Toon posts:

Upgraden PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/9753/cm690iiadvancedmidtower.jpg

Momenteel heb ik het volgende systeem:

Kast: Cooler master CM 690 II Advanced.
Fan koeling: 11 Ventilotors met LED
Moederbord: MSI 760GM-E51 (MS-7596)
Processor: Athlon II x3 450
Geheugen: 4x4GB 1333Mhz
Hardeschrijf: Hitachi HDS721010CLA332 (931 GB)
Videokaart: Nvidea Gforce GTS 450

De pc is goed overgeclockt, de processor word max 35 Graden en videokaart 45 Graden.
De koeling staat manual ingesteld op 40%, zodat mijn pc niet al te luidruchtig word.
Nu was mijn vraag ik speel wel is GTA IV dit speel ik op High settings, sommige op Verry High en 1900x1280 60 Hertz resolutie.

Als ik de shadows op Verry high zet, gaat mijn PC haperen. Dit is dan de bottleneck van de CPU toch?

Later wil ik GTA V spelen, liefst op medium settings of hoger. Nu zat ik er aan te denken om mijn CPU up te graden naar een FX6300. Maar doe ik hier goed aan? en past dat wel in mijn moederbord?, heb gelezen van wel. Maar het is een moederbord uit eind 2010 en deze processors zijn van eind 2012.
De watt gebruik van beide processors zijn gelijk. Zie link:
http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B563658%5D=1

Voor de zekerheid dat ik het even navraag en neem aan als je de processor installeert, eerst effe de bios moet resetten? Zou er dan ook nog eventueel een andere koeler bij moeten?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2013 13:45 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Het is nog maar de vraag als GTA V voor de pc komt ;)
"De Xbox 360- en PS3-versies hebben we bevestigd, de rest kan worden overwogen", antwoordde de man nadat hem naar mogelijk release dates van GTA 5 op andere consoles werd gevraagd. "Rockstar is een third-party uitgever. We zijn geen Nintendo, Sony of Microsoft, maar we houden wel van elk van hen op onze eigen manier. We kunnen en willen dus alle kanten op met onze game, zolang er maar een markt en een ondernemingskans is", vertelt hij verder.
wellicht komt hij gewoon zoals gta IV wat later dan de console versies uit..

[ Voor 83% gewijzigd door SmokingCrop op 19-01-2013 17:45 ]

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 16:10

amas

Law of Nature: Chaos

Je kunt zelf even checken of de CPU wel de bottleneck is. Houd een log bij van GPU en CPU load en speel een beetje met de settings. Als één van de twee op 100% komt te zitten weet je dat dat de zwakste schakel in je systeem is. Zelf denk ik eigenlijk de de videokaart de bottleneck is, maar GTA IV is ook CPU intensief, dus ik denk dat je echt zelf even moet gaan kijken.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

GTA IV heeft een erg zware cpu nodig, omdat het een vrij slechte port is.

Zolang je een AM3 mobo hebt, wat je volgens mij hebt. kan er ook een AM3+ cpu in.

Maar, die chipset op je mobo is vrij oud en basic. Persoonlijk zou ik toch kijken voor eentje met een 880/890/980/990 chipset, die zijn nieuwer en ook wel beter. Je kan ze soms voor weinig vinden hier op de V&A.

De FX-6300 is voor zijn prijs een prima cpu, eentje waar Intel niet echt een antwoord op heeft [nee, een i3 is geen antwoord op een triple-module/hexacore]

Als je echt een vrij klein budget hebt, kun je kijken naar een Phenom II x6. Prestaties zijn beter dan die van de FX serie, maar gebruiken meer stroom.

