ASRock B75 Pro3-M - Corsair werkgeheugen boot niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-07 23:06
Wil nieuw systeempje. Als beschaafd mens ga ik mijn mede-Twiekers niet ermee lastigvallen, maar doe ik eerst mijn research. Zo gezegd, zo gedaan: de Best Buy guides editie november 2012 (budget gamesysteem) en januari 2013 (htpc systeem) lieten mij inspireren.

In beide Best Buy Guides worden een Intel Pentium G860 in combinatie met Asrock B75 Pro3-M mobo en Corsair CMV8GX3M1A1333C9 8GB geheugenreepje aangeraden. Bij Januari 2013 wordt vermeld dat van de Corsair slechts 1 geheugenreepje is, maar dat is niet zo'n issue bij HTPC. Ik wil wel meer mee doen. Dus twee keer dezelfde geheugen in dual channel: CMV8GX3M2A1333C9 (2x4GB). Zou ietsjepietsje sneller moeten zijn, maar is wel dezelfde geheugen.

Anyway, uiteindelijke systeem ziet dan als volgt uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 55,95€ 55,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,95€ 55,95
1Sapphire Ultimate HD 7750 1GB GDDR5€ 104,90€ 104,90
1Chieftec Bravo BA-01B-B-B-400€ 99,51€ 99,51
1Noctua NF-A14 ULN€ 19,90€ 19,90
1Nexus Value 430€ 47,90€ 47,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 384,11

M'n oude HDD fungeert als boot. Na wat gepriegel aansluiten maar. Mobo krijgt stroom, fans van CPU en kast draaien als 'n tierelier. Scherm blijft donker? Krijg zelfs geen POST te zien? :?.
In een poging het probleem te localiseren: kleiner scherm op VGA poort van mobo, geen resultaat. Videokaart eruit, geen resultaat. Vervolgens case fan en HDD eruit, geen resultaat. PSU vervangen voor oude PSU, geen resultaat.

Tja, dan blijft de mobo/RAM/CPU over als de enige schuldige. Aangezien deze niet zonder elkaar kunnen opstarten, zijn deze door de oude moederbord/CPU/geheugen vervangen. Met de nieuwe onderdleen draaien deze wel vrolijk als een zonnetje. :{

Kortom, probleem zou bij de processor/mobo/geheugen moeten liggen. Als ik de site van ASrock zo doorneem, blijkt het geheugenreepje die in Best Buy Guide geadviseerd wordt, niet ondersteund te worden. Nogal wiedes, aangezien geheugenrepen qua werking in principe niet zoveel verschillen.

Een andere verklaring kan ik niet zo gauw bedenken... Dus ligt de fout hier bij de Best Buy Guide, die @random onderdelen samenstelt, zonder te kijken of het wel samenwerkt? Of ligt de oorzaak ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Wat gebeurt er als je de reepjes afzonderlijk probeert?

En verder hangen en opstarten al doorgenomen?
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

En je topictitel is nogal vreemd te noemen moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:54

Grvy

Bot

Topictitel schreeuwt om aandacht; maargoed.

Probeer de onderdelen eens afzonderlijk en met een ander mobo etc. :)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-07 23:06
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 21:10:
Wat gebeurt er als je de reepjes afzonderlijk probeert?
Geen resultaat.
En verder hangen en opstarten al doorgenomen?
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Yep, maar elders ook gecheckt. Geen piepjes.
En je topictitel is nogal vreemd te noemen moet ik zeggen.
Meest voor hand liggende oorzaak lijkt mij de geheugen. Die lijkt niet ondersteund te worden, afgaand op de site van de fabrikant. Best frappant dan dat Best Buy zoiets adviseert, zonder even te checken.
Grvy schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 21:12:
Topictitel schreeuwt om aandacht; maargoed.

Probeer de onderdelen eens afzonderlijk en met een ander mobo etc. :)
Of je leest de OP even?

[ Voor 16% gewijzigd door Hatsieflatsie op 19-01-2013 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:12
Haal de boel uit de kast en probeer het dan eens. Het moederbord kan kortsluiting maken met de kast waardoor het niet werkt.

Ook een CMOS reset gedaan?

Het kan natuurlijk ook zijn dat je mobo DOA is.

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 19-01-2013 21:17 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Al geprobeerd met andere geheugenreepjes en zonder?
Dat de moederbord het niet ondersteund, is onzin.

[ Voor 32% gewijzigd door Chris Smoove op 19-01-2013 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-07 20:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hatsieflatsie schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 21:07:
Kortom, probleem zou bij de processor/mobo/geheugen moeten liggen. Als ik de site van ASrock zo doorneem, blijkt de geheugenreepje die in Best Buy Guide geadviseerd wordt, niet ondersteund te worden. Nogal wiedes, aangezien geheugenrepen qua werking in principe niet zoveel verschillen.
Dat staat er niet. De memory support list is een lijst met geheugen dat getest is. Dat wil niet per se zeggen dat geheugen dat er niet op staat niet ondersteund wordt.
Een andere verklaring kan ik niet zo gauw bedenken... Dus ligt de fout hier bij de Best Buy Guide, die @random onderdelen samenstelt, zonder te kijken of het wel samenwerkt? Of ligt de oorzaak ergens anders?
In plaats van gelijk conclusies te trekken kunnen er hier vele oorzaken zijn. Het kan ook gewoon zijn dat het moederbord defect is of het geheugen. Of er gaat simpelweg iets niet goed met het booten.

Je stelt ten eerste dat beide Best Buy Guides 2*4GB aanraden. Dat doen ze beide niet. Die van november gaat het om 2*2GB en bij januari om 1*8GB. Het gaat bij november ook nog eens over een ander moederbord (de Asrock B75M-DGS).

Daarnaast zijn er meerdere personen op GoT die dit Corsair werkgeheugen wel gewoon hebben draaien:
Scooper in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)" (2*8GB)
Rukapul in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)" (2*8GB)

Ik heb je titel derhalve ook aangepast.

Oh, wacht, dit kan wel eens op jou slaan:

[ Voor 9% gewijzigd door Bolletje op 19-01-2013 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:35
Ik heb datzelfde geheugen op mijn moederbord ook gebruikt, welke een Asrock B75M-DGS is (dus het kleine broertje). Zou dus ook op jou mobo normaal moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Hatsieflatsie schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 21:13:
[...]
Geen resultaat.
[...]
Yep, maar elders ook gecheckt. Geen piepjes.

[...]
Meest voor hand liggende oorzaak lijkt mij de geheugen. Die lijkt niet ondersteund te worden, afgaand op de site van de fabrikant. Best frappant dan dat Best Buy zoiets adviseert, zonder even te checken.

[...]

Of je leest de OP even?
Misschien moet je je even verder inlezen hoe een TS eruit hoort te zien en wat er van je verwacht word. Dat scheelt de mensen die je willen helpen een hoop onnodig gezoek en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Hatsieflatsie schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 21:07:
Vooral het laatste zinnetje.
(Overigens een beetje jammer om de BBG te beschuldigen van fout advies alvorens zeker te weten wat er fout gaat.)
Pagina: 1