Toon posts:

Win8 installeren op nieuwe SSD met behoud van oude Win7 HDD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb momenteel een zelfbouw PCtje staan met enkele HDD waarop Win7 draait. Nu wil ik er een SSD naast prikken en hierop clean Win8 installeren (zojuist gekocht via de MS upgrade aktie). De bedoeling is dat ik mijn PC straks kan dual booten naar of de oude Win7 of de nieuwe Win8 install.

Moet ik hiervoor nog bepaalde instellingen doorvoeren, of wordt dit straks gedurende de Win8 installatie aan mij gevraagd? (installer zal waarschijnlijk de Win7 install op mijn andere fysieke drive herkennen?).

Alvast bedankt!

Gr,

Daan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2024
Advanst instellingen kiezen en dan de SSD kiezen als instalatie doen voor W8. je krijgt dan na instalatie bij opstarten een keuze welke versie van windows je wil gebruiken.
Nog een tip: Voor somige drivers kun je in de w7 laten zoeken bij instaleren.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!

Ik hoef dus geen problemen te verwachten met twee fysieke drives die elk bootable zijn (sorry, ik heb totaal geen ervaring met dual boot systemen) ;)
Nog een tip: Voor somige drivers kun je in de w7 laten zoeken bij instaleren.
Begrijp alleen je tip niet helemaal. Zou Win8 gedurende de installatie niet in staat zijn de benodigde drivers te vinden?

Daan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb waarschijnlijk nog een kleine uitdaging :?

Ik draaide op mijn systeem een 32bit Win7 versie. Nu wilde ik Win8 in een 64bit versie hebben. Dus heb ik de download van Win8 even via mijn laptop gedaan die wel Win7 64bit draait (MS forceert dezelfde architectuur te downloaden alswaar de huidige Windows versie onder draait).

Nu krijg ik mijn SSD pas a.s. maandag of dinsdag binnen, maar heb zojuist wel even mijn vers op DVD gebrande ISO gerunt op mijn desktop PC. Ik krijg hier echter wel direct een melding dat de installatie failed omdat ik geen Win8 64bit upgrade over Win7 32bit kan uitvoeren. Nu wil ik dat ook helemaal niet aangezien deze straks clean op mijn SSD moet komen. Maar ik hoop wel dat dit straks geen problemen geeft...

Daan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Ik begrijp dat je een upgrade heb gedownload met je laptop omdat je daar recht op hebt. De upgrade ga je niet voor de laptop gebruiken maar voor je desktop systeem? Daarnaast is desktop 32bit en de laptop 64bit.
Dat gaat denk ik niet lukken.
Je hebt een iso met 32bit nodig en dan zou het misschien kunnen lukken. Als het goed is heb je ook een kode gekregen en misschien werkt die kode ook bij 32bit instalatie. DM mij eventueel je email dan kan ik je eventueel een ISO 32bit toesturen via file transfer. Je hebt een geldige kode nodig en een ISO zonder kode zal niet werken.
Je andere vraag: Sommige drivers worden niet automatisch geinstaleerd. Bij apparaat beheer kun je zien welke divices niet herkend zijn en met instalatie cd's kun je dan het apparaat instellen. Heb je die cd's niet beschikbaar en ze zijn zoek dan kun je naar drivers zoeken op de W7 partitie en dan vind W8 de juiste drivers. Bij mij heeft dat gewerkt.
succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan prima een 32 en 64 bit versie naast elkaar hebben draaien.
De setup niet starten vanuit je huidige Windows maar booten vanaf de Win8 installatie media (dvd/usb)

Omdat je hem start vanuit je huidige Windows gaat ie een upgrade uitvoeren en dat kan niet van 32 naar 64bit.
Daarbij wil je een dualboot, dus kiezen (na het booten) voor "Aangepast".

Afbeeldingslocatie: http://www.schoonepc.nl/i/win8/installatietype.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik heb mijn Windows upgrade met een 32 bit machine gedownload en als 64 geïnstalleerd (16 gb ram). Wel liep ik bij de installatie van win8 tegen foutmeldingen aan, maar waarschijnlijk moet je eerst een andere Windows installatie draaien omdat de upgrade iso die je hebt gemaakt niet overwegkan met een disk fformateren (dat is tenslotte bij een upgrade niet nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Bij aangepast instaleren zitten tools om partities de formateren dus dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ja maar omdat het een upgrade versie is kan je foutmelding krijgen. Ten minste ik kreeg foutmeldingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Je moot booten met de DVD en niet vanuit W7 opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Hier staat wel een goede handleiding:

Windows 8 Tip: Dual-Boot with Windows 7

[ Voor 75% gewijzigd door Turdie op 20-01-2013 12:02 ]

Pagina: 1