DSL kabel verlengen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mijn Telfort ADSL-aansluiting levert 30/3 Mbit/s.
Ik speel met de gedachte om mijn ADSL/Wifi-router naar boven te verhuizen, zodat ik direct alle poorten kan benutten, zonder een extra switch (=standbyverbruiker) of meerdere lange kabels door het huis (er loopt er nu een over de grond/trap).
Nu zegt werkelijk elke site die ik "Google" dat ik dat beter niet kan doen!
Ik heb zojuist als test de telefoonkabel aan mijn kabelmodem 6 meter verlengd (d.m.v. een extra kabel en een UTP-koppelstukje), en kom op dezelfde maximumsnelheid bij speedtest.nl. Ook het in tweevoud downloaden van Ubuntu.iso (800 MB) gaat met 3.6 Mbyte/s, en diff ziet geen verschillen.
Nu is de kabel momenteel aan de korte kant, dus ik wil uiteindelijk een UTP-kabel als telefoonlijn gebruiken, uiteraard zonder koppelstukjes.

Heeft iemand hier daadwerkelijk praktijkervaring mee? Zoals het er nu naar uitziet zou dit probleemloos moeten gaan werken, en in dat geval vind ik dit een hele mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 14:04
Eigenlijk wil je het modem zo dicht mogelijk bij het IS/RA plaatsen, maar soms lukt dat nou eenmaal niet.
Als je hiervoor een goede UTP of eventueel SFTP netwerkkabel voor gebruikt is er vaak niets aan de hand, mits je de kabel niet te lang maakt (tot 10 meter ofzo). KPN gebruikt hiervoor 2-pair UTP-kabel. Je moet alleen even opletten dat je een goede kabel (solid copper) gebruikt, zie hiervoor Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
Het is geen probleem. De kabel naar de centrale is langer, dus dat beetje extra zal geen verschil maken. (die paar m valt in het niets hierbij)

Enige reden dat overal het isra benoemd wordt is ivm betrouwbaarheid en support. KPN kabels zijn gewoon goed in de meeste gevallen. Binneninstallaties daarintegen niet. Vaak hobbywerk, kroonsteentjes, spijkers erdoorheen, bouwmarktkabel enz. Als gevolg daarvan zal een ISP daar op voorhand al de schuld aan geven, wat ergens ook begrijpelijk is: Daar hebben hun geen enkel zicht op.

Maar als je goede (koper!)kabel gebruikt, dus bv UTP, kan het zonder problemen. Je hebt alleen kans dat je bij storingen ff de modem wel direct op het ISRA moet zetten, omdat je ISP vaak de schuld afschuifd op de binneninstallatie. Maar goed, storing opgelost en je verplaatst m weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 22:01
Puch-Maxi schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 15:23:
Eigenlijk wil je het modem zo dicht mogelijk bij het IS/RA plaatsen, maar soms lukt dat nou eenmaal niet.
Als je hiervoor een goede UTP of eventueel SFTP netwerkkabel voor gebruikt is er vaak niets aan de hand, mits je de kabel niet te lang maakt (tot 10 meter ofzo). KPN gebruikt hiervoor 2-pair UTP-kabel. Je moet alleen even opletten dat je een goede kabel (solid copper) gebruikt, zie hiervoor Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels
Als het goed is gebruikt KPN hiervoor NORM88 kabel voor binnen en NORM92 kabel voor buiten. De impendantie van CAT5e/6 en NORM88 is verschillend, maar op die afstand kan het prima. Heb hier m'n isra verplaatst met bovengenoemde kabel en ik ging er attainable welgeteld 110kbps op achteruit, peanuts dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
De snelheids halvering komt over het algemeen pas na een week gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 14:04
tha_bulldog schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 16:58:
[...]
Als het goed is gebruikt KPN hiervoor NORM88 kabel voor binnen en NORM92 kabel voor buiten. De impendantie van CAT5e/6 en NORM88 is verschillend, maar op die afstand kan het prima. Heb hier m'n isra verplaatst met bovengenoemde kabel en ik ging er attainable welgeteld 110kbps op achteruit, peanuts dus :)
Als het goed is wel, maar ik had geen NORM88 kabel op de auto en collega's ook niet...
Werd vaak gewoon UTP voor gebruikt, of de bestaande telefoonkabel. :)

edit:
Bij het verplaatsen van het IS/RA is dit waarschijnlijk wel het geval.

[ Voor 13% gewijzigd door Puch-Maxi op 19-01-2013 18:26 . Reden: Aanvulling ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
DJSmiley schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 15:39:
Het is geen probleem. De kabel naar de centrale is langer, dus dat beetje extra zal geen verschil maken. (die paar m valt in het niets hierbij)

Enige reden dat overal het isra benoemd wordt is ivm betrouwbaarheid en support. KPN kabels zijn gewoon goed in de meeste gevallen. Binneninstallaties daarintegen niet. Vaak hobbywerk, kroonsteentjes, spijkers erdoorheen, bouwmarktkabel enz. Als gevolg daarvan zal een ISP daar op voorhand al de schuld aan geven, wat ergens ook begrijpelijk is: Daar hebben hun geen enkel zicht op.

Maar als je goede (koper!)kabel gebruikt, dus bv UTP, kan het zonder problemen. Je hebt alleen kans dat je bij storingen ff de modem wel direct op het ISRA moet zetten, omdat je ISP vaak de schuld afschuifd op de binneninstallatie. Maar goed, storing opgelost en je verplaatst m weer.
Klinkt logisch, ik ga het proberen. Ben ook benieuwd hoe m'n Wifi blijft in de rest van het huis...

*Edit*: Tot nog toe werkt alles weer prima. Ik heb ongeveer 11 meter UTP in gebruik als telefoonlijn. Gewoon een oude kabel gepakt, dus gegarandeerd koper i.p.v. goedkopere kernen.
Wifi beneden is wel ingezakt naar ongeveer 1 Mbyte/s max, maar daar kan ik mee leven.

[ Voor 11% gewijzigd door RemcoDelft op 19-01-2013 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Kleine update: de internetsnelheid is na 2 weken stabiel gebleven, waaruit ik afleid dat het signaal goed genoeg is voor het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Pfff. ;) Voor mijn werk kom ik soms bij klanten waar het koper vanaf het isra punt tot aan de patchkast verlengd is middels een koppelkabel (of UTP), tot soms wel 60 meter!

Merk nooit problemen van een uitvallende lijn. Snelheid is vaak wel iets minder maar zolang je geen plat telefoonsnoer gebruikt gaat dit geen problemen opleveren. (iets wat je dus goed gedaan hebt)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:03

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik had 50 meter CAT6 kabel tussen mijn hoofdaansluiting en het xs4all adsl modem (FritzBox 7340). Geen verschil in snelheid.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Pagina: 1