Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aanschaf 2.1 set voor TV (max 1000,-)

Pagina: 1
Acties:

• Kevinn1992
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11 08:34
Hallo allemaal,

Zo’n acht jaar geleden hebben mijn ouders een 5.1 cinema set van JVC gekocht. Hier hebben wij altijd veel plezier van gehad, maar nu willen mijn ouders en vooral mijn vader wat anders.

Huidige Set
DVD-Recorder: JVC DR-M100s
Tuner/Control Center: JVC RX-F10S
Subwoofer: SP-DWF10
Luidsprekers: SP-XF70

Het zou een 2.1 set moeten worden met boekenplank speakers of speakers die niet te hoog zijn, omdat de speakers waarschijnlijk op een (nieuw) tv meubel komen te staan.
Voor degene die het meubel willen zien:
http://www.stoelen-enz.nl...vmeubellarseiken172cm.jpg

Het bedrag dat uitgegeven mag worden is tot € 1000,- maar alles daar onder is ook prima. Ik denk dat je daar een hele mooie set van kan kopen! De set zal dagelijks gebruikt worden voor muziek en daarnaast af een toe een film. Er moet ook een nieuwe Blu-Ray speler gekocht worden.

Ik heb zelf al wat gekeken op internet, maar er is zoveel keus dat ik niet weet waar ik moet zoeken. Mijn vader twijfelt of hij een complete home cinema set wil of dat die een receiver, speakers en een subwoofer los zal kopen.
Als het aan mij ligt, zou ik alles los kopen, omdat je dan later kan uitbreiden en makkelijker je set kan upgraden als je dat wil.

Ik hoop dat jullie wat kunnen doen met de info die ik gegeven heb. Graag hoor ik jullie ideeën!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Kevinn1992 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 13:50:
...
Het zou een 2.1 set moeten worden met boekenplank speakers of speakers die niet te hoog zijn, omdat de speakers waarschijnlijk op een (nieuw) tv meubel komen te staan.
Voor degene die het meubel willen zien:
http://www.stoelen-enz.nl...vmeubellarseiken172cm.jpg

Het bedrag dat uitgegeven mag worden is tot € 1000,- maar alles daar onder is ook prima. Ik denk dat je daar een hele mooie set van kan kopen! De set zal dagelijks gebruikt worden voor muziek en daarnaast af een toe een film. Er moet ook een nieuwe Blu-Ray speler gekocht worden.

Ik heb zelf al wat gekeken op internet, maar er is zoveel keus dat ik niet weet waar ik moet zoeken. Mijn vader twijfelt of hij een complete home cinema set wil of dat die een receiver, speakers en een subwoofer los zal kopen.
Als het aan mij ligt, zou ik alles los kopen, omdat je dan later kan uitbreiden en makkelijker je set kan upgraden als je dat wil.

Ik hoop dat jullie wat kunnen doen met de info die ik gegeven heb. Graag hoor ik jullie ideeën!
Het zou handig zijn als je nog wat meer info zou geven aan wat voor setje nu precies denkt.

Het is inderdaad zo dat je met losse componenten meer vrijheid hebt om in de toekomst te gaan uitbreiden/upgraden. Maar het grootste voordeel is toch vooral dat je een betere geluidskwaliteit kan realiseren. Probleem is volgens mij dan wel dat het voor € 1000 wel lastig wordt om zowel een receiver, blu-rayspeler, 2 speakers en een subwoofer te kopen.

Dus... stel eens wat setjes of componenten voor...

• Kevinn1992
S1NN3D schreef op maandag 21 januari 2013 @ 08:27:
[...]

Het zou handig zijn als je nog wat meer info zou geven aan wat voor setje nu precies denkt.

Het is inderdaad zo dat je met losse componenten meer vrijheid hebt om in de toekomst te gaan uitbreiden/upgraden. Maar het grootste voordeel is toch vooral dat je een betere geluidskwaliteit kan realiseren. Probleem is volgens mij dan wel dat het voor € 1000 wel lastig wordt om zowel een receiver, blu-rayspeler, 2 speakers en een subwoofer te kopen.

Dus... stel eens wat setjes of componenten voor...
Het liefst willen we losse componenten, omdat dit meer mogelijkheden geeft qua uitbreiding en wat jij zegt, omdat je betere geluidskwaliteit kan realiseren. Vooral ik ben hier een voorstander van, want heb het zelf ook. Mijn vader wil dit ook het liefst, maar het moet wel rond de € 1000,- blijven.

