Na jaren naar Logitech setjes te hebben geluisterd, wil ik mijn audio nu toch wat serieuzer gaan aanpakken met twee boekenplank luidsprekers en een versterker. Het geluidssetje komt in een studentenkamer van ongeveer 18 vierkante meter en ik wil het wel bij een 2.0 setup te willen houden. Misschien komt er later nog een center speaker bij en als ik verhuis (duurt nog wel 3 jaar denk ik) surround speakers, maar een 2.0 versterker is voor nu dus prima. Nu ben ik een totaal groentje in de hifi wereld, maar ik heb wel geprobeerd het één en ander uit te zoeken. Zo heb ik de luidsprekers al uitgezocht, dit gaan de Wharfedale Diamond 10.2 worden. Specs:
- Aanbevolen versterkervermogen: 20 - 100 Watt
- Nominale impedantie: 6 Ohm
- Gevoeligheid: 86 dB
- Frequentiebereik: 40 - 24.000 Hz
- Crossover frequentie: 1.800 Hz
Nou loop ik alleen vast bij het uitkiezen van de versterker. Budget van de versterker ligt denk ik rond de 350 euro, maar mocht voor een paar tientjes een versterker echt een stuk beter zijn dan is dat geen probleem. Ik begreep dat Wharfedale en Marantz een goede combi maken, dus daar had ik er een paar van uitgezocht.
- Marantz PM5004
- Marantz PM6004
Maar waar ik me hier een beetje 'zorgen' over maak is dat het uitgangsvermogen per luidspreker (40 - 60 Watt) hier ver onder het maximale aanbevolen versterkervermogen (100 Watt) zit. Nu begreep ik dat je daarmee je tweeter om zeep kan helpen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Dus ben ik verder gaan kijken naar versterkers:
- Pioneer VSX-322
- Pioneer VSX-422
- Pioneer VSX-527
Bij deze versterkers is het uitgangsvermogen per luidspreker 100 Watt of zelfs meer, maar deze versterkers zijn wel een stuk goedkoper. Is de kwaliteit dan ook slechter of zit ik me alleen maar blind te staren op dat uitgangsvermogen? Of zijn dit juist betere versterkers dan de Marantz lijn?
Uiteindelijk wordt de set aangesloten op mijn PC met een Creative Sound Blaster X-Fi Titanium geluidskaart. Nou heeft deze een zogenaamde SPDIF TOSLINK uitgang, is het beter om de versterker hier op aan te sluiten i.p.v. de 'gewone' 3.5 mm jack?
Alle tips en opmerkingen zijn welkom, alvast bedankt voor de hulp!
- Aanbevolen versterkervermogen: 20 - 100 Watt
- Nominale impedantie: 6 Ohm
- Gevoeligheid: 86 dB
- Frequentiebereik: 40 - 24.000 Hz
- Crossover frequentie: 1.800 Hz
Nou loop ik alleen vast bij het uitkiezen van de versterker. Budget van de versterker ligt denk ik rond de 350 euro, maar mocht voor een paar tientjes een versterker echt een stuk beter zijn dan is dat geen probleem. Ik begreep dat Wharfedale en Marantz een goede combi maken, dus daar had ik er een paar van uitgezocht.
- Marantz PM5004
- Marantz PM6004
Maar waar ik me hier een beetje 'zorgen' over maak is dat het uitgangsvermogen per luidspreker (40 - 60 Watt) hier ver onder het maximale aanbevolen versterkervermogen (100 Watt) zit. Nu begreep ik dat je daarmee je tweeter om zeep kan helpen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Dus ben ik verder gaan kijken naar versterkers:
- Pioneer VSX-322
- Pioneer VSX-422
- Pioneer VSX-527
Bij deze versterkers is het uitgangsvermogen per luidspreker 100 Watt of zelfs meer, maar deze versterkers zijn wel een stuk goedkoper. Is de kwaliteit dan ook slechter of zit ik me alleen maar blind te staren op dat uitgangsvermogen? Of zijn dit juist betere versterkers dan de Marantz lijn?
Uiteindelijk wordt de set aangesloten op mijn PC met een Creative Sound Blaster X-Fi Titanium geluidskaart. Nou heeft deze een zogenaamde SPDIF TOSLINK uitgang, is het beter om de versterker hier op aan te sluiten i.p.v. de 'gewone' 3.5 mm jack?
Alle tips en opmerkingen zijn welkom, alvast bedankt voor de hulp!