Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Voor doorgewinterde hardware-Tweakers wellicht een evidente vraag (maar voor deze Oracle DBA man met héél weinig hardware ervaring toch niet):

Ik heb een 15-tal oude, "kapotte" computers in mijn garage staan. De kasten bewaar ik uiteraard, want die dingen kosten als snel 100 Euro en een handige vriend van mij kan die gebruiken om er nieuwe moederborden, disken e.d. in te steken en die ouwe bakken om te toveren in up-to-date quads.

(deze 15 kapotte computers zijn uiteraard niet allemaal van mezelf, maar ook van vrienden & familie die ik help met het opzetten van nieuwe PCs)

Nu wil ik eens inventariseren wat ik aan "wisselstukken" heb en wil overal de DVD-spelers, videokaarten en geheugen gaan uithalen. Nu is mijn vraag, hoe kan ik die dingen het beste gaan stockeren? DVD-spelers is evident, gewoon in een kartonnen doos. Maar videokaarten en geheugen, hoe bewaar ik die het beste? Stofvrij veronderstel ik, zal wel het beste zijn, in een afgesloten grote tupperware box. Maar verder? Wat leg ik tussen die dingen? Keukenpapier? Of gewoon individueel elk latje geheugen e.d. verpakken in een plastic zakje?

Dank voor alle info!

[ Voor 7% gewijzigd door demichel op 19-01-2013 16:24 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492998

demichel schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 16:21:
Maar videokaarten en geheugen, hoe bewaar ik die het beste? Stofvrij veronderstel ik, zal wel het beste zijn, in een afgesloten grote tupperware box. Maar verder? Wat leg ik tussen die dingen? Keukenpapier? Of gewoon individueel elk latje geheugen e.d. verpakken in een plastic zakje?

Dank voor alle info!
Anti-statische zakjes zijn het verstandigst om cpu, gpu en mem in te bewaren. De meeste andere componenten zijn in dat opzicht iets minder gevoelig.
Bij moederborden is een anti-statische verpakking overigens ook aan te raden.

Over dvd-branders/spelers zou ik me niet al te druk maken over hoe lang ze precies hebben gelegen, zolang het maar redelijk verpakt is geweest (al zal bij stevige vorst de temperatuur in de garage misschien ook tot onder 0 dalen, dat is niet echt super ;) )
Waarvoor het langere liggen wel kan gaan tellen, is voor mobo's en voedingen. Mosfets etc. gaan nou eenmaal achteruit, al is dat een stuk minder dan door gebruik. Zou wat dat betreft voor het recyclen altijd de voeding nalopen.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 492998 op 19-01-2013 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Anoniem: 492998 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 16:26:
[...]

Anti-statische zakjes zijn het verstandigst om cpu, gpu en mem in te bewaren. De meeste andere componenten zijn in dat opzicht iets minder gevoelig.
Bij moederborden is een anti-statische verpakking overigens ook aan te raden.
Moederborden bewaar ik niet. Maar GPUs en geheugen wel. Waar kan ik zo'n antistatische zakjes kopen? Worden die gewoon in Mediamarkt e.d. verkocht?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492998

demichel schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 16:29:
[...]Waar kan ik zo'n antistatische zakjes kopen? Worden die gewoon in Mediamarkt e.d. verkocht?
Niet bepaald, helaas niet erg goed verkrijgbaar. http://www.conrad.nl/ce/n...html?categorycode=0203050 is de gemakkelijkste route die me 1,2,3 te binnen schiet.
En anders de lokale computerzaak vragen, een enkele heeft verrassend veel van dit soort materialen.

Mocht je gaan zoeken op eBay e.d. dan is ESD de gebruikelijke afkorting voor anti-statisch.

edit: maar misschien heb ik het mis, en weet een andere tweaker er wel een gouden adres voor :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 492998 op 19-01-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb alles gewoon in een doos liggen, lang niet alles in antistatische zakjes. Op het moment dat er verder niets mee gebeurd maakt het ook weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Opslag alsin tot volgend jaar of langer: gewoon netjes in een doos stapelen en vochtvrij wegzetten.
Opslag alsin bij de hand hebben: schoenendozen of iets van dat formaat is wel handig, met hier en daar wat keukenpapier omheen.
ESD is allemaal leuk en aardig, maar dat is vooral belangrijk bij het hanteren van de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor antistatische zakjes zou ik een PC winkel binnenlopen. Als ze niet alles weggooien hebben ze er stapels van liggen die je waarschijnlijk gratis mee kan nemen.
Pagina: 1