Versterker gezocht bij Wharfedale Diamond 10.2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjapie1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 14:14
Na jaren naar Logitech setjes te hebben geluisterd, wil ik mijn audio nu toch wat serieuzer gaan aanpakken met twee boekenplank luidsprekers en een versterker. Het geluidssetje komt in een studentenkamer van ongeveer 18 vierkante meter en ik wil het wel bij een 2.0 setup te willen houden. Misschien komt er later nog een center speaker bij en als ik verhuis (duurt nog wel 3 jaar denk ik) surround speakers, maar een 2.0 versterker is voor nu dus prima. Nu ben ik een totaal groentje in de hifi wereld, maar ik heb wel geprobeerd het één en ander uit te zoeken. Zo heb ik de luidsprekers al uitgezocht, dit gaan de Wharfedale Diamond 10.2 worden. Specs:
- Aanbevolen versterkervermogen: 20 - 100 Watt
- Nominale impedantie: 6 Ohm
- Gevoeligheid: 86 dB
- Frequentiebereik: 40 - 24.000 Hz
- Crossover frequentie: 1.800 Hz

Nou loop ik alleen vast bij het uitkiezen van de versterker. Budget van de versterker ligt denk ik rond de 350 euro, maar mocht voor een paar tientjes een versterker echt een stuk beter zijn dan is dat geen probleem. Ik begreep dat Wharfedale en Marantz een goede combi maken, dus daar had ik er een paar van uitgezocht.
- Marantz PM5004
- Marantz PM6004
Maar waar ik me hier een beetje 'zorgen' over maak is dat het uitgangsvermogen per luidspreker (40 - 60 Watt) hier ver onder het maximale aanbevolen versterkervermogen (100 Watt) zit. Nu begreep ik dat je daarmee je tweeter om zeep kan helpen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dus ben ik verder gaan kijken naar versterkers:
- Pioneer VSX-322
- Pioneer VSX-422
- Pioneer VSX-527
Bij deze versterkers is het uitgangsvermogen per luidspreker 100 Watt of zelfs meer, maar deze versterkers zijn wel een stuk goedkoper. Is de kwaliteit dan ook slechter of zit ik me alleen maar blind te staren op dat uitgangsvermogen? Of zijn dit juist betere versterkers dan de Marantz lijn?

Uiteindelijk wordt de set aangesloten op mijn PC met een Creative Sound Blaster X-Fi Titanium geluidskaart. Nou heeft deze een zogenaamde SPDIF TOSLINK uitgang, is het beter om de versterker hier op aan te sluiten i.p.v. de 'gewone' 3.5 mm jack?

Alle tips en opmerkingen zijn welkom, alvast bedankt voor de hulp!

PC: RTX 3080ti - Ryzen 5 3600 Corsair: MP600 4TB - LPX 16GB - H100i - RM750x - 500D – K100 - Dark Core Pro – MM700 Randapparatuur: C49RG90 - Z906 - T300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:30

FeaR

In GoT we trust

Op vermogen moet je sowieso niet letten aangezien dat in de meeste gevallen helemaal niets uit maakt. Met een paar Watt heb je over het algemeen al genoeg volume om normaal te luisteren. Vermogen wordt pas belangrijk als je lange tijd voluit gaat spelen en dan is de kans nog steeds groot dat jouw orden het eerder voor gezien houden dan je apparatuur.

Punt is ook dat alleen xx Watt niets zegt over hoe het gemeten is en daar is de Pricewatch onvolledig. De Pioneers die je opgeeft meten namelijk op een zodanige manier dat het vermogen er lekker hoog uitkomt. Hoe hoger het getal hoe leuker dat er immers uitziet voor de gemiddelde consument. Pioneer komt aan die vermogens door te meten op slechts één kanaal bij 6 Ohm en op 1000 Hz. Dus een constante toon op één kanaal, iets wat je van je leven niet af gaat spelen. Marantz meet op een beter manier, over een geheel bereik en niet op slechts één kanaal. Maar moraal van het verhaal is dat je een versterker niet kiest op vermogen. Die Marantz versterkers zet ik kwalitatief zeker boven de Pioneers.

Qua aansluiten: als je de digitaal (S/PDIF) aansluit dan doet de PC eigenlijk niets, alleen het geluid bitstream versturen. Als je analoog aansluit doet de PC meer en hoeft de versterker niets meer te doen. De keuze van op welke manier aansluiten hangt dus af van welk component beter is. Als de versterker/receiver beter is zou ik de PC niets laten doen en digitaal aansluiten. Echter heb je niet altijd die keuze. In het geval van de Marantz is er namelijk geen digitale ingang, alleen analoog. Dan zal je met een externe DAC moeten werken als je de PC digitaal aan wilt sluiten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjapie1
Dank voor de reactie! Ik heb me er nog verder in zitten verdiepen en dus niet meer zo veel naar die waardes gekeken. Met het '... hoe leuker dat er immers uitziet voor de gemiddelde consument' hebben ze mij inderdaad wel te pakken als Hifi groentje :F

Over het S/PDIF verhaal: ik neem aan dat een digitale verbinding dan beter is? Mijn geluidskaart is niet slecht (althans beter dan de meeste onboard geluidskaarten), maar de aan te schaffen versterker lijkt mij toch wel weer een stapje hoger dan de geluidskaart? Daarom heb ik de Marantz even links laten liggen en verder gekeken naar andere merken. Zo kwam ik de Onkyo TX-8030 en de Onkyo TX-8050 tegen, maar dit is vooral voor surround bedoeld begreep ik? En ik meen ergens op dit forum gelezen te hebben dat je bij een versterker 2.1 en versterker 5.1 in dezelfde prijsklasse, beter voor de 2.1 kunt gaan aangezien de kwaliteit hiervan beter is.

