HTPC/Server advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere87
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-07 19:48
Voor mijn nieuwe htpc/server heb ik de onderstaande configuratie samengesteld. Echter twijfel ik of het gekozen ram geheugen past in combinatie met de cpu koeler. Deze heeft namelijk een diameter van 12cm waardoor deze waarschijnlijk net of net niet boven het tweede (vanaf het cpu socket gezien) DIMM socket hangt. Heeft iemand toevallig een soortgelijke samenstelling die kan bevestigen of dit gaat passen of niet?

Eventueel advies over de samenstelling is natuurlijk ook altijd welkom ;)

Het OS gaat ubuntu minimal worden met XBMC. Daarnaast zal er teamspeak server, sabnzbd en sickbeard op komen te draaien. Verder zal deze ook als NAS voor het thuisnetwerk gaan dienen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 110,80€ 110,80
1Gigabyte Gigabyte GA-F2A75M-D3H€ 65,45€ 65,45
1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 118,95€ 118,95
1Silverstone Grandia GD06B€ 123,-€ 123,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C9€ 85,80€ 85,80
1Nexus Value 430€ 47,90€ 47,90
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 85,-€ 85,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 668,90

De nieuwe lijst, ssd nog ff laten staan gezien het prijs verschil tussen een 64gb en 120gb eigenlijk niet zo groot is.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 110,80€ 110,80
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 67,20€ 67,20
1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 118,95€ 118,95
1Silverstone Grandia GD06B€ 123,-€ 123,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 42,60€ 42,60
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,50€ 32,50
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 85,-€ 85,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 612,05

[ Voor 29% gewijzigd door sphere87 op 20-01-2013 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
16GB is wel extreem veel voor deze configuratie. Je kan prima af met 8GB, en dan kan je ook lowprofile geheugen nemen zodat je zeker weet dat het past.
De samsung SSD zal je, naast dat 120GB erg veel is, weinig meerwaarde bieden. Het zal de par/unrar-tijd wat verkorten, maar met slechts marginale verschillen. In ieder geval niet zoveel dat het 85,- rechtvaardigd imho. Het systeem functioneert ook als NAS, dus ik neem aan dat deze 24/7 zal gaan draaien en dus heb je ook geen meerwaarde aan kortere boot-tijd (je boot immers nauwelijks). Gegeven dat het systeem als NAS zal functioneren (wat ik overigens niet aan zou raden gezien dat je dan dus HDD's hebt draaien en je geen stil systeem meer kan bouwen, maar dat erbuiten gelaten) zou ik niet voor een A75 maar een A85-chipset kiezen. Storage-controller daarvan is iets beter, en kan overal SATA-III op bieden.
De gekozen voeding is nogal zwaar. Je kan prima af met 300Watt, zelfs als je er nog 3 disks bij zou hangen.
Tot slot msi ik nog iets van bediening. De gekozen case heeft geen remote en ik zie geen andere vormen van bediening in je lijst opgenomen. Wat ben je hierin van plan?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere87
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-07 19:48
kroegtijger schreef op zondag 20 januari 2013 @ 15:53:
16GB is wel extreem veel voor deze configuratie. Je kan prima af met 8GB, en dan kan je ook lowprofile geheugen nemen zodat je zeker weet dat het past.
De samsung SSD zal je, naast dat 120GB erg veel is, weinig meerwaarde bieden. Het zal de par/unrar-tijd wat verkorten, maar met slechts marginale verschillen. In ieder geval niet zoveel dat het 85,- rechtvaardigd imho. Het systeem functioneert ook als NAS, dus ik neem aan dat deze 24/7 zal gaan draaien en dus heb je ook geen meerwaarde aan kortere boot-tijd (je boot immers nauwelijks). Gegeven dat het systeem als NAS zal functioneren (wat ik overigens niet aan zou raden gezien dat je dan dus HDD's hebt draaien en je geen stil systeem meer kan bouwen, maar dat erbuiten gelaten) zou ik niet voor een A75 maar een A85-chipset kiezen. Storage-controller daarvan is iets beter, en kan overal SATA-III op bieden.
De gekozen voeding is nogal zwaar. Je kan prima af met 300Watt, zelfs als je er nog 3 disks bij zou hangen.
Tot slot msi ik nog iets van bediening. De gekozen case heeft geen remote en ik zie geen andere vormen van bediening in je lijst opgenomen. Wat ben je hierin van plan?
De remote leek mij niet nodig, ik zal het voornamelijk xbmc via mijn ipad/telefoon gaan bedienen. Daarnaast heb ik nog een "Logitech K340 Wireless Keyboard (Qwerty)" liggen die ik voor deze configuratie zal gaan gebruiken.

