Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axino
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-07 22:47
Hallo mede-tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor school. Ik heb al veel onderzoek gedaan en ben uiteindelijk met twee laptops overgebleven.

De Lenovo IdeaPad Y500-MBG2AMH (pricewatch: Lenovo IdeaPad Y500-MBG2AMH)
Of de goedkoopste versie van dell inspiron 15r SE: http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15r-se-7520/fs (749 eur)

Ze hebben veelaal dezelfde specs, allebei 15.6 inch full hd scherm, zelfde intel core i5-3210M processor

Alleen de dell heeft 250gb meer opslag capacitieit, andere videokaart (2GB AMD Radeon HD 7730M in dell en GeForce GT650M 2gb in lenovo) en de lenovo heeft 2gb meer RAM.

Ook is de dell 100 euro goedkoper (met waardebon en epp).

Ik vind de backlight toetsenbord van de lenovo mooi, maar niet doorslaggevend.

De laptop ga ik gebruiken voor school, voornamelijk internetten en tekstverwerken (Word). Het gewicht maakt mij niet uit, accuduur en grootte ook niet. Ik heb gelezen dat ze allebei erg goede reviews hebben.

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
De Y500 heeft een betere gpu, maar de Dell kan je eigenlijk veel goedkoper kopen met de url hacks en cashback, dus zou je misschien ook wel een duurdere versie kunnen aanscaffen. De Y500 heeft wel touchpad issues maar daar heb ik zelf geen last van aangezien ik een muis gebruik, ook is hij wel behoorlijk zwaar, en je moet van het uiterlijk houden. Als je de laptop alleen maar voor school gaat gebruiken- word en internet- waarom wil je dan zo'n krachtige laptop. Je kan dan toch beter kijken naar iets goedkopers? :)

[ Voor 19% gewijzigd door peakrever op 20-01-2013 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axino
Ik ga hem wel alleen voor word en internet gebruiken, maar wil wel dat dat en beetje snel gaat, dat ik bijvoorbeeld word en excel en powerpoint en paar tabbladen internet allemaal tegelijk open heb staan en het ook nog redelijk soepel gaat.
Voor zover ik weet is er die epp truuk en nu die actie waar je 50 euro korting krijg op 15r se, zijn er nog andere truukjes die ik nog niet ken?
Vind de lenovo ook wel erg mooi maar weet niet of ik dat er voor over heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Op een laptop van 400€ zou office en internet net zo soepel draaien, alleen zou je daar niet op kunnen gamen, maar jij zegt dat je dat toch niet gaat doen. Ik zou als ik jou was een goedekope laptop kopen van ongeveer 600€ en daar dan een SSD inbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

De inspiron is niet veel meer dan €600, en komt een veel beter 1080p scherm.

De rest van je geld kun je inderdaad beter in een SSD stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Ja, dat klopt. Ik zou dan de goedkoopste Inspiron 15R SE nemen, en een Crucial M4 SSD of Samsung 830....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjkmemo8
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 17:54
ik zit met precies dezelfde dilemma.
Lenovo betere gpu, 2 gb meer ram, numeriek toetsenbordgedeelte, toetsenbordverlichting, betere accu capaciteit en extra slot voor SSD
Dell goekoper, 250 gb meer hdd en mat scherm.

dus dell geen betere gpu, 2gb minder ram, geen numerieke toetsenbord gedeelte, geen toetsenbordverlichting, geen extra slot voor SSD.

moet toch de afweging maken, lastig lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Als je veel gamed met de laptop zou ik de Lenovo nemen, als je dat niet doet zou ik de Dell nemen. Doe je veel grafische progamma's? Dan zou ik ook de Lenovo nemen, vanwege het meer RAM en betere gpu, en je zou er een SSD in kunnen zetten, volgens mij kan dat trouwens bij allebei, maar moet je wel de superdrive vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-06 18:31
Toetsenbord verlichting +1

Ik kom van een laptop af zonder toetsenbord verlichting en dit is toch wel een van de puntjes waar ik echt enorm van geniet. Vooral in de winter als het om 5 uur al donker wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
hahah, klopt, het verlichte toetsenbord is inderdaad erg fijn! Alleen is en blijft het jammer dat het trackpad zo overgevoelig is.... ook is het jammer dat je niet kan kiezen of je W7 of W8 wil, want ik heb dus W8 en wil eigenlijk W7, maar voor de rest een hele goede laptop waar je goed op kan gamen, en een hele goede prijs/kwaliteitsverhouding :)