Ook kwam ik de NAD C316BEE tegen. Ik heb nog nooit van dit merk gehoord (:o) maar dit schijnt ook een mooie combo met de Wharfedales te zijn. Is dit een goede keus en is deze wel digitaal aan te sluiten op mijn PC?

PC: RTX 3080ti - Ryzen 5 3600 Corsair: MP600 4TB - LPX 16GB - H100i - RM750x - 500D – K100 - Dark Core Pro – MM700 Randapparatuur: C49RG90 - Z906 - T300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Tjapie1 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 15:47:
Over het S/PDIF verhaal: ik neem aan dat een digitale verbinding dan beter is? Mijn geluidskaart is niet slecht (althans beter dan de meeste onboard geluidskaarten), maar de aan te schaffen versterker lijkt mij toch wel weer een stapje hoger dan de geluidskaart?
Is lastig te zeggen eigenlijk. Je kan kijken welke DAC's de receiver dan wel de geluidskaart gebruikt, maar dat wil nog steeds niet altijd zeggen welke beter is. Ik durf je hier ook geen advies over te geven aangezien ik alles digitaal aan heb gesloten en onboard geluid gebruik.
Zo kwam ik de Onkyo TX-8030 en de Onkyo TX-8050 tegen, maar dit is vooral voor surround bedoeld begreep ik?
Waar zie je dat het een surround receiver is? Ik zie een stereoversterker namelijk. Ze hebben wel Pre-Outs zodat je een losse eindversterker aan kan sluiten en zo naar 5.1 kan gaan, maar actief kunnen ze 2.0 aansturen.
En ik meen ergens op dit forum gelezen te hebben dat je bij een versterker 2.1 en versterker 5.1 in dezelfde prijsklasse, beter voor de 2.1 kunt gaan aangezien de kwaliteit hiervan beter is.
In de lagere segmenten zit er verschil tussen een stereoversterker dan wel een surroundreceiver. In de hogere segmenten is het verschil al vele malen minder en wordne dergelijke apparaten ook niet meer aangewezen in blinde ABX-testen. In het segment waar jij in zoekt zou ik die Pioneer dus wel lager zetten dan de stereoversterkers.
Is dit een goede keus en is deze wel digitaal aan te sluiten op mijn PC?
Niet zonder een externe DAC te gebruiken, de NAD heeft geen digitale ingangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tjapie1 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 15:47:
Over het S/PDIF verhaal: ik neem aan dat een digitale verbinding dan beter is? Mijn geluidskaart is niet slecht (althans beter dan de meeste onboard geluidskaarten), maar de aan te schaffen versterker lijkt mij toch wel weer een stapje hoger dan de geluidskaart?
Zoals FeaR al aangeeft, hoeft dat zeker niet het geval te zijn. Kan, maar hoeft niet. Daarnaast blijft natuurlijk nog de vraag of je zelf het verschil ook gaat horen. In eerste instantie lijkt het me geen slecht idee om gewoon de geluidskaart van je PC te blijven gebruiken, een losse DAC gaat toch altijd weer meer geld kosten.
Ook kwam ik de NAD C316BEE tegen. Ik heb nog nooit van dit merk gehoord (:o) maar dit schijnt ook een mooie combo met de Wharfedales te zijn. Is dit een goede keus en is deze wel digitaal aan te sluiten op mijn PC?
Noch deze, noch één van de andere versterkers die je tot nu toe genoemd hebt hebben een ingebouwde DAC, dus geen van allen kan iets met het digitale signaal van je PC. Sommige duurdere versterkers kunnen dat wel, en je zult op een CD speler ook wel vaker een digitale ingang kunnen vinden (CD speler heeft sowieso al een DAC ingebouwd).

Ik ken de Whafedales niet, maar een NAD heeft over het algemeen een wat neutralere sound dan een Denon of een Marantz, welke over het algemeen wat warmer klinken (tenminste van degenen die ik beluisterd heb, maar dat zat in een wat hoger segment dus misschien is het bij die toestellen wat anders). Of dit een goede match is, hangt af van jouw voorkeuren en van de sound van de Wharfedales zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjapie1
Bedankt voor de reacties! Ik heb helaas een tijdje niet kunnen reageren, maar ik heb mijn zoektocht weer wat verder gezet.

