Zelfgebouwde PC is traag

Pagina: 1
Acties:

• Emiel3673
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-11 15:11
Hallo,

Ik heb voor het eerst zelf een PC gebouwd, maar nou is het geval dat hij nogal traag is.
Dit is mijn systeem:
Processor: i5 2500k
Moederbord: Asrock Z68 Extreme4 Gen3
Videokaarten: 2x Sapphire 5850 Vapor-X Toxic edition.
RAM: Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C8 (deze wil ik nog vervangen voor 8 gb)
Voeding: be quiet! Dark Power Pro 750W
HDD: De oude HDD uit m'n vorige PC. Nooit problemen mee gehad.

Nou weet ik dat 4 gb nogal weinig is, en dat hij bij spellen als BF3 net te weinig is. Maar hij draait toch de meeste spellen erg goed op ultra zonder haperingen. Het gaat me vooral om het normale bureaublad gebruik. Als ik internet of gewoon dingen aan het doen ben op de PC hapert hij erg vaak. Soms kan ik 5 sec nergens op klikken. Het duurt erg lang voordat hij iets laad.

Het RAM gebruik blijft bij gewoon gebruik rond de 40%, ongeveer hetzelfde als bij m'n vorige PC. Die helemaal niet traag was. Ook blijft de temperatuur van alle onderdelen bij normaal gebruik onder de 40 C.

Voor zover ik weet heb ik alle drivers goed geïnstalleerd en geüpdate naar de laatste versie. Dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Alles draait (nog) op de stock snelheden.

Iemand met suggesties?

Alvast bedankt :)

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Heb je de harddisk wel op de goede sata aansluiting aangesloten? Bios op ahci gezet?
Heb je Windows opnieuw geinstalleerd of heb je de harddisk zomaar overgezet?

• Emiel3673
Ik heb hem in een goede aansluiting gedaan De schijf heb ik geformateerd, en Windows 7 opnieuw geïnstalleerd. Ik ben niet zo bekend met alles in de bios, maar ik zal even kijken waar ik dat moet doen.

Bedankt voor je snelle reactie :)

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:23

Quad

Doof

Definieer traag. Opstarten, openen van applicaties of lage fps?

Ben wel benieuwd naar SMART gegevens van de harde schijf.

Eventueel Memtest 86 + draaien om het geheugen te controleren.

[ Voor 20% gewijzigd door Quad op 20-01-2013 17:01 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Emiel3673
Hij stond op IDE mode, maar op AHCI mode wil hij niet opstarten.

Hij is traag in het openen van applicaties en het normale desktop gebruik. Dus het openen van mappen en het switchen tussen programmas.

Ik zal even kijken naar die programma's die je suggereerde.

• Quad

Quad

Doof

Klopt, je moet in het register wat aanpassen om op AHCI op te starten, ik zou een herinstallatie aanraden als je op AHCI hebt staan.
You start with step 1 while you are still in windows in IDE mode.

1) Run the Registry Editor (regedit.exe)
2) Navigate to Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
3) Set the "Start" value to 0 (zero)
4) Navigate to Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Pciide
5) Set the "Start" value to 0 (zero)
6) Shut down
7) Start up again, but before Windows boots go into the BIOS configuration screens and change the disk mode to "AHCI". Save the new BIOS configuration and restart so that Windows boots.

When Windows starts, it will detect the change, load new disk drivers, and do one more reboot to start up with them.

[ Voor 72% gewijzigd door Quad op 20-01-2013 17:15 ]

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Emiel3673
Dat was hem dus. :D
Hij is nu veel sneller. Ik zal straks eerst maar eens googelen wat ik nou precies gedaan heb :p
Wat is de reden dat je me adviseert om windows opnieuw te installeren? Zodat hij alles weer in kan stellen op deze nieuwe instellingen?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:37

M2M

medicijnman

Een non-tweaker zou simpelweg windows 7 opnieuw installeren met AHCI setting. Een tweaker past gewoon de registry aan. Maargoed, als het dus iets minder goed gaat en je dingen verprutst in je registry, dan zou het wel eens heel lastig kunnen worden om nog een werkend systeem te krijgen.

-_-

• Emiel3673
Ah ok, dus er is nu geen reden meer om Windows er opnieuw op te zetten. Dat lucht op. Aangezien ik alweer van alles op had geïnstalleerd.

• Quad

Quad

Doof

Nja, het is eigenlijk een driver iets dat AHCI gebeuren. Register instellen op 0 en Windows na de aanpassing de juiste laten kiezen.

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Er klopt nog steeds iets niet aangezien het verschil tussen IDE en AHCI verwaarloosbaar hoort te zijn met een normale HDD....

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Emiel3673
Daar heb ik geen verstand van, maar bij mij werkt het in ieder geval.
Geweldig is dit, je vraagt iets op Tweakers, en je krijg meteen een antwoord waar je echt iets mee kunt. _/-\o_
Iedereen bedankt voor jullie hulp. :)

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11 15:35
-The_Mask- schreef op zondag 20 januari 2013 @ 17:59:
Er klopt nog steeds iets niet aangezien het verschil tussen IDE en AHCI verwaarloosbaar hoort te zijn met een normale HDD....
Inderdaad valide punt. Qua prestaties is de bij hdds eigenlijk geen verschil. Bij een systeem wat traag aanvoelt, is de hdd vaak het probleem. Om wat voor hdd gaat het? Als je zeker wilt weten of er niets mis is met je hdd adviseer ik toch om een error scan uit te voeren met hdtune en dan ook de smart waarden uit te lezen, zoals eerder aangegeven.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Emiel3673
Het is een Western Digital WD10EARS. Hij is toch echt aanzienlijk sneller sinds ik de instellingen heb veranderd.
Ik zal even wat tests draaien, misschien dat daar toch nog wat uit komt.

[ Voor 120% gewijzigd door Emiel3673 op 20-01-2013 21:52 ]

• Quad

Quad

Doof

Graag, ook dus een Smart (onder health tabje in HDTune)

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Emiel3673
Hij geeft aan dat alles ok is, ik vind alleen wel dat er wel heel erg hoge dalen in zitten. Maar ik heb geen ervaring met dit programma, of andere hdd test programmas. Dus het zal wel goed zijn.
Hier de resultaten:
http://puu.sh/1Qg98
http://puu.sh/1Qg9y
Pagina: 1