Zwart beeld door videokaart driver?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:12
Hallo iedereen,

Sinds vandaag krijg ik zwart beeld zodra ik mijn computer opstart. ( ik zie bios + windows laad scherm wel )
Veilige modus werkt wel.

Zodra ik de drivers verwijder dan kan ik wel op de normale modus.
Ik heb verschillende drivers geprobeerd ( nieuwe, oude, windows update, en meegeleverde CD )
Maar bij allemaal werkt het daarna niet meer na een reboot.

Hebben jullie een idee waardoor het kan komen?

Het gaat om de Asus GeForce GTX460 DC/2DI,1GB

Geheugen en CPU heb ik gechecked en die zijn in orde.

Heb zelfs het systeem volledig opnieuw geinstalleerd en dat mocht ook niet baten.
Op het moment dat de driver van nvidia is geinstalleerd en reboot heb ik weer zwart beeld bij windows.

Het gaat om windows 7 64bit pro
Resolutie kan max op 1600x1200 als er geen nvidia driver geinstalleerd is.
Normaal draait hij op 1920x1080/1900x1200.

Edit:
Wat me overigens opviel is dat ik bij een oudere driver van de CD wel beeld had in me windows maar dat me pc vastloopt ( ik zie alleen me muis met een laad bolletje )

[ Voor 18% gewijzigd door corporalnl op 21-01-2013 01:59 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kan het zijn dat de resolutie te hoog wordt ingesteld? Zet deze laag in safe mode of probeer met een andere monitor.

Om welke Windows versie gaat het? Welke monitor, DVI, VGA of HDMI, etc? Geef specifieke informatie :)

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 21-01-2013 01:37 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Wat gambieter zegt, helemaal mee eens én of,...

1. Verwijder eens in veilige modus je beeldschermadapter, start niet gelijk je pc op, maar stel je resolutie eens iets lager op. Herstart dan je pc.

Werkt dit niet;
2. Verwijder eens in veilige modus je beeldschermadapter, herstart je pc en als hij naar beelschermadapters gaat zoeken dan je videokaart cd/dvd schijfje pakken van je videokaart en deze opstarten en installeren.
(Óf als je handig bent dan via aparaatbeheer de driver pakken van je cd/dvd)

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

corporalnl schreef op maandag 21 januari 2013 @ 01:33:
Resolutie kan max op 1600x1200 als er geen nvidia driver geinstalleerd is.
Normaal draait hij op 1920x1080/1900x1200.
Welke monitor? DVI, HDMI of VGA?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
gambieter schreef op maandag 21 januari 2013 @ 01:36:
Kan het zijn dat de resolutie te hoog wordt ingesteld? Zet deze laag in safe mode of probeer met een andere monitor.

Om welke Windows versie gaat het? Welke monitor, DVI, VGA of HDMI, etc? Geef specifieke informatie :)
Heb extra info erbij gezet.

Monitor is een iiyama prolite e2607ws en het is via DVI
Als ik naar savemode ga dan wordt het automatisch 800x600 dus lager zetten heeft geen nut helaas.

Heb helaas geen ander scherm in de buurt wat op die hoge resolutie draait.
( monitor werkt overigens wel op een laptop op de hoge resolutie )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Modest71 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 01:51:
Wat gambieter zegt, helemaal mee eens én of,...

1. Verwijder eens in veilige modus je beeldschermadapter, start niet gelijk je pc op, maar stel je resolutie eens iets lager op. Herstart dan je pc.

Werkt dit niet;
2. Verwijder eens in veilige modus je beeldschermadapter, herstart je pc en als hij naar beelschermadapters gaat zoeken dan je videokaart cd/dvd schijfje pakken van je videokaart en deze opstarten en installeren.
(Óf als je handig bent dan via aparaatbeheer de driver pakken van je cd/dvd)
Resolutie gebeurt automatisch in veilige modus en cd/dvd al gedaan maar het zelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 441648