Zo kom ik net van de mediamarkt (niet echt een favoriet op dit forum geloof ik :+) en daar raadde ze me de Onkyo TX-8050 of de Harman Kardon HK-3490 aan. Ze zeiden dat deze beide wel direct op de uitgang van mijn geluidskaart zouden kunnen en bij de specificaties van de Onkyo zie ik ook bij 'digitaal in optisch' en 'digitaal in coax' staan dat dit mogelijk is? Haal ik hier dan wat door elkaar, want henkie zei dat dit niet mogelijk is bij deze versterker? Niet dat ik henkie z'n woorden in twijfel trek hoor :>

Bij de mediamarkt raadde ze me ook de Harman Kardon aan i.p.v. de Onkyo, maar deze eerstgenoemde vond ik er een beetje 'oudbollig' uit zien. Moet ik me hierdoor niet laten afleiden en is deze echt beter of is de Onkyo beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495206

Philips AVR 9900 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tjapie1 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:02:
Zo kom ik net van de mediamarkt (niet echt een favoriet op dit forum geloof ik :+) en daar raadde ze me de Onkyo TX-8050 of de Harman Kardon HK-3490 aan. Ze zeiden dat deze beide wel direct op de uitgang van mijn geluidskaart zouden kunnen en bij de specificaties van de Onkyo zie ik ook bij 'digitaal in optisch' en 'digitaal in coax' staan dat dit mogelijk is? Haal ik hier dan wat door elkaar, want henkie zei dat dit niet mogelijk is bij deze versterker? Niet dat ik henkie z'n woorden in twijfel trek hoor :>
In dit geval mag je dat best doen ;) Ik had de NAD, één van de Marantz-en en de Onkyo TX-8030 bekeken en die hadden allemaal niks, dus even wat te snel de conclusie getrokken. De TX-8050 is meer een geïntegreerde versterker/receiver, terwijl de TX-8030 een kale stereoversterker is, en de TX-8050 heeft inderdaad wél digitale ingangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjapie1
Haha oke gelukkig maar! Ik heb gister namelijk toch de Onkyo TX-8050 gehaald om nog gebruik te kunnen maken van de BTW actie van Mediamarkt. Bij een webshop heb ik de Wharfedales besteld, maar ik kreeg een mail terug dat deze helaas een tijd niet beschikbaar zijn en ik ter compensatie de Monitor-Audio BX2 (staan helaas niet in de Tweakers Pricewatch) kan krijgen zonder bijbetaling. Is dit een goede deal? Of kan ik beter achter de Wharfedales aan gaan? Deze laatste vind ik wel een stuk mooier, maar het gaat natuurlijk om het geluid! WHATHIFI heeft ze wel als beste getest in hun segment, is dit een beetje betrouwbare site hiervoor?

EDIT: Met wat moeite kan ik misschien ook de Klipsch RB-61 of de KEF IQ30 eruit halen? Als ik puur naar de specs kijk is de BX2 wel beter, maargoed daar ben ik dus al vaker in getrapt. Ik begreep ook dat een Klipsch nogal schel kan overkomen door het gebruik van een ander soort tweeter?

[ Voor 24% gewijzigd door Tjapie1 op 26-01-2013 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Speakers kopen op specificaties moet je nooit doen. Het zegt namelijk helemaal niets over het geluid. En dat is toch het belangrijkste. En ook hier kan je specificaties op meer manieren meten waardoor je oneerlijke beelden kan krijgen. Zoek maar eens speakers van bijvoorbeeld Magnat op en dan met name het frequentiebereik. Als je puur daar naar kijkt zijn dat super speakers.

Klipsch heeft inderdaad een hoorn-tweeter die je aan moet staan. Veel mensen vinden het te schel. Al kan je ook weer zeggen dat het doet denken aan het live-geluid. Maar dat is puur persoonlijk. Want een KEF IQ-serie zou ik persoonlijk weer niet nemen. Qua laag konden die me niet overtuigen. Let ook op dat de IQ-serie een oudere serie is en dat het lastig kan zijn om daar ooit een surround set van te maken mocht je dat ooit willen. Maar nogmaals, het is allemaal persoonlijk en ik zou nooit op zo'n vervangend aanbod ingaan zonder speakers gehoord te hebben. Zeker als je dat nog nooit gedaan hebt (met de Wharfedale) en niet weet waar je smaak ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjapie1
Voor dit antwoord was ik al bang haha! Ik heb dit al vaker gehoord en dit is natuurlijk ook zo, het is alleen een beetje jammer dat ze helemaal in Groningen zitten en ik in Amsterdam..

Ik vraag gewoon hoelang ze denken dat de levering gaat duren van de Wharfedales en anders ga ik toch voor de BX2's. Opzich heb ik deze combo (BX2 met TX-8050) best vaak voorbij zien komen online, maar de Wharfedales schijnen een relatief goede bass te hebben wat wel fijn is aangezien ik geen losse woofer heb. Ook vind ik ze er mooier uit zien, maar ja dat is puur esthetisch en het draait natuurlijk om geluid!

Iedereen bedankt voor de hulp en als mensen nog tips hebben hoor ik het graag!

Pagina: 1