Voor de speakers had ik de volgende modellen gevonden.
Kef IQ30
Kef IQ10
Jamo S 604
Dali Zensor 1
Wharfedale Diamond 10.1

Voor de receivers had ik deze gevonden. Van de Denon en Marantz hoor ik van kennissen positieve verhalen. Met de Pioneer heb ik geen ervaring.
Denon AVR 1713
Denon AVR 1513
Marantz NR1403
Pioneer VSX-521-K
Pioneer VSX-527

Blu-Ray speler
Samsung BD-E5500
Sony BDP-S580
Pioneer BDP-150

Ik weet niet zoveel van subwoofers af dus daar heb ik nog niet echt naar gekeken. Wel weet ik dat dit een van de duurdere dingen is die aangeschaft moet worden.

Home cinema en audiosets
Ik houd niet van speakers ter grote van melkpakjes dus veel sets vallen al af.
Familie heeft een 2.1 Harman Kardon set en dat klinkt best goed dus dat zou een optie kunnen zijn.
Sony BDV-L800M
Sony BDV-L600

• Kevinn1992
Nog een toevoeging..
Misschien is het een optie om speakers te kopen waarbij geen subwoofer nodig is, omdat de bastonen al voldoende zijn. Dit zullen we dan zelf moeten gaan beluisteren in een winkel.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Waarschijnlijk gaan we morgen naar een winkel toe om wat advies te krijgen en het een en ander te beluisteren.

Verwijderd

Je kan dan best wel vloerstaanders nemen en zeker geen melkpakjes, en liefst ook geen boekenplankluidsprekers.

• Kevinn1992
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2013 @ 20:20:
Je kan dan best wel vloerstaanders nemen en zeker geen melkpakjes, en liefst ook geen boekenplankluidsprekers.
Daar heb ik ook over nagedacht, maar ik weet niet of dat te krap gaat worden ivm met het meubel dat er komt te staan.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je de boekenplankspeakers niet OP het meubel wilt zetten maar er naast, dan heeft een bookshelve eigenlijk een footprint die net zo groot of misschien zelf wel groter is dan een vloerstaander. En ophangen wil je niet met dit soort speakers, zonder van je geluid :)

Overweeg dus zeker een paar mooie (al dan niet relatief slanke) vloerstaanders ipv bookshelves :)

Verder: als je rond de 1000 euro wilt blijven, zou ik gaan voor twee goede vloerstaanders, een nette receiver en een relatief simpele blurayspeler. Het is zonde om goede speakers aan te laten sturen door een mindere versterker, maar omgekeerd is het net zo goed een vlag op een modderschuit ;)
Een BR speler heb je tegenwoordig al voor rond de 100 a 150 euro (en een hele goede voor 4 a 500 euro), dus dan zou je nog 850 euro budget overhouden voor een 5.1 receiver en twee mooie vloerstaanders. Zou je voor bookshelves en een fatsoenlijke sub gaan dan ben je qua speakers meestal ook al meteen wat meer kwijt, al is het maar omdat het er 3 ipv 2 zijn. En met een 5.1 receiver kun je altijd nog uitbreiden met een center en rears als je dat zou willen :)

Maar ga eens luisteren. En doe jezelf een lol: neem je eigen muziek mee (belangrijk! niks zo persoonlijk als je eigen muzieksmaak!) en ga luisteren naar een fatsoenlijke set bij een hifi zaak, en laat die Harman Kardon links liggen . Nu zeg je van die HK: "dat klinkt al goed". Maar als je straks een echte set thuis hebt staan met een goede receiver en twee goede zuilen, maak je de hele familie stikjaloers. Een filmpje klinkt vast leuk op een HK setje van 3 a 400 euro, maar met een ruim dubbel budget mag je ook een stukje beter geluid verwachten ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• S1NN3D
  • Niet online
Ik sluit me aan bij The Eagle. Een HK setje is relatief duur want mijns inziens betaal je voornamelijk voor het design en minder voor de kwaliteit.

Het is mogelijk om een goed "laag" te krijgen zonder subwoofer maar hiervoor zal je toch echt aan vloerstaanders moeten. Dat krijg je met boekenplankspeaker of kleiner niet gerealiseerd. Je kan de subwoofer natuurlijk ook nog op je wish-list zetten als toekomstige uitbreiding om het "laag" nog beter te krijgen. Zelf wil ik ook nog eens een sub toevoegen.

