Home PC met photoshop kwaliteiten voor de komende 6 jaar

Pagina: 1
Acties:

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-04 15:38
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuw systeem en heb hard jullie hulp nodig. Ik heb 6 jaar geleden een pc samengesteld en deze is niet meer te gebruiken met nieuwe software (traaaag).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een PC om wat thuiswerken op te doen. Dit wil zeggen internet, office etc. geen hele bijzondere programma's. Ik wil wel graag goed kunnen Photoshoppen. En voor incidenteel gebruik een 3D programma gebruiken (solidworks).
Het syseem moet voldoen voor de komende 6 jaar.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 500 euro zonder scherm of software. Indien levensduur (snelheid) aanzienlijk beter wordt kan er wel 100 euro bij ;) (verlijdelijk natuurlijk)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel nog een voeding waarvan ik niet weet of die geschikt is voor een nieuw systeem
-Levicom 450XPL-B (welke info is nodig om dit te bepalen) hij is +- 5 jaar oud
Mijn scherm wil ik wel bewaren om later een betere te kunnen kopen.
-Acer AL1916W D
Verder heb ik nog speakersetje (sub met 2 boxen) van Philips, is al 10 jaar oud denk ik maar werkt nog. (of is misschien stroomverbuik een reden om te vervangen?)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een recent topic gebruikt om alvast een basis PC samen te stellen. (ook met behulp van BBG)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 182,60€ 182,60
1Asrock B75 Pro3-M€ 55,95€ 55,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 81,85€ 81,85
1Cooler Master Elite 344 - USB 3€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 42,60€ 42,60
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,20€ 16,20
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,99€ 93,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 511,14

Ik heb 2 harddrives gebruikt voor combinatie van hoge snelheid en toch ook veel opslagruimte.
Verder heb ik nog een draadloze WIFI verbinding nodig, heb hierbij voorkeur voor een ingebouwde ipv usb. En weet ik niet of een videokaart nodig is. Ik denk van niet voor het Photoshoppen?
Zou dit alles voordeliger gemaakt kunnen worden door een AMD chip te gebruiken? Deze schijnen namelijk beter te zijn in grafische berekeningen (nu er geen videokaart in zit misschien betere optie?)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ja, kast graag niet zo hoog en beetje onopvallend.
Geluidsniveau maakt niet zo heel veel uit. Daarom nu gebruik van boxed cooler. Mocht dit storen ga ik een stillere zoeken.
Energie verbruik is niet enorm belangrijk omdat hij niet hele dagen gaat aanstaan.

Hopelijk kunnen jullie me zo helpen met een goed advies!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 16:10

amas

Law of Nature: Chaos

Ziet er heel goed uit zo. Een losse videokaart is niet nodig. Ik heb zelf ervaring met Photoshop op de IGP van Intel (HD2500) en dat werkt prima. De voeding zou ik wel vervangen als hij al 5 jaar uit is. Die dingen gaan niet nog eens 6 jaar me.

Het enige wat je nu dus nog nodig hebt is een kast. Er is een ruime keuze maar als je een onopvallende kast wilt kun je kiezen uit één van dit lijstje: http://tweakers.net/price...507;278105;283176;320102/

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• japser84
Bedankt voor de reactie!
TheAmassama schreef op zondag 20 januari 2013 @ 13:32:

Het enige wat je nu dus nog nodig hebt is een kast. Er is een ruime keuze maar als je een onopvallende kast wilt kun je kiezen uit één van dit lijstje: http://tweakers.net/price...507;278105;283176;320102/
Ik had wel een kast neergezet. De Cooler Master Elite 344 - USB 3. Is deze ok? Weet wel dat het een budget kast is, maar dat maakt me niet heel veel uit. Anders zou ik voor een Fractal Design Core 1000 gaan. Deze heeft alleen geen USB 3 op de voorzijde.
Wat me opvalt is dat vooral de voedingsplaats anders is bij de duurdere kasten. Maakt de voeding onderin veel uit?

