2D Clocks voor 4870&4890 in Crossfire niet aan te passen

Pagina: 1
Acties:

• Gesshoku
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-02 21:28
Dag Tweakers,

Ik heb gisteren een HD4890 gekocht om in Crossfire te zetten met mijn HD4870. Dit werkt wel, maar ik kan niet meer handmatig de 2D en 3D clocks instellen. Dit deed ik voorheen zelf, omdat mijn 4870 geen fatsoenlijke 2D clocks heeft (slechts een 150mhz gpu downclock terwijl het geheugen gewoon op 900 blijft). Dit is neem ik aan gedaan om flikkering van het scherm te voorkomen als er overgeschakeld wordt tussen 2D en 3D clocks. Nu vind ik een kleine schok voordat ik een game opstart persoonlijk niet zo erg (liever zuiniger, stiller en koeler als de videokaart idle is).

Voorheen gebruikte ik Ati Tray Tools om minimale 2D clocks te hebben en maximale 3D clocks. Met deze 4890 erbij werkt dit echter niet meer. ATT geeft namelijk 'No Crossfire Support' aan. Crossfire werkt wel, maar alleen met AMD Vision Engine. In dit programma kan je echter niet de 2D clocks veranderen (alleen overclocken). Nu heb ik op verschillende forums gelezen dat het kan door waardes aan te passen in profiles.xml of de .xml file van een aangemaakte preset (hier één linkje). Dit werkte bij mij echter niet.

Daarna heb ik MSI Afterburner geprobeerd. Hiermee loop ik weer tegen andere problemen aan. Namelijk twee dingen: ten eerste dat de twee videoadapters niet gesynchroniseerd worden als je clocks veranderd, terwijl deze optie wel ingeschakeld is. En ten tweede dat ik de memory clocks niet kan veranderen.

Ik heb ook Rivatuner geprobeerd, maar daar wordt ik helemaal niet wijzer van.

Het liefst zou ik een manier willen vinden om ATT werkend te krijgen met Crossfire of een manier waarop het toch kan door het veranderen van clock waardes in een .xml bestand van een preset van AMD Vision Engine.

Iemand suggesties?

Voor het eerst overigens dat ik iets op een forum post (meestal vind ik wel wat na een tijdje googlen, maar deze keer helaas niet).

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Volgens mij was het alleen te doen door de bios van je kaarten te tweaken. Dus je zou daar naar kunnen kijken.

De HD4xxx serie waren de eerste kaarten met GDDR5, daardoor zijn ze idle nog niet echt goed in te stellen. (de flikkeringen die jij dus beschrijft).

• Gesshoku
Bedankt voor je reactie! Is RBE (Radeon BIOS Editor) een goed programma om dit te doen? Zou het een optie zijn om mijn huidige 4870 BIOS op te slaan en mijn 4890 daarmee te flashen (om zeker te zijn dat de BIOS'en gelijk zijn)? Een downclock lijkt me slimmer want mijn geheugen op de 4870, die boven de 4890 hangt, wordt onder belasting 114 graden dus dat is niet al te best.

Dit brengt me gelijk op een off-topic vraagje. Weet iemand een betere heatpipe heatsink voor de vrm van mijn SAPPHIRE HD 4870 1G GDDR5 PCI-E QP. De Thermalright VRM Heatsinks voor 4870/4890 passen niet. Hier een afbeelding van hoe de vrm heatsink er nu uitziet (dit is niet de 4870 maar de 4730).

Om nog even terug te komen op dat flashen. Kan je in dit programma je kaart flashen (gewoon in windows omgeving) of moet je een flash-rom maken?

Verwijderd

114 graden?
Ik heb zelf een lange tijd 2 stuks HD4870X2 2GB kaarten in quad crossfire met standaard koeling en vlak naast elkaar geplaatst en de hoogste temperatuur onder max. load met fan op 50% was 90 graden, met fan op 100% 65 graden.
Duidelijk inferieure koeling dus.

Overigens kon ik wel gewoon alles aanpassen in quad crossfire met amd vision control centre en amd overdrive.
Maar dit was wel op een moederbord met AMD chipset (890FX en 990FX) en mijn Intel Skulltrail (Intel 5400 chipset).
Op mijn EVGA Classified SR-2 niet want die heeft een Intel 5520 chipset en die ondersteund AMD niet.
Crossfire draait dus wel, maar overclocken en settings veranderen niet.

Het zou dus wel eens aan je moederbord kunnen liggen.

• Gesshoku
Ja, waarschijnlijk nog wel warmer, maar bij 114 graden was ik maar gestopt. Ik heb op mijn 4870 een T-Rad2 zitten met twee fans die op maximale toeren onhoorbaar zijn. Voorheen kwam de temperatuur nooit boven de 65 graden onder load en in idle bleef hij altijd rond de 35 graden, maar met een hete kaart eronder zijn deze fans kennelijk te zwak. De gpu zelf blijft nog wel redelijk binnen de perken, maar het geheugen/vrm(?) niet.

Zoals ik zei kan je in met AMD Vision Control Centre inderdaad wel de 3D clocks veranderen, maar niet de 2D clocks. Volgens mij heeft dat nooit gekund in CCC. Wel door de waardes van je presets te veranderen in zo'n xml bestand, maar dat werkt dus ook niet.

Wat mijn moederbord betreft: ik heb een GA-MA790XT-UD4P en die heeft CrossfireX support dus daar zou het niet aan moeten liggen. Maar bedankt voor het meedenken!

• Gesshoku
Inmiddels een poging gedaan om mijn 4870 te flashen om te kijken of het überhaupt lukt. In de Radeon BIOS Editor heb ik alleen de clocks, voltages en fan aangepast en daarna geflasht. De flash op zich was succesvol, maar nu flikkert mijn scherm in bepaalde omstandigheden (klikken op bepaalde knoppen of in chrome etc.) wat uiteindelijk resulteert in een freeze. De clocks waren wel netjes aangepast. Hieronder een afbeelding van mijn originele BIOS in RBE.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/734448_330220107084718_1962713493_n.jpg

Ik heb Clock info 01 en 02 aangepast naar: GPU 150, RAM 200, Voltage 1.083. Dit zijn instellingen die voorheen in ATI Tray Tools prima werkten. Ik heb gezien dat andere BIOS-en meerdere Clock info's hadden; zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Wat ik me nu ook bedenk is dat ik in ATT bepaalde toepassingen uitsloot voor 3D clocks, maar dat gaat nu niet meer. Dus nog maar een vraag: is er een manier om handmatig in te stellen bij welke toepassing de videokaart overschakelt naar 3D clocks?

Misschien ben ik wat te veeleisend >_<
Pagina: 1