[ Voor 7% gewijzigd door peakrever op 21-01-2013 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjkmemo8
mensen, heb vandaag hele dag mogen spelen met y500, dit gaat hem niet worden. mijn oog is nu gevallen op de asus pricewatch: Asus N56VJ-S4006H , ik kan bij deze een korting regelen van 200 euro. Ik moet nu nog de overweging maken tussen de dell en deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Waarom was de Y500 niet goed? De prijs/kwalitietsverhouding is heel erg goed, en er zit een betere gpu in dan die Asus, maar als jij die Asus met 200,- korting kan regelen zou ik die inderdaad nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjkmemo8
Ten eerste die trackpad, ik heb gelezen dat daar problemen mee waren, maar nu ik het zelf heb ervaren, schrik ik er best van. de rode toetsenbordverlichting is toch minder, dan ik eerst had gedacht, de bezel rondom de scherm is te breed en te hoog glansend net als de scherm. Ik irriteerde me er beetje aan, En die geluid die er uit komt is toch wat magertjes. Maar ik moet toe geven, de cpu in combinatie met de gpu voor deze prijs is niet mis. Maar toch, deze laptop is niet voor mij weggelegd.

iemand advies? dell of asus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Glossy bezels zijn inderdaad gruwelijk irritant..

Volgende week is er BTW weekend bij de mediamarkt. Ik suggeer om dan de N56 te halen. In het 17.3" segment heb je ook de inspiron 17R SE voor een nog lagere prijs dan de Y580.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Dell is goedkoper en prestaties zijn ongeveer gelijk, alleen de bouwkwaliteit van de Asus is iets beter tov de Dell. Ik zou voor de Dell gaan, maar dan wel met de i7, als dat nog in je budget is, ik weet niet de exacte prijs met kortingen ed, en de Dell heeft een betere prijs/kwaliteitsverhouding.
Veel succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Anoniem: 303530 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 21:07:
Glossy bezels zijn inderdaad gruwelijk irritant..

Volgende week is er BTW weekend bij de mediamarkt. Ik suggeer om dan de N56 te halen. In het 17.3" segment heb je ook de inspiron 17R SE voor een nog lagere prijs dan de Y580.
Ik zie op de website van de mediamarkt niet de N56 alleen de S56. Zou je mij een linkje kunnen sturen?
Dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb eigenlijk geen flauw idee of de mediamarkt dat model verkoopt.. De S56 is een dunnere variant met low-voltage processor en 786p scherm, die wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Nee klopt, maar ik dacht dat ze hem wel zouden verkopen aangezien jij zei dat je er misschien een zou gaan halen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjkmemo8
yuuuuuh 17,3 nogwel, ik heb al genoeg aan 15,6". Ik zit nu te kijken op de dell site, het ziet er allemaal heel interessant uit :P, ik ga ff goed nadenken wel stap ik ga maken.
mijn eisen zijn full hd, liefst mat. minimaal een i5 voor max 900€, moet lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
heeee, dan kan je makkelijk de Inspiron 15R Se nemen met i7!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:56
Arthur-M. schreef op maandag 21 januari 2013 @ 21:14:
Nee klopt, maar ik dacht dat ze hem wel zouden verkopen aangezien jij zei dat je er misschien een zou gaan halen :p
Hij suggereert om er een te halen, dat is toch wel iets anders. :)
Verder verschilt het per vestiging wat voor modellen ze er verkopen.

Heb zelf een 15r SE voor school met toetsenbordverlichting en i7 en vind het nog steeds een fijne laptop voor die prijs.
Scherm ziet er goed uit en kan erg helder gezet worden.
Wel een nadeeltje is de accuduur, de accu gaat niet zo bijster lang mee wat wel irritant kan zijn als je geen stopcontact in de buurt hebt.
Verder weegt de laptop met oplader erbij rond de 3.2 kilo wat ook niet super licht is.
De N56 is ook geen slechte laptop maar er schijnt binnen dit model wel verschil in de kwaliteit van het scherm te zitten (aan de hand van de cijfertjes achter de N56 kun je afleiden wat voor scherm er in zit), en ook hier schijnen er soms touchpad problemen te zijn.
Weet trouwens niet of de N56 nog goed verkrijgbaar is, er is een tijdje geweest dat dat ding amper te krijgen was.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjkmemo8
Arthur-M. schreef op maandag 21 januari 2013 @ 21:25:
heeee, dan kan je makkelijk de Inspiron 15R Se nemen met i7!!
i7? met 2gb gpu? huh, in welke taal kijk jij naar de dell site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
bjkmemo8 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 21:28:
[...]

i7? met 2gb gpu? huh, in welke taal kijk jij naar de dell site
Ik lees de Dell site in het Nederlands, en kom dan ook een i7 met 2GB GPU tegen:

http://www.dell.com/nl/p/...=nlepp1&l=nl&s=dhs&~ck=mn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arthur-M. schreef op maandag 21 januari 2013 @ 21:14:
Ik ga er geen halen, hoor. Mijn huidige laptop is beter ;)

Vorig jaar verkocht de mediamarkt wel de N56, fiets langs en kijk of je lokale vestiging er nog een heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
Als je geduld hebt, de Y500 moet schijnbaar in februari met een matt scherm komen.
Overigens zijn alle nieuwe modellen met een Synaptics touchpad uitgerust, dus als je er eentje besteld kan ik niet geloven dat je nog een Elan krijgt.