corporalnl schreef op maandag 21 januari 2013 @ 01:33[/message]:
Sinds vandaag krijg ik zwart beeld zodra ik mijn computer opstart. ( ik zie bios + windows laad scherm wel )
Veilige modus werkt wel.
Ik heb verschillende drivers geprobeerd ( nieuwe, oude, windows update, en meegeleverde CD )
Maar bij allemaal werkt het daarna niet meer na een reboot.
Op het moment dat de driver van nvidia is geinstalleerd en reboot heb ik weer zwart beeld bij windows.
Edit:
Wat me overigens opviel is dat ik bij een oudere driver van de CD wel beeld had in me windows maar dat me pc vastloopt ( ik zie alleen me muis met een laad bolletje )
Ik krijg toch een onderbuik gevoel dat je GTX460 aan het overlijden is.
Probeer de kaart eens te testen in een andere computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Anoniem: 441648 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 02:20:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik krijg toch een onderbuik gevoel dat je GTX460 aan het overlijden is.
Probeer de kaart eens te testen in een andere computer.
Ja ik heb ook hetzelfde gevoel. Heb helaas geen andere computer tot mijn beschikking om het te testen.
Zal hem denk morgen ter garantie sturen. Als mensen nog ideeen hebben om te proberen dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Al een andere kabel geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-03 08:49
Ik heb dit eens gehad (ATI kaart). Verwijder in de veilige modus je gehele videokaart drivers. Download vervolgens de nieuwe drivers en installeer deze, bij mij was het probleem toen verholpen.

(check inderdaad ook even de resolutie)

P s ook heb ik het eens gehad (Geforce kaart) dat mijn beeld zwart bleef bij windows toen ik mijn clocksnelheden had aangepast (overclocked) toen heb ik deze ook weer terug gezet in de veilige modus, alles werkte toen weer.

Hopelijk kun je het oplossen, anders ook even een programma downloaden' ''driver sweeper'' die zorgt ervoor dat écht alles tot in de kern word verwijderd, mocht optie 1 niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Ligt het niet aan ( op notebook werkt het wel op de hoge resolutie met de zelfde kabel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
boeles schreef op maandag 21 januari 2013 @ 10:19:
Ik heb dit eens gehad (ATI kaart). Verwijder in de veilige modus je gehele videokaart drivers. Download vervolgens de nieuwe drivers en installeer deze, bij mij was het probleem toen verholpen.

(check inderdaad ook even de resolutie)

P s ook heb ik het eens gehad (Geforce kaart) dat mijn beeld zwart bleef bij windows toen ik mijn clocksnelheden had aangepast (overclocked) toen heb ik deze ook weer terug gezet in de veilige modus, alles werkte toen weer.

Hopelijk kun je het oplossen, anders ook even een programma downloaden' ''driver sweeper'' die zorgt ervoor dat écht alles tot in de kern word verwijderd, mocht optie 1 niet werken.
Heb ik ook al gedaan heb zelfs mijn windows volledig verwijderd. Vind het vreemd hij heeft altijd met de nieuwste drivers kunnen werken. Gok dat er niet iets lekker zit in het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Oké.. Welke videokaart betreft het en welke drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
boeles schreef op maandag 21 januari 2013 @ 10:22:
Oké.. Welke videokaart betreft het en welke drivers?
Staat ook bovenin :)

Asus GeForce GTX460 DC/2DI,1GB

Verschillende drivers geprobeerd van nvidia ( zoals bovenin aangegeven )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
That driver shouldn't be a problem. I wouldn't worry about it for the time being, I think its just CPU specific.

Het kan niet aan de driver liggen denk ik. (mijn excuses had het niet gezien)

1) DL Ccleaner
2) Install het program maar start nog niet op.
3) Uninstall alle nVidia drivers doormiddel van het windows verwijder programma.
4) reboot en ga de veilige modus in
5) Start Ccleaner programma. verwijder alle nVidia drivers. Verwijder daarna alle CAB files van windows.
6) reboot en ga windows in. Als hij vraagt om het ''device'' te installeren cancel je deze.
7) Installeer de laatste drivers en reboot

De reden om alle oude drivers te verwijderen is dat je er recentelijk veel hebt geprobeerd, daardoor kun je moeilijk vaststellen waar het probleem vandaan kiomt. Met een driver uninstall programma zoals ccleaner, kun je het zoals eerder genoemd, tot in de kern verwijderen, ook troep die achterblijft zoals CAB files worden hierdoor verwijderd, dit kan ook het probleem geven namelijk.

