Vloerverwarming/verdeler: voor mengen of rechtstreeks voeden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-07 11:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Topicstarter
Na de verbouwing van afgelopen jaar (isolatie, isolatie, isolatie ;) en vloerverwarming ) een vraagje.

Nu er lekkere koude dagen zijn merk ik ook de traagheid van vloerverwarming. Dit wisten we al en hebben daarom ook een extra leiding aangebracht om eventueel nog een Jaga DBE te kunnen plaatsen in de huiskamer.

De traagheid uit zich momenteel in 0,5-0,7 graad verhoging per uur. Dus een nachtverlaging naar 17 graden is een opwarm tijd van zeker 4 uur. Dit is ons te traag, dus gaat de nachtverlaging momenteel naar 18 graden (klok thermostaat op komst).
Voordeel van de vloerverwarming: stoppen met stoken en nog 2 uur dezelfde 20 graden.

Nu naar mij vraag.
De verdeler mengt momenteel voor (dit is de term die ik er voor gebruik). Het komt er op neer dat het koude water uit de vloer eerst gemixt wordt met het warme water van de ketel voordat het de vloer ingaat.
Volgens de leverancier van de verdeler wordt dit gedaan om niet te warm water in de vloer/leidingen te krijgen.
Zou de vloerverwarming (veel) sneller zijn als ik rechtstreeks het warme water zou invoeden en zo ja kan iemand dan ook een uitspraak doen over het verschil?

Over te warme temperaturen invoeden de volgende geruststellende woorden
1. een temperatuur sensor in de retour is gekoppeld aan een thermostatische kraan in de toevoer
2. De maximale temperatuur op de kraan is ingesteld op 35 graden (expres hierop is de vloer/isolatie berekend, om later over te kunnen schakelen naar een warmtepomp)
3. Max temp van de CV ketel staat op 50 graden (wordt mogelijk naar beneden bijgesteld aangezien ik nog ruimte heb ik in de capaciteit van de radiatoren convertors op de eerste verdieping).

Indien ketel op max temp aanlevert (modulerende ketel start opwarm proces na nacht verlaging) en de koude vloer wordt opgewarmd dan is de invoed temperatuur 21 graden, retour 19 graden (geen precisie het is dat analoge metertje waarop ik dit aflees).

Onderstaand een foto ter verduidelijking

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files7/194832/medium/TW9ieuCdo.jpg

Andere leuke cijfers,
- van 0,5 naar 0, 27 M3 graaddag (eerste groffe berekening)
- warm houden van de woning wordt in deze koude dagen gedaan door een water temperatuur van ongeveer 30 graden

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-07 22:01
Ik hoop/neem aan dat je pomp de andere kant op pompt en er dus drie pijlen verkeerd staan. Dan verandert je begrip ook wat.

In mijn ervaring pompt de circulatie pomp voor de VV relatief veel water rond in verhouding tot wat er bijgemengd wordt. De thermostaat die het bijmengen regelt staat gewoon volledig open. De kamerthermostaat bepaald wel wanneer er genoeg warm water in de vloer gepompt is. De thermostaatkraan op de VV-verdeler is dus de beperkende factor. Ik krijg daar niet meer dan ~10kW doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

In verband met bescherming van je vloer zou ik het houden op voormengen.

1x je water temperatuur veel te hoog en de schade kan hoog oplopen. Je kunt wel kijken of je gecontroleerd je water temperatuur van de vloerverwarming heel iets kunt ophogen zonder gevaar voor je vloer.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
Paul C schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 01:54:
Ik hoop/neem aan dat je pomp de andere kant op pompt en er dus drie pijlen verkeerd staan. Dan verandert je begrip ook wat.

