Geen beeld in POST/BIOS en Ubuntu, wel in Windows

Pagina: 1
Acties:

• gluurbuur
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:08
Bij het opstarten van de pc heb ik geen beeld meer in POST/BIOS en ook in Ubuntu krijg ik geen beeld. Als ik Windows 7 opstart krijg ik pas beeld zodra het inlogscherm verschijnt. Mijn systeem heeft de volgende specs:

Arctic T2 Pro ATX 500W
Intel Core 2 Quad Q6600
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300
MSI P35 Neo2-FI iP35
MSI 8800GTS 320MB (inmiddels vervangen door een XFX Radeon HD 4770)
Samsung TFT Monitor 931BW 19"

Ik heb een dualboot, met Ubuntu 10.04 en Windows 7. En de pc zit via DVI aangesloten op het scherm.

Het probleem begon toen ik een nieuwe driver van de 8800 videokaart had geïnstalleerd. De videokaart veroorzaakte al een tijdje voor spontane reboots en ik hoopte dat een driver update dit op zou lossen. Na de update kreeg ik helemaal geen beeld meer op mijn scherm, hij bleef melden "no signal". Aangezien ik dacht dat mijn oude videokaart (8800gts) het had begeven heb ik een andere videokaart erin gestoken de 4770. Maar dit heeft het probleem niet opgelost dus ben ik verder gaan zoeken waar het aan lag.

Ik heb eerst een nieuwe DVI kabel aangesloten, maar dit gaf nog steeds geen beeld. Handmatig switchen op mijn scherm van digitale input naar analoge input werkt ook niet. Daarna heb ik de PC aangesloten op een ander scherm via s-video. Nu zie ik het POST scherm wel en heb ik beeld in zowel Ubuntu als Windows. Omdat ik dacht dat het dan misschien een instelling in de BIOS was die dit probleem veroorzaakt heb ik een CMOS reset gedaan, maar geen effect.

Verder heb ik de nieuwste driver geïnstalleerd voor de videokaart, maar ik denk niet dat het daar aan kan liggen aangezien ik juist in het POST gedeelte geen beeld krijg.

Op verschillende fora ben ik ongeveer eenzelfde problemen tegengekomen, daar ligt het vaak aan een kapot moederbord. Maar ook dat lijkt mij vreemd aangezien ik uiteindelijk wel beeld krijg in Windows en via S-video krijg ik overal beeld.

Ik weet nu niet meer wat ik nog kan testen om een oplossing te vinden, iemand nog tips?

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
In mijn bios is er een optie wat "het eerste" beeldscherm is, weet de exacte naam niet, maar dit lijkt inderdaad een instelling van de BIOS....

• gluurbuur
Ik heb gisteren nog geprobeerd om mijn BIOS te updaten naar de laatste versie, maar ook dit heeft geen effect gehad op het probleem.

Verder heb ik nu geen beschikking meer over het andere scherm waarmee ik mijn pc aansloot via s-video, dus ik kan ook niet in de BIOS kijken naar de instelling wat het "eerste beeldscherm" is. Aangezien er geen onboard videokaart op mijn moederbord zit, lijkt me ook niet dat de BIOS dat zou kiezen.

• gluurbuur
Kompaan schreef op zondag 20 januari 2013 @ 16:44:
In mijn bios is er een optie wat "het eerste" beeldscherm is, weet de exacte naam niet, maar dit lijkt inderdaad een instelling van de BIOS....
Is er iemand met een MSI P35 Neo2-FI iP35 moederbord en kan testen of bovenstaande optie er is? Ik heb nu namelijk geen monitor met een s-video aansluiting meer waarop mijn BIOS kan zien. Mocht deze optie er zijn dan kan ik weer dat scherm lenen om dat te testen.

Verder iemand nog een andere idee waar het aan kan liggen, ik begin redelijk gefrustreerd te raken? De pc werkt wel, maar is toch wel fijn als je Windows 7 op een dual boot systeem niet op gevoel op hoeft te starten ;-)