(probeer ook de laatste service pack van windows te installeren, en alles te updaten)

Ik google ook nog even voor je

P S wat voor CPU heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
boeles schreef op maandag 21 januari 2013 @ 10:30:
That driver shouldn't be a problem. I wouldn't worry about it for the time being, I think its just CPU specific.

Het kan niet aan de driver liggen denk ik. (mijn excuses had het niet gezien)

1) DL Ccleaner
2) Install het program maar start nog niet op.
3) Uninstall alle nVidia drivers doormiddel van het windows verwijder programma.
4) reboot en ga de veilige modus in
5) Start Ccleaner programma. verwijder alle nVidia drivers. Verwijder daarna alle CAB files van windows.
6) reboot en ga windows in. Als hij vraagt om het ''device'' te installeren cancel je deze.
7) Installeer de laatste drivers en reboot

De reden om alle oude drivers te verwijderen is dat je er recentelijk veel hebt geprobeerd, daardoor kun je moeilijk vaststellen waar het probleem vandaan kiomt. Met een driver uninstall programma zoals ccleaner, kun je het zoals eerder genoemd, tot in de kern verwijderen, ook troep die achterblijft zoals CAB files worden hierdoor verwijderd, dit kan ook het probleem geven namelijk.

(probeer ook de laatste service pack van windows te installeren, en alles te updaten)

Ik google ook nog even voor je

P S wat voor CPU heb je?
Thx voor het opzoeken maar ik heb volledig windows verwijderd. En daarna opnieuw geinstalleerd. Zodra ik maar 1 driver gebruik krijg ik het. ( windows heb ik nu al 4 x opnieuw geinstalleerd waarbij ik de CD heb gebruikt van de driver en krijg ik weer het zelfde ) En heb bij aanschaf van mijn videokaart ook gewoon de CD gebruikt en dat gaf geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
hmh, welke cpu heb je, zit er een onboard videokaart in, evenals op je mobo?

Heb je de mogelijkheid om de kaart in een andere p.c te doen en te kijken of hij werkt? (Ziet je computer de kaart wel in device manager?)

[ Voor 48% gewijzigd door Dr.Root op 21-01-2013 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
boeles schreef op maandag 21 januari 2013 @ 10:35:
hmh, welke cpu heb je, zit er een onboard videokaart in, evenals op je mobo?

Heb je de mogelijkheid om de kaart in een andere p.c te doen en te kijken of hij werkt? (Ziet je computer de kaart wel in device manager?)
i5 2500K

Heb helaas geen onboard videokaart dus dat kan ik ook niet testen.
Asus P8H67 <Rev.3.0>

Hij draait sinds 22 juni 2011 en geeft pas vanaf gisteren problemen

Heb geen andere pc tot mijn beschiking en ja hij ziet hem in de device manager ( anders zou ik de driver niet kunnen installeren )

[ Voor 38% gewijzigd door corporalnl op 21-01-2013 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Er zit bij een 2500K een ingebouwde videokaart een 3000 HD graphics, deze moet je uitschakeln in je bios, deze kan voor problematiek zorgen.

Als je dit hebt gedaan meot het werken, mocht dit al het geval zijn, probeer dit eens:

Reinstalleer je drivers (Ja alweer) reboot, naar veilige modus, zet de resolutie en refresh rate op het laagste wat mogelijk is. (Bekijk ook of in de driver jouw scherm als (1) staat het kan namelijk zo zijn dat de videokaart je scherm heeft uigeschakeld als een soort TV-OUT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
2500k check (Ga naar het UEFI bios, pak de dGPU modus ipv iGPU mode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
boeles schreef op maandag 21 januari 2013 @ 10:39:
Er zit bij een 2500K een ingebouwde videokaart een 3000 HD graphics, deze moet je uitschakeln in je bios, deze kan voor problematiek zorgen.