• japser84
Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2013 @ 13:44:
[...]
Daarnaast zou ik meteen voor 16GB aan ram kiezen, de huidige prijzen zijn zo laag dat je daar niet lang over zou hoeven te twijfelen.
De snelheid van dit ram is weinig mis mee, goed dat je meteen voor low profile kiest, dat voorkomt problemen tijdens de inbouw.
Adobe lust traditioneel veel ram, voor dit geld beter mee verlegen dan om verlegen. 8)
Zou het dan beter zijn om 2x8GB te nemen of 4x4GB?
Of maakt dat voor de prestaties van systeem niet uit.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 13:30

Rannasha

Does not compute.

japser84 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 14:12:
[...]

Zou het dan beter zijn om 2x8GB te nemen of 4x16GB?
Of maakt dat voor de prestaties van systeem niet uit.
Ik neem aan dat die 2e optie 4x4 is. Ik zou voor 2x8 gaan, qua prestaties maakt het niet uit, maar je houdt meer geheugenslots over voor uitbreiding later. En de prijzen zijn volgens mij redelijk gelijk.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 16:10

amas

Law of Nature: Chaos

japser84 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 14:06:
Bedankt voor de reactie!

[...]

Ik had wel een kast neergezet. De Cooler Master Elite 344 - USB 3. Is deze ok? Weet wel dat het een budget kast is, maar dat maakt me niet heel veel uit. Anders zou ik voor een Fractal Design Core 1000 gaan. Deze heeft alleen geen USB 3 op de voorzijde.
Wat me opvalt is dat vooral de voedingsplaats anders is bij de duurdere kasten. Maakt de voeding onderin veel uit?
Alleen is die CM niet leverbaar...

De reden om een voeding onderin te plaatsen is omdat je dan koude lucht aan de onderkant van de kast zuigt en deze dan direct weer de kast uitblaast. Wanneer een voeding bovenin zit zuig je warme lucht van de CPU naar binnen. Het nadeel van een voeding onderin is dat de afstand naar de componenten groter is, waardoor je langere kabels nodig hebt. Bij duurdere voedingen is dit gewoongoed, maar goedkope voedingen onderin plaatsen kan nog wel eens te korte kabels opleveren.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 21:41
hmm 6 jaar meegaan budget van 500 euro en photoshop en 3d bewerken...

* AjDuLion heeft dezelfde instelling gehad maar eindigde met een systeem van over de 3k ><

systeem ziet er goed uit maar je weet tegenwoordig nooit wat de software gaat doen de komende jaren...

probeer zoveel mogelijk gebruik de maken van de videokaart rendering (opencl/cuda) daar is voor nu de meeste snelheid in te halen.. (en ja ook photoshop maakt hier gebruik van)

[ Voor 5% gewijzigd door AjDuLion op 20-01-2013 15:47 ]

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• japser84
AjDuLion schreef op zondag 20 januari 2013 @ 15:47:
hmm 6 jaar meegaan budget van 500 euro en photoshop en 3d bewerken...

* AjDuLion heeft dezelfde instelling gehad maar eindigde met een systeem van over de 3k ><

systeem ziet er goed uit maar je weet tegenwoordig nooit wat de software gaat doen de komende jaren...

probeer zoveel mogelijk gebruik de maken van de videokaart rendering (opencl/cuda) daar is voor nu de meeste snelheid in te halen.. (en ja ook photoshop maakt hier gebruik van)
Ok misschien is 6 jaar met volle snelheid en tevredenheid iets te veel. Na een aantal jaar moet ik misschien wat minder kritisch zijn...

Maar zou wel fijn zijn als hij dan nog wel werkt iig. Dus na een aantal jaar een videokaart kopen kan ook een optie zijn om het systeem te boosten?

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Als je gaat Photoshoppen zou ik zeggen om naar een Xeon te kijken, maar dan heb je nog een GPU nodig ook...

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• japser84
Aertsvijand schreef op zondag 20 januari 2013 @ 16:42:
Als je gaat Photoshoppen zou ik zeggen om naar een Xeon te kijken, maar dan heb je nog een GPU nodig ook...
Tuurlijk kan het altijd beter, maar het blijft natuurlijk wel een thuiscomputer. Ben bang dat het dan wel wat prijziger gaat worden!

Wat ik eigenlijk wil weten of dit de "beste keuze" is voor mijn budget. Ik begrijp dat 500 euro niet enorm veel is en je dan ook niet het highest end systeem hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door japser84 op 20-01-2013 16:52 ]

Verwijderd

Op verzoek verwijderd
Pagina: 1