In mijn ervaring pompt de circulatie pomp voor de VV relatief veel water rond in verhouding tot wat er bijgemengd wordt. De thermostaat die het bijmengen regelt staat gewoon volledig open. De kamerthermostaat bepaald wel wanneer er genoeg warm water in de vloer gepompt is. De thermostaatkraan op de VV-verdeler is dus de beperkende factor. Ik krijg daar niet meer dan ~10kW doorheen.
Nee, dit is echt de stroomrichting zoals gezegd in de openingspost, door leverancier zo geleverd vanwege bescherming tegen oververhitting van de vloerinstallatie. Vraag van mij is dus kan ik hem omgooien (er zijn beveiligingen zoals gemeld), en is het effect groot?
VROEM! schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 08:03:
In verband met bescherming van je vloer zou ik het houden op voormengen.

1x je water temperatuur veel te hoog en de schade kan hoog oplopen. Je kunt wel kijken of je gecontroleerd je water temperatuur van de vloerverwarming heel iets kunt ophogen zonder gevaar voor je vloer.
Ook als bovenstaande beschermingen (openingspost) er zijn?
Water temp ophogen wil/hoef ik niet omdat vloer berekend is op 35 graden, capaciteit zou 2x zo groot moeten zijn als benodigd (warmtelast berekening laten doen).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Je wil dus eigenlijk, het koude water naar je CV laten lopen en enkel 'vers' warm water je vloerverwarming in?

Volgens mij moet dit prima kunnen. Kan je niet, gezien het aantal kranen, een deel van je vloer gebruiken om dit te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
Mdehoog schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 09:52:
Je wil dus eigenlijk, het koude water naar je CV laten lopen en enkel 'vers' warm water je vloerverwarming in?

Volgens mij moet dit prima kunnen. Kan je niet, gezien het aantal kranen, een deel van je vloer gebruiken om dit te testen?
Yep, alleen warmwater direct invoeden.

Dat zou kunnen (een deel testen), maar waarom testen als er iemand misschien het antwoord al heeft.
Testen tijdens deze koude dagen zit testen er niet in, bijvoorbeeld 2 groepen proberen bij toch al een lage opwarmtijd (WAF factor is killing :+ ).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Nu online
Wat voor een vloer heb je liggen? Ik ga ervan uit tegels. Wellicht kan je het type tegel googlen en dan meer vinden ivm vloerverwarming :) Om te kijken welke temperatuur de vloer max aan kan.

Ik weet dat m'n ouders turks natuursteen hebben liggen (platen van 60x60 met tussenruimte van 8 mm) en die hebben de vloerverwarming gewoon met vers warm water.

Daarnaast is beton (ervan uitgaande dat je vloerverwarming is ingestort) redelijk temperatuur vast. Kans op het uitzetten van de vloer is nihil.
Heb je niet nog een lading tegels liggen, van na de verbouwing? Dan kan je daar het wellicht op testen? Eerst zorgen dat de tegel 17 graden is, en dan deze 'snel' opwarmen naar de gewenste temperatuur :)

Ik zou als ik jou was, eerst testen, zodat je niet je gehele vloer sloopt. M'n ouders hebben het gehad, dat er een paar tegels in lagen die onder de zaagkrassen zaten (tegelzetbedrijf wilde het snel doen en lette niet goed op). En die tegels moesten er uit, uiteindelijk laten zitten, omdat de loodgieter zei dat er een risico was dat je de vloerverwarming sloopte met het eruit zagen van de tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-07 21:28
rechtstreeks of mengen, mmm.
mijn oude ketel kon ik wel instellen op 60 graden of minder.
maar die had dan wel een afwijking van 15 graden.
dus mijn water temperatuur liep op als ik veel radiatoren dicht had tot wel 75 graden.

mijn nieuwe ketel zou dat niet meer moeten doen.
die zou niet meer als 5 graden er boven gaan zitten, maar heb ik nog niet getest.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:33
Mdehoog schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 10:49:

Daarnaast is beton (ervan uitgaande dat je vloerverwarming is ingestort) redelijk temperatuur vast. Kans op het uitzetten van de vloer is nihil.
even nagerekend (check :-) alfa (uitzettingscoefficient) beton is 12 x 10-6 m /m*k
temperatuur verschil van 30 graden (15 tot 45) en een vloerlengte van 5 meter geeft een uitzetting van 12*30*5*10-3 mm = 1,8 mm. Dat mag je wel nihil noemen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-07 22:01
ollie1965 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 09:46:
[...]

