Ancient History

Pagina: 1
Acties:

• Johnnybrav0
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-11-2020
Hallo Tweakers,

Ik heb een oude pc kunnen krijgen waarvan de agp videokaart (Radeon 9800 XT 256 Mb) kapot is. Nu zou een nieuwe pc leuker zijn, maar je moet roeien met de riemen die je hebt :D. Ik heb zelf al wat gezocht op internet, maar ik vind het moeilijk om het bos te zien, door de hoeveelheid bomen (videokaarten).

Mijn oldtimer systeem:
MS-6758
Macron MPT-460p voeding
intel pentium 4 (3.0 GHz) 512/800
4x MDT DDR 512 Mb

Ik zou hier graag een agp videokaart in willen die HD films aan en lichtere spelletjes zoals dota 2. Zelf heb ik naar de nvidia 7800 gs en de ATI HD4670 gekeken. Maar weet niet of deze kunnen qua voeding. Zijn er nog ander GPU's?

Nu wil graag het volgende weten.

Wat is de beste agp kaart voor mij systeem?
Hoeveel zou deze ongeveer moet kosten (dit zodat ik niet gruwelijk wordt afgezet)
En weten jullie misschien een adresje waar ik deze kaart zou kunnen krijgen?
Waar moet ik verder opletten bij deze oudere kaarten.

Alvast super bedankt ! _/-\o_

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:32
Je moet geen enkele agp videokaart nieuw kopen, allemaal te duur.
Zoek iets 2e hands of vergeet het: http://tweakers.net/categ...QWlwDFSioLUouVrKKVEpViawE

De meest interessante lijkt me deze: V&A aangeboden: Sapphire Radeon HD 2600XT 256MB GDDR3 AGP 8x , NIEUWSTAAT
Maar ik weet niet of je voeding dat trekt.
Nog steeds geen hoogvlieger wat betreft prestaties (vergeleken met wat er nu te koop is).

[ Voor 44% gewijzigd door mitsumark op 20-01-2013 14:33 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Inderdaad, 2e hands kun je voor een paar tientjes nog wel iets kopen dat het een beetje boost geeft, maar de rest is gewoon helemaal niet interessant. AGP is oud, een P4 heeft ook echt z'n beste tijd gehad. Leuk dat je nog de moeite wilt steken in een oud systeem, maar je kunt er geen wonderen meer van verwachten.

• Johnnybrav0
Beide bedankt!

Ik verwacht inderdaad geen wonderen meer van de PC, maar de lichtere spellen moet die nog wel kunnen spelen. Lijkt me dat de HD2600 Xt voldoende prestaties kan bieden. Maar hoe kan ik erachter komen of mijn voeding het aan kan?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor wat betreft je voeding, kijk wat die aan vermogen kan leveren (en dan met name op de 12V lijn). Als dat voldoende is, dan moet het kunnen. Om te weten of het voldoende is moet je kijken wat het max verbruik is van je videokaart.

• Johnnybrav0
Ik heb de pc hier open naast mij liggen, maar voor mij is het niet helemaal duidelijk welke 12V ik moet hebben. Het volgende staat op mijn output:

460W MAX
+12V 30A
-12V 0.8A

Nu lijkt het mij dat ik de +12V moet hebben, aangezien GPU redelijk wat stroom gebruiken, maar weet ik dit niet zeker. Zou toch zonde zijn als het wel de 0.8A is en ik de GPU volledige opblaas.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je kan natuurlijk ook gewoon kijken of je nieuwe videokaart geen hoger verbruik heeft dan je oude kaart. Maar 30A op de 12V-lijn moet ruim genoeg zijn voor een HD2600xt

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• whersmy
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-01-2025
Er was toendertijd een HD3850 die speciaal voor AGP ook gemaakt was. Binnen no-time uitverkocht op alternate, volgens mij was dat de laatste beste agp-kaart. Weet niet of je voeding dat trekt.

• Johnnybrav0
Ik heb er zelf geen verstand van, maar 12x30=360 W, dan lijkt mij dit voldoen voor de GPU uit die tijd. Heb ff verder gekeken en de HD 3850 trekt 95W en de nvidia 7800 GS trekt 75W. Maar weet niet of de +12V alleen voor de GPU is, dus kan hier niet goed over oordelen.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
+12V is vrijwel alleen voor de GPU, de andere onderdelen trekken bijna niks weg.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38
Vayra schreef op maandag 21 januari 2013 @ 11:09:
+12V is vrijwel alleen voor de GPU, de andere onderdelen trekken bijna niks weg.
Behalve dan de ongeveer 80W van zijn P4. Vanwege die vage voeding zou ik een videokaart nemen die niet veel meer verbruikt dan je oude 9800XT (ongeveer 60W).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)
^^

Geldt ook voor AGP-kaarten.

Move VB -> CAA

En ancient history... overdrijven is ook een vak, kijk, als het een VLB of ISA kaart geweest was had je een punt gehad :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Het is een flut voeding welke nooit zijn beloofde vermogen kan leveren.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Zelfs mét de HD3850, waarvan ik zou gokken dat de ondertussen oude voeding het niet gaat redden, denk ik dat je je nog niet echt lekker in Dota 2 kan verdiepen. Ook op Low is er op hectische momenten denk ik niet genoeg power om alle effecten en models soepeltjes in beeld te krijgen.

Er zijn zo veel leukere upgrades te vinden voor een klein budget waar je gewoon veel meer aan zult hebben. Het moment dat je voeding of je moederbord er mee op houd, zit je weer met niets.
2e hands Core2 Duo systeempjes gaan tegenwoordig ook voor heel weinig, of anders; ik heb zo'n 2 jaar terug deze NIEUW nog wel voor onder de 300 kunnen bouwen (erg simpel kaal systeem, maar toch).

Tegenwoordig worden 1156 setjes wel hier en daar gedumpt. Goed 500W moderne voeding erin (PCI-Ex power en 4/8 pin naast 24pin ATX) en een mooi 2e hands kaartje erin en je kunt weer verder.

Ik zie hier in de V&A al 3 systemen staan onder de 400eu die hier aan voldoen, maar aan de andere kant, voor 400 kan je ook zonder GPU prima nieuwbouwen met de laatste generatie aan dualcores.

• Johnnybrav0
dion_b schreef op maandag 21 januari 2013 @ 12:33:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)
^^

Geldt ook voor AGP-kaarten.

Move VB -> CAA

En ancient history... overdrijven is ook een vak, kijk, als het een VLB of ISA kaart geweest was had je een punt gehad :z
Was ook meer als grapje bedoeld :D.

@the mask en djunicron: Thnx voor jullie feedback.

Als ik het goed begrijp, kan ik beter mijn oude pc weg doen en gewoon een budget pc kopen om toekomstige problemen te voorkomen.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:16
Johnnybrav0 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:05:
[...]

Was ook meer als grapje bedoeld :D.

@the mask en djunicron: Thnx voor jullie feedback.

Als ik het goed begrijp, kan ik beter mijn oude pc weg doen en gewoon een budget pc kopen om toekomstige problemen te voorkomen.
jup, dat is het beste. Je kunt voor erg weinig geld tegenwoordig leuk spul tweedehands kopen. Als je een budget hebt kunnen wij je wel verder helpen met het opsnorren van onderdelen :).

• Johnnybrav0
Moet nog ff kijken hoeveel geld ik precies kan besteden aan een nieuwe PC. Maar als ik dat weet, dan laat ik het zeker horen :D
Pagina: 1