Als je dit hebt gedaan meot het werken, mocht dit al het geval zijn, probeer dit eens:

Reinstalleer je drivers (Ja alweer) reboot, naar veilige modus, zet de resolutie en refresh rate op het laagste wat mogelijk is. (Bekijk ook of in de driver jouw scherm als (1) staat het kan namelijk zo zijn dat de videokaart je scherm heeft uigeschakeld als een soort TV-OUT
Heb geen optie voor in mijn bios ( of ik kan hem niet vinden )

De settings zijn niet veranderd sinds 2011.

Hij komt ook niet voor in mijn device manager ( mijn gtx 460 komt gewoon netjes erin te staan )

Enige setting wat ik heb is: PEG to IGD

Deze staat ook sinds 2011 op deze manier, heb hem omgeswitched maar dan nog steeds het zelfde effect.

[ Voor 14% gewijzigd door corporalnl op 21-01-2013 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Je hebt een UEFI bios toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Het heet inderdaad PEG. Dat is output via de PCI slots. IGD is de igp van je cpu.

Ik sluit me aan bij de mensen die de tekenen zien van een gpu die aan het overlijden is. Zeker ook omdat de setup eerder goed draaide en nu opeens niet meer, vastlopers en redelijk onlogische driver issues.

[ Voor 56% gewijzigd door Vayra op 21-01-2013 11:07 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
advanced opties in de bios,

onboard devices / integrated devices

Ga naar primary videodevices, of initiate graphics adapter,

verander de setting naar pci [exit save settings] werkt dit?

Correctie, ik zie zojuist dat de onboard grafische kaart van 2500k pas werkt op mobo's met een Z68 chipset (Correct me if im wrong)

[ Voor 25% gewijzigd door Dr.Root op 21-01-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
boeles schreef op maandag 21 januari 2013 @ 11:08:
advanced opties in de bios,

onboard devices / integrated devices

Ga naar primary videodevices, of initiate graphics adapter,

verander de setting naar pci [exit save settings] werkt dit?

Correctie, ik zie zojuist dat de onboard grafische kaart van 2500k pas werkt op mobo's met een Z68 chipset (Correct me if im wrong)
Dit setting heb ik niet. Heb alleen ( zoals gemeld ) alleen PEG to IGD.
En ja het werkt alleen op een Z68 Chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Op het moment dat p.c vastliep, kwamen er toen ook strepen door je beeldscherm? O of andere kleuren of een bluescreen?

Edi t heb je de kaart al geprobeerd in een andere pc? Als hij daar ook raar doet ligt het sowieso niet aan de driver

[ Voor 33% gewijzigd door Dr.Root op 21-01-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
boeles schreef op maandag 21 januari 2013 @ 11:51:
Op het moment dat p.c vastliep, kwamen er toen ook strepen door je beeldscherm? O of andere kleuren of een bluescreen?
Geen rare kleuren of bluescreen.

Heb 1x wel 1 witte streep van links naar rechts gehad maar dat kan komen omdat hij vastliep tijdens opstarten bij windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Lastig. De koeler draait vd kaart? Of draait de koeler juist sneller dan normaal? (Harder geluid)

[ Voor 77% gewijzigd door Dr.Root op 21-01-2013 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
boeles schreef op maandag 21 januari 2013 @ 11:54:
Ik vrees namelijk dat je kaart kadoek is.. check m even in een andere p.c. word hij wel gedetecteerd in de veilige modus?
Zoals vaker aangegeven op je reacties. Heb geen andere pc tot mijn beschikking om te testen.
En ja hij wordt gedetecteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Draait de koeler harder da normaal of helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
corporalnl schreef op maandag 21 januari 2013 @ 11:53:
[...]

Geen rare kleuren of bluescreen.

Heb 1x wel 1 witte streep van links naar rechts gehad maar dat kan komen omdat hij vastliep tijdens opstarten bij windows.
Dit was na de verse installatie van Windows dus
?

P s heb je het al geprobeerd om je kaart eruit te halen, dan aanzetten om te kijken hoe of wat? Dan weten we ook gelijk of die onboard igp van de CPU daadwerkelijk niet werkt..

[ Voor 20% gewijzigd door Dr.Root op 21-01-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
boeles schreef op maandag 21 januari 2013 @ 12:02:
[...]