Nee, dit is echt de stroomrichting zoals gezegd in de openingspost, door leverancier zo geleverd vanwege bescherming tegen oververhitting van de vloerinstallatie. Vraag van mij is dus kan ik hem omgooien (er zijn beveiligingen zoals gemeld), en is het effect groot?
Weet je het heel zeker?

Ik heb namelijk al veel VV-verdelers gezien, maar de pomp zat tot nu toe altijd andersom gemonteerd. Dit zou ook wel een rare situatie zijn, want dan stroomt er een deel van je warme CV water direct terug naar de ketel. De retour zit immers aan de warme/aanvoer kant van je verdeler gemonteerd volgens het plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Nu online
Paul C schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:11:
[...]

Weet je het heel zeker?

Ik heb namelijk al veel VV-verdelers gezien, maar de pomp zat tot nu toe altijd andersom gemonteerd. Dit zou ook wel een rare situatie zijn, want dan stroomt er een deel van je warme CV water direct terug naar de ketel. De retour zit immers aan de warme/aanvoer kant van je verdeler gemonteerd volgens het plaatje.
Het is mogelijk, wellicht is dit een bijzonder model, waarbij er in de verdeler, waar beide samen komen nog een stuk zit dat het water gescheiden naar links stuurt.
Anders moet inderdaad de druk van beide systemen precies gelijk zijn! Anders heb je of warm water dat tegendruk levert tov je koude water afvoer, of de druk van je vv pomp is te hoog en dan pomp je tegen je cv in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-07 20:28
Als je de temperatuur uit je verwarmingstoestel gewoon erg laag kunt houden, zou ik kiezen voor een passieve verdeler, dus zonder pomp. Vervolgens goed inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
Paul C schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:11:
[...]

Weet je het heel zeker?

Ja ik weet het zeker, en hoe denk ik dat te weten.

Als ik een warmtevraag heb wordt de rechterbuis warm, de thermometer op het bovenste deel wordt zo'n 2 graden warmer dan de onderste.

Er stroomt geen warmwater retour er wordt immer gemengd

Tijd voor Oxellaar?
FicoF schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:32:
Als je de temperatuur uit je verwarmingstoestel gewoon erg laag kunt houden, zou ik kiezen voor een passieve verdeler, dus zonder pomp. Vervolgens goed inregelen.
Ik geloof niet dat de pomp van de CV op de bovenste verdieping nog puf over heeft om beneden nog 6 groepen a 120M vloerverwarmings pijp te voeden (tenzij hij aan de anabole is geweest ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door ollie1965 op 22-01-2013 15:13 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
Oké probleem wordt (bij temp boven nul) zaterdag opgelost.
Pomp zit verkeerd om gemonteerd. Gisteren langs geweest bij het bedrijf dat de verdeler en pomp heeft geleverd (gemonteerd). Bleek na mijn vraag ook daar achter de balie discussie te zijn......... enfin vele wegen leiden naar Rome.

Enfin omdraaien van de pomp is de beste oplossing. "Tegenstroom" zou ook kunnen maar dan wel met iets meer werk dan zomaar even alleen een verdeler plaatsen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 497238

In min situatie is de vloerverwarming op een 1 pijps systeem aangesloten.
Opzich prima warm te krijgen. Tot ik merkte dat er een meng ventiel zat. Deze dicht gezet. Vv nu actief gemaakt zoals ze dat noemen. Thermostaat ingesteld op max 40 graden. Wel de pomp in stand 2. Hij zuigt alsware het warme water naar zich toe.

