• Vexillum
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-09-2025
Beste Tweakers,

Het probleem begon een paar weken geleden. Af en toe werd te pc heel traag (lees een minuut voordat Chrome zichtbaar wordt met alleen nog maar een wit scherm en dan nog 2 minuten voor de rest...). Dit was ook te zien aan de cursor die begon te knipperen als een hartslag. Bij de prestaties en processen was echter niets te vinden waarom de pc zou traag zou zijn. De PC (zie onderaan post) loopt (of liep) al 4 jaar zonder echte problemen. Uiteraard zit er inmiddels en andere videokaart in en extra geheugen, maar die zijn ook al ruim 1,5 jaar oud. Om het probleem te verhelpen/oorzaak te vinden heb ik een paar dingen geprobeerd.

poging 1: Geheugen
Meerdere malen getest en geen enkele fout gevonden en mag dus aannemen dat dit goed werkt.

poging 2: HDD
Windows stond op een nogal oude HDD, dus misschien was die de boosdoener. Dit gaf eindelijk een reden om een SSD aan te schaven. De HDD kan het dus ook niet meer zijn.

Poging 3: Windows
Deze poging begonnen met de installatie van Windows 8, maar in Windows 8 was het probleem nog veel erger en de pc werdt compleet onbestuurbaar. Dan toch maar Windows 7 er op zetten. Deze draait nu wel goed, maar toch gaat de muis af en toe nog knipperen en gaat alles ook wat trager, maar niet heel hinderlijk (hoewel een minimum FPS van 1.6 in Company of Heroes: ToV is niet heel soepel... zonder knipperend muis is dat ergens in de 60).

Poging 4: CPU
Ook geen problemen gevonden tijdens tests.

Het lijkt er dus haast op dat het moederbord voor de problemen zorgt. Ik heb alleen geen idee hoe ik hier achter kan komen. Zijn er tweakers die een idee hebben hoe ik dit kan testen of wat een andere oorzaak zou kunnen zijn van dit probleem?

Specs:
  • Moederbord: GigaByte GA-P55-UD4
  • CPU: Intel Core I7 860 2.80 GHz
  • GPU: Point of View GTX 470
  • RAM: OCZ Reaper HPC 4 GB, PC3-14400, 1800 MHz, 8, Kit Of 2*
  • RAM: Corsair 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, Vengeance, LP*
  • HDD: Samsung Spinpoint F3 1 TB, 7200 Rpm, 32 MB, Bulk
  • HDD: WD Caviar GP 1 TB, 5400 Rpm, 16 MB, Bulk
  • HDD: Crucial SSD 2.5", 128GB, SATA600, m4
  • PSU: Zalman ZM850-HP 850 Watt, 20+24 Pins
  • Geluidskaart: Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic
  • DVD-RW: Lite-On DVD-RW DH-20A3P IDE
  • DVD: ASUS DVD (uit een vorig millennium)
*Deze werken al ruim 1,5 jaar samen, tenminste nadat ik het langzame setje in slot 1 had gezet omdat hij anders de snelheden pakte van het OCZ setje.

• Vexillum
Duurde maar 5 min om hier te komen... Nu is het ook gelijk weer over (gelukkig). Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Heb niet zo veel zin om mijn mobo te vervangen zonder zeker te zijn dat het probleem ook daarvandaan komt...

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:33

Quad

Doof

Hoelang heb je Memtest86+ gedraaid om erachter te komen dat er geen fouten zijn?
Kan je onboard graphics gebruiken? En dan dus de GTX 470 even eruit halen en de drivers verwijderen.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:50

ResuCigam

BOFH

Om dingen uit te sluiten zou ik zelf beginnen met de PC zo kaal mogelijk op te starten, minimaal geheugen, geen harde schijven, geen geluidskaart en geen dvd spelers. Dan Windows vers installeren en kijken of het probleem weg is.

We do what we must because we can.

