat andere bedrijf en toch graag bij dit bedrijf aan de slag zou willen. Nee heb je, ja kan je krijgen. Het is niet heel ongebruikelijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:29

Seraphin

Meep?

D4V3 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 16:05:
[...]

Helemaal mee eens;
Ik heb ooit eens in een zelfde soort situatie gezeten, gesolliciteerd bij Bedrijf A, aanbod gehad, benaderd door bedrijf B, ook een aanbod gehad. Bedrijf B leek me een stuk leuker om bij te werken dus heb bedrijf A netjes opgebeld dat ik heel blij ben met hun aanbod maar dat ik een aanbod van Bedrijf B heb gehad waar ik al jaren terug had willen werken en het niet kon laten schieten. Dit vonden ze uiteraard jammer maar ze begrepen het. Na 2 jaar bij bedrijf B werd het tijd voor iets anders; 3x raden waar ik toen direct aan de slag kon ;)
Als je e.e.a. netjes weet te brengen kan het idd zo lopen.
Ik denk wel dat als je al getekend hebt (zoals bij TS), een bedrijf met een iets ander verwachtingspatroon naar je kijkt, en dat het dus een stuk moeilijker is om de relatie goed genoeg te houden om nog een keer in aanmerking te komen.

@TS; dit soort dingen gebeuren wel vaker. Oplossing met mailtje is wellicht niet de manier om aan damage control te doen (voor zover je dal wil bereiken natuurlijk). Ik zou je aanraden om er alsnog een belletje achteraan te gooien. Iets met "ik wil mijn mail graag op persoonlijke voet toelichten om te laten merken dat het niet aan jullie ligt blablabla". Dat zou imo een wat betere indruk achterlaten. Ook niet onbelangrijk; nu door de zure appel heenbijten zou je kunnen helpen om dit in de toekomst makkelijker af te kunnen.

Overigens; ja de wereld is klein, maar gaat "de hele wereld" zich dit hele verhaal herinneren? Echt niet. Gefeliciteerd dus met je baan bij bedrijf B! :)

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Tsurany schreef op maandag 21 januari 2013 @ 16:11:
Waarom niet? Natuurlijk wat netter vertellen dan hoe jij het nu plaatst maar je kan je zeker aangeven dat je je vergist hebt in dat andere bedrijf en toch graag bij dit bedrijf aan de slag zou willen. Nee heb je, ja kan je krijgen. Het is niet heel ongebruikelijk.
Maar je geeft éérst aan dat je je in eerste instantie vergist hebt door met hun in zee te gaan (maar dan wat positiever verteld), om vervolgens weer bij hun terug te komen met hangende pootjes. Zou kunnen, maar als ik dat eerste bedrijf zou zijn, dan zou je mooi verder kunnen zoeken, want eerst was ik (mijn bedrijf :+) niet goed genoeg, waarom nu wel dan?

Maar misschien is het wel goed dat ik geen baas ben en/of eigen bedrijf heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hahn schreef op maandag 21 januari 2013 @ 16:15:
[...]

Maar je geeft éérst aan dat je je in eerste instantie vergist hebt door met hun in zee te gaan (maar dan wat positiever verteld), om vervolgens weer bij hun terug te komen met hangende pootjes. Zou kunnen, maar als ik dat eerste bedrijf zou zijn, dan zou je mooi verder kunnen zoeken, want eerst was ik (mijn bedrijf :+) niet goed genoeg, waarom nu wel dan?

Maar misschien is het wel goed dat ik geen baas ben en/of eigen bedrijf heb :P
Nou wil ik TS geen Wesley Sneijder noemen, maar denk je dat ze bij Galatasaray niet blij zijn dat ze Sneijder nu binnen hebben? Ondanks dat ie luid en duidelijk heeft aangegeven eerst verder te willen zoeken? Zulke dingen gebeuren nou eenmaal; zakelijk is anders dan persoonlijk. Sommige types vacatures zijn nu eenmaal lastig in te vullen, en dan zul je als bedrijf gewoon moeten accepteren dat je niet altijd de eerste keus bent. Als je als bedrijf wél de werknemers voor het uitzoeken hebt, dan zul je idd misschien die minder gemotiveerde mensen laten staan (tenzij je verwacht dat ze heel veel meerwaarde kunnen creëren)....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik geloof niet zo in mensen die onvervangbaar zijn en ik heb al helemaal niks met voetbal. Maar als je iets heel erg goed kunt en je bent daarin uniek, dan zullen er vast bedrijven zijn die blij met je zijn, ook al zijn zij tweede keus ja. Daar heb je gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Laatst online: 23-05 20:01

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Bij twee contracten alles goed op een rij zetten en dan een keuze maken en het bedrijf netjes opbellen (diegene die erover gaat) en uitleggen hoe of wat.

Dat je het nu per mail hebt gedaan ... jammer via de telefoon kun je ook op een 'toon' praten wat met platte tekst niet kan.

Ik heb ooit ook een andere baan kunnen accepteren en heb dat niet gedaan. Toen heb ik ook die P&O persoon gebeld en e.a. uitgelegd. Dan ga je netjes uit elkaar.

Half jaar later kwam er een betere functie bij dat bedrijf beschikbaar en wederom gereageerd. Ook nu mocht ik op gesprek komen, maar werd het helaas niet. Die tweede keer had wel te maken met het feit dat bij het eerste gesprek dezelfde persoon zat als bij de eerdere functie en daar had ik wel goed contact mee.

Maar goed volgens mij kun je beter nog even bellen of ze je mail hebben gehad en of ze nog vragen hebben.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Wat een onzin. Het is volstrekt normaal om op meerdere banen tegelijk te solliciteren, als opeens de kans van je leven voorbij komt moet je die gewoon grijpen.
Euh, ja, maar voor meerdere tegelijk tekenen niet echt (of eigenlijk echt niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Mike2k schreef op maandag 21 januari 2013 @ 10:44:
Dat is waar...heb natuurlijk een proeftijd waarin je zonder opgaaf van reden het contract per direct kunt beëindigen...
Heb je dat wel nagekeken in je contract voordat je opzegde? Een proeftijd is namelijk wel gebruikelijk, maar niet vanzelfsprekend.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Pagina: 1