Een losse cpukoeler is wel fijn voor de wat krachtigere AMD-cpu's. Een Mugen 3 of Mine2 van Scythe is aan te raden.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
TheAmassama schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 17:51:
Je kunt zelf even checken of de CPU wel de bottleneck is. Houd een log bij van GPU en CPU load en speel een beetje met de settings. Als één van de twee op 100% komt te zitten weet je dat dat de zwakste schakel in je systeem is. Zelf denk ik eigenlijk de de videokaart de bottleneck is, maar GTA IV is ook CPU intensief, dus ik denk dat je echt zelf even moet gaan kijken.
Heb je daar een programma voor dat ik ingame kan zien wat mijn processor en Videokaart belasting is?
De FX-6300 is voor zijn prijs een prima cpu, eentje waar Intel niet echt een antwoord op heeft [nee, een i3 is geen antwoord op een triple-module/hexacore]
Weet je dat zeker? Want de Phenom is goedkoper dan de FX 6300...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2013 20:28 ]

• amas

amas

Gebruik Coretemp voor de CPU en GPUtemp voor de GPU.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Verwijderd

Topicstarter
Ga het gelijk effe checken. Denk dat het me CPU is, omdat hij als ik niks toe al met 50% belast word :O

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2013 21:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik alles op High settings zet en mijn er komt een politie achtervolging bijv.
Komt me processor op 95% en soms zelfs tot 100%.

GPU core clock komt tot 80% minder.

Zou ze alle 2 moeten vervangen. Wat raden jullie mij aan voor een budget van 250 Euro.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2013 21:28 ]

• amas

amas

Idle al 50%? Dat lijkt me niet goed. Kun je eens in de Task Manager kijken welke processen precies de CPU belasten?

Jouw moederbord heeft een AM3 socket. De FX6300 is een AM3+ CPU. Theoretisch zou het moeten kunnen middels een BIOS update (http://nl.hardware.info/n...dozer-werkt-op-socket-am3). Maar omdat de AM3+ een extra pin heeft 941 vs 942 werkt het niet op alle moederborden. Helaas valt jouw moederbord in deze categorie volgens MSI (http://nl.msi.com/product/mb/760GM-E51.html#?div=CPUSupport). Hoewel het middels een workaround met BIOS flashes etc... denk ik wel zou kunnen, kan ik het je niet aanraden. Zeker niet met een nieuwe dure CPU. Ik ben bang dat je een nieuw MoBo zal moeten kopen.

Let wel dat ik dit dus niet zeker weet / ervaring mee heb. Volgens sommige bronnen werkt het wel en volgens anderen weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad de Bios ge-update,
Stond bij dat hij dan de Vishere chips zou ondersteunen. De bios versie is ook van eind 2012.
Maar vond het nog wel te mooi voor worden, om met zoon oud moederbordje, de nieuwere processors in te doen.

Ik had GTA IV op de achtergrond draaien. Als er niks open staat. Draaid hij op 8 tussen 14%

Edit: Wat ik ook frapant vind, Nu ben ik Episode of Liberty city aan het instaleren en gebruik ik 11GB ram (70%) en maar 50% van mijn processor. Mag er dan wel 16 hebben, maar toch is dat normaal?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2013 21:48 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-03 21:39
dat is aardig wat ram, maar dan moet je even in taakbeheer of broncontrole kijken wat zoveel ram gebruikt. Dan kun je al snel zien of het abnormaal is.

Als de installer dat pakt zou het kunnen zijn dat hij voor de install gewoon een flink buffer maakt op je werkgeheugen als daar plaats voor is.

hetzelfde geldt voor de cpu last. ga eens kijken wat actief is. als hij "idle" ook een hoge load heeft is er iets processortijd aan het verstoken. dat ga je wel merken in games etc

Verwijderd

Als je de CPU wilt upgraden ga dan voor een X4 9xx of X6 1xxx en niet voor een FX.
Single core performance van (elke) FX processor is trager dan X4 en X6.
Zo was mijn FX-8150 op 4,2 GHz trager per core dan mijn X4 955 op 3,2 GHz.