• Vexillum
Quad schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:59:
Hoelang heb je Memtest86+ gedraaid om erachter te komen dat er geen fouten zijn?
Kan je onboard graphics gebruiken? En dan dus de GTX 470 even eruit halen en de drivers verwijderen.
Ik heb memtest ongeveer 10 uur laten draaien. Het moederbord heeft geen onboard videokaart dus kan de 470 er lastig uithalen en de pc zonder testen. Ik kan de 470 wel testen in een andere pc om er zeker van te zijn dat er geen probleem in de kaart zelf zit.
ResuCigam schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:05:
Om dingen uit te sluiten zou ik zelf beginnen met de PC zo kaal mogelijk op te starten, minimaal geheugen, geen harde schijven, geen geluidskaart en geen dvd spelers. Dan Windows vers installeren en kijken of het probleem weg is.
Wanneer ik tijd heb zal ik Windows nog eens opnieuw installeren met een minimale setup. Vorige keer ging de setup via USB alleen niet helemaal lekker. Hij laden wel maar kreeg het scherm waar je de taal instelling van Windows en toetsenbord aan moet geven niet.

Verder gaat het ook lekker met de randapparatuur. Eerst ging het toetsenbord kapot en nu ook nog eens het beeldscherm... Dat is wel een stuk makkelijker vast te stellen dan van die vage klachten :)

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-02 13:45
Een aantal waarschijnlijk overbodige checks, maar kan het niet toevallig a) een hyperactieve virusscanner zijn of b) door tal van openstaande programma's dat het ramgeheugen helemaal vol zit of c) 20 kilo stof in de pc hangt?
Een ander ding wat heel misschien (ik denk van niet) de oorzaak kan zijn is de voeding. Als die niet genoeg spanning meer levert aan de CPU of GPU kan dat rare taferelen opleveren. Download OCCT en draai daarvan de PSU test eens en houdt de voltages eens in de gaten.

Een ander iets waar ik aan dacht is misschien een virus of iets dergelijks. Nu lijkt me dat onwaarschijnlijk, gezien de Windows reinstalls, tenzij het ding zich op een andere schijf en/of partitie schuil houdt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:49
Je gebruikt 2 setjes RAM door elkaar. Doe maar niet. Gebruik 1 setje RAM en als je echt de dubbele hoeveelheid wil, koop je een identiek setje.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:26
Zoals BeefHazard aangeeft, geheugen moet je eigenlijk niet mixen. Het werkt vaak wel, maar zorgt ook vaak voor vage problemen.
Test de bankjes eens los van elkaar, zou de eerste keer niet zijn dat een chip op de modules problemen geeft.

Memtest zonder foutmeldingen != goed geheugen.
Slecht geheugen is pas zichtbaar in een memtest als deze fouten maakt, je krijgt dan problemen zoals vastlopers en foutmeldingen.

Ik vermoed een geheugen probleem.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
wat zijn de temps van de cpu?
zit de koeler niet gewoon vol stof zodat ie terug klokt omdat ie te warm word. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Goofy1978 op 22-01-2013 22:00 ]

Verwijderd

Rare vraag misschien maar heb je al een andere muis / toetsenbord (combi) geprobeerd?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-02 17:28
Kijk ook eens naar je moederbord zelf. Zie je daar bolle/lekke condensators?
Dat kan ook voor de meest vage problemen zorgen.

Computer says no

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 12:15
Ik had een vergelijkbaar probleem en bij mij bleek het mijn virusscanner te zijn (panda), nadat ik die had vervangen liep alles weer als een trein (hoewel ik me nu realiseer dat dit in Nederland de laatste tijd geen geweldige metafoor is.)

• Vexillum
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 08:31:
Rare vraag misschien maar heb je al een andere muis / toetsenbord (combi) geprobeerd?
Ja, best wel een rare vraag. Maar ik heb er nu een ander toetsenbord opzitten en nog geen problemen gehad vandaag! Kwam er achter dat wanneer ik met het andere toetsenbord de alt toets ingedrukt hield de pc weer normaal liep, liet ik hem los deed hij weer raar...

Ik hoop dat het toetsenbord het probleem ook echt is, dat is makkelijk op te lossen :) Toch vraag ik mij nog wel af wat het toetsenbord doet waarvan een pc zo van slag kan raken.

Toetsenbord met de problemen is trouwens een goedkope Sharkoon Skiller van een paar weken oud, net als de problemen.

Verwijderd

Vexillum schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 22:14:
[...]

Toetsenbord met de problemen is trouwens een goedkope Sharkoon Skiller van een paar weken oud, net als de problemen.
Hadden er dan al niet alarmbellen moeten afgaan?? ;)
Een toetsenbord heeft een I/O chip, als dat ding gaar is kunnen dit soort zaken optreden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2013 22:28 ]

Pagina: 1