Gezien het budget lijkt het mij ook het beste om te starten met een 2.0 setup die later uitgebreidt kan worden met een center, rears en een sub. Hierbij koop je dan met het oog op de toekomst een mooie surround receiver. Op dit forum heb ik regelmatig goede verhalen voorbij zien komen over de Dali Zensor serie.

Ga eens luisteren bij een HiFi zaak welk geluid bij je smaak past. Zelf heb ik ervaren dat elke setup anders klinkt en aangezien smaak persoonlijk is, is er geen standaardformule. Zelf heb ik uiteindelijk gekozen voor de combinatie Marantz en Focal. Voor mijn smaak perfect.

• Kevinn1992
Beide erg bedankt voor jullie adviezen!

We zijn vanmiddag naar een winkel geweest en hebben het een en ander bekeken. Mijn vader wil geen vloerstaanders omdat dit niet gaat passen met het meubel dat er komt te staan. Wel mag het totale bedrag uitlopen tot max 1200,-.

In de winkel kwamen we tot de volgende sets:
Marantz NR1403
Marantz UD5005
Boston Acoustics A 26

Denon AVR 1513
Denon DBP-1611UD
Boston Acoustics A 26

Waarschijnlijk blijven we bij de Marantz, maar nemen we andere speakers dan de BA A26. Dit omdat ik ze goedkoop vind ogen. Morgen gaan we naar een winkel om het een en ander te beluisteren. De set die we op het oog hebben is de volgende:

Marantz NR1403
Kef Q series iQ30
Marantz UD5005

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ten eerste: ik weet niet wat ze voor die Denon 1611UD vroegen, maar het is teveel :P
Dat is een uitlopend model waar nu de restvoorraad van verkocht wordt en wat ze proberen te slijten, bij voorkeur voor een normale prijs ;) Dan liever de DBT-1713UD, die past qua design ook helemaal bij die receiver.

Marantz en Denon komen overigens uit de zelfde fabriek. Kwalitatief maken ze elkaar weinig. Toch zit er qua klank wel verschil in, maar een stuk minder als bijvoorbeeld het verschil dat ze beiden met een Nad of een Yamaha hebben, die zijn veel scheller (of "natuurlijker" zo je wilt). Denon en Marantz hebben van oudsher een wat warmere klank.

De combi Kef / Denon of Kef / Marants wordt vaak aanbevolen voor rock en jazz of klassiek. Ik weet niet wat je vader voor muzieksmaak heeft?

De BA A26 is een speaker die redelijk veel bang for buck biedt, net als zijn kleinere broetje, de A25. Niks mis mee, al vermoed ik dat de Kef's toch net iets meer neer zullen zetten. Daar is de prijs ook naar. Maar dat merk je pas als je luistert, ik heb ze zelf geen van tweeen gehoord namelijk :P

Aangenomen dat je je pa dit laat lezen: hij geeft aan dat het niet gaat staan ivm het meubel. bedenk dat als je van een wat "voller" geluid houdt (vergelijk het goed horen van een basdrum van een drumstel, of een basgitaar goed kunnen horen) dat je dan een aardige kast nodig gaat hebben. Dat betekent dat je zelfs als je een bookshelve koopt, een redelijke (lompe) bookshelve nodig gaat hebben. Dat neemt op die kast redelijk wat ruimte in, is het dan niet handiger om ze naast de kast te zetten als dat past?
Bovendien zijn die speakers (ongeacht BA of Kef) slechts in bepaalde kleuren te krijgen, en voor zover ik kan zien gaat een kersenkleur enigszins vloeken bij die kast qua kleur --> dat wordt dus zwart of wit tenzij je hem in beuken ofzo kunt krijgen.

Tot slot gewoon uit nieuwsgierigheid; waar ben je gaan luisteren, en waar ga je nog luisteren? D'r lopen hier een hoop mensen met goede adresjes rond namelijk ;)

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 22-01-2013 21:19 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• S1NN3D
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:16:
...
Tot slot gewoon uit nieuwsgierigheid; waar ben je gaan luisteren, en waar ga je nog luisteren? D'r lopen hier een hoop mensen met goede adresjes rond namelijk ;)
Dat is altijd het beste advies. Ga ergens goed luisteren en neem je eigen muziek mee. Houdt er ook rekening mee dat je dit niet in een kwartiertje te regelen is. Maak gewoon een afspraak bij een HiFi-zaak om een paar uurtjes diverse combinaties te proberen.

