Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-07 14:49

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Ik heb een Samsung F4 EcoGreen 2TB HD204UI, gekocht in juni 2011 en werkte prima tot een paar maanden terug.

Lang verhaal kort: Als ik de computer op start doet hij het meestal goed. Maar soms niet, de hdd wordt dan niet gevonden door windows of de bios of wat dan ook. Een paar keer herstarten en dan is hij er weer.

Als hij het wel doet dat doet hij het goed. Ik heb chkdsk, HDTune Pro en Seagate SeaTools gedraaid (alle tests). En geen enkel probleem kunnen vinden.

Als de hdd niet gevonden wordt kan ik hem niet testen.

Ik dacht dat het kwam door de sata kabel, dus ik heb de hdd(1) verwisseld met een andere hdd(2) die het wel goed deed. hdd(2) heeft geen problemen op zn nieuwe plekje. Ik dacht dat alles nu goed was maar na een paar weken kwam het probleem weer terug met hdd(1). Dus het is echt de schijf zelf.

Er zit nog garantie op maar ik vrees dat als ik hem zo op stuur naar RMA dat ik hem doodleuk terug krijg met de melding dat ze niks kunnen vinden en een dikke factuur erbij.

Wat kan ik doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Andere kabel heb je dus al gedaan. Test een andere Sata poort en stroom kabel. Test hem in een ander systeem als dat kan, verder kan je niet veel doen. Anders gewoon RMA aanvragen en je krijgt bijna zeker een nieuwe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Ik heb hem van plaats laten ruilen met een andere hdd, dus dat betekend nieuwe kabel/stroom/poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Post je SMART gegevens met CrystalDiskInfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Zodra hij het weer doet ga ik dat doen ;)
(a.t.m. is hij onzichtbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
(overleden)
Draait de schijf wel als die 'onzichtbaar' is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Dat is lastig te horen/voelen, hij zit naast 2 andere schijven dus ik weet niet of ik de schijf zelf hoor/voel draaien of dat het resonantie is van de andere 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Anoniem: 15758 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 00:29:
Post je SMART gegevens met CrystalDiskInfo.
Bij deze de SMART gegevens:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/5673109/CrystalDiskInfo-klein.PNG
Klik voor groter.

Kan iemand hier iets uit opmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Ik merk een aantal dingen op:
[list]• Je schijf is tenminste één keer niet opgespint, te zien aan Worst 1 bij Spin-Up-Time. Dit kan zijn problemen met de stroomtoevoer of problemen met de motor. Dat eerste is wellicht niet de schuld van de schijf, dat laatste wel.
• Je Start-Stop cycles zijn met 2326 cycles (0x916) boven de power cycle count van 554 cycles (0x22A); je gebruikt dus regelmatig spindown op deze schijf of hebt dat gebruikt in het verleden?
• De schijf is ooit 60 graden celcius geweest, wat best wel warm is en iets om rekening mee te houden! je schijven wil je niet warmer laten worden dan 50 graden. Met name wil je geen snelle temperatuurswisselingen.
• Je hebt nooit kabelproblemen gehad, te zien aan UDMA CRC Error Count raw-value van 0.
• Je hebt geen actieve bad sectors (Current Pending Sector) of passieve bad sectors (Reallocated Sector Count).

Het is niet te zeggen of je schijf defect is of niet, maar ik denk het wel. Of je hebt problemen met stroomsplitters o.i.d. maar dat lijkt me onaannemelijk omdat je van positie hebt gewisseld (ook voor de stroom neem ik aan?). Dan blijft over problemen met de motor waardoor af en toe de schijf niet wilt opspinnen. Afgezien daarvan zie ik geen problemen, in elk geval geen klassieke problemen als bad sectors en kabelproblemen; de twee meest voorkomende problemen met hardeschijven. Dat kun je met SMART gemakkelijk uitsluiten.

Dus wat nu? Je kunt je schijf wel terugsturen omdat hij officiëel gefaald is. De genormaliseerde Worst-waarde van Spin-Up Time is namelijk 1 en dat is lager dan de threshold van 25. Officiëel zou deze schijf voor dit attribuut een 'FAILED IN THE PAST' melding geven, omdat de huidige status goed is, maar in het verleden slechter (1) dan zou mogen (25).

Voor de genormaliseerde waarden Current/Worst geldt: hoe hoger hoe beter. Deze waarden gaan van 0 tot 255 maar beginnen vaak bij 100 of 200. Jouw schijf gebruikt 252 voor veel standaard-waarden.

Meestal kijk je alleen naar de Raw waarde. Merk op dat CrystalDiskInfo die standaard hexadecimaal weergeeft. Je kunt ook decimaal instellen dat scheelt met omrekenen. ;)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
CiPHER, enrom bedankt voor de uitgebreide, leerzame reactie _/-\o_

-De schijf is inderdaad met op een andere stroom kabel aangesloten (ik dacht ik verander gelijk alles dan weet ik zeker dat het de schijf moet zijn).
-Ik gebruik inderdaad spindown, de PC staat 24/7 aan dus wel zo prettig als de schijven niet de hele dag draaien.
-60 graden is inderdaad erg veel. Het hoogste wat ik ooit zelf gezien heb ik 52 en meestal zit hij rond de 48. Wellicht toch maar die extra fan aan zetten en wat stilte opofferen voor temperatuur (het is een HTPC die in de huiskamer staat dus wil hem zo stil mogelijk).
-Als de schijf het doet werkt alles inderdaad dus bad sectors zijn er gelukkig niet.

Als ik het goed begrijp is de schijf dus waarschijnlijk 'kapot' omdat de motor niet meer helemaal tof is en daardoor duurt het soms te lang voordat hij is opgestart.

Ik ga hem in ieder geval opsturen voor RMA, het vertrouwen was al weg dus alles staat al ergens anders, maar nu heb ik er ook vertrouwen in dat Seagate het probleem gaat vinden en een nieuwe opstuurt ;)

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-07 20:14
Kan ook door een slechte voeding veroorzaakt worden!
Welke Windows versie gebruik je als ik vragen mag? 32 bit of 64 bit OS?

[ Voor 40% gewijzigd door polli_ op 26-01-2013 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Er zit ook een 1TB en 3TB in en die hebben nergens last van.
Ik draai Windows 8 64bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-07 20:14
Kan je misschien HD tune informatie hier posten dan kunnen we er even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 20:45
48c is voor een F4EG al vrij warm... Is het zo warm in je kast? Want misschien hebben andere componenten er ook wel last van...

Even niets...

Pagina: 1