De SSD leek me handig voor het unrar/par en voor eventueel te experimenteren met b.v. newznab of andere projectjes, en gewoon het sneller kunnen werken met het OS.

Het systeem zal inderdaad 24/7 aan staan, echter staat het in een aparte media kamertje dus wat geluid is niet erg zolang de film/serie nog fatsoenlijk te volgen is.

Voor het moederbord en voeding zal ik even zoeken naar vervanging op basis van jouw argumenten en misschien een wat kleinere SSD. Een lower profile ram is waarschijnlijk inderdaad wel handig gezien het dan een ieder geval past.

Bedankt voor je advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
sphere87 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 16:47:
[...]

De remote leek mij niet nodig, ik zal het voornamelijk xbmc via mijn ipad/telefoon gaan bedienen. Daarnaast heb ik nog een "Logitech K340 Wireless Keyboard (Qwerty)" liggen die ik voor deze configuratie zal gaan gebruiken.
Zelf vind ik een remote echt wel toegevoegde waarde bieden, maar dat kan je eventueel later altijd nog toevoegen uiteraard.
De SSD leek me handig voor het unrar/par en voor eventueel te experimenteren met b.v. newznab of andere projectjes, en gewoon het sneller kunnen werken met het OS.
De tijdswinst die je behaalt bij par en urar zijn minimaal. De grootste bottleneck is de CPU daarin. Deze configuratie kan behoorlijk snel par / unrar afhandelen, maar een SSD zal daar geen verbeteringen in brengen. Wat betreft sneller werken met het OS vraag ik me dan toch wel af wat je daarin precies verwacht, aangezien dit systeem daarin in principe vrij weinig voor zal worden gebruikt gegeven je omschrijving. Newznab is afhankelijk van zn database (normaal gesproken een MySQL), maar is niet zo'n enorm zware database. Over het algemeen zal je er niet al te veel queries op los laten, en het vullen van de database wordt over het algemeen beperkt door de snelheid van je internet. Ik heb zelf een 60mbit verbinding en de newznab server draaide eerst op een SSD op de HTPC, en is nu verhuisd naar een HDD, zonder dat daar merkbare prestatieverschillen in waren. Wat wel uitmaakt is geheugen, maar met 8GB zit je daar nog heel ruim in. Mijn newznab draait nu een maand of 2 en de database is nog geen 400MB. Met 8GB zit je dus heel ruim.
Het systeem zal inderdaad 24/7 aan staan, echter staat het in een aparte media kamertje dus wat geluid is niet erg zolang de film/serie nog fatsoenlijk te volgen is.
Dat hangt van je eigen eisen dan af natuurlijk. Ben je een echte liefhebber en wil je top van de top, dan kan een HTPC die nogal wat ruis veroorzaakt heel erg storend zijn (uiteraard hoort er dan naast die HTPC een audioset te staan van hoogwaardige kwaliteit etc). De meeste mensen kunnen zich niet heel erg storen aan een stille CPU-fan en stille case-fan.. Die zijn dermate stil dat het niet meer storend is. HDD"s kunnen daarintegen wel weer als erg storend worden ervaren, maar dat is toch iets heel persoonlijks. Mogelijk dat het in jou opstelling geen enkel probleem oplevert.
Voor het moederbord en voeding zal ik even zoeken naar vervanging op basis van jouw argumenten en misschien een wat kleinere SSD. Een lower profile ram is waarschijnlijk inderdaad wel handig gezien het dan een ieder geval past.
Als je toch een SSD wilt, dan zou ik die wel op 128GB houden. 64GB is redelijk krap. Als je een BluRay binnenhaalt, en die gaat unrarren heb je grofweg 2x de ruimte nodig, omdat de rar-files pas na afloop worden weg gegooid. Tijdens het proces is die ruimte dus van belang. Dan is 64GB al snel te klein.

iRacing Profiel