De grootste bottleneck lijkt mij de GPU.
Koop een tweedehands GTX480 als je die kan vinden voor een leuke prijs. Nog altijd een van de beste graka's.
Een X4 965 heb je nieuw al voor 85 euro, dus heb je ruim 150 euro over voor je graka.
Als je een nieuwe graka wilt:
http://nl.msi.com/product/vga/N560Ti-448-12D5.html vanaf 137 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Hij maakte een buffer, na een restart van de PC stond hij weer op 10%. Op een of andere manier kan ik de games nu op hogere prestaties spelen zonder haperingen.

Maar dit word hem dan http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B540225%5D=1

Ik kan 4 Tientjes meer uitgeven. Heb je voor dat geld een veel betere grafische kaart of zeggen jullie, de kaart is dan overrated ten opzichte van je processor en is zonde geld.
Bijv deze: http://azerty.nl/8-2965-4...-gv-n56goc-1gi-grafi.html

Liefst een kaart die goed is over te clocken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2013 13:32 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik dacht dat de 955 en 965 beter overklokbaar waren (vanwege 125W?).
Deze videokaart is op het moment dusdanig goedkoop dat je onder de 175 euro geen enkele kunt vinden met betere prestaties.

Verwijderd

Wat de graka betreft ben ik het met mitsumark eens.
Als je een betere graka wilt (die van Gigabyte presteert ongeveer gelijk, hogere clocks maar minder cuda cores) betaal je gelijk een stuk meer.
Ik zou ook voor de Phenom II X4 965 gaan, kost een tientje meer maar presteert stuk beter.
Voor overclocken maakt het niets uit, zo'n beetje alle Phenom II's zijn notoir slecht over te klokken omdat ze al heel snel hun max. bereiken qua temperatuur zonder een mega koeler aan te schaffen.
Koop dan gelijk de snelste en overclock alleen als het echt te traag begint te worden.
Mijn 955 draait ook gewoon stock op standaard koeler en ik speel Far Cry 3 op Ultra op 2 x GTX460.
Processor draait dan 50%.

Verwijderd

Topicstarter
AMD AMD Phenom II X4 965 Black Edition en de GTX560TI 448 van MSI word hem dan.
Dankje voor het advies.

• mitsumark
  • Nu online
En als je dan nog steeds 3 tientjes over hebt en niet bang bent om de processor over te klokken zou ik dat zeker overwegen.
De 965 draait doorgaans probleemloos op 4GHz wat je toch al een aardige boost geeft.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik zou die spullen wel proberen 2e hands te krijgen op dit moment. Anders lijkt me dit in verhouding nogal een dure, en marginale, upgrade.

Andere optie: alleen de GPU nu upgraden naar een 6xx of een 7xxx. En dan zou ik zelf neigen naar een 660ti of een 7870 XT, dus iets in de prijsklasse van je upgrade budget nu, dan heb je meteen een gpu die 1080p goed aan zal kunnen met leuke framerates. Dit systeem op gebruiken, kijken wat er nog uit te halen valt, en ondertussen sparen voor nieuwe mobo+cpu combi, maar dan uit de intel stal. Misschien haal je zelfs Haswell nog wel met dit systeem, en anders een high end Ivy halen straks, dan besteed je het dubbele maar heb je wel een PC die niet over een jaar weer aan z'n max gaat zitten. Mobo plus proc zal je ook ongeveer 280-300 eur kosten. Maar dan heb je dus wel in twee stappen en met slechts het dubbele van je upgrade budget een volledig nieuwe (en toekomstgerichte) PC.

[ Voor 25% gewijzigd door Vayra op 21-01-2013 12:48 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• mitsumark
  • Nu online
Persoonlijk denk ik dat ie met een phenom 965 en 560ti-448 weer prima 3 jaar (of meer) verder kan.

Verschil met je huidige videokaart.
http://www.anandtech.com/bench/Product/316?vs=499

De processor is per core al bijna 20% sneller, en heeft er ook 1 extra.
http://www.anandtech.com/bench/Product/189?vs=102

[ Voor 25% gewijzigd door mitsumark op 21-01-2013 16:20 ]

Pagina: 1