Technisch probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanbenthem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-03-2021
Beste tweakers,

Graag zou ik jullie advies willen vragen bij een probleem dat zich voordoet op mijn laptop.

Sinds een tijdje crasht mijn laptop.
Ik zal de het zo duidelijk mogelijk proberen te omschrijven.
De crashes gebeuren vrijwel altijd tijdens het browsen op internet (ik kan me geen gevallen herinneren tijdens gamen of ms office)

- Wat vaak gebeurd is dat mijn muis opeens 'vastloopt'. Soms verandert deze in een lelijk pixelachtig plaatje wat iets weg heeft van een muis.
- Wat daarna altijd gebeurt is dat het scherm vastloopt. Dit is meestal een zwart scherm met een knipperend grijs blokje ter hoogte van waar de muis vastloopt. Ook heb ik al weleens een roodachtig scherm, en een blauw scherm gehad, en soms is het ook de BSOD. (Voorbeeld: http://i48.tinypic.com/2zzkzmq.jpg)
- Hierna moet ik de laptop handmatig rebooten, wat altijd best lang in beslag neemt.

Ik heb dus geen idee waar dit aan ligt. Ik weet eerlijk gezegd niet eens of het een hardware of een software probleem is.

UPDATE: Memtest uitgevoerd (8 passes zonder error) en 'hangen en opstarten troubleshooter doorgelezen'

Zou iemand mij misschien kunnen helpen met dit probleem? alvast bedankt!

Hierbij mijn systeem specificaties.

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2qknrxz.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door mvanbenthem op 20-01-2013 21:59 . Reden: spellingsfout, update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:17

InFamous

excommunicado

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Begin hier eerst eens mee om de nodige dingen uit te sluiten.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:38
Als je een BSOD krijgt, moet je even de code opschrijven en dan googlen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanbenthem
Dank beiden, ik begin nu aan de troubleshooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Misschien geheugenfout door oververhitting door stofopbouw intern. Zou redelijk 'klassiek' zijn.

Temperaturen checken, Memtest draaien, schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanbenthem
Thanks, voor de tip, het vreemde is wel dat het alleen lijkt te gebeuren tijdens browsen op internet.
Als ik zit te browsen (zeker met meerdere tabladen) dan kan ik er bijna vanuit gaan dat ie vast loopt. Soms wel 3 keer in een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met meerdere tabbladen ga je steeds meer geheugen gebruiken. Tot je bij een slecht/onstabiel stukje komt en dan...

Zou dus best kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanbenthem
Dank capt jacksparrow,

Dat klinkt als een valide verhaal. Wat ik echter niet snap is dat het tijdens het gamen wel goed gaat ( zou hier een ander stuk geheugen voor gebruikt worden?)

Enfin, ben nu de memtest aan het draaien ik hou jullie op de hoogte van de resultaten.

UPDATE:
- inmiddels 7 passes bij de memtest, geen errors. Hoeveel raden jullie aan ?
- heb tevens gelezen over het veranderen van voltage en timing instellingen van het RAM, maar ik geloof dat dit alleen een oplossing is bij het uitbreiden van geheugen?
- Ik begin er toch sterk aan te denken dat dit een software probleem is..

Groet, Maarten

[ Voor 36% gewijzigd door mvanbenthem op 20-01-2013 20:40 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanbenthem
Dit is een voorbeeld van de freeze die ik ervaar:

http://i48.tinypic.com/2zzkzmq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Recent nieuwe videodriver of andere driver of software geïnstalleerd? Herstelpunt dat je kunt proberen? Of zijn er juist nieuwere drivers die het proberen waard zijn? Laatste BIOS? Verder geen gekke dingen in apparaatbeheer of in het systeemlog?
Schijf controleren met CHKDSK /F en evt. utility van harde schijffabrikant.

Het kan nog steeds oververhitting zijn maar dat Memtest het systeem niet zwaar genoeg belast om voldoende warm te worden. Het hangt o.a van het aantal draaiuren die het ding al heeft hoe groot de kans daarop is en de stoffigheid van de omgeving. Kun je de fan horen? Draait die hard/harder bij gebruik? Hoe warm voelt de uitstromende lucht?

Kun je de temperaturen in Windows in de gaten houden? Daar anders even iets voor installeren.

En wat heb je gedaan uit het hangen en opstartproblemen verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408459

het vage is dus dat het bij internetten gebeurt ,

1 bij gamen wat voor games moet ik daarbij zien en hoelang speel je dan ?
2 internetten hoelang internet je dan , is het bij alle browsers ?

heb je de laptop al bekeken met een zaklamp voor intern stof ? (als er iets vanroostertjes inzitten en anders even openschroeven ) (niet doen als je nog garantie heb )

het vreemde is dus dat het alleen bij internet gebruik gebeurd , mij lijk dat het niet oververhitting kan zijn aangezien het bij gamen niet gebeurd

voor dat deze vastloopt merk je dan ook enig verschil in het gebruiken van de pc ? wordt deze warm is deze misschien niet meer evensnel ?

mvg jason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanbenthem
Wederom dank voor de reacties

1. Mass effect (meestal wel een paar uur achter elkaar)
2. gebeurt zowieso in chrome en firefox (kan het misschien een plug in zijn?)

Ik merk meestal geen verschil in computer gebruik, soms zie ik de crash al aankomen (2 seconden van tevoren) dan stottert de muis een paar keer of verandert hij in een pixels achtig geval met (een soort mislukte aanwijzer met geel en rode kleuren dacht ik)

net weer een paars gekleurd scherm met een grijs vierkantje waar de muiscursor zich bevond.

Thanks voor de tips ik ga ze uitvoeren en de temperatuur bijhouden, ik houd jullie op de hoogte!
Pagina: 1