PSU fan vervangen = probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram82
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09-2019
In mn CM 850w voeding zat een irritante tik. Ik heb m vanmiddag even open geschroefd en heb een ratelend fannetje eruit gehaald. Ik merkte toen pas dat ie met een 2 polige aansluiting op t plaatje in de voeding vastzat...geen verloopje kunnen vinden, dus maar een 120mm noctua systeemfannetje er een beetje lafjes bovenop gelegd...die kon via de uitgang van de dikkere snoeren nog makkelijk mee naar buiten en op mn mobo geprikt worden. Irritante tik weg, t ziet er niet heel stom uit, en alles doet t nog.

Mijn vraag...zouden hier risicos aanzitten die ik met een grotere fan (die niet op mn mobo geprikt is maar in de voeding zelf verwerkt is) kan voorkomen? Ik zie nu dat de fan na het aanzetten van mn PC even draait, ff stopt (10 sec ofzo) en dan weer verder werkt...net als mn CPU fans. Zou er in die 10 seconden iets oververhit kunnen raken? Ook is dit fannetje natuurlijk iets kleiner dan de standaard fan (140 mm) die in mn PSU zat....zou dat veel uitmaken voor het afvoeren van warmte? Wie heeft hier ervaring mee? Temps uitlezen zou handig zijn, maar voor zover ik weet kan dat niet softwarematig....en voor de prijs van n sensor heb ik ook een andere fan natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudi93
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-07 07:39
voor de temperaturen van de voeding maakt het echt niks uit. Die word alleen "heet" onder load en zelfs dan zou een 60mm fan hem nog wel kunnen koelen.

Dat de fans even stoppen kort na het aanzetten van de pc zie ik wel vaker met moederborden, dit maakt niks uit omdat de passieve koeling van het koelblok op de cpu wel genoeg is. Tijdens het booten trekt je cpu toch niet mega veel load dus heel heet kan hij niet worden.

Ik heb dit bij een oude voeding trouwens anders gedaan die zat ook met 2 kabels vast aan printplaat. Ik heb beide kabels (fan en fan van voeding) doorgeknipt en aan elkaar gesoldeerd. Enige probleem is dat die fan dan wel op 100% snelheid draait waarschijnlijk. (misschien bij modernere voedingen niet)

Conclusie, als dit voor jou werkt is het geen probleem. Je kunt gewoon zo doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram82
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09-2019
Ok dan, dank voor de snelle reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408459

je kan ook de originele fan nemen, daar de kabel afknippen, die dan met een kroonsteentje aan een nieuwe fan bevestigen en deze weer terug monteren

kroonsteentje is maar een idee , zou het zelf aan elkaar solderen en intapen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Anoniem: 408459 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 21:54:
je kan ook de originele fan nemen, daar de kabel afknippen, die dan met een kroonsteentje aan een nieuwe fan bevestigen en deze weer terug monteren

kroonsteentje is maar een idee , zou het zelf aan elkaar solderen en intapen ..
Aan elkaar solderen en vast krimpkousen :Y) , dan schiet het ook niet meer los :). Of anders gewoon op het mobo van je PSU vastsolderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408459

windwarrior schreef op zondag 20 januari 2013 @ 22:30:
[...]

Aan elkaar solderen en vast krimpkousen :Y) , dan schiet het ook niet meer los :). Of anders gewoon op het mobo van je PSU vastsolderen
jij zegt wat ik bedoel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudi93
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-07 07:39
tjah dat zei ik dus ook al, maar bij mij ging de fan dan op 100% draaien en dit kun je niet aanpassen. Nou weet ik niet of jou voeding dit wel automatisch doet.

Maar daarnaast als je dit probeert en het werkt niet is je fan in principe wel naar de kloten, of je moet alles weer terug kunnen zetten.

Er zijn misschien wel betere manieren, maar zolang jou eigen idee werkt zou ik het daarbij laten.
Pagina: 1