Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• dirkhimself
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-10 23:48
Ik kan maar geen goede reviews/vergelijkingen vinden als het gaat om de kwaliteit van video opnames na zonsondergang (buiten/verkeer) met een smartphone.

Mijn telefoon gebruik ik o.a. als dashcam, en de opnames overdag zijn prima, maar in de donkere uurtjes is het allemaal niet zo best. Met sommige software kun je dan nog wat sleutelen met "Exposure Compensation" maar daar wordt het wel korrelig van en valt de framerate vaak terug naar 8 tot 14 f/sec. En dat is niet lekker als je eens bewijs nodig hebt.......

dus... kan iemand enkele GOEDE opties adviseren in dit geval?

:?

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Gewoon een product kopen wat ervoor geschikt is: een dashcam

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Voortaan aub eerst even goed kijken waar je topic hoort en een iets minder schreeuwerige topictitel bedenken ;)

→ MAA

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Gewoon een dashcam inderdaad. Die zijn helemaal niet zo duur en zijn handiger dan een mobieltje. Dit lijkt me bijvoorbeeld wel een GOEDE http://www.carmera.eu/carmera_nl/cameron.html#.UPwIOmd7hhs.

[ Voor 3% gewijzigd door Daanieyel op 20-01-2013 16:09 ]

Ryzen 3600 - GTX1060

• dirkhimself
Whatson schreef op zondag 20 januari 2013 @ 16:07:
Gewoon een product kopen wat ervoor geschikt is: een dashcam
Een dashcam heb ik natuurlijk overwogen, maar ik wil geen 80-90 euro uitgeven voor slechts een redelijke dashcam, en die bovendien vaak niet beter presteert dan de camera in mijn telefoon. Vergeet niet dat de term "Night Vision" bij de betaalbare dashcams nauwelijks iets te betekenen heeft...... helaas.

Kijk voor dit onderwerp maar eens op http://dashcamtalk.com/

Trouwens, de echte goeie dashcams beginnen ver over de 200 euro. Buiten dat kan ik niet nòg een apparaat meenemen, ik rijdt elke dag een andere truck en mijn tas zit al veel te vol..... de telefoon moét wel mee, dus daar moet ik 't mee doen.

Vandaar dus de zoektocht naar een gsm met een goeie camera voor nachtopnames.

Ik gebruik momenteel Dailyroads op mijn LG 2X (P990). Dat setje neemt zowel overdag als 's-avonds op 24 f/s op 1080x720 op, en dat is prima, maar 's-avonds zie je bijna niks, zelfs bij goede straat verlichting.

Iemand anderszins met een goeie tip voor mij?

• dirkhimself
RoD schreef op zondag 20 januari 2013 @ 16:07:
Voortaan aub een iets minder schreeuwerige topictitel bedenken ;)

→ MAA
Schreeuwerig?

En wat betekent → MAA?

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
dirkhimself schreef op zondag 20 januari 2013 @ 18:47:
[...]

Schreeuwerig?

En wat betekent → MAA?
Caps Lock gebruiken wordt vaak gezien als schreeuwerig, zeker in de titel. Het is dan ook volledig overbodig om te gebruiken. En aangezien het hier de aankoop van een mobieltje betreft moet dit topic naar het mobile aankoopadviesforum en niet waar je hem eerst had.

Ryzen 3600 - GTX1060

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:56

HollovVpo1nt

I like gadgets

Dash Cam als in.. auto? Ik weet dat de Nokia Lumia 920 goede OIS (optische beeld stabilisatie) heeft waardoor video's véél minder trillen. Ik weet alleen niet hoe het beeldkwaliteit is.

• dirkhimself
Daanieyel schreef op zondag 20 januari 2013 @ 18:50:
[...]
Caps Lock gebruiken wordt vaak gezien als schreeuwerig, zeker in de titel. Het is dan ook volledig overbodig om te gebruiken. En aangezien het hier de aankoop van een mobieltje betreft moet dit topic naar het mobile aankoopadviesforum en niet waar je hem eerst had.
Ah zo, nou, ik wilde niet schreeuwen, sorry. Hopelijk krijg ik wat adviezen, want ik vind over dit onderwerp maar weinig info. |:(
HollovVpo1nt schreef op zondag 20 januari 2013 @ 19:27:
Dash Cam als in.. auto? Ik weet dat de Nokia Lumia 920 goede OIS (optische beeld stabilisatie) heeft waardoor video's véél minder trillen. Ik weet alleen niet hoe het beeldkwaliteit is.
Ja precies, dat is de bedoeling. Over de Nokia heb ik ook al goede berichten gehoord over de camera prestaties, maar inderdaad niet over de kwaliteit bij donker......