Resultaat heerlijk warme vloer en koelere retour. Nadeel de cv platen na de vv boven verdieping worden niet meer warm. Ivm slechts 30 graden over blijft wat de vloer uit komt. Nadeel van 1 pijp systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-07 22:30
Anoniem: 497238 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 23:03:
In min situatie is de vloerverwarming op een 1 pijps systeem aangesloten.
Opzich prima warm te krijgen. Tot ik merkte dat er een meng ventiel zat. Deze dicht gezet. Vv nu actief gemaakt zoals ze dat noemen. Thermostaat ingesteld op max 40 graden. Wel de pomp in stand 2. Hij zuigt alsware het warme water naar zich toe.

Resultaat heerlijk warme vloer en koelere retour. Nadeel de cv platen na de vv boven verdieping worden niet meer warm. Ivm slechts 30 graden over blijft wat de vloer uit komt. Nadeel van 1 pijp systeem.
Vraagje he, ik heb ook gasketel, boven 6 rads en onder vv in de woonkamer waar de isense hangt. Ik heb een 5 groeps SST meng verdeler onder de cv, met bypass. Flows per groep netjes zoals ontworpen. CV temp nu op max 50 graden. Pvc vloer mag max 28 graden aanraaktemp hebben, zo staat ook nu de thermostaatkraan op de vv verdeler ingesteld. Meng schroef aan de rechterkant, heeft altijd ongeveer op de helft gestaan en het voetventiel op de retour altijd vol open.

Nu wil ik best de menging dichtzetten, dus de inbus volledig indraaien. Dan zuigt de pomp warm water aan en mengt geen retourwater vanuit de vv, helder. Maar wat als de verdeler de maximale temp bereikt in de aanvoerbalk, dan gaat de thermostaat de aanvoerpijp dichtzetten. Dan trekt de vv pomp vacuum of trekt een klap meer energie ofzo? (kan er moeilijk bij anders kon ik het eens proberen/testen).

thx ;)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 12:31
PCJR schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:08:
[...]

Vraagje he, ik heb ook gasketel, boven 6 rads en onder vv in de woonkamer waar de isense hangt. Ik heb een 5 groeps SST meng verdeler onder de cv, met bypass. Flows per groep netjes zoals ontworpen. CV temp nu op max 50 graden. Pvc vloer mag max 28 graden aanraaktemp hebben, zo staat ook nu de thermostaatkraan op de vv verdeler ingesteld. Meng schroef aan de rechterkant, heeft altijd ongeveer op de helft gestaan en het voetventiel op de retour altijd vol open.

Nu wil ik best de menging dichtzetten, dus de inbus volledig indraaien. Dan zuigt de pomp warm water aan en mengt geen retourwater vanuit de vv, helder. Maar wat als de verdeler de maximale temp bereikt in de aanvoerbalk, dan gaat de thermostaat de aanvoerpijp dichtzetten. Dan trekt de vv pomp vacuum of trekt een klap meer energie ofzo? (kan er moeilijk bij anders kon ik het eens proberen/testen).

thx ;)
Het topic is 9 jaar oud. En degene die je quote heeft geen tweakers account meer. Ik denk niet dat je antwoord krijgt :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-07 22:30
RocketKoen schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:30:
[...]
Het topic is 9 jaar oud. En degene die je quote heeft geen tweakers account meer. Ik denk niet dat je antwoord krijgt :P
Hm ok, thx :P Ik heb al veel op yt en google gezeten hierover, kan het niet echt vinden.
Buiten dicht draaien is dus cv warm water trekken en de inbus uitdraaien is meer mengen...

Maja, hoe meet/stel je dat in :/

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:28
PCJR schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Hm ok, thx :P Ik heb al veel op yt en google gezeten hierover, kan het niet echt vinden.
Buiten dicht draaien is dus cv warm water trekken en de inbus uitdraaien is meer mengen...

Maja, hoe meet/stel je dat in :/
Mij is verteld hoe lager de aanvoer temperatuur van de ketel hoe dichter de meng bout ingedraaid kan worden.
Zo bij 40 graden zou ie bijna helemaal dicht mogen zijn. Helemaal dicht zou niet aan te raden zijn.
Wat de logica hierachter is weet ik ook niet.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen

Pagina: 1