Dit was na de verse installatie van Windows dus
?

P s heb je het al geprobeerd om je kaart eruit te halen, dan aanzetten om te kijken hoe of wat? Dan weten we ook gelijk of die onboard igp van de CPU daadwerkelijk niet werkt..
Zoals aangegeven heb ik op mijn moederbord geen onboard VGA. Dit was alleen na een oudere driver van de CD of dit een verse instal was weet ik niet meer.

Koeler draait ook gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
De CPU heeft een VGA ongebouwd (lezen...) probeer dat eens. Anders is de conclusie nog eenvoudiger koop een nieuwe kaart en probeer die uit. Als die wel werkt, problem solved :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
boeles schreef op maandag 21 januari 2013 @ 12:09:
De CPU heeft een VGA ongebouwd (lezen...) probeer dat eens. Anders is de conclusie nog eenvoudiger koop een nieuwe kaart en probeer die uit. Als die wel werkt, problem solved :-)
Ja maar als ik de videokaart eruit haal kan ik dus niets zien. En mijn moederbord ondersteunt gaan CPU VGA, Dus dat heeft geen nut :)

Ik ga eerst wel garantie proberen. Als mensen ideeen hebben dan hoor ik ze graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Het kan namelijk ook je powersupply zijn die kapot is. Als je er geen driver op hebt staan en hij start wel op is dat logisch want de pc gebruikt de kaart dan niet geheell dus vraagt niet de benodigde voeding.. ik ga nog even denken :-) vervelend zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
boeles schreef op maandag 21 januari 2013 @ 12:12:
Het kan namelijk ook je powersupply zijn die kapot is. Als je er geen driver op hebt staan en hij start wel op is dat logisch want de pc gebruikt de kaart dan niet geheell dus vraagt niet de benodigde voeding.. ik ga nog even denken :-) vervelend zeg
Heb een CPU stress test gedaan en een Geheugen test gedaan waardoor mijn powersupply dus ook getest is. Dit is het ook niet

Als de driver van de videokaart geinstalleerd is gebruikt hij ook niet volledig de voeding ( behalve als de videokaart belast word )

[ Voor 12% gewijzigd door corporalnl op 21-01-2013 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
koop een nieuwe kaart en probeer die uit. Als die wel werkt, problem solved :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
boeles schreef op maandag 21 januari 2013 @ 14:55:
koop een nieuwe kaart en probeer die uit. Als die wel werkt, problem solved :-)
Das wel lekker makkelijk he? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Ik weet zeker dat je videokaart overleden is. Dit naar aanleiding van die streep door het beeldscherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Heb contact gehad met Asus,

Ze vermelden dat het inderdaad een hardware issue is.
Donderdag maar ter garantie sturen via Mycom

Zal hier de voortgang plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Goed dat je dat hebt gedaan. Kunnen overigens wel een aantal weken overheen gaan. Ben zeker benieuwd naar de uitkomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Heb gisteravond nog een aantal dingen geprobeerd. En weet je wat? hij doet het weer.
Het blijkt de Geluidskaart te zijn die stuk is ( deze had ik los ).

Had eerst de geluidskaart eruit gehaald ( zodat ik beter bij de videokaart kon )
Daarna heb ik de videokaart eruit gehaald, gecontrolleerd en daarna er weer in gedaan. ( de geluidskaart niet )
Ik startte de PC op en had weer beeld. Dus ik dacht ok heel apart, nieuwste driver geinstalleerd en opnieuw opgestart en nog steeds beeld.

Daarna nog een Benchmark laten draaien ( futuremark ) om de videokaart te belasten maar dit deed hij zonder problemen. Dus ik dacht nou ik sluit hem weer af doe de geluidskaart erin. Hij liep de 1ste keer vast ( met hangend geluid uit speakers ) 2de keer starte hij gewoon op. Maar na een download van een driver liep hij vast. Bij de 3de keer dacht ik wat als ik rechts onderin bij het geluid een aantal die pling laat horen ( volume ) en ja hoor na 2x dat doen liep hij weer vast.

Dat was dus de oorzaak. Want nadat hij er weer is uitgehaald draait hij weer perfect. :)
Pagina: 1