Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 375178

Topicstarter
Hallo,
Ik ben in het bezit van een Sitecom Wireless Gigabit Router 300N X3 met Modelnummer: WL-351 Z1 v1 002. Dit is een Ziggo 'branded' versie.

De router werkte prima echter na verloop van tijd kreeg ik problemen met Airprint van Apple. Na wat zoeken op de website van Sitecom kwam ik er achter dat er een firmware upgrade (versie 2.4) is die de problemen met het Bonjour protocol op zouden moeten lossen. Helemaal blij de firmware gedownload en proberen te installeren maar helaas... mijn router is een Ziggo 'branded' router waarbij de firmware niet is te upgraden.

Ziggo gebeld, maar zij vinden het niet hun probleem en willen/kunnen niet helpen. :-(
Sitecom gebeld, maar zij willen/kunnen eveneens niet helpen omdat het een Ziggo model is. :-(

Mijn vraag is nu of het toch op een of andere manier mogelijk is de Ziggo software van de router te verwijderen en de originele software te installeren...

Iemand een idee, want na lang zoeken op internet en vooral op dit forum heb ik helaas nog geen antwoord gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 375178 op 19-01-2013 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is de plek voor (hardware)discussies die nergens anders op GoT thuishoren.

Deze vraag gaat over een router, en die hebben wel degelijk een eigen warm nestje in Netwerken.

Move OH -> NT

Inhoudelijk:
Als het apparaat op de firmware na identiek is aan de reguliere Sitecom WL-351, dan kun je prima reguliere firmware erop flashen. Dan nog is het een low-end gevalletje, maar als er een known fix in die nieuwere firmware zit ga je er iig op vooruit. Let wel dat zowel Ziggo als Sitecom aangeven dat dit niet ondersteund is, dus als er iets mis gaat gaan ze je ook niet helpen. Omgekeerd: een routertje met zelfde specs hoeft anno 2013 nog geen EUR 20 te kosten, dus enorme risico loop je niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor je reactie en excuses voor het plaatsen op de verkeerde plek.

Goed om te horen dat het kan, maar hoe flash ik die reguliere firmware erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-01 18:25

ShadowAS1

IT Security Nerd

Dat is meestal gewoon in de router te vinden onder het onder het kopje firmware upgrade. Maar als het er niet in zit is het waarschijnlijk niet mogelijk (ik kon het met google niet zo snel vinden).

(Als ik je mijn mening zou mogen geven: ik zou gewoon even dit dingetje kopen: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND )

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De firmware upgrade methode van de router is juist het probleem. Als ik de firmware upgrade wil doorvoeren krijg ik steeds een foutmelding en volgens Sitecom en Ziggo komt dit omdat het een Ziggo 'branded' variant is. Ik ben juist op zoek naar een manier om de firmware aan te passen zonder de standaard upgrade methode te gebruiken.

De TP-Link heb ik voorbij zien komen en ziet er inderdaad goed uit, maar wil graag eerst proberen die Sitecom aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Hmm, de WL351 heeft een OpenWRT firmware, misschien dat je eens naar die flashmethode kan kijken.

http://wiki.openwrt.org/toh/start#sitecom
http://wiki.openwrt.org/toh/sitecom/wl-351

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de links. Ik heb er naar gekeken maar kwam er niet uit. Ik kan bijvoorbeeld niet het juiste image vinden. Zou je me nog iets verder op weg kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik kan het zo verder ook niet vinden, maar als het goed is moet je via TFTP de firmware erop kunnen zetten (zorg dan wel dat het de officiele sitecom firmware is)

NB. Ik weet dit ook niet zeker, nooit met sitecom routers gewerkt, dit is gebaseerd op wat ik op de OpenWRT site vond. (Ik ben dus niet verantwoordelijk voor evt. Bricks/crashes/e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:26
Van wat ik zo zie op die openwrt site:
"installing OpenWRT requires you to access the bootloader using the serial port (3.3V level converter required). "
... lijkt het mij er op dat je de router moet openmaken en op de een of andere manier via een serieele poort verbinding moet maken. De opmerking over 3.3V level converters geeft mij de indruk dat je wel behendig met elektronica moet zijn.

Ik gok dat het apparaat de moeite niet waard is - of je moet het echt voor de lol doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Koop gewoon een nieuwe. niet veel tijd aan besteden.

Tenzij je echt wil "hacken"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ai open maken daar zit ik inderdaad niet op te wachten. Het wordt dus een nieuwe router.

Die TP-Link TL-WR1043ND router komt er op veel plaatsen goed uit en is goedkoop. Ik zag dat die routeer ook een USB aansluiting heeft. Zou je daaraan een netwerkschijf kunnen hangen die te benaderen is vanaf mijn Macbook (OS X 10.8) en mijn RaspberryPi met XBMC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:41
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor alle reacties. Ik heb de TP-Link router gekocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zumba
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:07

zumba

De eAmbu is onderweg!

en? Hoe bevalt deze in vergelijking met onze WL-351?

zumba

Pagina: 1