Fanloze/stille koeling Mini-ITX socket 1155

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Ik heb hier een Intel DH77DF mini-ITX moederbord, met daarop een Intel Xeon E3-1265LV2 CPU (45W max). Het geheel zit ingebouwd in een BitFenix Prodigy.

Deze word grofweg 45 graden als de machine praktisch idle is (er word muziek afgespeeld via SPDIF, de videokaart in de GPU is aan en er word wat gebrowsed op internet). De fan hoor je nu logischerwijs ook niet. Dit alles met de stock koeler.

Nu is de bedoeling dat deze bak uiteindelijk dienst gaat doen als NAS/TV recorder/XBMC server, en ik het leuk zou vinden als ik de CPU passief kan koelen. Het merendeel van de tijd zal de CPU namelijk niets te doen hebben. Er word voor airflow in de kast gezorgd door een (nog aan te schaffen) 230mm intake aan de voorkant, en een 140mm outtake aan de achterkant. Eventueel kan ik de twee huidige 120mm fans nog aan de bovenkant monteren om als in/outtake te functioneren.

Het grootste nadeel is dat ik niet meer ruimte heb dan de originele koeler (~90mm diameter dus) omdat ik aan de ene kant mijn RAM heb zitten, en aan de andere kant een IBM M1015 in het PCIe slot. Met een blik op de Pricewatch zit ik voornamelijk te kijken naar de volgende fans:Het valt me een beetje op dat het (nogal) ontbreekt aan de grote merken in deze categorie, maar misschien ligt dat aan mij. Wel zie ik dat er praktisch geen stock passieve koelers zijn op dit formaat. Welke koeler levert in dit geval het beste resultaat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 13:32
echt passief koelen is niet zo eenvoudig :-)

als je dat goed wilt doen heb je een kast nodig met koelribben erop, dan kun je via heatpipes de warmte afvoeren. Zou met jouw cpu prima gaan. streacom heeft dergelijke kasten, zijn uiteraard niet goedkoop.

Als je gewoon voor stil wil gaan: de scythe shuriken rev B is prima, en past als het goed is gewoon op de meeste itx bordjes. Ik moest alleen een heatspreader van een memory module slopen maar ach :-)

Ik heb een meer gesloten kast als jij, met maar 1 140mm fan, drie gewone hdd's, een 3570k (die een stukje meer warmte afgeeft) doet onder full stress 65-70 graden zonder echt veel herrie.

ik weet niet hoe je in je ruimte zit, moet je even meten enzo, maar http://www.prolimatech.com (bv de megahalem, die heb ik ook in een build zitten) hebben ook spul dat het passief wel kan doen.

succes!

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
neem low profile koeler en haal de fan eraf?
Ik zie niet waarom je t zou doen als je toch al een in- en een outtake fan erin heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Ik kan grofweg 10-15cm de hoogte in, en die grote fans zijn toch wel een stukje stiller dan zo'n "kleintje" op de CPU :) En wat voor redenen zijn er nog meer nodig dan dat het kan als Tweaker zijnde?

Prolimatech lijkt me iets té groot, aangezien de normale Intel koeler precies past. En de low profile koeler die Intel er standaard bij meelevert zonder fan draaien is... Niet slim :P Of bedoel je een andere low profile koeler maarten12100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Nouja een decent low profile koeler die past voldoet het is niet dat er heel veel energie in gaat met jou cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

CPU zoveel mogelijk underclocken.

Heb zelf een Skythe Kabuto 2 in mijn server draaien.
Dat ding draait op de laagste stand ± 280 RPM.
Op de Skythe website zie ik dat de Samurai ook vanaf ± 300 RPM is.

± 300 RPM hoor je nauwelijks en je hebt garantie dat als het plotseling warm wordt de Fan in beweging komt.
Er zijn zelfs moederborden waar je met 0 RPM kan beginnen, passief en toch garantie mocht het warm worden dat de Fan vanzelf aan gaat. Of dat met jouw moederbord ook kan moet je zelf opzoeken.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de hoogte van de IBM 1015 kaart? Ik zou zelf ook een Scythe Kabuto II als die past of een andere down draft cooler nemen zodat er in ieder geval een fan tegen de componenten van het moederbord blaast. Misschien is een Cooler Master Geminii SF524 ook wat. Ik heb die zelf ook. Die heeft een ruimte van 47 mm. vanaf de bovenkant van de processor. Misschien past die net over je IBM kaart heen.Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.nl/upload/product/6749/gallery/full/top3.jpg
De Scythe Kabuto II zou beter koelen maar daarvan weet ik de clearance niet.
Wat ik ook wel eens gedaan heb op een socket 775 moederbord, is de kleine stock cooler van een pentium dual core (klein, helemaal aluminium) omgewisseld met een stock cooler van een core 2 quad (groter, copper core) dat werkte ook goed. Of er met jouw socket nog steeds verschillende coolers geleverd worden weet ik niet.
Pagina: 1