Het schijnt dat de Sony Xperia ook een goede cameramodule heeft (met Exmor R sensor), maar ik heb nog niemand iets zien publiceren over de kwaliteit bij donker.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-11 13:05
Met kwaliteit van de camera kom ik eigenlijk meteen bij een Nokia 808 PureView uit. Voor wat voorbeeld foto's kun je kijken op Nokia's Flickr. De vraag is echter of Symbian verder voldoet aan wat jij wilt. Dit lijkt me trouwens een leuke video test die zo te horen redelijk overeen komt met waar jij het apparaat voor wilt gaan gebruiken :)

Maargoed, het is maar de vraag of Symbian verder doet wat jij wilt.

Let wel op dat de Nokia 808 eigenlijk het enige "echte" PureView apparaat is tot nu toe, in de zin van oversampling e.d. Ik durf niet te zeggen hoe goed de Nokia 920 is met OIS en in het donker. De 808 ben ik echter héél erg over te spreken, hoewel ik wel meteen moet toegeven dat er géén bruikbare stabilisatie in zit bij de video...

• dirkhimself
Xudonax schreef op zondag 20 januari 2013 @ 22:30:
Met kwaliteit van de camera kom ik eigenlijk meteen bij een Nokia 808 PureView uit. Voor wat voorbeeld foto's kun je kijken op Nokia's Flickr. De vraag is echter of Symbian verder voldoet aan wat jij wilt. Dit lijkt me trouwens een leuke video test die zo te horen redelijk overeen komt met waar jij het apparaat voor wilt gaan gebruiken :)

Maargoed, het is maar de vraag of Symbian verder doet wat jij wilt.

Let wel op dat de Nokia 808 eigenlijk het enige "echte" PureView apparaat is tot nu toe, in de zin van oversampling e.d. Ik durf niet te zeggen hoe goed de Nokia 920 is met OIS en in het donker. De 808 ben ik echter héél erg over te spreken, hoewel ik wel meteen moet toegeven dat er géén bruikbare stabilisatie in zit bij de video...
tja, Symbian is natuurlijk niet mijn eerste keus, en stabilisatie is wel één van de voorkeuren

De telefoon is dan wel geplaatst in een hele stabiele houder, maar een vrachtwagen is nogal "levendig" en vibreert nogal eens, en dan spreek ik nog niet over de vaak stugge vering, dus misschien moet ik de 808 maar even laten voor wat het is, maar de kwaliteit is wel erg goed...... dat moet gezegd....

Ik heb nog eens wat andere voorbeelden bekeken, o.a. 920 (is ook erg goed, maar geen card slot), Sony Xperia T (die met Exmor R Sensor, wel card slot) en die is v.w.b. ik ervan zie op YT ook erg goed, helaas heeft die weer geen verwijderbare batterij, en zo is er altijd wel weer wat....... maar als ik moest kiezen tussen deze twee, dan de Sony, want een card slot is beslist noodzakelijk, zo'n dashcam app doet nl. continu schrijf-delete-schrijf-delete-schrijf-delete- etcetera, dus als je memory het begeeft, dan maar de externe en niet de interne.....!!

Zijn er nog meer suggesties?

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Idd lijkt mij een "echte" video-camera ook de beste optie, mocht je dat niet willen, dan is de Nokia Lumia 920 een goede tweede, kijk maar een naar de nachtfoto's op www.pureviewclub.com. De eigenaar van de site heeft ook een video tijdens 't autorijden gemaakt, deze was wel bij daglicht, zover ik me herinner.
De Sony Xperia's kun je voor jouw specifieke doel wel vergeten, "Exmor R Sensor" is een reclamekreet, de camera is niet slecht, maar zeker niet beter, dan die in andere telefoons, de tijd, dat Sony (Ericsson) toestellen de beste camera's hadden (K750i, W810i, K800i), ligt helaas ver acher ons.

• dirkhimself
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2013 @ 00:42:
[...]

Waarom niet een goedkope kleine camcorder die HD kan filmen, je weet waarschijnlijk niet wat je ziet.
Ik heb zelf een Panasonic met optische beeldstabilisatie, overigens niet als dashcam, maar oei wat is dat scherp. 8)
Daar heb ik ook naar gekeken, en eerlijk gezegd ben ik er wel van overtuigd dat die de beste nachtopnames maken, maar kan niks vinden wat aan loop-recording doet (c.q. een dashcam setting heeft), het apparaat moet bijv video's maken van 5 minuten, opslaan (tot een maximaal instelbare limiet) en dan de oudste overschrijven. Verder moet je ook met één knop kunnen aangeven dat de huidige video (+ evt de vorige) niet overschreven mogen worden.

Laat me graag weten of er zoiets bestaat en betaalbaar is, dan ben ik zeker geïnteresseerd!!

• hardcorewezel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-01-2024
misschien even wachten wat de nieuwe sony xperia Z doet. komt in feb. uit. En lijkt een goede camera te zijn. Zit dan niet die optische stabilisatie in. En anders de Nokia L920. Maar volgens mij zicht hij alleen foto's mooi in het donker. En geen filmpjes. Maar dat weet ik niet zeker.

Voor foto's in het donker dan is de L920 gewoon het beste. Wint het zelfs van de 808.
Pagina: 1