Overigens snap ik niet waarom je ineens naar de Asus gaat kijken. Als ik de link bekijk/specificaties heeft hij een 635m video kaart. Dan doe je toch redelijk onder van de 650m die SLi mogelijkheid heeft.

Misschien niet meteen van toepassing, maar ik zag snel in een review dat de 15R se in 28 seconden restart.
De Y500 is in een rappe 14 seconden gerestart. Opstarten alleen doet die van mij met m4 in 12 seconden.

[ Voor 53% gewijzigd door LunaTempesta op 21-01-2013 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjkmemo8
LunaTempesta schreef op maandag 21 januari 2013 @ 21:58:
Als je geduld hebt, de Y500 moet schijnbaar in februari met een matt scherm komen.
Overigens zijn alle nieuwe modellen met een Synaptics touchpad uitgerust, dus als je er eentje besteld kan ik niet geloven dat je nog een Elan krijgt.

Overigens snap ik niet waarom je ineens naar de Asus gaat kijken. Als ik de link bekijk/specificaties heeft hij een 635m video kaart. Dan doe je toch redelijk onder van de 650m die SLi mogelijkheid heeft.

Misschien niet meteen van toepassing, maar ik zag snel in een review dat de 15R se in 28 seconden restart.
De Y500 is in een rappe 14 seconden gerestart. Opstarten alleen doet die van mij met m4 in 12 seconden.
Goed punt! Ik ga sws nog dieper in details kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Anoniem: 303530 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 21:51:
[...]

Ik ga er geen halen, hoor. Mijn huidige laptop is beter ;)

Vorig jaar verkocht de mediamarkt wel de N56, fiets langs en kijk of je lokale vestiging er nog een heeft?
Nouja, ik woon in Leiden dus de dichtsbijzijnde mm is in Den Haag dus dan wil ik wel even weten of ze hem daar hebben :) maar ik zie hem niet op de website dus dan hebben ze hem waarschijnlijk niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axino
Dank jullie allemaal voor jullie advies,

Ben verder gaan kijken en ben de Asus Vivobook x202E-CT001H ( pricewatch: Asus VivoBook X202E-CT001H
tegengekomen. Ik vroeg me af of deze laptop snel genoeg is voor dingen voor school (internet & word, excel, etc). Er zit 2gb geheugen in en een Intel Celeron 847 processor

[ Voor 19% gewijzigd door Axino op 22-01-2013 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
Voor school vast wel.
Ik zou er niet op rekenen dat je er veel andere dingen mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Als je budget 800€ is koop dan ook meteen een goede computer voor dat geld met een FHD scherm en een snelle processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-05 09:07
Arthur-M. schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 08:01:
[...]

Nouja, ik woon in Leiden dus de dichtsbijzijnde mm is in Den Haag dus dan wil ik wel even weten of ze hem daar hebben :) maar ik zie hem niet op de website dus dan hebben ze hem waarschijnlijk niet :(
Alphen aan den Rijn is denk dichter bij huis voor je. Ze hebben hem daar op voorraad. Heb hem vandaag nog bewonderd.

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
axel.meeuwissen schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:56:
Dank jullie allemaal voor jullie advies,

Ben verder gaan kijken en ben de Asus Vivobook x202E-CT001H ( pricewatch: Asus VivoBook X202E-CT001H
tegengekomen. Ik vroeg me af of deze laptop snel genoeg is voor dingen voor school (internet & word, excel, etc). Er zit 2gb geheugen in en een Intel Celeron 847 processor
Dat is toch wel heel wat anders dan de laptops die in de titel van dit topic staan...
Die Vivobook zal de schooltaken die jij noemt wel draaien, maar dan kun je net zo goed een netbookje van rond de 200 euro nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:44
bjkmemo8 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 20:55:
Ten eerste het trackpad, ik heb gelezen dat daar problemen mee waren, maar nu ik het zelf heb ervaren, schrik ik er best van. Rood als toetsenbordverlichting is toch minder, dan ik eerst had gedacht, de bezel rondom het scherm is te breed en te hoog glansend net als het scherm. Ik irriteerde me er beetje aan, En het geluid dat er uit komt is toch wat magertjes. Maar ik moet toe geven, de cpu in combinatie met de gpu voor deze prijs is niet mis. Maar toch, deze laptop is niet voor mij weggelegd.

iemand advies? dell of asus?
De problemen met het trackpad moeten verhopen zijn bij nieuwe versies. Geluid uit 99% van de laptops is gewoon slecht. Denk niet dat de Asus beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De asus bevat best goed geluid. De lenovo ook.
Pagina: 1