• Kevinn1992
Het was de DBT-1713UD, foutje. Denon valt af, omdat de receiver niet in de kast past.

Gisteren zijn we bij Iear in Tilburg geweest om het een en ander te luisteren. We werden netjes ontvangen, hebben onze wens uitgelegd en zijn daarna gaan luisteren naar speakers. Deze werden aangestuurd door de Marantz NR1403 en de Marantz UD5007. We hebben rond de 10 speakers gehoord en daarbij vielen er al snel wat af. Uiteindelijk vonden we dat de KEF iQ30 en de Monitor Audio Silver RX2 het beste klonken. Bij beide speakers krijg je een volle klank.

Na nog wat luisteren en de prijs gehoord te hebben, kozen we voor de KEF iQ30. Het uiterlijk is mooi, geluid is goed, genoeg bastonen en de prijs is aantrekkelijk(169,- p.s.).

Er wordt thuis echt vanalles geluisterd. Van Toto tot Nederlandstalig. De muzieksmaak van mijn vader is heel breed. Gisteren hebben we een cd van Toto geluisterd en Golden Earring(unplugged. Dat klonk erg goed.

Als we de staanders langs de kast gaan zetten, wordt het passen en meten en komen ze waarschijnlijk niet goed tot hun recht, omdat we ze niet kunnen plaatsen zoals we ze willen plaatsen. Zoals ik zei geven de KEF speakers een mooi vol geluid. We hebben ook naar staanders geluisterd en dat klinkt een stuk beter, maar de boekenshelves klonken verassend goed. We zullen voor zwart gaan kiezen als het zover is.

We zijn bij Iear geweest. Erg nette en mooie winkel. Ook is er voldoende keus om te luisteren. Zo stond er een set Focal Utopia en de KEF Blade...maar dat is net boven ons budget en deze passen zeker niet in de kamer..;p
Verder zijn we nog bij H&C Hifi geweest. Hier werd ons verteld dat je beter een duurdere receiver kon kopen en een goedkope blu-ray speler..
We hebben hier naar Indiana Line speakers geluister icm een Denon AVR-2113. Speakers klonken erg goed, maar qua uiterlijk vinden we ze niet mooi.

Nu gaan we waarschijnlijk voor de volgende set:
Marantz NR-1403
Marantz UD-5007
KEF iQ30
En misschien nog een Matanz TT5005
Eventueel kunnen we nog gebruik maken van de JVC subwoofer die we hebben.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2013 @ 20:20:
Vloerstaanders van minder als 250 euro per stuk hoeven niet perse beter te zijn en lager te gaan als gelijk geprijsde bookshelfs. De kast + demping slokt in deze prijscategorie een te groot deel van het budget op waardoor er in een vergelijkbaar geprijste bookshelf betere drivers en filters kunnen zitten. (productie prijs is max 1/3e van de winkel prijs)

Mijn ervaring is dat je met een goede plaatsing voor audio zeker laag genoeg kan gaan met bookshelfs. Echter de bombastische effecten in films komen overtuigender uit een sub rollen.

Wij hadden Paradigm studio 10's staan aan een marantz 7200KI versterker. Die speakers zijn zeker niet groot maar het klonk fantastisch. Zelf ben ik nu bezig om een receiver + 2 budget bookselfs uit te zoeken in een nog kleiner budget. Ik heb nu o.a. naar een paar dali Zensor 1, Monitor audio BX2 en Wharfedale 10.1 geluisterd en dat zijn stuk voor stuk ook speakers die voor audio zich ook in de laagte voldoende redden.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Kevinn1992
Na nog wat nadenken en andere apparatuur gezien te hebben, krijgen we deze week de onderstaande apparatuur binnen.
Marantz NR1403
Marantz UD5007
Marantz TT5005
KEF iQ30

Voorlopig wordt er nog geen subwoofer aangeschaft, maar wordt waarschijnlijk de subwoofer van de oude cinema set aangesloten.
Set is overigens te koop V&A aangeboden: JVC Home Cinema set 6.1 RS-F10S
Pagina: 1