Orion84 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 13:25:
[...]
Het is dan ook prima toegestaan om twee compleet losstaande ervaringen los van elkaar te reviewen. Bijvoorbeeld inderdaad de aankoop en een garantiekwestie een jaar later. Of twee losstaande garantiekwesties aan hetzelfde product.
In dit geval was daar niet echt sprake van aangezien beide reviews over de afhandeling van hetzelfde defect gaan. Je eerste review beschreef de (moeizame) aanloop naar aftersales, dat liep uiteindelijk dood omdat de shop weigerde nog garantie te verlenen. Je tweede review beschrijft hoe de reparatie verliep nadat je eindelijk toestemming daarvoor had gekregen (via bemiddeling). Dat er een pauze tussen heeft gezeten door slecht communiceren of onwilligheid om garantie te verlenen doet weinig af aan het feit dat dit gewoon één (langslepende) aftersales ervaring is.
Je eerste review beschreef in feite een onafgeronde ervaring. Gezien dat dood liep staan we het dan wel toe om daar een review van te schrijven. Als de ervaring dan daarna (door bemiddeling) heropend wordt, dan is dat echter geen reden om dat in een nieuwe review te zetten.
Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. Maar ik zal even de volledige situatie vertellen van het plaatsen:
Het was voor mij eindelijk onmogelijk om deze review in 1 keer te schrijven. De eerste review had als doel om aandacht te trekken zodat ze toch met mij contract op zouden nemen.
De 2de review was bedoeld om de kwaliteit van de winkel aan de mede Tweaker te laten zien. Door de vele mails heeft het een paar maanden geduurd voordat ik mijn product terug had. Ik wilde een volledige review hier over schrijven zodat ik zeker wist dat ik ook “gelijk” had.
Ik wilde dit in eerste instantie 1 geheel maken, dus ik had een reactie op mijn 1ste review geplaatst. Ik zag dat mijn review niet naar boven kwam dus ik dacht dat de bedoeling was dat je bij een aanvulling een nieuwe review moest plaatsen. Deze werd dus na een tijdje verwijderd, dit snapte ik toen wel aangezien dit bijna het zelfde was als mijn reactie op review 1.
De 3de review was bedoeld om de onfatsoenlijke manier van afhandelen aan het licht te brengen, ik vond het niet echt prettig dat ze letterlijk tegen mij zijden dat ik maar een rechtszaak moest aanpassen. Toen ik zag dat deze review best snel verwijderd werd dacht ik dat de winkel deze verwijderde om een goede naam te houden. Om dit na te vragen maakte ik dus maar topic aan.
Toen ik te horen kreeg van dit allenmaal bij elkaar hoorde en dus niet de bedoeling was dat dit lost geplaatst werd baseerde ik mijn reactie op de vergelijking met een forum en een review systeem. Ik dacht namelijk dat het normaal is dat je een lopende review maakt in plaats van een eindoordeel.
Terug naar de review zelf
Het probleem in dit geval is dus dart mijn 1ste review niet voldoet, hij is inderdaad niet af. Als jullie willen kunnen jullie deze verwijderen zodat ik een volledige review kan maken? ( Zo ja, kunnen jullie mijn 3de review dan naar mij doorsturen zodat ik hier delen uit kan halen.) Maar dit lost uiteraard het probleem niet op als andere dit zelfde ook hebben.
Orion84 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 13:25:
In dit geval is dat inderdaad vervelend dat die update buiten beeld verdwijnt. De score die je had gegeven is echter niet veranderd door de update en die telt nog steeds mee, dus zinloos is je review zeker niet.
We hebben intern ook al wel na zitten denken hoe we het updaten van reviews kunnen verbeteren, maar dat ging dan vooral op situaties waar de update ook de score beïnvloed. Bijvoorbeeld een negatieve ervaring die toch nog een positieve draai krijgt, of andersom.
Opzich vind ik je suggestie om reviews die een reactie/update gekregen hebben weer naar boven te halen wel interessant. We moeten alleen wel oppassen dat niet allerlei ervaringen die voornamelijk gebaseerd zijn op een situatie van maanden geleden maar een kleine update hebben gehad, de echt recente ervaringen uit beeld drukken.
Het is misschien een idee om een functie te maken waar de reviewer kan omschrijven waarom zijn review gebumped moet worden? Ik denk als dit geautomatiseerd wordt dat er dan heel snel misbruik van gemaakt wordt. Dit omdat de meeste mensen een review schrijven bij een meningsverschil. Daar langs krijgen nieuwe reviews minder aandacht aangezien deze sneller naar ondergedrukt worden.